Over- en ondergewicht

Vriendin heeft nu zo'n Crosstrainer gekocht,

zo met je benen kleine fietsbewegingen, en met je armen ski bewegingen....
Is dat goed om wat overtollig buikvet ook weg te krijgen?
Zo te zien op het eerste zicht is dit vooral voor de benen en dijen goed denk ik?
 
Vriendin heeft nu zo'n Crosstrainer gekocht,

zo met je benen kleine fietsbewegingen, en met je armen ski bewegingen....
Is dat goed om wat overtollig buikvet ook weg te krijgen?
Zo te zien op het eerste zicht is dit vooral voor de benen en dijen goed denk ik?
Er is geen manier om op een specifieke plaats vet te verliezen. Je verliest geleidelijk aan vet over heel je lichaam. Bij vrouwen is het genetisch wat moeilijker om overtollig vet aan de billen te verliezen terwijl mannen dat weer hun tonneke hebben dat vaak als laatste overblijft.
 
Vriendin heeft nu zo'n Crosstrainer gekocht,

zo met je benen kleine fietsbewegingen, en met je armen ski bewegingen....
Is dat goed om wat overtollig buikvet ook weg te krijgen?
Zo te zien op het eerste zicht is dit vooral voor de benen en dijen goed denk ik?
Je kan niet specifiek vet op een bepaalde zone wegtrainen. Uw lichaam beslist zelf waar vet verbrand wordt wanneer je een kcal defict hebt (minder kcal die binnen komen dan je verbruikt). En de buik is helaas bij mannen de plaats waar het vet het langste gestockeerd blijft.

Spieren kan je uiteraard wel specifiek gaan aanpakken.

Om vet te verliezen kan je best cardio doen en zorgen dat je in een bepaalde hartslagzone blijft, gecombineerd met krachttraining. Je mag zeker niet te hoog gaan in hartslag, want dan heeft uw lichaam de tijd niet om vet te verbranden tijdens de cardio, maar zal het eerder gaan voor de gemakkelijke suikers in het bloed.

Ikzelf gebruik een roeier als cardio omdat je daarmee praktisch alle spieren traint, gecombineerd met halters voor de krachttraining.

En uiteraard een gezonde voeding. Niet plots meer gaan eten wanneer je begint te sporten.
 
klopt, maar voor mezelf ga ik pas echt content zijn denk ik als die buik weg gewerkt raakt :D
Ik zie dat je veel met de MTB op baan bent...

Helpt dit om gewicht te verliezen?
Ik was vroeger ook steeds dagelijks op de baan met gewone fiets, en was toen altijd slank...

Nu hink ik op 2 gedachten:
Mijn electrische fiets meer aan de kant laten, en weer die gewone fiets boven halen. Op z'n minst ga ik daar toch meer van zweten.

Maar aan de andere kant natuurlijk, vroeger was ik gewoon veel jonger, en leek slank zijn vanzelfsprekend.

Enfin, ik kan maar proberen , zeker?
 
Ik zie dat je veel met de MTB op baan bent...

Helpt dit om gewicht te verliezen?
Ik was vroeger ook steeds dagelijks op de baan met gewone fiets, en was toen altijd slank...

Nu hink ik op 2 gedachten:
Mijn electrische fiets meer aan de kant laten, en weer die gewone fiets boven halen. Op z'n minst ga ik daar toch meer van zweten.

Maar aan de andere kant natuurlijk, vroeger was ik gewoon veel jonger, en leek slank zijn vanzelfsprekend.

Enfin, ik kan maar proberen , zeker?
Enkel fietsen (mtb en koersfiets intussen) gaat weinig doen aan gewicht.
Combo met gezonder eten, af en toe gaan lopen en nog wat fitness oefeningen doen het bij mij wel slow & steady zakken.

Kleine 10 kilo op ongeveer 6 maand
 
Enkel fietsen (mtb en koersfiets intussen) gaat weinig doen aan gewicht.
Combo met gezonder eten, af en toe gaan lopen en nog wat fitness oefeningen doen het bij mij wel slow & steady zakken.

Kleine 10 kilo op ongeveer 6 maand

Hangt enerzijds wat af van de kilometrage.
In de periode dat ik 250 km per week fietste, vlogen de kilo's er ook af en dan moest ik niet specifiek gezond eten, gewoon normaal eten (dus geen fles cola + zak chips extra per dag).
Anderzijds heb ik paar jaar terug een fietsvakantie van een week gedaan met elke dag 150 km en ik at zoveel boecht (4 botercroissants voor ontbijt, grote kebab als avondmaaltijd met een pintje, etc) dat ik inderdaad niks verloren was bij terugkomst.

