Over- en ondergewicht

Training zal een combinatie worden van standaard krachttraining, HIIT cardio en circuit/superset training. Maar de fijnere details moet ik nog wat uitzoeken.

Dus knallen maar!

Mensen die standaard krachtschema's willen delen: zeker welkom. Ik zou van zodra de fitness terug opengaat ook graag eens wat meer krachtraining willen doen. Vroeger deed ik vooral cardio en spinning (ook cardio dus) maar om een betere "vorm" te bereiken en blessures in de toekomst te vermijden zal ik toch echt sterker moeten worden.

Bootcamp is het volgens mij niet, dat is leuk om moe van te worden, maar dat is het dan ook.
 
Mensen die standaard krachtschema's willen delen: zeker welkom. Ik zou van zodra de fitness terug opengaat ook graag eens wat meer krachtraining willen doen. Vroeger deed ik vooral cardio en spinning (ook cardio dus) maar om een betere "vorm" te bereiken en blessures in de toekomst te vermijden zal ik toch echt sterker moeten worden.

Bootcamp is het volgens mij niet, dat is leuk om moe van te worden, maar dat is het dan ook.
Hoe vaak ben je van plan te gaan?

2-3 keer per week zou ik voor een full body schema gaan. Indien 4 keer zou ik een upper-lower body split nemen. Bij 5 dagen in de week kan je push-pull-leggs-upper body-lower body doen. En bij 6 dagen zou ik push-pull-legs, dag rust, push-pull-legs, rust,... doen.

Dus afhankelijk daarvan kan je online een schema zoeken of hier verder advies vragen.
 
Hoe vaak ben je van plan te gaan?

2-3 keer per week zou ik voor een full body schema gaan. Indien 4 keer zou ik een upper-lower body split nemen. Bij 5 dagen in de week kan je push-pull-leggs-upper body-lower body doen. En bij 6 dagen zou ik push-pull-legs, dag rust, push-pull-legs, rust,... doen.

Dus afhankelijk daarvan kan je online een schema zoeken of hier verder advies vragen.

Goh, ik zou me de komende maanden nog gerust 4 à 5 dagen per week kunnen permitteren dankzij dat vervloekte thuiswerk & mijn vakantie zonder vakantieplannen & met plezier zelfs. Daarna, bij terugkeer naar kantoor, zou het echter wrs. 3 worden. Dus misschien best gewoon een goede gewoonte aankweken van 3 keer met solide oefeningen er in te drillen?

Mocht iemand nu vertellen dat je veel meer progressie boekt door ook in het weekend nog een extra keer te gaan, zou 4 desnoods ook nog haalbaar zijn, met een extra keer zaterdag of zondagochtend.

Ik heb gisteren nog eens dat bootcamp gedaan en ik vind er hoe langer hoe minder aan... maar heb betaald tot eind juli ofzo, dus ga dat toch blijven doen.
 
Goh, ik zou me de komende maanden nog gerust 4 à 5 dagen per week kunnen permitteren dankzij dat vervloekte thuiswerk & mijn vakantie zonder vakantieplannen & met plezier zelfs. Daarna, bij terugkeer naar kantoor, zou het echter wrs. 3 worden. Dus misschien best gewoon een goede gewoonte aankweken van 3 keer met solide oefeningen er in te drillen?

Mocht iemand nu vertellen dat je veel meer progressie boekt door ook in het weekend nog een extra keer te gaan, zou 4 desnoods ook nog haalbaar zijn, met een extra keer zaterdag of zondagochtend.

Ik heb gisteren nog eens dat bootcamp gedaan en ik vind er hoe langer hoe minder aan... maar heb betaald tot eind juli ofzo, dus ga dat toch blijven doen.
Tgoh ja, hoe vaker je krachttraining doet hoe vlotter het resultaat komt natuurlijk. Indien je 4 dagen kan gaan geef je jezelf ook veel meer ruimte om wat te experimenteren met verschillende training regimes. Bij 4 dagen kan je bijvoorbeeld tussen een full body of upper-lower body kunnen kiezen. Bij 3 dagen zit je een beetje vast aan een full body schema.
 
