Over- en ondergewicht

Stretch je genoeg na het sporten? En eet je voldoende in verhouding met je sporten?
Vermoed dat ik te weinig stretch. Ik probeer me te beperken tot 1200 à 1400 kcal per dag (ben een vrouw van 1m55). Moet nu wel zeggen dat ik vandaag tijdens dat grieperig gevoel ook wel ontzettend veel honger heb (wat dus niet zou matchen met "ziek worden". Want dan zou'k net geen honger hebben).
 
Ik zou me na het sporten eens laten checken door een kinesist of huisarts, om te bepalen of het een lichte overbelasting van de spieren is (perfect normaal) of dat er wat meer aan de hand is.
Binnenkort komt er een kinesist in de fitness. Inderdaad eens informeren daar.
 
Ik ben 3 dagen achter elkaar exact 87,5kg. Weegmethode is altijd hetzelfde. Zou dit toeval zijn?
 
Yes. Steek het maar gewoon op toeval of een kapotte weegschaal.
In het oude topic op 9lives las ik toch ook verhalen van mensen die blijven "steken" in hun gewicht. Hun oplossing was dan om 1 dag vettig te eten om dan opnieuw voort te doen met hun dieet. Maar ik weet niet of 3 dagen lang genoeg is om van "steken" te spreken. Of ik moet gewoon een andere weegschaal kopen ja...
 
In het oude topic op 9lives las ik toch ook verhalen van mensen die blijven "steken" in hun gewicht. Hun oplossing was dan om 1 dag vettig te eten om dan opnieuw voort te doen met hun dieet. Maar ik weet niet of 3 dagen lang genoeg is om van "steken" te spreken. Of ik moet gewoon een andere weegschaal kopen ja...
Veel mensen wegen zich niet elke dag omdat er zo veel ruis op zit hé. Het kan dat je op een punt bent dan je nu evenveel verbrandt als dat je consumeert, maar je kan dat nog helemaal niet besluiten op 3 dagen.

En eens goed vettig eten gaat in die situatie volgens mij niets helpen, tenzij misschien een éénmalig verlies door diarree :)
 
Niet slecht bedoeld ofzo, maar ik moest het toch twee keer lezen om te kijken of je serieus waart. Drie dagen is toch echt niets?

Met dagelijks te wegen ben ik soms ook 'bijgekomen' na gezond/weinig te eten. Heeft gewoon ook met verschillende andere zaken te maken. Daarmee dat men toch altijd zegt om het op weekbasis te bekijken?
 
Niet slecht bedoeld ofzo, maar ik moest het toch twee keer lezen om te kijken of je serieus waart. Drie dagen is toch echt niets?

Met dagelijks te wegen ben ik soms ook 'bijgekomen' na gezond/weinig te eten. Heeft gewoon ook met verschillende andere zaken te maken. Daarmee dat men toch altijd zegt om het op weekbasis te bekijken?
Dat dat dagdagelijks schommelt ok, maar 3 dagen exact hetzelfde gewicht? Dat vond ik raar ja. Ok dan ik laat het dan effe zo.
 
Dat dat dagdagelijks schommelt ok, maar 3 dagen exact hetzelfde gewicht? Dat vond ik raar ja. Ok dan ik laat het dan effe zo.
Vooral voor je gemoedsrust, al is dat inderdaad enorm moeilijk, niet teveel blindstaren op de dagelijkse cijfers. Of cijfers tout court. Ofja, hangt af van precieze doelstellingen natuurlijk. Maar uiteindelijk is 'gezond zijn' belangrijker dan een kg meer of minder.

De weegschaal helpt hierbij als richtlijn, maar is niet heiligmakend. Zeker niet op enorm korte termijn. 😊
 
GEwichtsverliers verloopt niet perfect lineair. Perfect mogelijk om 3 dagen hetzelfde te wegen en dan plots xx gram minder.

Een paar weken geleden hetzelfde voorgehad. Bijna een week lang hetzelfde gewicht, de laatste 2 dagen ging er zelf 200 gram bij. En dan plots 700gram minder op dag 8
 
GEwichtsverliers verloopt niet perfect lineair. Perfect mogelijk om 3 dagen hetzelfde te wegen en dan plots xx gram minder.