Persoonlijk is fietsen zowat de gemakkelijkste sport om gewicht te verliezen, maar het moet effectief wel meer dan een half uur per dag zijn (als gemiddelde op weekbasis). Zeker een uur met inzet, en dan bedoel ik niet dat je u kapot moet trappen, maar wel moeite moet doen. Uurtje chillaxen aan 15 km/h, dan kan je even goed gaan wandelen (waar niks mis mee is, integendeel).
 
Hangt enerzijds wat af van de kilometrage.
In de periode dat ik 250 km per week fietste, vlogen de kilo's er ook af en dan moest ik niet specifiek gezond eten, gewoon normaal eten (dus geen fles cola + zak chips extra per dag).
Anderzijds heb ik paar jaar terug een fietsvakantie van een week gedaan met elke dag 150 km en ik at zoveel boecht (4 botercroissants voor ontbijt, grote kebab als avondmaaltijd met een pintje, etc) dat ik inderdaad niks verloren was bij terugkomst.

Persoonlijk is fietsen zowat de gemakkelijkste sport om gewicht te verliezen, maar het moet effectief wel meer dan een half uur per dag zijn (als gemiddelde op weekbasis). Zeker een uur met inzet, en dan bedoel ik niet dat je u kapot moet trappen, maar wel moeite moet doen. Uurtje chillaxen aan 15 km/h, dan kan je even goed gaan wandelen (waar niks mis mee is, integendeel).
voorlopig vooral MTB ritjes in het weekend en dan draait dat rond 3/4u - 60/70 km
Vorig weekend koersfiets 3u 75km

Maar idd als je honderden kilometers per week doet (buiten of rollen) zal dat wel meer effect hebben
 
Persoonlijk is fietsen zowat de gemakkelijkste sport om gewicht te verliezen, maar het moet effectief wel meer dan een half uur per dag zijn (als gemiddelde op weekbasis). Zeker een uur met inzet, en dan bedoel ik niet dat je u kapot moet trappen, maar wel moeite moet doen. Uurtje chillaxen aan 15 km/h, dan kan je even goed gaan wandelen (waar niks mis mee is, integendeel).
Hmm

dit triggert mij wel enorm.

Die fitness toestellen van mijn vrouw, daar verveel ik mij echt te pletter op. Na een kwartier geef ik het al op.

Maar ik kan makkelijk wel enkele uren per week gaan fietsen.
Als ik die dan op de hoogste versnelling zou zetten (waarbij ik het hardst moet trappen), dan lijkt me dit wel wat.

Hopelijk verandert het weer heel snel, dan kan ik terug met de fiets naar het werk.
(dat is dan toch al 5 x 20 km in de weekdagen, en nog wat extra in het weekend)
 
Hmm

dit triggert mij wel enorm.

Buckle up Donny!
trump-bicycling.jpg


Extra beweging is altijd goed, maar zoals al gezegd moet je dat inpassen in een gezond leef- en eetpatroon. Ik ben de laatste jaren ook veel intensiever gaan fietsen (zowel woon-werk, als mbt / gravel / indoor) en ben eigenlijk niet afgevallen. Dat was in mijn geval ook helemaal niet nodig of zelfs wenselijk (72kg, 1m86). Maar ik voel me wel veel fitter, en mijn bovenbenen zijn dikker geworden :hurrr: .
 
Buckle up Donny!
trump-bicycling.jpg


Extra beweging is altijd goed, maar zoals al gezegd moet je dat inpassen in een gezond leef- en eetpatroon. Ik ben de laatste jaren ook veel intensiever gaan fietsen (zowel woon-werk, als mbt / gravel / indoor) en ben eigenlijk niet afgevallen. Dat was in mijn geval ook helemaal niet nodig of zelfs wenselijk (72kg, 1m86). Maar ik voel me wel veel fitter, en mijn bovenbenen zijn dikker geworden :hurrr: .
Ik moet gewoon iets doen.

Van 60 kilo naar 76 gegaan in 8 jaar tijd.

En her erge is dat dit gewoon in (trage) stijgende lijn is. Vorig jaar was het nog 74 kilo bijvoorbeeld. het jaar ervoor 72.
Dus kortom elk jaar komt er 2 kilo bij . Genoeg is genoeg denk ik dan. Ik wil het niet zo ver laten komen dat ik allemaal andere kleren moet kopen.
(Ik moet nu en dan al eens bij large gaan, wat ik echt een hel vind).

