Over- en ondergewicht

Hoeveel gram van elk ingrediënt gebruik jij om een smoothie te maken?

Kheb dit gebruikt.
-400ml "Alpro Almond no sugars" ipv melk
-1 groot banaan
-diepvriesframbozen(niet afgewogen helaas, maar was wat teveel)

Qua smaak niet slecht, maar teveel frambrozen gebruikt precies. In totaal waren het net geen 3 glazen.
Ik tel geen ckal dus weet niet af 😉

1 banaan, 1/2 glas diepvries frambozen en waarschijnlijk een halve liter melk, daar drinken we met z'n 2 ongeveer anderhalf glas van.
 
Ik tel geen ckal dus weet niet af 😉

1 banaan, 1/2 glas diepvries frambozen en waarschijnlijk een halve liter melk, daar drinken we met z'n 2 ongeveer anderhalf glas van.
De diepvriesframbrozen zijn een zak van 1kg. Kheb gewoon dat zakje opnieuw gewogen: 858gram, dus blijkbaar heb ik 142gram frambozen gebruikt. Dat zal meer zijn dan een 1/2 glas waarschijnlijk.

Qua kcal valt het nog mee.
142 gram frambozen = 66kcal
1 banaan = 100kcal
400ml alpro almond = 52kcal (100ml = 13kcal) Verschil met melk is wel veel ==>Volle melk is 65kcal per 100ml.
 
hier op een paar weken 5 kilo afgevallen, afgelopen weekend was wel ne moeilijke..
Vrijdag met de collega's eten bestellen, toch altijd een pak ongezonder dan wat je zelf meebrengt.
Zaterdag een hele dag met de familie verbouwt, ok fysiek werk maar toch ook een smoske smiddags en savonds frieten met den hoop
Zondag stond al lang op de planning om nog is goed in de pinten te vliegen met de kameraden, eten is daar wel niet veel bij geweest.

Gisteren maakt ne collega chocomouchkes voor iedereen op het werk
Vandaag brengt nen andere taarten mee voor zijnen bday.
Da's toch tanden bijten :p maar liever een paar duvels met de kameraden dan zoet op mijnen bureau.


Nu terug ff doorbijten en een clean weekendje plannen, de zomer word hard om dat te doen.
 
Je kan altijd uw andere maaltijden wat minderen in caloriën om uw 'uitspattingen' wat te compenseren.

Zo kan je toch sociaal eten zonder (of met minder) gevolgen
 
De diepvriesframbrozen zijn een zak van 1kg. Kheb gewoon dat zakje opnieuw gewogen: 858gram, dus blijkbaar heb ik 142gram frambozen gebruikt. Dat zal meer zijn dan een 1/2 glas waarschijnlijk.

Qua kcal valt het nog mee.
142 gram frambozen = 66kcal
1 banaan = 100kcal
400ml alpro almond = 52kcal (100ml = 13kcal) Verschil met melk is wel veel ==>Volle melk is 65kcal per 100ml.

Dat lijkt mij toch een zeer kleine banaan te zijn? Ik tel voor mijn regelmatige (grote) banaan op 150 kcal.
 
Vandaag is het juist 2 weken dat ik mezelf nu elke ochtend weeg.

weekgemiddelde week 1: 90,13kg
weekgemiddelde week 2: 89,14kg
deze ochtend 88,1kg
Dat lijkt mij toch een zeer kleine banaan te zijn? Ik tel voor mijn regelmatige (grote) banaan op 150 kcal.
Ik schil de banaan en weeg het. Jij eet de schil op?
 
Ik schil de banaan en weeg het. Jij eet de schil op?
Dat is nutteloos, als jij calorieen of voedingswaardes weet van 1 banaan is dat uiteraard zonder schil want niemand eet een bananenschil op.