Een paar weken geleden hetzelfde voorgehad. Bijna een week lang hetzelfde gewicht, de laatste 2 dagen ging er zelf 200 gram bij. En dan plots 700gram minder op dag 8
imo de beste methode om je gewicht op te volgen: dagelijks op hetzelfde moment te wegen, en enkel naar het moving average van (minstens) 7 dagen te kijken
 
imo de beste methode om je gewicht op te volgen: dagelijks op hetzelfde moment te wegen, en enkel naar het moving average van (minstens) 7 dagen te kijken
Exact hoe ik het doe idd. Day to day is te gevoelig om op voort te gaan.
 
Ik weeg me eerlijk gezegd niet, de spiegel en mijn kleren zijn mijn bevestiging dat ik al dan niet goed bezig ben. Mijn bedoeling is ook niet om dat cijfer op de weegschaal te veranderen, maar eerder om gezonder te eten, alsook om betere sportieve prestaties neer te zetten.

Hierdoor merk ik wel dat mijn eetgewoontes samenvallen met hoe veel ik met sport bezig ben. Op het moment zit ik wel in een goede sportflow, waardoor ik veel minder grijp naar ongezonder (suikerrijk) eten.

Voor de duidelijk ben ik niet meer dan een amateur sporter, maar probeer wel elke dag iets te doen.
 
Ik weet niet of het aan de leeftijd (35) ligt, maar dat gewichtverliezen gaat toch een pak trager tegenwoordig. Tegenover 5 jaar terug gaat het merkbaar moeizamer.
BMR van 1850-1900. Elke dag rond de 2000-2400 calorieen (vaker 2000 dan 2400), gemeten met MFP. 3-4 maal per week een uur krachttraining, 3-4 maal per week anderhalf uur cardio aan bovengemiddeld niveau (fietsen in de lage heuvels).
Desondanks al sinds einde April vast aan 79,9-81,2 kg. Deze ochtend uiteindelijk voor de eerste keer onder de 79 kg gedoken met 78,7kg. Hopelijk kunnen we de lijn doortrekken en blijven we niet verder plateau'en. Met mijn activiteitslevel is het bijna onmogelijk voor mij om minder dan 2000 kalorieen per dag te verorberen.
 
Ik weeg me eerlijk gezegd niet, de spiegel en mijn kleren zijn mijn bevestiging dat ik al dan niet goed bezig ben. Mijn bedoeling is ook niet om dat cijfer op de weegschaal te veranderen, maar eerder om gezonder te eten, alsook om betere sportieve prestaties neer te zetten.

Hierdoor merk ik wel dat mijn eetgewoontes samenvallen met hoe veel ik met sport bezig ben. Op het moment zit ik wel in een goede sportflow, waardoor ik veel minder grijp naar ongezonder (suikerrijk) eten.

Voor de duidelijk ben ik niet meer dan een amateur sporter, maar probeer wel elke dag iets te doen.
Denk dat het op hetzelfde neerkomt nee?

Ik had gedacht om met een lintmeter m'n buikomtrek te meten, maar ik vind dat meter helaas niet meer terug. Kzal een der deze dagen ene gaan kopen. Dus fixeer ik me op KG. Gisteren heb ik een hemd gepast van vroeger en kreeg de knopen terug dicht dus dat is al positief, maar enkel bij het zitten dreigen de knopen los te barsten. Kben goed bezig, maar kheb nog een weg af te leggen. Qua KG klopt het ook. Nu ben ik 87,3kg(deze ochtend), toen ik dat hemd kreeg was het ongeveer 80/81 kg.
 
Denk dat het op hetzelfde neerkomt nee?

Ik had gedacht om met een lintmeter m'n buikomtrek te meten, maar ik vind dat meter helaas niet meer terug. Kzal een der deze dagen ene gaan kopen. Dus fixeer ik me op KG. Gisteren heb ik een hemd gepast van vroeger en kreeg de knopen terug dicht dus dat is al positief, maar enkel bij het zitten dreigen de knopen los te barsten. Kben goed bezig, maar kheb nog een weg af te leggen. Qua KG klopt het ook. Nu ben ik 87,3kg(deze ochtend), toen ik dat hemd kreeg was het ongeveer 80/81 kg.
Zolang het u motiveert om vol te houden, maakt het niet uit wat je doel is KG, centimeters,...

Voor mij werkt letten op gewicht niet, omdat ik ook iets in spiermassa en sterkte wil bijkomen. Kort door de bocht gezegd kan ik dan perfect vet verliezen en toch gewicht op de weegschaal zien bijkomen.

Hetgeen ik zie in de spiegel motiveert mij meer.
 
Terug
Bovenaan