Drie weken geleden, vlak voor de feestdag, goed gevallen met de fiets, zoals ik hierboven al terloops vermelde. (Gekneusde rib, last van schouder, hele rechterkant goed geschaafd, rechterarm en knie volledig open. Rechterarm 10 dagen wondverzorging voor aan huis gehad.)

Had echt wel wat schrik om hierdoor mogelijks een heel stuk meer stil te vallen/meer moeite te hebben met het kcal-deficit aan te houden aangezien er door het plots stilvallen van de inspanningen er ook heel wat minder mocht gegeten worden. Was ook juist op de dag dat ik de 90 had aangetikt.

Per chance heb ik mezelf het tegendeel bewezen. Afgelopen drie weken gemiddeld zo'n kg/week blijven verliezen. (Zelfs ondanks een decadent weekend.) Hoger dan eigenlijk vooropgesteld. Sinds anderhalve week wel terug beginnen fietsen. Per chance niet al te veel last van iets meer. Enkel de schouder nog. Tillen/bepaalde bewegingen moet ik nog mee opletten omdat er wat ligamenten aan mijn schouder nog wat moeilijk doen. Hierdoor is mijn kettlebell ook nog altijd gewoon blijven liggen en ben ik hier nog niet mee begonnen om deze niet te overbelasten. Bij het fietsen voel ik het niet, per chance.

Nu, ik ga het vooral bekijken als een "voorsprong nemen", dat ik sneller afval dan vooropgesteld. Bedoeling is nog altijd voornamelijk een duurzame verandering teweeg brengen. Als ik binnenkort dan een tijdje veel minder zou afvallen, no problem. Als er met het EK wat meer terrasjes aangedaan worden zonder op voorhand te fietsen, zal ik de marge kunnen gebruiken. ;)
 
Zowel mijn vrouw als ik moeten dringend gaan afvallen. Het probleem is echter dat beiden wegens lichamelijke ongemakken niet in staat zijn om sport of fitness te doen. Fietsen doen we wel, maar mijn vrouw kan niet meer aan dan 30km ( kapotte knieen)

Mijn vrouw eet zeer onregelmatig( als in de hele dag niks wegens tijdgebrek) , avondeten eet ze weinig, en dan 's avonds is het dan natuurlijk chips of chocolade. Ze is een stress eter, en drinkt veel te weinig.
Merendeel van onze groenten worden in de stomer gedaan, net als de aardappelen.

Ik eet relatief gezien veel, maar bijvoorbeeld junkfood is maar 1x per maand ( als het echt onvoldoende mogelijk is om eten te maken, dan durven we wel eens McDonalds te doen, maar dit zal max 2x per maand zijn ); Ik drink wel iedere avond 2-3 victoria biertjes. Let wel, ik ben nu al 4 maanden thuis; met een schouderprobleem. Als ik ga werken doe ik dit niet.

Hoe begin je aan een dieet? En welk dieet ? Ik heb hierboven medicatie zien voorbijkomen, helpt dat echt?
 
Zowel mijn vrouw als ik moeten dringend gaan afvallen. Het probleem is echter dat beiden wegens lichamelijke ongemakken niet in staat zijn om sport of fitness te doen. Fietsen doen we wel, maar mijn vrouw kan niet meer aan dan 30km ( kapotte knieen)

Als je doel afvallen is, dan is niet kunnen sporten op zich geen onoverkomelijk probleem. Misschien kan je wel kijken naar een sport als zwemmen, die weinig stress zet op je lichaam. Maar je kan absoluut afvallen zonder sport.

