Over- en ondergewicht

Omdat het over data bijhouden gaat, dit is wat ik al anderhalf jaar dagelijks doe en de belangrijkste kolommen van mijn spreadsheet:


Wegen doe ik sowieso elke dag, na opstaan en toilet.
Die 7dRA = rolling average van de voorbije 7 dagen vind ik de belangrijkste kolom. Dat vlakt dagelijkse schommelingen goed genoeg uit en is meteen ook kort genoeg om een goed beeld te geven van waar je staat. Wanneer ik een gewichtsdoel stel is het dat getal dat daarheen moet.
Ik probeer ook zoiets in excel te maken. Nu is het enkel datum en gewicht dat ik bijhoud. Die 7dra neem ik ook over :)
Uw BMI is 23 wat heel goed is.
Ik ben 1m72 en ben iemand met een groter neus dan normaal.(ook niet overdreven of zo), maar als ik gewicht verlies in m'n gezicht wordt dat neus wel groter. Ik zou persoonlijk niet lager dan 80kg wegen. Dan zit ik al aan een BMI van 27.....wat nog altijd overgewicht wilt zeggen. Maar ach, kzie nog wel.
 
Ik was ook direct aan het denken "10kg op 3 maand en dat is al" rustig"?? " 😱
Dat vind ik echt wel een fenomenaal resultaat! 👌
Het zal nu een kleine 3.5 maand zijn is +- 3kg per week, ga eerlijk zijn ik kom uit een diepe put en praktisch geen beweging meer. Ik denk dat ik op een punt gekomen was als ik het nu laat varen dat ik helemaal verloren was.
 
Voor de rest is er een reden waarom mensen zoals ik, puni, Sylver, kay-gell, etc keer op keer bij hetzelfde punt komen: doe de oefeningen die al in het lang en het breed hun nut bewezen hebben: benchen, deadlift, squat, overhead press, rows en al hun verschillende varianten. Doe uzelf en uw gezondheid een plezier en koop u oftewel een kettlebell of sluit u komende maand aan bij een fitness. Maar laat aub die fleskes water waarvoor ze dienen.
Kheb de voorbije pagina's nog eens zitten herlezen.
Ik begin meer en meer te overwegen om naar de fitness te gaan om bodybuilding te doen. Ik had in december 2019 een abo genomen voor 1jaar , maar kon slechts een paar maanden gaan wegens Covid. Mijn abo is nu wel verlengd.
Mijn doel is hetzelfde als die van @KnightOfCydonia(klik op de link)

02/07 word ik gevaccineerd(1ste prik), 20/07 vertrek ik op reis op hotel in Turkije, 04/08 keer ik pas terug. Ik dacht eraan om te starten met de fitness na de 1ste prik(om toch iets van bescherming te hebben). Of zouden jullie aanraden om gewoon te starten na m'n verlof? Op verlof ben ik alle gedane inspanningen kwijt wss? (verloren tijd en moeite)?
 
Vandaag is het precies 3 weken dat ik alles opvolg qua gewicht

weekgemiddelde 1: 90,13kg
weekgemiddelde 2: 89,14kg
weekgemiddelde3: 88,13kg

Het zal niet altijd aan deze tempo zijn wellicht. :tongue:
 
Kheb de voorbije pagina's nog eens zitten herlezen.
Ik begin meer en meer te overwegen om naar de fitness te gaan om bodybuilding te doen. Ik had in december 2019 een abo genomen voor 1jaar , maar kon slechts een paar maanden gaan wegens Covid. Mijn abo is nu wel verlengd.
Mijn doel is hetzelfde als die van @KnightOfCydonia(klik op de link)

02/07 word ik gevaccineerd(1ste prik), 20/07 vertrek ik op reis op hotel in Turkije, 04/08 keer ik pas terug. Ik dacht eraan om te starten met de fitness na de 1ste prik(om toch iets van bescherming te hebben). Of zouden jullie aanraden om gewoon te starten na m'n verlof? Op verlof ben ik alle gedane inspanningen kwijt wss? (verloren tijd en moeite)?
Wat versta jij onder bodybuilding? Want huis-tuin-en-keuken-bodybuilding komt vaak neer op tonnen isolatieoefeningen en een strikt dieet. Als je van 0 begint lijkt dat me niet echt optimaal eerlijk gezegd.

