Over- en ondergewicht

Jeetje, 1200-1600 calorieen. En dan nog boterhammen voor de lunch. Ik val al bijna flauw van de honger door dat te lezen. Hoe hou je zoiets vol als je ook iets van beweging doet? Dan zit je elke dag 750-1000 calorieen onder hetgeen je verbruikt. Lijkt me toch ook net iets teveel overhellen naar het ongezonde, tenzij de skinny-fat look je einddoel is. Of zijn jullie zo klein dat jullie BMR maar rond de 1500-1600 ligt?
 
Voor wie geïnteresseerd is:

Dit is de eerste aflevering van een reeks over voeding en hoe af te vallen. Het is duidelijk uitgelegd en geeft aandacht aan de basisdingen zonder alles nodeloos ingewikkeld te maken
 
Jeetje, 1200-1600 calorieen. En dan nog boterhammen voor de lunch. Ik val al bijna flauw van de honger door dat te lezen. Hoe hou je zoiets vol als je ook iets van beweging doet? Dan zit je elke dag 750-1000 calorieen onder hetgeen je verbruikt. Lijkt me toch ook net iets teveel overhellen naar het ongezonde, tenzij de skinny-fat look je einddoel is. Of zijn jullie zo klein dat jullie BMR maar rond de 1500-1600 ligt?
Ik vind dat ook weinig. Maar uiteindelijk ia de richtwaarde voor een volwassen man 2000. Neem nu iemand met weinig spiermassa, een zittend beroep, thuiswerk, én licht vermageren, dan kan ik daar nog inkomen. Ik vermoed dat al die waarden ook niet 100% juist zullen zijn.
 
Ja voor de duidelijkheid: die 1675 is voor een normale werkdag waarop ik nauwelijks beweging heb. Op loopwagen wordt er gecompenseerd voor het lopen hè :)
 
Voor wie geïnteresseerd is:

Dit is de eerste aflevering van een reeks over voeding en hoe af te vallen. Het is duidelijk uitgelegd en geeft aandacht aan de basisdingen zonder alles nodeloos ingewikkeld te maken
Op zich inderdaad een vrij simpele video, maar ik ga niet akkoord met het idee om eerst twee weken enkel te tracken. Dat zijn gewoon twee weggegooide weken in mijn ogen.
 
Ik vind dat ook weinig. Maar uiteindelijk ia de richtwaarde voor een volwassen man 2000. Neem nu iemand met weinig spiermassa, een zittend beroep, thuiswerk, én licht vermageren, dan kan ik daar nog inkomen. Ik vermoed dat al die waarden ook niet 100% juist zullen zijn.
Ik ben 1m81. Ik ben nooit super gespierd geweest, maar ook nooit écht mager, helaas een zittend beroep...
ik probeer daar nog verandering in te brengen: maar financiële verplichtingen en foute keuzes in het verleden maken dat momenteel moeilijk. Ik zie mezelf op termijn nog wel 4/5 gaan werken en 1/5 een "leuke" job/bijverdienste te nemen die actiever is. Maar vind die maar eens.

Het tragische is dat ik altijd alles gedaan heb om een 100% zittend beroep te vermijden: van labowerk, tot bijverdienste in de horeca, tot een job als leerkracht, ik heb vroeger na afstuderen niet eens gesolliciteerd voor jbobs waarvoor je 100% achter een bureau moest zitten. Wetende wat ik nu weet, ik zou radicaal andere studiekeuzes gemaakt hebben.

Ik ga er ook van uit dat die waardes nooit 100% juist zullen zijn. Ik heb bijvoorbeeld één keer een banaan die ik regelmatig eet, daar de kcal-waarde van opgezocht, en sindsdien is het in mijn Excel: grote banaan: 160 kcal (even uit het hoofd). Als ik dan toevallig een iets kleinere of iets grotere banaan eet, tja, jammer die banaan is 160 kcal. Op die paar tientjes aan kcal zal het ook niet aankomen. De trend moet dalend zijn en dat is die gelukkig ook.