Verder moet je ook het gewicht van 1 banaan niet weten, als ge van die grote koopt is dat ongeveer 150kcal voor 1 banaan, van die kleintjes is rond de 95kcal.
Natuurlijk kunde dan nawegen of die kleine banaan echt wel rond de 90 gram zit en die grote rond de 160gram maar daar kunde zo ook al redelijk vanuit gaan.

Niemand zijn dieet of dagelijkse kcal is/zijn in elkaar gestort omdat ge uw banaan op pakweg 30kcal mistelt.
 
Gewicht op 25 maart : 133 kg
Gewicht nu : 94 kg

Dus tien weken hospitaal is een nogal abdrupte manier van afvallen :)

Jammer genoeg zijn de meeste verdwenen kilo' spieren geweest.
oei te snel geliked.
Trainen he man. Muscle memory is a thing en ik denk wel dat je snel terug zal spieren kweken.
 
Welke snacks voorzien jullie tijdens de wedstrijden rond EK? :thinking:
 
Vorig jaar op 7 augustus voor het eerst mijn 7-daags gemiddelde onder de 80kg gekregen en dus op eindgewicht geraakt.
Na een kort uitstapje richting 82kg zit ik nu alweer enkele dagen onder de 80.

Dus nu al meer dan 10 maand het gewicht onder controle. Dat moet een verbetering zijn van mijn vorig record met 9.5 maand ofzo. 😂
 
Ik zou moete stoppe me drinken maar ik vind de motivatie ni. Maar nu ik gevaccineerd word ga ik 2 weken ervoor, de 5 weken tussen en 2 weken na men tweede stoppen. :)

Ik weeg er ondertussen 110, 174cm. Kweeget, ni goe
 
Ik moet echt wel bijkomen, en heb het er erg lastig mee. Ik heb mijn hele leven eigenlijk al te weinig gewogen en ben erg lang (1,94) dus om een of andere reden blijf ik lang en smal 😆

Ik eet ook wel gewoon niet genoeg denk ik, ik kan nooit veel tegelijk eten en eet soms gewoon 6x per dag ipv 3x maar dan meer tegelijk. Naar het schijnt ook niet zo gezond maar wat doe je eraan!

Ik ben midden vorig jaar na altijd jaren van op het randje van ongezond mager te gaan naar een normaal gewicht gegaan (+20kg)

Ik heb dit ook geprobeerd met mij vol te stompen, maar dat is inderdaad niet vol te houden.
Waar het mij mee is gelukt zijn weight gainers. Dus gewone maaltijden eten, en dan een dikke vette shake daarop drinken :c
Of dit de ideale manier is, geen idee. Maar door de jaren heen veel hopeloze pogingen gedaan om bij te komen. En met die shakes is het mij wel gelukt.

Ik schommel nu rond de 70kg en ik kwam van 48kg-50kg. Voel me ook veel beter, dus het is het wel waard. Al is het echt niet makkelijk
 
Ok, ik zit een beetje met een dilemma...
Zit eindelijk op 78 kg, door iets te veel te zondigen bij sociale gelegenheden (wel nooit meer dan 2000 kcal op een dag gedaan, dus steevast wel altijd een klein deficit) heeft het pad van 80 kg naar 78 kg iets langer geduurd dan mijn initieel plan.

Fitness is heropend: ik ga beginnen met zo'n Starting Strength routine aangeraden door @Carrion en een aantal anderen.
Hoofddoel van fitness is voorlopig spieren kweken om in de toekomst blessures bij het lopen te voorkomen. Misschien dat ik ook nog zwemlessen neem in het najaar.

Gewicht verliezen wil ik blijven doen door cardio en nog eventjes diëten tot ik op 75 kg zit. Ik heb nu een gezond gewicht voor 1m81, maar het mag toch allemaal nog een beetje slanker. 75 is ook een psychologische drempel. BMI zit dan op 22,9 wat nog hoger is dan gemiddeld voor een gezond persoon.

