Over- en ondergewicht

En vooral die laatste zin is het probleem bij Mathias :unsure:

Hij lijkt eerder het type dat vandaag zwaar de riem gaat aanspannen om het bijgekomen gewicht eraf te krijgen, liefst tegen morgen 😔
Dat is een probleem dat ik vaak merk bij mensen. Ze beginnen met extreem enthousiasme, gaan hun statistieken als een bezetene bijhouden om dan na 3 weken er de brui aan te geven omdat het resultaat niet snel genoeg volgt.
 
En vooral die laatste zin is het probleem bij Mathias :unsure:

Hij lijkt eerder het type dat vandaag zwaar de riem gaat aanspannen om het bijgekomen gewicht eraf te krijgen, liefst tegen morgen 😔
euh it crossed my mind ja.:unsure:
Dat niemand het hier eerder heeft gepost, verwondert me eigenlijk.
Maar stop met je dagelijks te wegen.
Een warmere dag en wat meer zweten? 400gram "vermagerd".
2 dagen niet gekakt? 500 gram "verdikt"

1x per week op een vast moment is veel betrouwbaarder wanneer je op dagelijkse metingen continu conclusies gaat trekken.
De bedoeling is om mezelf dagdagelijks te wegen in de ochtend. Ik steek dat in excel/MFP, maak er een weekgemiddelde van en vergelijk dat dan.
 
@Mathias55 : ik zag een paar pagina's eerder dat je vroeg hoe je meer groenten kan eten. Ik ben dit een tijd geleden ook beginnen doen. Niet om gewicht te verliezen, maar omdat ik gezonder wilde eten. Ik vervang nu vaak een deel koolhydraten (pasta, aardappelen) door groenten. Zo maak ik courgetti en doe er dan nog wat spaghetti bij, met natuurlijk ook groenten in de saus. Wat je ook kan doen, is bloemkoolrijst vb. Dit kun je zelfs in sommige winkels kopen. Of bloemkoolsaus, knolseldersaus,... Of ik vervang een deel aardappelen door een groente in de puree en eet ernaast een andere groente.

Ik weet niet of dit een goede tip is om gewicht te verliezen, want bloemkoolsaus bevat ook wat melk of kaas. Maar het helpt om meer groenten te eten zonder dat het "saai" wordt, vind ik.
 
Goh, ik gebruik een eigen Excel en weeg me ook dagelijks. Maar een verandering op dag basis is betekenisloos.
Zaken als plots veel verdikken of vermageren moet je je niet aantrekken, dat heeft te maken met zaken als vochtbalans, spijsvertering, blaasinhoud, dat kan gemakkelijk een volle kilo verschil maken, zonder iets met vet te maken te hebben.

Ook van een keer grondig zondigen moet je je niet te veel aantrekken, eigenlijk is de "vuistregel" die ik hanteer: streef een kcal-deficit na en houd er rekening mee dat 1 kg lichaamsvet verbranden vereist dat je ongeveer 7700 kcal meer moet verbranden dan dat je binnenkrijgt.

Dat werkt natuurlijk in twee richtingen
: een kilogram aan écht lichaamsvet kwijtspelen op één dag is dus al zéér moeilijk, dan moet je eigenlijk al een topatleet zijn, en die hebben doorgaans niet zoveel lichaamsvet dat ze nog kwijtmoeten. Eén kilogram per week vereist eigenlijk al een dagelijks kcal-deficit van ongeveer 1100 kcal, wat toch ook al enige inspanning vergt.

Omgekeerd wanneer het op zondigen aankomt geldt dit natuurlijk ook: zelfs al eet je een volledige pizza, dan nog ga je niet meteen een halve kilo bijkomen. Ga je elke dag een pizza eten... Tja, dan waarschijnlijk wel. Tenzij je ook elke dag 10 km gaat lopen of weinig anders eet, maar gezond zal dat niet zijn.

Als ik echter kritisch naar mezelf kijk is bijkomen overigens vaak eerder de dood door duizend sneden: mijn gewichtstoename is er in twee fasen gekomen: enerzijds al een hele tijd geleden tijdens een slechte job: te veel werken, te veel achter de bureau zitten: snoepen en te weinig sporten. Daar vorig jaar net wanneer ik daar verandering in aan het brengen, zonder dieet maar wél met sporten (zwemmen en fitness pre-corona): een knieblessure waardoor ik een hele tijd weer niets heb gedaan en liefdesverdriet. Ik heb nog maar zelden in m'n leven een week lang alleen maar fastfood gegeten. Zaken als McDonalds of Quick eet ik zelfs niet, geef mij dan maar een echte frituur, niet dat dat per se gezonder is natuurlijk.
 
Dagelijkse schommelingen zijn compleet normaal hé, en zoals al gezegd vaak gewoon door water. Er is een reden dat in veel competitiesporten waar je je moet inwegen om in een gewichtscategorie te zitten mensen niet/minder drinken voor het wegen of zelfs gaan spugen om de laatste grammen eraf te krijgen.