Ik vind niet dat ik erg veel ongezond eet, maar ja ik beweeg soms wel te weinig.
Als ik met de auto naar het werk ga, kom ik tegen de avond bijvoorbeeld soms nog aan geen 2.000 stappen op een hele dag.
 
Ik ben op een dik jaar tijd 40 kilo afgevallen. Calorie deflict, gezond eten, veel water drinken en wandelen is hoe ik het heb aangepakt.

Ik loop nu wel tegen een probleem aan: ik ben de afgelopen tijd continu ziek lijkt het wel. Buikgriep, hevige aanvallen van hooikoorts, verkoudheid, ...vroeger was ik zelden ziek, terwijl ik me nu eigenlijk sterker voel dan ooit. Maar ik ben nu echt al vaak ziek geweest de afgelopen maanden, en ik herstel er ook minder goed van dan vroeger.

Iemand hier nog ervaring met een verminderde weerstand na veel af te vallen? Kan natuurlijk ook toeval zijn, of de periode na covid en mondmaskers er nu pas stevig inhakt op mij...
 
Ik ben op een dik jaar tijd 40 kilo afgevallen. Calorie deflict, gezond eten, veel water drinken en wandelen is hoe ik het heb aangepakt.

Ik loop nu wel tegen een probleem aan: ik ben de afgelopen tijd continu ziek lijkt het wel. Buikgriep, hevige aanvallen van hooikoorts, verkoudheid, ...vroeger was ik zelden ziek, terwijl ik me nu eigenlijk sterker voel dan ooit. Maar ik ben nu echt al vaak ziek geweest de afgelopen maanden, en ik herstel er ook minder goed van dan vroeger.

Iemand hier nog ervaring met een verminderde weerstand na veel af te vallen? Kan natuurlijk ook toeval zijn, of de periode na covid en mondmaskers er nu pas stevig inhakt op mij...

Omgekeerd hier: ik voel me sterker dan ooit en algemene gezondheid en weerstand is dik in orde.
Ik ben ook wel veel beginnen hardlopen en ik heb het idee dat dat mentaal en fysiek ook een groot verschil maakt.
 
In de Humo staat er deze week een interessant artikel over obesitasmedicatie, de werking ervan en de reacties vanuit de medische wereld.
Degene die er niet van afzien en tevreden zijn komen niet in de media :wink:
Het zal inderdaad een wondermiddel worden, want Eli Lilly met hun Mounjaro komt straks met nog iets beter op de markt.

Minder bijwerkingen en meer gewichtsverlies, en ze zijn al bezig met een pil.

Hét geneesmiddel van de 21ste eeuw, met grote (positieve) maatschappelijke gevolgen.

Ben het dus 100% eens met jou.

Moest je nu zelf eens gezond koken
Er zijn mensen die tijd noch goesting hebben om zich bezig te houden met eten maken hé.
In oa. de albert heijn staat het vol met gezonde kant en klaar dingen.

Aan soep maken is bv niets moeilijk en zoveel gezonder en super lekker
Maar daar kruipt tijd en moeite in, en zoals gezegd hebben sommigen daar nu eenmaal totaal geen boodschap aan.

En lekkerder is perceptie, ik vind die zelfgemaakte soepen van anderen in 90% van de gevallen minder lekker dan aldi of restaurant soep.
 
Maar daar kruipt tijd en moeite in, en zoals gezegd hebben sommigen daar nu eenmaal totaal geen boodschap aan.

En lekkerder is perceptie, ik vind die zelfgemaakte soepen van anderen in 90% van de gevallen minder lekker dan aldi of restaurant soep.

Soep maken kost je 5 min en 20 min laten koken ofzo :)
 
Het zal inderdaad een wondermiddel worden, want Eli Lilly met hun Mounjaro komt straks met nog iets beter op de markt.

Minder bijwerkingen en meer gewichtsverlies, en ze zijn al bezig met een pil.

Hét geneesmiddel van de 21ste eeuw, met grote (positieve) maatschappelijke gevolgen.

Ben het dus 100% eens met jou.


Er zijn mensen die tijd noch goesting hebben om zich bezig te houden met eten maken hé.
In oa. de albert heijn staat het vol met gezonde kant en klaar dingen.


Maar daar kruipt tijd en moeite in, en zoals gezegd hebben sommigen daar nu eenmaal totaal geen boodschap aan.

En lekkerder is perceptie, ik vind die zelfgemaakte soepen van anderen in 90% van de gevallen minder lekker dan aldi of restaurant soep.
Aldi- of restaurantsoep is dan ook zelden gezonde soep. Net als de "gezonde" kant-en-klaarmaaltijden. Die zullen er zeker zijn, hoor. Maar zullen veel vaker ongezonder zijn dan een zelfgemaakte versie door de extra toevoegingen, of een pak duurder.
 