Mijn vrouw eet zeer onregelmatig( als in de hele dag niks wegens tijdgebrek) , avondeten eet ze weinig, en dan 's avonds is het dan natuurlijk chips of chocolade. Ze is een stress eter, en drinkt veel te weinig.
Merendeel van onze groenten worden in de stomer gedaan, net als de aardappelen.

Ik eet relatief gezien veel, maar bijvoorbeeld junkfood is maar 1x per maand ( als het echt onvoldoende mogelijk is om eten te maken, dan durven we wel eens McDonalds te doen, maar dit zal max 2x per maand zijn ); Ik drink wel iedere avond 2-3 victoria biertjes. Let wel, ik ben nu al 4 maanden thuis; met een schouderprobleem. Als ik ga werken doe ik dit niet.

Weinig junkfood eten is natuurlijk goed, maar je kan ook met "normale" voeding teveel eten. Ik ben door m'n ervaringen van de laatste 2 jaar overtuigd aanhanger van "kcal in-kcal out". Je moet minder kcal innemen dan je er verbruikt, en dan val je af. En kort door de bocht moet je 7700kcal onder je verbruik zitten om 1kg te verliezen.
Die 2-3 biertjes? 2625 kcal per week (aan gemiddeld 2.5/dag) = 350g per week die eraan blijft plakken en/of die je zou verliezen (of minder zou bijkomen) mocht je daarmee stoppen.

Hele dag weinig eten om je dan in de chocolade en chips te storten => zelfde resultaat he. 50g chips of chocolade gaat richting 250kcal. En 50g speel je heel snel binnen hoor, en veel meer ook als je er niet op let.

Hoe begin je aan een dieet? En welk dieet ? Ik heb hierboven medicatie zien voorbijkomen, helpt dat echt?

Er zullen middelen zijn die werken, maar als ik iets mag aanraden is om het eerst zonder te proberen. Zoek ook niet eerst naar een dieet maar probeer om naar een gezond, evenwichtig voedingspatroon te gaan.

Hoe ik het gedaan heb (sorry voor iedereen dat ik het veelvuldig blijf herhalen, ik wil enkel helpen) om van ooit 120kg en half 2019 113kg naar nu 80kg te gaan:
  • Installeer myfitnesspal (Nederlands: calorienteller of iets dergelijk) en begin kcal te tracken. Dat lijkt wat intimiderend, maar je vindt daar snel een routine in. Veel zaken kan je gewoon op barcode scannen en andere zaken kan je gemakkelijk opzoeken in de app, de database is gigantisch.
  • Geef juiste gegevens en realistische doelen in in myfitnesspal: je huidig gewicht, je doelgewicht, en je beoogd gewichtsverlies per week. Zet dat niet te ambitieus: neem 500g per week ofzo en zie het op lange termijn. Je zal best zoeken naar een eetpatroon dat je op lange termijn kan volhouden, dus bekijk het dan ook niet als een korte sprint. Nu 8 weken zwaar diëten is nutteloos als je nadien vervalt in je oude eetpatroon, dan komt er alles toch weer bij.
  • Hierna zal myfitnesspal je een aantal kcal geven dat je "mag" verbruiken per dag. Hou je daar zoveel mogelijk aan. Gebruik een keukenweegschaaltje, zet dat desnoods front and center in je keuken zodat je het altijd bij de hand hebt. Het helpt. Probeer in eerste instantie een evenwichtig standaardpatroon uit te werken en dan ga je wel weten wat wel en niet werkt.
  • Zoek voor snacks gezondere dingen. Zelfgemaakte soep, een appel en skyr zijn mijn favorieten voor 's avonds in de zetel. En, als het in nog in mijn dagbudget past, eens 30g chocolade of 50g chips.
  • Cheaten mag eens, dat is geen ramp. Je kan gerust eens op restaurant gaan en lekker eten. Of een frietje eten op vrijdag. Probeer daar dan ook wel slimmer mee om te gaan. Geen groot pak friet met 3 stukken vlees. Maar op zich geen absolute ramp dat je dat eens doet. Probeer je de andere dagen van de week dan wel mooi aan je schema te houden en het lukt wel.
  • Je moet je ook echt niet alleen op de hypergezonde zaken storten. Ik eet hier ook nog boterhammen 's middags, pasta of aardappelen (wel geen halve kilo...) met vlees 's avonds. Dat kan erin passen, maar je hoeveelheden zullen wel aangepast moeten worden.