Denk dat de grootste "onbekende" is: geloof ik de kcal die m'n sporthorloge aangeeft? (zeker nu ik van fitbit naar Polar geswitched ben, wél GPS maar minder nauwkeurige HR) Tja, dan is mijn respons: eigenlijk kan me ook dat niet zoveel schelen: zolang m'n gewicht nog even blijft dagen en k m'n conditie merkbaar blijft verbeteren, motiveert dat speelgoedje wel en is het leuk om muziek mee af te bedienen onderweg (aangesloten op een hoofdtelefoon uiteraard).

Ik "compenseer" ook, want de dag dat ik zondig is ook de dag dat ik het verst ga lopen. Vrijdag dus, helpt om extra naar die dag uit te kijken. :p
 
Op zich inderdaad een vrij simpele video, maar ik ga niet akkoord met het idee om eerst twee weken enkel te tracken. Dat zijn gewoon twee weggegooide weken in mijn ogen.
Voor een klein deeltje geef ik u gelijk.

Maar dit is gericht aan mensen zonder een basiskennis van training en voeding.

Voor iemand die geen idee heeft van zijn intake zal dat zeer verhelderend zijn. Zowel van aantal calorieën als van macro's
 
300gram groenten valt blijkbaar best wel mee dan toch.
Moet ik hier uit opmaken dat het voor je duidelijk was en je zelf iets opgezocht had, of had je toch nog graag wat voorbeelden gehad? :)

Ik vind dat ook weinig. Maar uiteindelijk ia de richtwaarde voor een volwassen man 2000. Neem nu iemand met weinig spiermassa, een zittend beroep, thuiswerk, én licht vermageren, dan kan ik daar nog inkomen. Ik vermoed dat al die waarden ook niet 100% juist zullen zijn.
2000kcal om af te vallen bedoel je dan toch? Want eender wat ik ooit, van eender welke bron, ben tegengekomen zegt me toch dat een volwassen man zo'n 2500kcal (of meer) nodig heeft voor zijn gewicht te behouden.
MFP heeft me op +-2100kcal gezet en de kilo's gaan er alleszins goed af.

Nu, ik zit er ook wel eens een stuk onder, zijn dagen dat me dat zonder problemen lukt. Enige moeilijke is dan het niet in je kop te steken "Ik heb nog kcal over, ik ga iets lekkers eten om aan te vullen." Dan heb ik liever een keertje in de week gewoon er over heen met een frietje of iets anders wat ik nu zou laten. En gemiddeld gezien wel richting die 2100 te gaan.
 
Moet ik hier uit opmaken dat het voor je duidelijk was en je zelf iets opgezocht had, of had je toch nog graag wat voorbeelden gehad? :)
Met gestoomde groenten is het simpel ja, maar andere voorbeelden mag je gerust geven hoor.:)
Ik eet relatief veel sla, maar die dagen kom ik dan niet aan mijn 300gram groenten....
 
Ik vind het niet heel evenwichtig... Je kan die kcals imo toch heel anders opvullen.

Die 400g fish sticks vind ik ECHT veel he. Toch echt niet nodig om zo'n berg binnen te spelen? Dat is op tien minuten half uw kcal budget erdoor gegooid. Halveer dat al eens en je kan wat aardappelen of pasta toevoegen en 's avonds nog een appel, soep of ...
Of een klein vieruurtje.

In je middag zit ook best al veel kcal.

Voorbeeldje van mij vandaag. Zeker niet perfect (normaal een avondmaal met veel groenten), maar wel ruimte om om 16u tussendoortje te eten (die chocolade) en 's avonds in de zetel ook nog wat lekkere dingen. Dan heb ik 5 eetmomenten vandaag en nooit honger:

Wel cheap zo 25 gram spinazie van Iglo, kom je met een 400 gram doosje 16 keer toe :unsure:
 
Wel cheap zo 25 gram spinazie van Iglo, kom je met een 400 gram doosje 16 keer toe :unsure:
Gezin van 4, en de rest eet wel iets meer :)

Ja en het is ook maar geschat hè. 175g spinaziepuree, dan onderschat ik liever de spinazie ipv de aardappelen.
Dat compenseert dan weer voor het beetje boter dat ik er niet ingestoken heb.
 
