Over- en ondergewicht

Vitamines bijnemen heeft enkel zin als er tekorten zijn. Ik laat jaarlijks mijn bloed controleren en soms moet ik vitamine D of B12 bijnemen. Maar in het wilde weg wat supplementen of vitamines inslikken is vrij zinloos.
Klopt ja, ijzer en bvb vitD kun je enkel bijnemen als er sprake is van een tekort maar er bestaan wel middelen om bvb de spijsvertering te bevorderen etc of de opname van vitaminen en mineralen te optimaliseren.
Of om de lever te detoxen, dat soort dingen.
 
Klopt ja, ijzer en bvb vitD kun je enkel bijnemen als er sprake is van een tekort maar er bestaan wel middelen om bvb de spijsvertering te bevorderen etc of de opname van vitaminen en mineralen te optimaliseren.
Of om de lever te detoxen, dat soort dingen.
Detoxen is onzin om mensen op kosten te jagen. Sowieso is heel de sector rond voeding verdacht, maar specifiek die rond supplementen is gewoon rot, en gebaseerd op mensen aanpraten dat ze allerhande tekorten hebben en moeten detoxen.
 
Ik slik dagelijks een multivitamine pil, een multimineralen pil, een duopil probiotica en prebiotica, en 4 omega-3 pillen.

Ja, ik zou het waarschijnlijk ook uit een gezond en gevarieerd voedingsplan kunnen halen, maar daar heb ik te weinig zin/tijd/geld voor. Ik eet wat binnen mijn calorieschema past, wat betreffende macro's goed in orde zit en wat snel klaargemaakt kan worden voor relatief weinig geld.
Die supplementen zorgen ervoor dat ik overal mee in orde ben*, en kosten me ook niet veel geld gezien ze in bulk aangekocht worden.

*Afin, dat is de theorie. 100% overtuigd ben ik eigenlijk enkel van de Omega-3 pillen, de rest ben ik vooral nieuwsgierig naar. Ben er pas sinds 1 week mee begonnen.
 
Klopt ja, ijzer en bvb vitD kun je enkel bijnemen als er sprake is van een tekort maar er bestaan wel middelen om bvb de spijsvertering te bevorderen etc of de opname van vitaminen en mineralen te optimaliseren.
Of om de lever te detoxen, dat soort dingen.
Je kan je lever niet detoxen, de lever zelf is een van de belangrijkste “detoxers” van je lichaam.
 
Even mijn historie melden:

40 jaar en 1m81

Januari 2023 woog ik 134 kg, beslist om maagverkleining (gastric bypass) te laten uitvoeren . 17 April onder het mes. Daarvoor eerst 3 weken dieet gevolgd. Na ingreep 4 weken thuisgebleven. De eerste 2 weken waren een hell qua eten. Men vrouw heeft afgezien met me.

Nu weeg ik 114 kg, voel me natuurlijk veel beter. Streefdoel is tussen de 75kg en 80kg geraken. We geraken er wel. 💪

Gisteren bij de dokter geweest voor controle. Alles was in orde. Bij de diëtiste ook, ik heb in week 6 men menu bijgehouden en ze verschoot dat ik al gevarieerde producten kon eten en verdragen.

Ik neem nog steeds pillen voor tegen het zuur, maagbescherming en vitamine D, sinds gisteren multivitamines en calcium.
 
Je kan je lever niet detoxen, de lever zelf is een van de belangrijkste “detoxers” van je lichaam.