Alleen lees ik nu online dat je bij dat Starting Strength voor spiermassa bij te kweken op trainingsdagen 3000 à 4000 kcal zou moeten innemen... dat lijkt mij toch obsceen veel? Ik eet nu op rustdagen rond de 1300 kcal, vandaag ben ik 12 km gaan lopen en zal de eindteller op mijn sporthorloge waarschijnlijk rond de 3300 kcal zitten (voor de rest een zittend beroep en aan het studeren voor een opleiding in de avonduren) en dan zal ik wel rond de 1600 à 1700 kcal gegeten hebben om geen honger te hebben. Op een rustdag waarop ik écht niets doe staat die teller ter vergelijking op 2150. Vandaar dat ik 3000 al héél veel vind, want veel kcal verbruik je niet bij krachttraining lijkt me...

Ik vrees dat ik op die manier dus nooit tegelijkertijd nog een goede 2 à 3 kg vet kan kwijtspelen en zinvol aan krachttraining kan beginnen... Is daar een middenweg mogelijk? Wél al krachttraining doen, maar voeding pas aanpassen van zodra ik op 75 kg zit, kwestie van de vorm goed te krijgen, zonder kracht te winnen? Of beter eerst diëten en pas daarna aan krachttraining beginnen?
Ik ben sinds ik met diëten begonnen ben eind januari nog niet terug (vet) bijgekomen denk ik, dus ik wil dat graag zo houden.

Qua macro's monitoren, dat moet wel lukken, ik eet graag kip en yoghurt, dus voldoende eiwitten binnenkrijgen is geen probleem. Maar wat neem je best nog aan andere gezonde voedingsbronnen om aan zoveel kcal te komen? Mijn easy solution zou gewoon een banaan en wat volle melk in de blender zijn en een smoothie drinken en 's morgens terug een deftig ontbijt met naast mijn yoghurt ook een boterham met choco ofzo. Blijven tellen stoort me niet, maar ik wil me niet misrekenen door te veel bij te tellen dat ik niet nodig heb...
 
Ok, ik zit een beetje met een dilemma...
Zit eindelijk op 78 kg, door iets te veel te zondigen bij sociale gelegenheden (wel nooit meer dan 2000 kcal op een dag gedaan, dus steevast wel altijd een klein deficit) heeft het pad van 80 kg naar 78 kg iets langer geduurd dan mijn initieel plan.

Fitness is heropend: ik ga beginnen met zo'n Starting Strength routine aangeraden door @Carrion en een aantal anderen.
Hoofddoel van fitness is voorlopig spieren kweken om in de toekomst blessures bij het lopen te voorkomen. Misschien dat ik ook nog zwemlessen neem in het najaar.

Gewicht verliezen wil ik blijven doen door cardio en nog eventjes diëten tot ik op 75 kg zit. Ik heb nu een gezond gewicht voor 1m81, maar het mag toch allemaal nog een beetje slanker. 75 is ook een psychologische drempel. BMI zit dan op 22,9 wat nog hoger is dan gemiddeld voor een gezond persoon.

Alleen lees ik nu online dat je bij dat Starting Strength voor spiermassa bij te kweken op trainingsdagen 3000 à 4000 kcal zou moeten innemen... dat lijkt mij toch obsceen veel? Ik eet nu op rustdagen rond de 1300 kcal, vandaag ben ik 12 km gaan lopen en zal de eindteller op mijn sporthorloge waarschijnlijk rond de 3300 kcal zitten (voor de rest een zittend beroep en aan het studeren voor een opleiding in de avonduren) en dan zal ik wel rond de 1600 à 1700 kcal gegeten hebben om geen honger te hebben. Op een rustdag waarop ik écht niets doe staat die teller ter vergelijking op 2150. Vandaar dat ik 3000 al héél veel vind, want veel kcal verbruik je niet bij krachttraining lijkt me...