Om even te illustreren voor mezelf, zie hieronder. De rode pijl duidt aan waar ik ben beginnen sporten (lopen in mijn geval).

iTxsrYN.png



Er zijn er hier anderen die het op de lange termijn zien en echt waanzinnige resultaten boeken zo. Kijk maar naar @apzoeir bijvoorbeeld. Ik ben er echt van overtuigd dat die slow burn voor velen de beste aanpak is - houdbaar op lange termijn en zo ga je ook de typische jojo's tegengaan.

edit: voordeel op deze manier is dat je nadien gewoon je kcal budget wat naar boven kan bijstellen zodat je kcal in = kcal out en je op die manier je gewicht onder controle kan houden.
 
Laatst bewerkt:
mijn samsung smartphone heeft zo een simpele fitness app, stappenteller, slaapwijzer etc. Nu ik thuis zit, haal ik dus nooit 10000 stappen. Maar op mijn werk had ik soms momenten van 16-20000 stappen, dronk ik 2 liter water en toch viel ik niet af.

Wij zijn beiden 50j, dus we vrezen een beetje dat het te langzaam gaat gaan, naar onze zin.
 
mijn samsung smartphone heeft zo een simpele fitness app, stappenteller, slaapwijzer etc. Nu ik thuis zit, haal ik dus nooit 10000 stappen. Maar op mijn werk had ik soms momenten van 16-20000 stappen, dronk ik 2 liter water en toch viel ik niet af.

Wij zijn beiden 50j, dus we vrezen een beetje dat het te langzaam gaat gaan, naar onze zin.
Het begint gewoon bij weten wat je eet hoor. 10000 stappen of meer is leuk, maar daarmee verbrand je geen hopen calorieën, had je die dag wat meer gesnoept was het effect al weg. Dat water drinken is gezond, maar buiten de honger een beetje te stillen gaat dat ook niet veel uithalen.

Volgens mij is het echt een kwestie van porties aanpassen aan de activiteit, een speciaal dieet zou ik daarvoor niet zoeken, en blijf gewoon weg van medicatie. "Te langzaam" begrijp ik ook niet, het is een permanente verandering van levensstijl dat je zoekt hé, als je nu een of ander crashdieet volgt en snel 10 kg vermagert, om 3 maand later terug bij je startgewicht te zitten is het ook een maat voor niets.
 
Laatst bewerkt:
Het begint gewoon bij weten wat je eet hoor. 10000 stappen of meer is leuk, maar daarmee verbrand je geen hopen calorieën, had je die dag wat meer gesnoept was het effect al weg. Dat water drinken is gezond, maar buiten de honger een beetje te stillen gaat dat ook niet veel uithalen.

Volgens mij is het echt een kwestie van porties aanpassen aan de activiteit, een speciaal dieet zou ik daarvoor niet zoeken, en blijf gewoon weg van medicatie.

Dit en wat @eniac zegt.

Meten is weten. Zolang je niet gedetailleerd gaat bijhouden wat je eet en in functie daarvan gaat aanpassen ga je moeilijk vooruitgang boeken.

Veel mensen die ik zie afvallen zeggen dat ze "veel" groenten eten en "weinig" snoepen. Maar dat betekent dus niets.

Je noteert wat je eet en houdt dat bij in myfitnesspall. Je stelt je doel in en eet je volgens wat je mag eten om je doel te behalen.
Geregelde weegmomenten/meetmomenten met de huidplooimeter en de spiegel om je progressie bij te houden.
 
