Over- en ondergewicht

Ik ben op een dik jaar tijd 40 kilo afgevallen. Calorie deflict, gezond eten, veel water drinken en wandelen is hoe ik het heb aangepakt.

Ik loop nu wel tegen een probleem aan: ik ben de afgelopen tijd continu ziek lijkt het wel. Buikgriep, hevige aanvallen van hooikoorts, verkoudheid, ...vroeger was ik zelden ziek, terwijl ik me nu eigenlijk sterker voel dan ooit. Maar ik ben nu echt al vaak ziek geweest de afgelopen maanden, en ik herstel er ook minder goed van dan vroeger.

Iemand hier nog ervaring met een verminderde weerstand na veel af te vallen? Kan natuurlijk ook toeval zijn, of de periode na covid en mondmaskers er nu pas stevig inhakt op mij...

Ik heb eigenlijk hetzelfde gevoel. Ben ook rond de 35 à 40kg kwijtgeraakt de afgelopen jaren.

Veel beginnen sporten en toch al regelmatig blessures gehad (peesscheur schouder, last knie en enkel). Vroeger op mijn zwaartst nooit fysieke issues.
Idem met weerstand, ik ben precies ook vatbaarder voor verkoudheden en dergelijke.

Is dus wel vaak grappig als mensen me vragen "voel je je nu beter?". Mentaal zeker en vast, fysiek ga'k er precies op achteruit.

Al kan dat ook allemaal toeval zijn. Ik leef nu ook precies "harder" dan vroeger en 'k word er uiteraard ook niet jonger op.

'k Wil in elk geval niet meer terug naar vroeger.
Is het niet gewoon de leeftijd?
We worden allemaal ouder en dan takelt het helaas wat altijd af :p

Ik ben ook een paar weken terug serieus verkouden geweest, antibiotica gekregen heeft nog altijd anderhalve week tot 2 weken geduurd voordat ik de oude was.
Terwijl ik vroeger een verkoudheid gewoon de baas kon en duurde zeker geen 2 weken voor ik terug herstelde.

Het enige dat ik merk sinds dat ik gewicht ben verloren is dat ik het veel sneller kou heb dan vroeger.
 
Is het niet gewoon de leeftijd?
We worden allemaal ouder en dan takelt het helaas wat altijd af :p

Ik ben ook een paar weken terug serieus verkouden geweest, antibiotica gekregen heeft nog altijd anderhalve week tot 2 weken geduurd voordat ik de oude was.
Terwijl ik vroeger een verkoudheid gewoon de baas kon en duurde zeker geen 2 weken voor ik terug herstelde.

Het enige dat ik merk sinds dat ik gewicht ben verloren is dat ik het veel sneller kou heb dan vroeger.
Oh ja die kou... Daar heb'k ook serieus last van.
 
@Gentei ik denk niet zozeer de leeftijd als "mindere immuniteit omwille van stress" als ik kijk naar mijn ouders die 25j ouder zijn, die zijn bijna nooit ziek. Zelfs covid was bij hen "een snotvallingske" (terwijl mijn moeder risicopatiënt is).
Terwijl de leeftijdscategorie hier doorgaans "piekt" qua stress: een huis, kinderen, het werk, partner, of daten,... En dat allemaal naast het sociale leven, de hobby's, het sporten, andere verplichtingen zoals bij de familie langs gaan, met de collega's ene gaan drinken of gaan lunchen,... Het èn èn èn- verhaal zorgt ervoor dat we minder nodig hebben om ons lichaam efkes zwaar te laten protesteren.
 