Zo'n pizza is een bak koolhydraten en zout, lijkt me dus niet zo verwonderlijk dat je plots meer weegt.
 
Omdat het over data bijhouden gaat, dit is wat ik al anderhalf jaar dagelijks doe en de belangrijkste kolommen van mijn spreadsheet:


Wegen doe ik sowieso elke dag, na opstaan en toilet.
Die 7dRA = rolling average van de voorbije 7 dagen vind ik de belangrijkste kolom. Dat vlakt dagelijkse schommelingen goed genoeg uit en is meteen ook kort genoeg om een goed beeld te geven van waar je staat. Wanneer ik een gewichtsdoel stel is het dat getal dat daarheen moet.
 
Vanwege alle factoren van de afgelopen maanden en zelfs jaar is er toch vrij veel gewicht bijgekomen, momenteel klok ik jammer genoeg af op 91 kg voor 1m83. (Ik zou mijn eigen advies wat beter moeten opvolgen). Nu hebben we met een tiental personen op het werk besloten om midden september aan een viking run mee te doen, dus het is tijd om in actie te schieten.

Tussen de opening van de fitness en de run zitten zo’n 104 dagen, dus dat ronden we af naar 100. In die 100 dagen ga ik voor de vrij korte pijn gaan en een redelijk felle cut doorvoeren. Waar ik meestal voor een dagelijkse calorieverlaging kies tussen 300-400 kcal ga ik nu voor +- 600-700. Dat lijkt me wel doenbaar voor 100 dagen

Concreet heb ik de volgende doelen:

- ik richt op een totaal gewichtsverlies in die 100 dagen van 8 tot 10 kg. Dus midden september zou ik rond de 81-83 kg moeten zitten.

- 10 km onder de 50 minuten lopen

Bonus zou 15 of meer pullups na elkaar doen zijn.

Ik heb sinds 2014 vrij intensief gesport, enkel het laatste jaar en paar maanden is dit in elkaar gestuikt door het wegvallen van de fitness, voetbal en motivatie. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik op vrij korte tijd terug redelijk wat kracht en conditie kan terug winnen.

Nu is het de bedoeling om tot aan de opening van de fitness dagelijks 5-6 km te lopen om terug de beweging erin te krijgen.

Qua voeding ga ik voor +- 100-120 gram koolhydraten, 75 gram vet en de rest uit eiwitten. Dat is vrij laag in koolhydraten maar ik weet van mijzelf dat ik mij iets fitter en energieker voel als ik iets lager zit qua koolhydraten. Het enige dat ik ga behouden is het wekelijkse frietje op zondag. Want zolang ik er niet voor betaald word ga ik mij heus niet alles ontzeggen.

Training zal een combinatie worden van standaard krachttraining, HIIT cardio en circuit/superset training. Maar de fijnere details moet ik nog wat uitzoeken.

Dus knallen maar!
 
Daarnet ook eens mijn statistieken bekeken door Carrion zijn post, daar wordt een mens niet bijster gelukkig van :unsure:
2016: zelfde gewicht als nu.
2018, half jaar na de bevalling: 14kg minder (wel laagste gewicht dat ik als volwassene ooit had, dus niet bepaald een gewicht dat ik als volwassene lang heb kunnen houden)
2020: 5kg minder dan nu.
Van maart 2020 tot eind 2020 wel heel zwaar op de sukkel geweest met de rug en heupen, dit is nu dankzij de kinesist zo goed als terug de oude op enkele maanden tijd!
Doel : 5 tot 10kg afvallen op 1j tijd. (liever wat realistische doelen stellen dan op korte termijn veel af te willen vallen en dat toch niet te kunnen houden.)10kg minder zie ik regelmatig terugkeren op mijn statistieken de laatste 5j dus is wel realistisch.
Probleem: te graag snacken 🙈 (mix van gezond en ongezond) + veel stress waardoor ik mezelf niet nóg meer stress wil opleggen door instensief bezig te zijn met voeding.

Haalbaar:
- op dochtervrije dagen maak ik 2 wandelingetjes per dag met de hond, als de dochter er is maak ik soortgelijke wandelingen met haar in de buggy, hierdoor kom ik probleemloos aan 10.000 stappen per dag (jaar geleden was dat eerder rond de 6000).
- bewuster snacken: gewoon opschrijven wat ik eet en daar dan de ongezonde snacks beperken tot 2 per dag. Porties zijn perfect onder controle maar stress = meer drang naar knabbelen.
- zoeken waar ik post-corona groepslessen kan volgen. Voor de zwangerschappen ging ik 2-3x per week naar de fitness, mocht ik 2x per week een groepsles kunnen volgen zou dat ideaal zijn!
- de oefeningen van de kinesist in mijn agenda inplannen ipv tussen de soep en de patatten door eens een paar minuutjes te doen.
 
Was onderweg om onder de 85 kg te geraken, maar verlof gekoppeld aan de opening van de horeca houden me momenteel rond de 86. Gelukkig ben ik veel blijven sporten en is de schade beperkt gebleven.