Hoe sneller je begint hoe beter uiteraard, maar als je liever voorzichtig bent: ik dacht dat het vaccin pas na 2 weken volledig effectief is.
 
Ik probeer ook zoiets in excel te maken. Nu is het enkel datum en gewicht dat ik bijhoud. Die 7dra neem ik ook over :)
Uw BMI is 23 wat heel goed is.
Ik ben 1m72 en ben iemand met een groter neus dan normaal.(ook niet overdreven of zo), maar als ik gewicht verlies in m'n gezicht wordt dat neus wel groter. Ik zou persoonlijk niet lager dan 80kg wegen. Dan zit ik al aan een BMI van 27.....wat nog altijd overgewicht wilt zeggen. Maar ach, kzie nog wel.

Het klopt op zich wel dat je er scherper gaat uitzien en dat gaat bepaalde trekken meer benadrukken. Ik vind van mezelf dat ik er weliswaar beter, maar misschien ook iets ouder uitzie (hoewel m'n vrouw dan weer het tegendeel zegt).

Uiteindelijk gaat het erom dat je je goed gaat voelen. Anderen hebben het hier ook al gezegd: dat BMI is niet zaligmakend, en zeker wanneer je heel gespierd bent kan je gemakkelijk een BMI van > 25 hebben terwijl je echt geen overgewicht hebt.

Vandaag is het precies 3 weken dat ik alles opvolg qua gewicht

weekgemiddelde 1: 90,13kg
weekgemiddelde 2: 89,14kg
weekgemiddelde3: 88,13kg

Het zal niet altijd aan deze tempo zijn wellicht. :tongue:

Dat gaat heel vlot he. Zeker in beginfase gaat dat vaak wat sneller inderdaad, maar let er gewoon op dat je eetgewoontes ontwikkelt die je op lange termijn kan blijven volhouden, dan moet je wanneer je op een goed gewicht bent enkel je hoeveelheden iets verhogen en je bent klaar.
 
Het klopt op zich wel dat je er scherper gaat uitzien en dat gaat bepaalde trekken meer benadrukken. Ik vind van mezelf dat ik er weliswaar beter, maar misschien ook iets ouder uitzie (hoewel m'n vrouw dan weer het tegendeel zegt).

Uiteindelijk gaat het erom dat je je goed gaat voelen. Anderen hebben het hier ook al gezegd: dat BMI is niet zaligmakend, en zeker wanneer je heel gespierd bent kan je gemakkelijk een BMI van > 25 hebben terwijl je echt geen overgewicht hebt.
Mss moet ik dan eens een lintmeter pakken en buikomtrek meten of zo en dat dan ook in excel bijhouden. Of 1 bepaalde broek/hemd kiezen dat niet meer past en om de zoveel tijd eens passen.

Dat gaat heel vlot he. Zeker in beginfase gaat dat vaak wat sneller inderdaad, maar let er gewoon op dat je eetgewoontes ontwikkelt die je op lange termijn kan blijven volhouden, dan moet je wanneer je op een goed gewicht bent enkel je hoeveelheden iets verhogen en je bent klaar.
So far so good ja. Ik vind niet dat ik een streng dieet volg. Het enige "strenge" is dat ik mezelf 's avonds laat geen snacks meer gun, vroeger at ik dagdagelijks verschillende koekjes na 20u. Ga ik op strand met de dochter, koop ik ook voor mezelf een ijs(waterijs ipv roomijs). Op de meeste dagen eet ik weliswaar niks van zoetigheden. In week 3 ben ik wel naar een trouwfeest geweest, daar heb ik wel zoetigheden gegeten. Maar ik besef wel dat dat geen kwad kan. Ik wil mezelf niet "wurgen" en ben niet té streng voor mezelf. Eenmaal m'n streefgewicht is bereikt, gaat dat voor mij heel moeilijk worden. Mezelf laten gaan = 3 a 4000kcal binnenspelen zonder sport en 12u op m'n gat zitten.....Momenteel zijn dat problemen voor later.