Ik vrees dat ik op die manier dus nooit tegelijkertijd nog een goede 2 à 3 kg vet kan kwijtspelen en zinvol aan krachttraining kan beginnen... Is daar een middenweg mogelijk? Wél al krachttraining doen, maar voeding pas aanpassen van zodra ik op 75 kg zit, kwestie van de vorm goed te krijgen, zonder kracht te winnen? Of beter eerst diëten en pas daarna aan krachttraining beginnen?
Ik ben sinds ik met diëten begonnen ben eind januari nog niet terug (vet) bijgekomen denk ik, dus ik wil dat graag zo houden.

Qua macro's monitoren, dat moet wel lukken, ik eet graag kip en yoghurt, dus voldoende eiwitten binnenkrijgen is geen probleem. Maar wat neem je best nog aan andere gezonde voedingsbronnen om aan zoveel kcal te komen? Mijn easy solution zou gewoon een banaan en wat volle melk in de blender zijn en een smoothie drinken en 's morgens terug een deftig ontbijt met naast mijn yoghurt ook een boterham met choco ofzo. Blijven tellen stoort me niet, maar ik wil me niet misrekenen door te veel bij te tellen dat ik niet nodig heb...
Houd er rekening mee dat die 3-4k calorieën zorgen voor een relatief grote calorie surplus. Dat is ook de bedoeling, omdat het de meest efficiënte manier is om spiermassa te winnen. Het idee is dat je daarna een cut doet om het vet dat je uiteraard mee opgebouwd hebt te verliezen (mogelijk samen met een beetje spiermassa maar weinig).

Als beginnend krachttrainer is dat niet echt nodig trouwens. Je zal meer dan genoeg progressie maken (qua kracht zeker) in maintenance of zelfs een kleine deficit. Maar spiermassa winnen is nu eenmaal gemakkelijker door bij te komen.

In jouw geval zou ik sowieso bij je huidige voedingsregime blijven, misschien wel een beetje meer eten, en vooral zien dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt. En ondertussen uiteraard al beginnen met je strength cycle. Eens je op je streefgewicht zit, kan je wat beginnen spelen met je calorie intake om te kijken wat het beste werkt.

En als je een vergelijkingspunt wil: Ik ben 1m71, weeg een kleine 79kg momenteel en heb absoluut niet het gevoel dat ik te zwaar sta. BMI is echt geen waardemeter meer eens je deftig aan krachtsport doet. :)
 
Ok, ik zit een beetje met een dilemma...
Zit eindelijk op 78 kg, door iets te veel te zondigen bij sociale gelegenheden (wel nooit meer dan 2000 kcal op een dag gedaan, dus steevast wel altijd een klein deficit) heeft het pad van 80 kg naar 78 kg iets langer geduurd dan mijn initieel plan.

Fitness is heropend: ik ga beginnen met zo'n Starting Strength routine aangeraden door @Carrion en een aantal anderen.
Hoofddoel van fitness is voorlopig spieren kweken om in de toekomst blessures bij het lopen te voorkomen. Misschien dat ik ook nog zwemlessen neem in het najaar.

Gewicht verliezen wil ik blijven doen door cardio en nog eventjes diëten tot ik op 75 kg zit. Ik heb nu een gezond gewicht voor 1m81, maar het mag toch allemaal nog een beetje slanker. 75 is ook een psychologische drempel. BMI zit dan op 22,9 wat nog hoger is dan gemiddeld voor een gezond persoon.

Alleen lees ik nu online dat je bij dat Starting Strength voor spiermassa bij te kweken op trainingsdagen 3000 à 4000 kcal zou moeten innemen... dat lijkt mij toch obsceen veel? Ik eet nu op rustdagen rond de 1300 kcal, vandaag ben ik 12 km gaan lopen en zal de eindteller op mijn sporthorloge waarschijnlijk rond de 3300 kcal zitten (voor de rest een zittend beroep en aan het studeren voor een opleiding in de avonduren) en dan zal ik wel rond de 1600 à 1700 kcal gegeten hebben om geen honger te hebben. Op een rustdag waarop ik écht niets doe staat die teller ter vergelijking op 2150. Vandaar dat ik 3000 al héél veel vind, want veel kcal verbruik je niet bij krachttraining lijkt me...