Met gestoomde groenten is het simpel ja, maar andere voorbeelden mag je gerust geven hoor.:)
Ik eet relatief veel sla, maar die dagen kom ik dan niet aan mijn 300gram groenten....
Stomen doe ik eigenlijk wat minder tegenwoordig, zou ik ook eens wat meer moeten doen aangezien het wel een nog gezondere manier is van koken natuurlijk.

Ik wok best veel, an sich kun je de meeste dingen wel in de wok maken. Zit je ook wel altijd wat olie te gebruiken, mag je niet vergeten.

Ik probeer veel verse groenten te gebruiken, maar maak het me (zeker als alleenstaande) ook wel eens gemakkelijk, ook voor de afwisseling, door wat andere dingen te halen/maken. Zo had ik gisteren een zakje "mexicaanse groente roerbakmix" (400gr) gewokt (samen met een kleine hoeveelheid rundsgehakt, en dan wat linzen voor erbij). De helft hiervan gisteren en dat vond ik weinig groenten, vandaag de rest hiervan samen met wat gewokte snijbonen en een ui'tje. Kwam dan uit op de 200gr roerbakmix, 50gr ui, 150gr snijbonen. En dan heb ik zeker niet het gevoel dat ik "teveel" groenten gehad heb.

Gewoon een experimentje van int weekend dat me wel beviel : Gevulde paprika, maar dan gevuld met wortel en courgette en dan een klein beetje kaas er over, zo in de oven. Zo één halve paprika was dan in totaliteit 200gr.

Vorige week ook fishsticks nog eens gemaakt, 200gr, vond ik eigenlijk ook al iets teveel. Hierbij dan spinazie met room van den aldi, eet ik dan gemakkelijk 200gr van. En had dan ook nog ui/paprika/prei/courgette gewokt. Nog eens 200gr er bij.

Groenten in de oven zijn ook altijd een winnaar qua smaak. Vereist ook wel wat olie, daar niet van. Maar gewoon niet te kwistig mee zijn en zo kan ik massa's groenten met smaak opeten en mis ik soms "andere dingen" zelfs niet. Pastinaak en/of zoete aardappel altijd een winnaar in de oven. Samen met nog wat groenten.

Zelf eet ik weinig sla, ik krijg op mijn eigen ne krop niet opgegeten. :)
 
Met gestoomde groenten is het simpel ja, maar andere voorbeelden mag je gerust geven hoor.:)
Ik eet relatief veel sla, maar die dagen kom ik dan niet aan mijn 300gram groenten....
Als je een deftige diepvries hebt: Colruyt hun diepvriesvak eens goed bestuderen 😉
S morgens een diepvriesportie uithalen en tegen dat het avond is, is alles ontdooit!

Ik maak ook veel gerechten "in het groot" en vries dan in: chili, spaghettisaus, groene curry, lasagne,.. Allemaal propvol groenten.

Als je dat lust: gaspacho in de zomer! Vult heel goed, smaakvol,.. Die van Boni is prima!
 
Eindelijk 1/3 van de gewichtsverliestarget bereikt.
Het veel en intensief sporten (in 2019 nog 500 uur fietsen per jaar) lukt al een tijdje niet meer. Het aanpassen van de calorie-intake aan die gereduceerde activiteit heeft echt enige tijd geduurd, waardoor er heel wat kilo's waren bijgekomen.

Ik heb ondertussen eindelijk een diagnose voor mijn problemen, eentje die hopelijk binnenkort wordt bevestigd in een echografie. Indien die diagnose klopt, zou ik ondanks de voortdurende pijn toch mogen sporten, en kan ik de rest van het gewichtsverlies opnieuw realiseren door opnieuw intensiever te gaan sporten.
 