Het is al van zomer 2020 geleden dat ik nog 88kg woog. Wss was dat tegen het einde van de zomer.....Met de start van school en slechte weer was het weinige activiteit(wandelen, fietsen) ook al weg. Tel de teveel aan aantal koekjes, geen beweging en kzat terug aan 93kg. Nu ben ik meer dan ooit vastberaden om nog lager dan 88kg te gaan. De mindset zit goed.
 
Wat versta jij onder bodybuilding? Want huis-tuin-en-keuken-bodybuilding komt vaak neer op tonnen isolatieoefeningen en een strikt dieet. Als je van 0 begint lijkt dat me niet echt optimaal eerlijk gezegd.

Hoe sneller je begint hoe beter uiteraard, maar als je liever voorzichtig bent: ik dacht dat het vaccin pas na 2 weken volledig effectief is.
Wat is een isolatieoefening?

Wat ik versta onder bodybuilding? Dit zoort zaken
 
Wat is een isolatieoefening?

Wat ik versta onder bodybuilding? Dit zoort zaken
Een isolatie oefening is een oefening waar je, zoals de naam het zegt, een enkele spiergroep isoleert. Bijvoorbeeld de bicep curl is een isolatie oefening aangezien je daar enkel uw biceps mee trained. Of bijvoorbeeld een tricep extension waarmee je enkel je tricep traint.

Daar tegenover heb je compound oefeningen. Dat zijn oefeningen die meerdere spiergroepen tegelijk trainen. En niet verwonderlijk zijn dat niet alleen de oefeningen die het meest bang for the buck zijn, het zijn de oefeningen die je in elk schema tegen komt. Deadlift, squat, barbel row, overhead press, benchpress zijn allemaal oefeningen waar je meerdere spiergroepen tegelijk mee traint.

Doordat er bij compound oefeningen meerdere spieren samen werken kan je daar altijd meer gewicht mee verzetten. Wat op zijn beurt weer voor snellere resultaten zorgt.
 
@Carrion en @Sylverscythe
Stel dat ik vanaf september aan krachttraining wil beginnen, hoeveel dagen in de week raden jullie het dan aan om te gaan? Het moet voor mij ook werkbaar zijn, vergeet niet dat ik een dochter heb die ik niet zomaar ergens kan droppen...Het moet dus compatibel zijn met de co-ouderschapregeling.

Kun je in onderstaande regeling een krachttrainingsschema opstellen? Indien het niet lukt ga ik nu al moeten zoeken naar een vaste wekelijkse babysitter i guess. Alvast bedankt om het te bekijken alleszinds.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Carrion en @Sylverscythe
Stel dat ik vanaf september aan krachttraining wil beginnen, hoeveel dagen in de week raden jullie het dan aan om te gaan? Het moet voor mij ook werkbaar zijn, vergeet niet dat ik een dochter heb die ik niet zomaar ergens kan droppen...Het moet dus compatibel zijn met de co-ouderschapregeling.

Kun je in onderstaande regeling een krachttrainingsschema opstellen? Indien het niet lukt ga ik nu al moeten zoeken naar een vaste wekelijkse babysitter i guess. Alvast bedankt om het te bekijken alleszinds.