Klopt maar dit is wat ik toen tegenkwam ivm bijvoorbeeld het detoxen van de lever.
Detox Lever Reiniging is ontwikkeld om u te helpen afvalstoffen uit het lichaam af te voeren. Door ongezonde voeding en leefstijl kunnen giftige stoffen in ons lichaam zich opstapelen en zorgen voor minder energie. Onze lever werkt hard om deze stoffen weer het lichaam te doen verlaten, maar kan hierbij ondersteuning soms hard nodig hebben. Detox Lever Reiniging bevat Mariadistel en dit ondersteunt de lever- en galreiniging, het reinigen van het lichaam en heeft het een gunstig effect op de lever en galblaas*. Choline heeft daarbij een ondersteunend effect op de reinigende werking van de lever. Chroom heeft een positieve invloed voor een normale stofwisseling van koolhydraten, vet en eiwitten. Bovendien bevat de detox groene thee, paardenbloem en de vitamines B2, B3, B12 en C. Ervaar meer energie en een betere gemoedstoestand met een gereinigd lichaam!

  • Lichaamsreiniging en vetstofwisseling;
  • Mariadistel ondersteunt de reinigende werking van de lever;
  • Chroom draagt bij aan een normale stofwisseling van koolhydraten, vet en eiwitten.

Ik zelf neem het niet (drink geen alcohol en eet vrij gezond) en zou dat ook niet meteen doen maar was gewoon een voorbeeld. Er bestaan veel middelen om de werking van het lichaam te ondersteunen en om onze gezondheid te bevorderen, ook gewoon door natuurlijke producten dus zonder daarvoor naar de apotheek/drogisterij te rennen.

Ik zelf doe oa regelmatig een verse gember en citroenkuur. Voel me daardoor energieker, gezicht is zuiverder en geen opgeblazen gevoel aan het einde van de dag.
 
Klopt maar dit is wat ik toen tegenkwam ivm bijvoorbeeld het detoxen van de lever.
Detox Lever Reiniging is ontwikkeld om u te helpen afvalstoffen uit het lichaam af te voeren. Door ongezonde voeding en leefstijl kunnen giftige stoffen in ons lichaam zich opstapelen en zorgen voor minder energie. Onze lever werkt hard om deze stoffen weer het lichaam te doen verlaten, maar kan hierbij ondersteuning soms hard nodig hebben. Detox Lever Reiniging bevat Mariadistel en dit ondersteunt de lever- en galreiniging, het reinigen van het lichaam en heeft het een gunstig effect op de lever en galblaas*. Choline heeft daarbij een ondersteunend effect op de reinigende werking van de lever. Chroom heeft een positieve invloed voor een normale stofwisseling van koolhydraten, vet en eiwitten. Bovendien bevat de detox groene thee, paardenbloem en de vitamines B2, B3, B12 en C. Ervaar meer energie en een betere gemoedstoestand met een gereinigd lichaam!

  • Lichaamsreiniging en vetstofwisseling;
  • Mariadistel ondersteunt de reinigende werking van de lever;
  • Chroom draagt bij aan een normale stofwisseling van koolhydraten, vet en eiwitten.
Voor mij leest dat vooral als een hoop pseudowetenschappelijke quatsch.
 
Klopt maar dit is wat ik toen tegenkwam ivm bijvoorbeeld het detoxen van de lever.
Detox Lever Reiniging is ontwikkeld om u te helpen afvalstoffen uit het lichaam af te voeren. Door ongezonde voeding en leefstijl kunnen giftige stoffen in ons lichaam zich opstapelen en zorgen voor minder energie. Onze lever werkt hard om deze stoffen weer het lichaam te doen verlaten, maar kan hierbij ondersteuning soms hard nodig hebben. Detox Lever Reiniging bevat Mariadistel en dit ondersteunt de lever- en galreiniging, het reinigen van het lichaam en heeft het een gunstig effect op de lever en galblaas*. Choline heeft daarbij een ondersteunend effect op de reinigende werking van de lever. Chroom heeft een positieve invloed voor een normale stofwisseling van koolhydraten, vet en eiwitten. Bovendien bevat de detox groene thee, paardenbloem en de vitamines B2, B3, B12 en C. Ervaar meer energie en een betere gemoedstoestand met een gereinigd lichaam!

