Over- en ondergewicht

Is het niet zo dat je door te ontbijten uw stofwisseling meer op gang trekt en zo meer begint te verbranden?

Zonder ontbijt kan ik niet aan m'n dag beginnen.
Dat zou betekenen dat intermittent fasting een zeer slecht idee is dan.

Ik denk niet dat je stofwisseling pauseert tot je eet, alles moet blijven werken.
 
Dat is toch geen zorgwekkende toename? Mijn gewicht schommelt soms per dag 2 kg, afhankelijk van een zware fietsrit of een avondje stappen.

Sportvissen dan? Of jagen?
Ja maar het gaat er vooral om dat ik als 32 jarige nog maar 60 kilo woog. en nu , 8 jaar later ziten we dus al aan 75.

Dat is het wat mij zo bang maakt.
Als ik die evolutie door trek, zit ik aan 48 jarige leeftijd al aan 90 kilo.....

Het moet stoppen. Ik zou zo graag hebben dat het stopt. Ik kijk met heimwee terug naar mijn oude foto's.
 
ik heb al sinds mijn 10jaar overgewicht denk ik , en de kans dat ik 25j later nog ooit naar een mager lichaam ga is miniem.
Maar an sich geloof ik echt wel dat het simpel blijft:
Meer kcal eten dan verbanden is bijkomen, minder is afvallen.
Je kan wat geluk hebben met verbranding, zo lijkt mijn vriendin veel meer te kunnen eten zonder bij te komen dan ik..

Als je zegt dat niet veel anders leeft, dan is het niet veel dat het verschil maakt in te veel kcal tgo een tekort.

Een maand geleden begonnen met wat regelmatiger te fietsen, zonder regelmatig op de weegschaal te staan maar ik merk dat de knopjes van mijn hemden minder spontaan open springen, en da's voorlopig al voldoende motivatie.

Edit: en af en toe is nee zeggen.

3 dagen gewerkt deze week, nee gezegd tegen taart, frieten voor lunch, koffiekoeken en de 3-4 glazen die normaal volgen op de dinsdagse afterworkzwem.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou betekenen dat intermittent fasting een zeer slecht idee is dan.

Ik denk niet dat je stofwisseling pauseert tot je eet, alles moet blijven werken.
Ik zeg ook niet dat ze pauzeert.

Had eens gelezen dat uw stofwisseling actiever zou zijn door terug te beginnen eten. Datzelfde artikel ging over meerdere keren eten per dag, kleinere porties om den boel continu in gang te houden voor een optimale verbranding. Men ging er van uit dat wanneer het lichaam gewoon komt aan een continu toevoer van voeding, het veel meer zou verbranden dan dat er af en toe wat binnenkomt met een langere tijd tussen. Dan ging het lichaam sneller geneigd zijn om de voedingstoffen op te slaan i.p.v. te verbranden om er zeker van te zijn dat er geen tekort zou komen.

Maar dat was een artikel zoals je zou lezen op Men's Health, daarom dat ik het hier vraag. Aan de experts.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niet dat ze pauzeert.

Had eens gelezen dat uw stofwisseling actiever zou zijn door terug te beginnen eten. Datzelfde artikel ging over meerdere keren eten per dag, kleinere porties om den boel continu in gang te houden voor een optimale verbranding. Men ging er van uit dat wanneer het lichaam gewoon komt aan een continu toevoer van voeding, het veel meer zou verbranden dan dat er af en toe wat binnenkomt met een langere tijd tussen. Dan ging het lichaam sneller geneigd zijn om de voedingstoffen op te slaan i.p.v. te verbranden om er zeker van te zijn dat er geen tekort zou komen.
Toevallig vandaag een artikel over stoelgang in De Morgen.

Nog iets waar misverstanden over bestaan: u kunt beter drie keer per dag iets meer eten dan kleine porties verdeeld over de hele dag. “Kleine gezonde snacks zijn ook geen goed idee”, vervolgt Gottenbos. “Een tussendoortje mag wel, maar dan liefst meteen na de maaltijd.”

Jammer dat er niet bij staat waarom.
 