Hieronder een standaardregeling van 14dagen:

Maandagzonder kind
Dinsdagzonder kind
Woensdagmet kind
Donderdagmet kind
Vrijdagmet kind
Zaterdagmet kind
Zondagmet kind
Maandagzonder kind
Dinsdagzonder kind
Woensdagmet kind
Donderdagmet kind
Vrijdagzonder kind
Zaterdagzonder kind
Zondagzonder kind
Idealiter doe je 3x per week een full body schema met daartussen een dag rust, ik denk dat starting strength hierop gebaseerd is. Zelf train ik op dinsdag, donderdag en zaterdag of zondag.

In jouw geval wordt dat wel moeilijk natuurlijk, en zal je zelf moeten zien wat lukt. Als jij een babysit wil nemen om te gaan trainen wordt het makkelijker natuurlijk, maar misschien ook wat overdreven? Een week op twee zou het al maandag of dinsdag, vrijdag, en zondag lukken. De andere week dan dinsdag en een 2de dag bijvoorbeeld, al dan niet thuis iets doen?

Dan train je een week 3x en een week 2x, dat is vrij goed hoor. Maar echt iets dat je zelf moet bekijken.
 
Sinds mijn dieet dat ik anderhalf jaar gestart ben, ben ik ook vrij veel aan't sporten.
Maar ik blijf precies elke keer stijf na het sporten. Is dat normaal? Begin me soms echt een oude moe te voelen. Had gedacht dat mijn lichaam wel ging wennen aan sport. Doe ik iets mis?
 
Sinds mijn dieet dat ik anderhalf jaar gestart ben, ben ik ook vrij veel aan't sporten.
Maar ik blijf precies elke keer stijf na het sporten. Is dat normaal? Begin me soms echt een oude moe te voelen. Had gedacht dat mijn lichaam wel ging wennen aan sport. Doe ik iets mis?
Hangt er van af, als je tekens iets anders doet, is dat niet zo raar. Doe je telkens hetzelfde zonder op te bouwen, is dat wel best vreemd. En hoe vaak je sport doet ook wel ter zake, 1x per week versus 3x per week maakt wel een verschil hierin.
 
Hangt er van af, als je tekens iets anders doet, is dat niet zo raar. Doe je telkens hetzelfde zonder op te bouwen, is dat wel best vreemd. En hoe vaak je sport doet ook wel ter zake, 1x per week versus 3x per week maakt wel een verschil hierin.
Ik sport ongeveer 5 à 6 dagen per week (zwemmen, tennis, fitness). Maar verre van een topniveau he. Dat is echt recreatief.
Vandaag voelt mijn lichaam precies grieperig aan, wat mijn ledematen betreft toch.
 
Ik sport ongeveer 5 à 6 dagen per week (zwemmen, tennis, fitness). Maar verre van een topniveau he. Dat is echt recreatief.
Vandaag voelt mijn lichaam precies grieperig aan, wat mijn ledematen betreft toch.
Grieperig is wel nog iets anders als gewone spierstijfheid.

Als je lichaam gerecupereerd raakt zou ik geen spierstijfheid verwachten door altijd dezelfde sport(en) te doen, tenzij je plots intensiever sport dan normaal. Misschien ben je ziek, of ben je te veel aan het sporten.
 
Sinds mijn dieet dat ik anderhalf jaar gestart ben, ben ik ook vrij veel aan't sporten.
Maar ik blijf precies elke keer stijf na het sporten. Is dat normaal? Begin me soms echt een oude moe te voelen. Had gedacht dat mijn lichaam wel ging wennen aan sport. Doe ik iets mis?
Stretch je genoeg na het sporten? En eet je voldoende in verhouding met je sporten?
 
Ik sport ongeveer 5 à 6 dagen per week (zwemmen, tennis, fitness). Maar verre van een topniveau he. Dat is echt recreatief.
Vandaag voelt mijn lichaam precies grieperig aan, wat mijn ledematen betreft toch.
Ik zou me na het sporten eens laten checken door een kinesist of huisarts, om te bepalen of het een lichte overbelasting van de spieren is (perfect normaal) of dat er wat meer aan de hand is.
 
Terug
Bovenaan