@Gentei ik denk niet zozeer de leeftijd als "mindere immuniteit omwille van stress" als ik kijk naar mijn ouders die 25j ouder zijn, die zijn bijna nooit ziek. Zelfs covid was bij hen "een snotvallingske" (terwijl mijn moeder risicopatiënt is).
Terwijl de leeftijdscategorie hier doorgaans "piekt" qua stress: een huis, kinderen, het werk, partner, of daten,... En dat allemaal naast het sociale leven, de hobby's, het sporten, andere verplichtingen zoals bij de familie langs gaan, met de collega's ene gaan drinken of gaan lunchen,... Het èn èn èn- verhaal zorgt ervoor dat we minder nodig hebben om ons lichaam efkes zwaar te laten protesteren.
Ge hebt het natuurlijk allemaal zelf wat in de hand. Pakt ge liever op het perron van het leven de sneltrein of mag het allemaal wat rustiger aan en stop je wel eens aan extra halte 🤷

Natuurlijk kunt ge ook dikke pech hebben en uit een maandagproductie komen :unsure:
 
Hier trouwens de eerste keer in 5 jaar terug onder de 3 cijfers: 99,9 kg.

Maar godverdomme wat een trekken, sleuren, afblijven, zoeken, op de tanden bijten, vallen en opstaan, is me dat toch telkens.
Als beloning een Lidl proteïne ijscrème met cookie dough stukjes gegeten die maar 295 kcal per pot is :oi22:

Maar eigenlijk is dat een wat een verkeerde instelling om dat als beloning te zien, vermoed ik :biglaugh:
 
Ahja, misschien ook ineens even gaan vragen in het topic van mentale problemen waarom ze niet gewoon stoppen met negatief te denken.
Het is wel een valabel punt. Voor overgewicht bestaat er een medische behandeling die 100% kans op succes heeft als de patiënt het correct opvolgt: minder calorieën opnemen dan er verbranden, alleen vereist het wel standvastigheid. Ik kamp al met overgewicht van toen ik een kind was, ben altijd wel bezig geweest met diëten, is een paar keer spectaculair gelukt maar meestal mislukt het en de laatste jaren mislukte het vrij dramatisch. Dat het soms lukte en soms (vaak) niet lag aan het hebben van meer of minder wilskracht.
 
Dan is deze discussie toch de meest on-topic der on-topics mogelijk?

Pak je het binnenkort de easy way aan via toekomstige dieetpil/spuit, met voorlopig onzekere effecten op lange termijn?
Of ga je voor de bloed, zweet en tranen aanpak waar je een pak doorzettingsvermogen voor nodig hebt?
In een high-level discussie er over, ja. In een advies geven voor NU iets mee te doen en een hart onder de riem steken gesprek/discussie? Absoluut niet.
 
Hier trouwens de eerste keer in 5 jaar terug onder de 3 cijfers: 99,9 kg.

Maar godverdomme wat een trekken, sleuren, afblijven, zoeken, op de tanden bijten, vallen en opstaan, is me dat toch telkens.

Hoe groot ben je dan als ik vragen mag?
 
Als beloning een Lidl proteïne ijscrème met cookie dough stukjes gegeten die maar 295 kcal per pot is :oi22:

Maar eigenlijk is dat een wat een verkeerde instelling om dat als beloning te zien, vermoed ik :biglaugh:
Voedsel als beloning is misschien een ietwat verkeerde instelling maar diëten betekent niet dat je niet af en toe mag genieten van een lekkere ijskreem of een pak friet. En dat kan dan nog perfect in je caloriebudget passen. En zelfs een dag erover gaan is het einde van de wereld niet.
 
Ik ben 1m84,5. Vroeger deed ik veel aan ijsschaatsen en aan judo en ik was altijd vrij mager. In mijn jeugd woog ik steeds tussen de 60 en 70kg. Daarna ben ik IT'er geworden en ondanks dat ik veel minder ging sporten, ik veel snoepte, at en dronk, kwam ik amper gewicht bij. Dus puur natuur heb ik daar toch wel veel geluk mee. (Maar lees hieronder, dat bleef niet duren).