  • Lichaamsreiniging en vetstofwisseling;
  • Mariadistel ondersteunt de reinigende werking van de lever;
  • Chroom draagt bij aan een normale stofwisseling van koolhydraten, vet en eiwitten.

Ik zelf neem het niet (drink geen alcohol en eet vrij gezond) en zou dat ook niet meteen doen maar was gewoon een voorbeeld. Er bestaan veel middelen om de werking van het lichaam te ondersteunen en om onze gezondheid te bevorderen, ook gewoon door natuurlijke producten dus zonder daarvoor naar de apotheek/drogisterij te rennen.

Ik zelf doe oa regelmatig een verse gember en citroenkuur. Voel me daardoor energieker, gezicht is zuiverder en geen opgeblazen gevoel aan het einde van de dag.
Ja gaat op het internet een hele hoop zaken vinden die wetenschappelijk gezien onzin zijn hoor. Dit is zo'n typisch voorbeeld, waar met nietszeggende, vage termen wordt gegooid zoals "energie", "reiniging", "ondersteunen". Gooi er wat termen bij die voor de leek toch wel wetenschappelijk klinken en je hebt gewoon het klassiek recept voor kwakzalverij. Men zou om serieus genomen te worden al eens kunnen oplijsten welke afvalstoffen men bedoelt, maar de kans is groot dan ze het zelf niet weten vermits de kennis rond biochemie bij mensen die dit soort zaken verkopen meestal onbestaande is.

Natuurlijk is trouwens ook zo'n klassieker, terwijl dat meestal neerkomt op dezelfde stoffen gebruiken als de medische wereld maar dan minder efficiënt (en met een hoop niet altijd onschuldige stoffen erbij) uit planten.
 
Het kan interessant zijn om eens te zoeken naar info van het European Medicines Agency. Zij hebben info over verschillende kruiden en hoe ze hier naar kijken. Het is een ingewikkelde site, maar via google vind je makkelijker documenten terug.
Zoals bijvoorbeeld info over valeriaan of gember.

Als het gaat over dat detox supplement vind je bijvoorbeeld over Mariadistel het volgende:
In its assessment, the HMPC also considered several clinical studies with milkthistle fruit involving patients with liver disorders. Although the studies indicated that milkthistle fruit may have positive effects on liver function and improve symptoms, firm conclusions could not be drawn due to poor study design, small number of patients and differences in dose levels and duration of treatment. Therefore, the HMPC conclusions on the use of these milkthistle fruit medicines are based on their long-standing use.

Bij merken die deze producten aanbevelen zal je dan ook, ergens ver weggestopt en in zeer kleine letters, telkens terugvinden dat ze bepaalde claims doen 'in afwachting van Europese toelating' ofzo. Vitakruid is zo'n merk dat erg goed is in wilde 'wetenschappelijke' claims.

BOOS heeft een interessante aflevering gemaakt over hoe het ook fout kan gaan (in zeldzame situaties uiteraard) door zogezegde onschuldige supplementen en hoe die markt eigenlijk in elkaar zit.
 
Laatst bewerkt:
Dan nog, better safe then sorry (sorry weegschaal)
Maar de anticonceptiepil heeft een impact op de hormonenspiegel hé, net zoals de natuurlijke cyclus zelf, daarom dat je geen effect verwacht als je gewoon door een operatie ergens iets afsluit.

Bij roken is dat omdat nicotine de eetlust vermindert.
 
Zijn er hier die gewicht verloren hebben zonder het af te wegen? Zoja, hoe?
Ik ben niet dik ofzo, maar niet dat ik zonder shirt complexloos rondwandel. :shy:
Ik merk dat, als ik niet afweeg en het dus binnen te perken hou, ik blijf eten tot dat ik quasi niet meer kan ademen...

Bij vele dieetpogingen had ik toch echt nog honger en met honger slapen vond ik toch erg vervelend...
 