Tgoh ja, hoe vaker je krachttraining doet hoe vlotter het resultaat komt natuurlijk. Indien je 4 dagen kan gaan geef je jezelf ook veel meer ruimte om wat te experimenteren met verschillende training regimes. Bij 4 dagen kan je bijvoorbeeld tussen een full body of upper-lower body kunnen kiezen. Bij 3 dagen zit je een beetje vast aan een full body schema.
En over welke time commitment spreken we dan bij 4 sessies? Want 4 keer één uur is al héél iets anders dan 4 keer 2 uur.

Vroeger ging ik 3 keer per week fitnessen, telkens anderhalf uur, maar daarvan was minstens één uur cardio, 10 minuten omkleden (douchen deed ik thuis) en kracht... goh, ik heb het blijkbaar wel nodig, maar ik ken er veel te weinig van, nu wel bezig met research, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Qua cardio zou ik voorlopig minimaal 2 korte loopsessies en één lange per week blijven aanhouden en bij goed weer wat fietsen en bij slecht weer wat zwemmen (na vaccinatie) erbovenop. Dus nog wel ruimte voor kracht, cardio ga ik denk ik niet meer op de fitness doen, ik dacht nooit dat de koukleum in mij dit zou toegeven: maar het is effectief leuker om buiten te lopen.
 
En over welke time commitment spreken we dan bij 4 sessies? Want 4 keer één uur is al héél iets anders dan 4 keer 2 uur.

Vroeger ging ik 3 keer per week fitnessen, telkens anderhalf uur, maar daarvan was minstens één uur cardio, 10 minuten omkleden (douchen deed ik thuis) en kracht... goh, ik heb het blijkbaar wel nodig, maar ik ken er veel te weinig van, nu wel bezig met research, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Qua cardio zou ik voorlopig minimaal 2 korte loopsessies en één lange per week blijven aanhouden en bij goed weer wat fietsen en bij slecht weer wat zwemmen (na vaccinatie) erbovenop. Dus nog wel ruimte voor kracht, cardio ga ik denk ik niet meer op de fitness doen, ik dacht nooit dat de koukleum in mij dit zou toegeven: maar het is effectief leuker om buiten te lopen.

Voor krachttraining? Eens je wat weet wat je doet kan je dat in principe in 30-45-60 minuten doen.
4 oefeningen per spiergroep met 3-4 sets moet je tellen. Vind dat best goed mee vallen.

Hangt er een beetje van af hoeveel spiergroepen je traint. Sommige doe ik persoonlijk ook wat minder sets omdat ze kleiner zijn (biceps), terwijl ik benen dan uitgebreider train en dan wel meestal over het uur ga.
 
Veel mensen die ik zie afvallen zeggen dat ze "veel" groenten eten en "weinig" snoepen.

Dit, absoluut. Ik viel ook ooit moeilijk af ondanks, dacht ik, goed bezig te zijn. Ik snoepte ook weinig en mijn eetpatroon, daar deed ik toch moeite voor?
Maar eens ik MFP erbij nam bleek dat allemaal toch relatief te zijn... Stom voorbeeld: ik heb me ooit laten wijsmaken dat donkere chocolade gezond was - en ik stelde dat gelijk aan "ah, als ik eens iets wil knabbelen neem ik dat wel". Ja, en dan zie je in MFP dat dat geen goed idee is om te vermageren, want dat bevat natuurlijk wel een hoop kcal :)
 
En over welke time commitment spreken we dan bij 4 sessies? Want 4 keer één uur is al héél iets anders dan 4 keer 2 uur.