Jammer dat er niet bij staat waarom.
Ik denk dat dit te maken heeft met de hormonale respons wanneer je eet, insuline dat wordt aangemaakt om de suikerspiegel te doen dalen en dat soort zaken. Er zijn, dacht ik opnieuw, argumenten om aan te nemen dat het voor de langetermijnsgezondheid goed is dat je hormoonspiegel voldoende terugkeert naar een soort van basisniveau. Als je continue eet gebeurt dat niet, en zit je lichaam eigenlijk continue in een anabole fase.

Neem het met een korrel zout want ik heb het vroeger half gelezen, maar er is zo'n beetje een rode lijn van "aannemelijk" tot "waarschijnlijk kwakzalverij" dat niet continue eten tot geregeld (lang) vasten gezond zou zijn. Anderzijds heb je die "altijd eten" approach die volgens mij uit het bodybuilden komt, waar ik wel kan geloven dat je lichaam continue in een overdaad van eiwitten en anabole hormonen laten verkeren handig is. Of het op de lange termijn gezond is, is wel iets anders. Ik heb zo al vanalles gelezen, tot de link met kanker. Maar wat daarvan al wetenschappelijk bevestigd is, geen idee.

Ook met een korrel zou te nemen (ik zou er eigenlijk echt eens over moeten lezen): vandaag de dag wordt alles "high protein" als zaligmakend beschouwd, gezond. Want wij zijn eigenlijk wandelende eiwitten en moeten er dus voldoende binnenkrijgen, en eiwitten maken ons ook sneller verzadigd. Beter dus eiwit eten dan vet en suikers. Wel, er zijn een paar gebieden in de wereld waar mensen eigenlijk merkelijk langer leven, de "blauwe zones/blue zones". Dichtst bij de deur is dacht ik Sardinië. Wel, die mensen eten vaak net veel (volkoren) koolhydraten, en niet zoveel eiwitten. Maar ook daar, dat is allemaal nog zeker niet definitief en wetenschappelijk onderbouwd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik denk dat dit te maken heeft met de hormonale respons wanneer je eet, insuline dat wordt aangemaakt om de suikerspiegel te doen dalen en dat soort zaken. Er zijn, dacht ik opnieuw, argumenten om aan te nemen dat het voor de langetermijnsgezondheid goed is dat je hormoonspiegel voldoende terugkeert naar een soort van basisniveau. Als je continue eet gebeurt dat niet, en zit je lichaam eigenlijk continue in een anabole fase.

Neem het met een korrel zout want ik heb het vroeger half gelezen, maar er is zo'n beetje een rode lijn van "aannemelijk" tot "waarschijnlijk kwakzalverij" dat niet continue eten tot geregeld (lang) vasten gezond zou zijn. Anderzijds heb je die "altijd eten" approach die volgens mij uit het bodybuilden komt, waar ik wel kan geloven dat je lichaam continue in een overdaad van eiwitten en anabole hormonen laten verkeren handig is. Of het op de lange termijn gezond is, is wel iets anders. Ik heb zo al vanalles gelezen, tot de link met kanker. Maar wat daarvan al wetenschappelijk bevestigd is, geen idee.

Ook met een korrel zou te nemen (ik zou er eigenlijk echt eens over moeten lezen): vandaag de dag wordt alles "high protein" als zaligmakend beschouwd, gezond. Want wij zijn eigenlijk wandelende eiwitten en moeten er dus voldoende binnenkrijgen, en eiwitten maken ons ook sneller verzadigd. Beter dus eiwit eten dan vet en suikers. Wel, er zijn een paar gebieden in de wereld waar mensen eigenlijk merkelijk langer leven, de "blauwe zones/blue zones". Dichtst bij de deur is dacht ik Sardinië. Wel, die mensen eten vaak net veel (volkoren) koolhydraten, en niet zoveel eiwitten. Maar ook daar, dat is allemaal nog zeker niet definitief en wetenschappelijk onderbouwd.

Lol en mijn diëtiste zegt net om vaker kleine beetjes te eten om zo de verbranding continue op gang te houden want dat verbruikt energie en laat je lichaam minder opslaan :p
 
Lol en mijn diëtiste zegt net om vaker kleine beetjes te eten om zo de verbranding continue op gang te houden want dat verbruikt energie en laat je lichaam minder opslaan :p
Het is maar Healthline natuurlijk, maar ze verwijzen wel naar studies:
The idea that eating more frequent, smaller meals increases metabolic rate is a persistent myth.