300gram groenten valt blijkbaar best wel mee dan toch.


Een dagoverzicht.

Ochtend
1 koffie latté: 65kcal

middag
340gram yoghurt: 411kcal
10 pitloze druiven: 35kcal
1 koffie latté: 65kcal
1 princekoek: 93 kcal

avond
300 gram groenten: 135kcal
400 gram fishsticks: 780kcal(teveel gemaakt blijkbaar)

= 1584 kcal in totaal.

Ben ik nu mezelf aan het uithongeren?

mss nog een ontbijtje en we zitten wel goed. Stel dat ik met een ontbijt aan 1700/1800kcal zit, dan nog ga ik niet afvallen zonder sport hoor.
uw TDEE is 2100, dus per dag zit je (zonder sport) aan -300/400kcal. Als je dit 25/18.75 dagen volhoudt verlies je 1kg vet. Dat ritme lijkt me gezond en geen crash dieet.
Wat ik wel zou aanraden is dat je af en toe een cheatday inlast. Gewoon om je mentale op peil te houden en anderzijds als je jezelf uithongert gaat je lijf in starvation modus, geraak je hormonaal uit balans en plateau je op je gewichtsverlies. Cheatday wil nu ook niet zeggen 3000kcal maar gewoon dat extraatje meer.
Probeer ergens op 2500kcal te landen.
 
Als je een deftige diepvries hebt: Colruyt hun diepvriesvak eens goed bestuderen 😉
S morgens een diepvriesportie uithalen en tegen dat het avond is, is alles ontdooit!

Ik maak ook veel gerechten "in het groot" en vries dan in: chili, spaghettisaus, groene curry, lasagne,.. Allemaal propvol groenten.

Als je dat lust: gaspacho in de zomer! Vult heel goed, smaakvol,.. Die van Boni is prima!
De diepvriesgroenten van colruyt gebruik ik bij het maken van kip wok bijvoorbeeld.

Maar zaken zoals "chili, spaghettisaus, groene curry, lasagne,.." moet ik nog aanleren om zelf te maken. M'n spaghettisaus koop ik kant en klaar. Kzou niet eens weten wat ik bij die "chili" moet voorstellen.
 
uw TDEE is 2100, dus per dag zit je (zonder sport) aan -300/400kcal. Als je dit 25/18.75 dagen volhoudt verlies je 1kg vet. Dat ritme lijkt me gezond en geen crash dieet.
Wat ik wel zou aanraden is dat je af en toe een cheatday inlast. Gewoon om je mentale op peil te houden en anderzijds als je jezelf uithongert gaat je lijf in starvation modus, geraak je hormonaal uit balans en plateau je op je gewichtsverlies. Cheatday wil nu ook niet zeggen 3000kcal maar gewoon dat extraatje meer.
Probeer ergens op 2500kcal te landen.
Starvation mode is een vrij grote mythe. Ja, als je een lange tijd onder uw onderhoud eet gaat uw BMR naar beneden. Maar niet in die mate dat uw lichaam plots gaat stoppen met vet verbranden. Ik heb +- 2 jaar onder mijn onderhoud gegeten toen ik gewicht verloor, en mijn lichaam is niet 1 keer gestopt met vet te verliezen. Als uw lichaam minder binnen krijgt zal het vet blijven verliezen. Een cheatday zou ik sowieso niet inplannen (ik haat die term). Maak er dan een cheat meal van (ergo: haal eens een friet op vrijdagavond) maar ook niet meer, eet 's middags iets gezonds en voila.

Veel te vaak gaan mensen overboord met een cheatday, dus het simpelste is dat gewoon vermijden. En dat hoeft ook niet boven uw onderhoud te zijn. Is uw onderhoud 2100 kcal, eet dan 2100 kcal. Het heeft geen enkel nut om daar 400 kcal boven te gaan zitten.
 
Terug
Bovenaan