Vroeger ging ik 3 keer per week fitnessen, telkens anderhalf uur, maar daarvan was minstens één uur cardio, 10 minuten omkleden (douchen deed ik thuis) en kracht... goh, ik heb het blijkbaar wel nodig, maar ik ken er veel te weinig van, nu wel bezig met research, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Qua cardio zou ik voorlopig minimaal 2 korte loopsessies en één lange per week blijven aanhouden en bij goed weer wat fietsen en bij slecht weer wat zwemmen (na vaccinatie) erbovenop. Dus nog wel ruimte voor kracht, cardio ga ik denk ik niet meer op de fitness doen, ik dacht nooit dat de koukleum in mij dit zou toegeven: maar het is effectief leuker om buiten te lopen.
Als je 4x gaat en zo dus je oefeningen wat verdeelt zoals @Carrion aangeeft kan je dat wel op een uur afwerken, misschien minder. Dit omdat je waarschijnlijk maar 1 grote compound per training doet.

Ga je voor full body, dan kan dit wel meer worden. Ik reken standaard 1.5 uur, als alles vlot gaat zit ik daar onder, maar als het op vlak van inspanning een zware dag is, dan heb ik dit nodig. Ik ga voor powerlifting dus dat is (zwaar) squatten, benchen, deadliften. Gisteren bv. begonnen om 19.40, gestopt om 21.20 ongeveer. Dit is dan met twee personen, dus je verliest meer tijd door af te laden, te praten, ...

Persoonlijk vind ik 4x per week te veel, toch met verplaatsingen en dergelijke erbij. Ook hier thuis zou de vrouw dat maar matig kunnen appreciëren. Aangezien je zelf zegt dat je niet goed weet wat doen, zou ik je (opnieuw) starting strength aanraden.
Enz.
Er komt ook marketing bij kijken hé, maar ik bedoel dus gewoon het simpele programma voor een beginner (novice), dat je ook op vele andere sites kan vinden.

Het is een programma dat uitgaat van lineaire progressie. Bij krachttraining kan je de progressie een beetje zien als een parabool met een asymptoot met zekere y-waarde. In het begin kan je dat dus als linear benaderen. Op de duur lukt dat niet meer (als je wat gevorderd bent) en heb je altijd meer volume nodig om vooruit te gaan. Met andere woorden, lineaire progressie (elke week meer gewicht of volume) is voor beginners. Starting strength combineert de grote compounds in een eenvoudig programma: squat, bench press, shoulder press, power clean, chin up. Daar zit een beetje het success, aangezien compounds de beste manier zijn om een basis te leggen qua kracht.
 
En over welke time commitment spreken we dan bij 4 sessies? Want 4 keer één uur is al héél iets anders dan 4 keer 2 uur.

Vroeger ging ik 3 keer per week fitnessen, telkens anderhalf uur, maar daarvan was minstens één uur cardio, 10 minuten omkleden (douchen deed ik thuis) en kracht... goh, ik heb het blijkbaar wel nodig, maar ik ken er veel te weinig van, nu wel bezig met research, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Qua cardio zou ik voorlopig minimaal 2 korte loopsessies en één lange per week blijven aanhouden en bij goed weer wat fietsen en bij slecht weer wat zwemmen (na vaccinatie) erbovenop. Dus nog wel ruimte voor kracht, cardio ga ik denk ik niet meer op de fitness doen, ik dacht nooit dat de koukleum in mij dit zou toegeven: maar het is effectief leuker om buiten te lopen.
Zoals je al gemerkt hebt aan de antwoorden van @Sylverscythe en @kay-gell kan je daar echt in variëren. Nu, als je standaard krachttraining doet ga je vaak ergens rond de 45-60 minuten uitkomen. Sylverscythe zit (gok ik) snel met rustpauzes van +- 5 minuten tussen twee sets omdat hij zeer zware working sets heeft. Terwijl dit bij gewone krachttraining eerder 30-60 seconden is.