Mijn levensstijl voor men lijf uit 1986 is momenteel :
-Calorie deficit bekeken over een week.
Ik gebruik men Garmin om plus min te tracken
Myfitnespal om eten beetje te tracken
-Voeding met 1g proteine per cm lichaamslengte (177gr)
- 80/20 carnivore/en men vroegere all in eat habit.

Alsook neem ik volgende supplementen *zinc,
*d3,
*magnesium bisglycinaat (geen dure progmagnor)
*omega vis olie als extra.

Magnesium half uur voor het slapen.


Kwa beweging :
- fitness 5 dagen 45min/-1h intens weinig oefeningen.
- lopen vervangen door gewoon wandelen
-de koers fiets voor een gezapige toer.
-uiteraard men werk is ook vrij actief

Hier voel ik mij momenteel mentaal en fysiek top mee. En is het gewichtsverlies gestaag zonder spierverlies.

Sidenote : alcohol met 99,9% reduceren is ook een win win geweest.
 
Ik ben op een dik jaar tijd 40 kilo afgevallen. Calorie deflict, gezond eten, veel water drinken en wandelen is hoe ik het heb aangepakt.

Ik loop nu wel tegen een probleem aan: ik ben de afgelopen tijd continu ziek lijkt het wel. Buikgriep, hevige aanvallen van hooikoorts, verkoudheid, ...vroeger was ik zelden ziek, terwijl ik me nu eigenlijk sterker voel dan ooit. Maar ik ben nu echt al vaak ziek geweest de afgelopen maanden, en ik herstel er ook minder goed van dan vroeger.

Iemand hier nog ervaring met een verminderde weerstand na veel af te vallen? Kan natuurlijk ook toeval zijn, of de periode na covid en mondmaskers er nu pas stevig inhakt op mij...
Los van de problemen waar je nu tegen aan loopt, enorme proficiat met je prestatie!
 
Soit ook eens mijn verhaal hier zetten.

In 2008 woog ik 115 kg en toen mijn vrouw zwanger was het plan opgenomen om te vermageren (ik wilde een gezonde vader zijn)

In de jaren erna beginnen lopen. Redelijk fanatiek voor een amateur met als toppunt in 2015 toen ik ongeveer 60 km per week ging lopen.

In eten ben ik altijd extreem geweest. Zeer hard opletten óf enorm veel snoepen op mijn eentje, etc. In 2015 woog ik op een bepaald moment zo'n 70 kg.
De jaren erna woog ik gemiddeld zo'n 75 kg. Ik kwam hier en daar toen telkens terug 5 kg bij, maar kon met een inspanning van een maand of twee terug de 75 kg aantikken.

In 2021 kochten we een nieuw huis (en samen met de stress van de verkoop van het oude pand en de verhuis zelf) en heb ik eigenlijk het consequent lopen gestopt.
Fast forward: ondertussen weeg ik 87 kg ... en duiken de demonen van vóór 2008 soms keihard terug op.
Het ding is: ik ben ondertussen 41 jaar, en ergens "hoeft" het allemaal niet zo meer. Dit weekend moesten we bv naar een trouw, en mensen die me al twintig jaar niet meer
gezien hebben zeiden: "amai, je ziet er goed en strak uit". Die twee maanden opletten om 5 kg kwijt te spelen kan ik ook al niet meer opbrengen.

Maar het is allemaal zo dubbel, en het overheerst m'n dagelijks gevoel. Als ik opsta en zie m'n "Facebook memories", dan zijn dat dikwijls foto's van toen ik op mijn scherpst stond.
En dan ben ik geneigd om te zeggen: "ik begin er terug aan". Maar in de loop van de dag ebt dat gevoel weg, met als resultaat dat ik op m'n eten totaal niet meer let.
's avonds kom ik thuis, en waar ik vroeger zo extreem consequent in m'n sporten was (weer en wind, etc) heb ik nu zeer snel het gevoel van: "ik zet mij in de zetel"

Ik woon nochtans op een prachtige locatie, waar er in het straatbeeld zeer veel lopers zijn. Als ik ze zie denk ik: "doe het toch ook gewoon terug". Maar ik weet welke opofferingen
het vroeger waren en ik zie het mezelf eenvoudigweg niet meer oppikken. Enorm conflicterend in mijn hoofd.

Ergens denk ik dat ik misschien beter overschakel op wandelen. Maar waarschijnlijk is dit niet voldoende voor "cardio". Het is mentaal zeer vermoeiend.
 
Terug
Bovenaan