80 tegen het einde van de zomer blijft wel het doel, dus het is tijd om er vanaf nu terug de pees op te leggen.
 
Ik heb dit weekend een absoluut foertweekend gehad. Zaterdagavond voor het eerst sinds corona met het gezin goed gaan eten. Hapjes, lekker hoofdgerecht, moelleux en Irish nadien :)
En gisteren vrienden ontvangen in de tuin voor taart, later nog wat chips op tafel, gin-tonic, ...

Maar ach, tijdens de week halen we dat wel even weer op. En het helpt dat ik dit weekend een dikke 27km heb gelopen, dat zijn toch ook al een 2100 kcal kwijtgespeeld.

Nog 1kg en ik ben weer helemaal op m'n doelgewicht!
 
Nu is het de bedoeling om tot aan de opening van de fitness dagelijks 5-6 km te lopen om terug de beweging erin te krijgen.

misschien beter om lopen af te wisselen met fietsen, puur een kwestie van blessures te vermijden? Ik heb ook een weekje alleen maar gaan lopen omdat mijn hometrainer kapot was, maar ik voel me toch veiliger met de afwisseling.
 
misschien beter om lopen af te wisselen met fietsen, puur een kwestie van blessures te vermijden? Ik heb ook een weekje alleen maar gaan lopen omdat mijn hometrainer kapot was, maar ik voel me toch veiliger met de afwisseling.
Ik snap vanwaar het advies komt, maar ik maak mij er geen zorgen om. Ik heb de laatste jaren vrijwel altijd dagelijks gelopen, zolang ik mijn loopschoenen draag zie ik niet snel problemen komen. Plus ik fiets totaal niet graag :unsure:
 
Nog een dikke week en kan er weer invliegen, ga me nu toch meer op kracht richten en niet 100%cardio. Heb nu afgelopen mooie basis gelegd kwa voeding -10kg.
En ik cheat wel eens in het weekend dat maakt het draaglijker. Hoop toch tegen eind dit jaar onder de 100kg te zitten.
 
Het zou een interessante toevoeging voor de OP zijn: welke app gebruiken jullie om alle voedinginname te registreren, Liefst iets waar al veel (Belgische) producten van Delhaize en Colruyt in staan.
 
Het zou een interessante toevoeging voor de OP zijn: welke app gebruiken jullie om alle voedinginname te registreren, Liefst iets waar al veel (Belgische) producten van Delhaize en Colruyt in staan.
MyFitnessPal is 1 van de meest gekende en gebruikte.
 
+1 voor MFP

Om ook iets nuttigs toe te voegen aan de thread:
Ben voor de tweede keer bezig met een echte cut. Begonnen met een ruime 94kg en het doel is om onder 84.4kg te raken voor de 2e week van Juli. Ik mik op 750gr/week te vermageren.

De eerste keer heeft me zeer veel bijgeleerd en voorlopig gaat alles veel makkelijker zonder de nadelen die ik de eerste keer had. Momenteel nog 3.5kg te gaan dus de eindmeet is in zicht
 
Ben voor de tweede keer bezig met een echte cut. Begonnen met een ruime 94kg en het doel is om onder 84.4kg te raken voor de 2e week van Juli. Ik mik op 750gr/week te vermageren.

De eerste keer heeft me zeer veel bijgeleerd en voorlopig gaat alles veel makkelijker zonder de nadelen die ik de eerste keer had. Momenteel nog 3.5kg te gaan dus de eindmeet is in zicht

Mooi. 750g/week is in mijn ervaring haalbaar maar tegelijkertijd niet zodanig zwaar dat het onmenselijk wordt.
 
Om ook iets nuttigs toe te voegen aan de thread:
Ben voor de tweede keer bezig met een echte cut. Begonnen met een ruime 94kg en het doel is om onder 84.4kg te raken voor de 2e week van Juli. Ik mik op 750gr/week te vermageren.

De eerste keer heeft me zeer veel bijgeleerd en voorlopig gaat alles veel makkelijker zonder de nadelen die ik de eerste keer had. Momenteel nog 3.5kg te gaan dus de eindmeet is in zicht
Hoeveel is dan uw dagdagelijkse kcal inname? Combineer je dat met sport?
 
Ongeveer 2000 calorieën.

Ik sport 6x per week, maar dat is evenveel als wanneer ik op gewicht wil blijven/bijkomen of wil vermageren.

3x krachttraining, 2x conditioning (interal-achtig) en 1x een duurloop van ongeveer een uur
 
Godmiljaarde, ik wou wat bijkomen. Maar nu ik wat breder geworden ben in het algemeen merk ik toch wat vetophoping aan mijn onderrug/achterzijde heupen. Ik krijg niet snel een buikje, maar wel een dikke poep.

't Is niet extreem maar ik wil er vanaf. Voeding wat terugschroeven en dan maar weer mijnen vriend Shaun T. bovenhalen en wat Insanity beginnen doen. Tegen eind deze maand moet ik strak staan. Let's go.
 
Terug
Bovenaan