Je mag sowieso niet te veel kijken naar hoe lang je bezig bent maar hoe je bezig bent. Je training moet intensief zijn, niet lang. Als jij op een dag slechts een half uur tijd hebt en je focust dan als voorbeeld op een 7-tal sets zware benchpress en mss nog 1-2 extra borst oefeningen dan ga je een veel betere workout gehad hebben dan iemand die daar 2 uur rondloopt en een dumbell press doet met dumbells van 6 kg.

Ik zou sowieso aanraden om uw krachttraining appart te houden van uw cardio dagen als je slechts beperkte tijd hebt. Stel dat je toch 4 x per week krachttraining zou doen kan je dit eventueel zo aanpakken:

- maadag: upperbody strength
- dinsdag: rust
- woensdag: lowerbody strength
- donderdag: rust
- vrijdag: upperbody hypertrophy
- zaterdag: rust
- zondag: lowerbody hypertrophy
- maandag; rust

En je snapt wel wat ik bedoel. Uiteraard is dit maar een voorbeeld, je moet zelf een beetje zien hoe je je trainingen het best in je schema krijgt doorheen de week. Het is vooral belangrijk dat je consistent bezig blijft, idealiter laat je nooit meer dan 2 dagen tussen een krachttrainingsessie komen. Tenzij je op vakantie ofzo bent natuurlijk.

Belangrijk wel, die rustdagen zijn geen dagen waarop je niets doet. Dat zijn de dagen waarop je je cardio plaatst. En dat kan werkelijk alles zijn. Een lange wandeling door het bos, rustig 5 km joggen, 10 km onder de 45 min lopen, gaan fietsen, etc.
 
Ja natuurlijk, kruiden zullen naar alle waarschijnlijkheid veel zout bevatten. Zo'n potteke is ook niet om gewoon zo uit te lepelen he 😛

Per 100 gram zout zit er zelfs 100 gram zout in zo'n potje 🙃
Hiervoor gebruikte ik van het merk Ducros. Qua zoutgehalte proef je wel onmiddellijk het verschil met Boni, vandaar dat ik het heb opgezocht, maar over "Ducros kippenmengeling 50gram" vind ik helaas geen productinformatie.
Anyways back to Ducros it is...
 
Dit, absoluut. Ik viel ook ooit moeilijk af ondanks, dacht ik, goed bezig te zijn. Ik snoepte ook weinig en mijn eetpatroon, daar deed ik toch moeite voor?
Maar eens ik MFP erbij nam bleek dat allemaal toch relatief te zijn... Stom voorbeeld: ik heb me ooit laten wijsmaken dat donkere chocolade gezond was - en ik stelde dat gelijk aan "ah, als ik eens iets wil knabbelen neem ik dat wel". Ja, en dan zie je in MFP dat dat geen goed idee is om te vermageren, want dat bevat natuurlijk wel een hoop kcal :)
Probeer eens de straciatellikwark van Nestle? Die vind je in de Colruyt. Dan heb je ook de smaak van chocolade gecombineerd met een gezond voedingsmiddel. Er zitten 10 proteïnen per 100gr in. Ik heb zo een pot gekocht en ga die morgen eens opendoen en ervan eten als ontbijt. Ben benieuwd. De stoffen die in zwarte chocolade zijn inderdaad gezond dus je kan dat met mate (en in combinatie met andere voedingsmiddelen) consumeren tijdens je dieet. Als je houdt van chocoladepudding raad ik je imperialpudding aan. Je warmt liter magere melk op en daarin doe je een zakje van het poeder. Best nog wat stevia erin voor de smaak maar ik eet het zelfs zonder stevia. Je kan er ook proteïnepoeder bij doen voor meer eiwitten. En je zal geen gram bijkomen!
Zijn hier nog mensen zot van papaya's? Ik heb er deze ochtend een gegeten met wat limoensap en het was overheerlijk!
Er zijn heel wat lekkere voedingsmiddelen die kunnen gebruikt worden in een dieet en waar de meeste mensen niet aan denken. Als ik nog tips heb zal ik deze zeker posten.
 
Terug
Bovenaan