In 2003 (ik was toen 28) heb ik mijn C4 gekregen en ik heb toen lang werkloos geweest. Na die periode ben ik 3 jaar lang (part-time) orderpicking gaan doen waardoor ik op een bepaald moment nog amper 57kg woog (dat is ook weer niet gezond) en ik nog vel over been was (zonder anorexia te hebben - sterker nog "ik at gelijk een beest" maar door dat soort van werk kwam ik niks bij, ik kon dat gewoon niet bij eten)

In 2007 ben ik dan terug IT'er geworden en op korte tijd ben ik dan van 57kg naar 98.5kg gegaan :oink:. Ditmaal kon ik dus niet meer snoepen, drinken en fretten wat ik maar wilde zonder aan sport te doen.

Die 100kg kwam plots akelig dichterbij en ik wilde daar echt niet over geraken, dus ik ben dan terug beginnen sporten (voornamelijk lopen) Daardoor viel ik terug wat af maar na enkele maanden lopen had ik last van shin splints. Echter sinds 2011 loop ik full time en weeg ik 99% van de tijd tussen de 76 en 86kg.

Momenteel weeg ik 81kg.

Ik heb geluk dat ik eigenlijk van nature vlotjes op gewicht blijf en dat ik gemakkelijk gewicht verlies. MAAR dat wil niet zeggen dat nu ik toch een jaartje ouder ben, geen inspanningen moet leveren. Als ik niet zou sporten, ik veel zou snoepen, drinken en fretten dan zou ik vlotjes 100+kg aantikken.
 
Laatst bewerkt:
Zonder twijfel! En daarom dat ik denk dat ze het nog niet snel gaan terugbetaald maken. 😉
Dewdrop dazzle zei bvb dat ze 400 euro per maand minder uitgeeft aan eten, da's letterlijk elke maand honderden euro's meer over hebben ondanks de kostprijs van de spuitjes...
Als je alles op pizza.be koopt is dat normaal. 3x per dag 15 euro is nu eenmaal zot

Ik zit momenteel aan 99kilo. Dus sinds januari 1 26 kilo ongeveer afgevallen.elke dag honger. 1150 kcal de laatste week per dag. Heb mijn stappen wel teruggebracht naar 10.000 stappen ipv van bijna 20.000

Nieuwe testen in het ziekenhuis tonen aan dat mijn bmr nog gezakt is. Dus oftewel moet ik nog meer bewegen oftewel nog minder eten.
 
Laatst bewerkt:
Als je alles op pizza.be koopt is dat normaal. 3x per dag 15 euro is nu eenmaal zot

Ik zit momenteel aan 99kilo. Dus sinds januari 1 26 kilo ongeveer afgevallen.elke dag honger. 1150 kcal de laatste week per dag. Heb mijn stappen wel teruggebracht naar 10.000 stappen ipv van bijna 20.000

Nieuwe testen in het ziekenhuis tonen aan dat mijn bmr nog gezakt is. Dus oftewel moet ik nog meer bewegen oftewel nog minder eten.

Waarom? Je bent 26 kilo kwijt op nog geen 5 maand. Dat is meer dan 5 kilo per maand. Waarom zou je in godsnaam nog minder eten? Je eet nu al te weinig voor de beweging die je hebt. 5 kilo per maand aanhouden is crazy veel.

Eet wat meer, heb wat minder honger, en mik op 3 kilo per maand.
 
Het bespreken van medicatie (saxenda, ozempic, ea) kan nu hier gevoerd worden:
 
Nee nee. Met de kcal die ik nu eet zou ik al bijna niet meer vermageren. Bmr is met 20% gezakt. Het gewichtsverlies komt dus effectief van de extra beweging.
Ik geef het een maand om te zien hoe lichaam er op reageert
Bmr nu rond de 1000. Vrijdag opnieuw testen. ( kan ook een momentopname zijn)
Als het bmr evenveel blijft zakken met mijn gewicht (wat tot een bepaald punt normaal zou zijn dan zal het zelf terug een beetje verdikken zijn vermoed ik.
1200kcal eten voor de rest van mijn leven gaat te zwaar blijven denk ik.

Eerlijk gezegd past 100 kilo wel bij mijn frame.
Ik heb een dadbod maar dat is ook normaal op 40 jaar
 
Terug
Bovenaan