It is true that digesting a meal raises metabolism slightly and this phenomenon is known as the thermic effect of food. However, it is the total amount of food consumed that determines the amount of energy expended during digestion.

Eating 3 meals of 800 calories will cause the same thermic effect as eating 6 meals of 400 calories. There is literally no difference.

Multiple studies have compared eating many smaller versus fewer larger meals and concluded that there is no significant effect on either metabolic rate or the total amount of fat lost (1Trusted Source, 2Trusted Source).
 
Ben nu ondertussen ver twee weken met insanity bezig en ik merk toch vooruitgang conditioneel nog niet echt overdreven qua gewicht (denk kleine kg eraf). Benieuwd naar de fit test morgen :) . De eerste dertien dagen terug was schrikbarend slecht voor iemand die toch regelmatig sport.

Maar vind het voorlopig wel een deftig programma net niet te zwaar om ermee te stoppen ook al doe ik niet alle workouts voor de volle 100 procent.
 
Over dat voortdurend eten vs ontbijt skippen vs intermittent fasting, etc. Mijn idee is: dat is gerommel in de marge. Ja, waarschijnlijk zijn er kleine verschillen die optreden, maar dan hebben we het over procentpuntjes ofzo.

Mijn meest succesvolle afvalperiode had 5 eetmomenten per dag, verspreid tussen 6u 's morgens en 22u 's avonds.
 
Over dat voortdurend eten vs ontbijt skippen vs intermittent fasting, etc. Mijn idee is: dat is gerommel in de marge. Ja, waarschijnlijk zijn er kleine verschillen die optreden, maar dan hebben we het over procentpuntjes ofzo.

Mijn meest succesvolle afvalperiode had 5 eetmomenten per dag, verspreid tussen 6u 's morgens en 22u 's avonds.

Uiteindelijk draait het allemaal hier om:

kcal in < kcal out
 
Over dat voortdurend eten vs ontbijt skippen vs intermittent fasting, etc. Mijn idee is: dat is gerommel in de marge. Ja, waarschijnlijk zijn er kleine verschillen die optreden, maar dan hebben we het over procentpuntjes ofzo.

Mijn meest succesvolle afvalperiode had 5 eetmomenten per dag, verspreid tussen 6u 's morgens en 22u 's avonds.
Volledig akkoord, in het kader van afvallen (of bijkomen) is het maar een zijdiscussie. Maar het is wel interessante materie vind ik.
 
Ik heb al heel mijn leven ondergewicht, de CLB heeft al meerdere maal gebeld naar mijn ouders om dat te melden. Het is niet dat ik niet veel eet want ik eet enorm veel, daarom zijn mensen altijd verbaasd dat ik zo mager ben maar toch zo veel eet.
 
Ik heb al heel mijn leven ondergewicht, de CLB heeft al meerdere maal gebeld naar mijn ouders om dat te melden. Het is niet dat ik niet veel eet want ik eet enorm veel, daarom zijn mensen altijd verbaasd dat ik zo mager ben maar toch zo veel eet.

Hoe oud ben je?
Ik had dat ook zolang je gezond bent is er toch geen probleem?
Hier hebben ze nooit naar mijn ouders gebeld
 
Hoe oud ben je?
Ik had dat ook zolang je gezond bent is er toch geen probleem?
Hier hebben ze nooit naar mijn ouders gebeld
De kans is wel bestaande dat als het CLB belt, het naar ongezond ondergewicht gaat.
Wat, zeker voor jongeren die nog groeien, niet "geen probleem" is.

Ik zou niet zonder verdere informatie zomaar tegen doktersadvies ingaan.
 
De kans is wel bestaande dat als het CLB belt, het naar ongezond ondergewicht gaat.
Wat, zeker voor jongeren die nog groeien, niet "geen probleem" is.

Het mijne was ook ongezond ondergewicht - 17 BMI maar ik had niet echt problemen voor de rest.
 
Terug
Bovenaan