Ik vrees dat ik op die manier dus nooit tegelijkertijd nog een goede 2 à 3 kg vet kan kwijtspelen en zinvol aan krachttraining kan beginnen... Is daar een middenweg mogelijk? Wél al krachttraining doen, maar voeding pas aanpassen van zodra ik op 75 kg zit, kwestie van de vorm goed te krijgen, zonder kracht te winnen? Of beter eerst diëten en pas daarna aan krachttraining beginnen?
Ik ben sinds ik met diëten begonnen ben eind januari nog niet terug (vet) bijgekomen denk ik, dus ik wil dat graag zo houden.

Qua macro's monitoren, dat moet wel lukken, ik eet graag kip en yoghurt, dus voldoende eiwitten binnenkrijgen is geen probleem. Maar wat neem je best nog aan andere gezonde voedingsbronnen om aan zoveel kcal te komen? Mijn easy solution zou gewoon een banaan en wat volle melk in de blender zijn en een smoothie drinken en 's morgens terug een deftig ontbijt met naast mijn yoghurt ook een boterham met choco ofzo. Blijven tellen stoort me niet, maar ik wil me niet misrekenen door te veel bij te tellen dat ik niet nodig heb...
Dat groot caloriesurplus is zoals @puni zegt inderdaad om zo snel mogelijk sterker te worden. Ik heb me persoonlijk nooit verdiept in de voedingsadviezen van Rippetoe (SS methode is van hem), maar ik herinner mij zoiets in de context van "magere mensen die zeggen dat ze niet kunnen bijkomen moeten gewoon een gallon melk per dag drinken". Uiteindelijk is 500 kcal meer dan het gemiddelde voor een man nu ook geen hopen.

Anyway, ik zou nu ook wel meer eten dan je al doet. Je moet uiteindelijk ook wel je lichaam de kans geven om te herstellen van de training en sterker te worden, maar meteen naar het dubbel aantal calorieën is misschien wel wat overdreven. Het doel van de krachttraining is uiteindelijk kracht en dus spiermassa, dus ik zou me minder op de weegschaal concentreren en meer op de spiegel wel. Zoals al gezegd is BMI niet echt een goede metric voor iemand met bovengemiddelde spiermassa (en zo zijn nog wel wat uitzonderingen). Iemand met een redelijke spiermassa wordt doorgaans lichter geschat dan hij weegt (zelfs ik nog en ik ben ondertussen te zwaar eigenlijk).

De bodybuildingmethode om een cut uit te voeren na een bulkfase zal zo ook niet echt nodig zijn als je gewoon een matig surplus eet lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
En bijna vergeten: Onderschat het calorieverbruik bij krachttraining vooral niet. Het is niet omdat je minder zweet, dat je niet verbrandt. Het is minder dan cardio, dat klopt, maar niet zo absurd veel, zeker bij intensief lifting werk. :)
 
Terug fysiek gaan werken sinds vorige week. Vandaag weer voor de eerste keer gaan badmintonnen en hopelijk binnenkort weer meer tijd om te fietsen. Hopelijk gaat mijn gewicht weer de goeie kant op.
 
Op gewicht blijven is idd moeilijker dan het afvallen zelf. De voorbije jaren al het jojo effect meermaals gezien en meestal komt er meer bij dan dat je kwijt was.
Ik probeer nu mijn levensstijl geheel aan te passen ( heb nogal wat probleemkes gehad afgelopen jaren )
Ben er nu 10 kg kwijt op een rustige manier ( 3 maand ).
Ga kwa activiteiten wel een tandje bijsteken wil op zijn minst nog 20kg kwijt.
Dat ik zo snel bijkom wil ik geen excuus zoeken maar ik neem medicatie voor mijn huid en dat staat bekend voor gewichts toename, dus afvallen is een tikkeltje zwaarder.
 
Terug
Bovenaan