Zijn er hier die gewicht verloren hebben zonder het af te wegen? Zoja, hoe?
Ik ben niet dik ofzo, maar niet dat ik zonder shirt complexloos rondwandel. :shy:
Ik merk dat, als ik niet afweeg en het dus binnen te perken hou, ik blijf eten tot dat ik quasi niet meer kan ademen...

Bij vele dieetpogingen had ik toch echt nog honger en met honger slapen vond ik toch erg vervelend...
Als je niet wil afwegen, kan je 1x wegen en zo bepalen welke "maateenheid" je best aan kan houden.
Eet bvb standaard uit een soepbord ipv een plat bord. Mijn kommetjes voor chips zijn qua grootte gevuld met +-40 gram chips. Ipv een soeplepel mayo, een koffielepel mayo,...
Belangrijk is dat je ziet dat je bord/kommetje/... "Vol" ligt. Visueel krijgen je hersenen op die manier de info dat je een volwaardige portie eet op die manier.

Maar alles begint natuurlijk met de porties die je in huis haalt. Als je grote porties koopt, verdeel die eerst en steek gelijk in de diepvries wat voor later is. Als je een koelkast vol hebt, is het natuurlijk moeilijker om jezelf te bedwingen dan wanneer je eerst moet wachten tot je 2de portie waarvan je ze impulsief wil eten, ontdooid is...
 
  • Leuk
Waarderingen: C11
Zijn er hier die gewicht verloren hebben zonder het af te wegen? Zoja, hoe?
Ik ben niet dik ofzo, maar niet dat ik zonder shirt complexloos rondwandel. :shy:
Ik merk dat, als ik niet afweeg en het dus binnen te perken hou, ik blijf eten tot dat ik quasi niet meer kan ademen...

Bij vele dieetpogingen had ik toch echt nog honger en met honger slapen vond ik toch erg vervelend...
Ik ben zo'n 8-10 kg kwijt zonder wat af te wegen, gewoon minder gegeten (vooral 's avonds laat snacken vermoed ik), maar dat in het kader van een baby die me bezig hield. Maar minder eetmomenten tussendoor kan dus misschien al helpen.

Eet bvb standaard uit een soepbord ipv een plat bord.
Die snap ik niet. Mijn soepborden zijn qua diameter iets kleiner dan mijn platte borden, maar veel dieper, dus als ik die vul eet ik meer.
 
Zijn er hier die gewicht verloren hebben zonder het af te wegen? Zoja, hoe?
Ik ben niet dik ofzo, maar niet dat ik zonder shirt complexloos rondwandel. :shy:
Ik merk dat, als ik niet afweeg en het dus binnen te perken hou, ik blijf eten tot dat ik quasi niet meer kan ademen...

Bij vele dieetpogingen had ik toch echt nog honger en met honger slapen vond ik toch erg vervelend...

Het is perfect mogelijk om gewicht te verliezen zonder calorieën te tellen of je weegschaal te gebruiken.

Het zal wel veel kennis over je lichaam en de producten die je eet vragen. Blijven eten tot je niet meer kan ademen is sowieso nooit de 'bedoeling'. Je moet eigenlijk opnieuw op zoek gaan naar jouw eigen verzadigingsgevoel. En dat is niet propvol, maar gewoon voldoende.
Daarnaast zullen sommige producten sneller vullen dan anderen en ook langer zorgen voor een 'vol' gevoel.

Het hele intuïtief eten is best wel populair momenteel, dus daar kan je vast veel inspiratie vinden. Celien van Healthy Habits is hier héél erg mee bezig. Dat is een groot marketingmachine, maar ze deelt ook wel veel nuttige info en tips.
 
Zijn er hier die gewicht verloren hebben zonder het af te wegen? Zoja, hoe?
Ik ben niet dik ofzo, maar niet dat ik zonder shirt complexloos rondwandel. :shy:
Ik merk dat, als ik niet afweeg en het dus binnen te perken hou, ik blijf eten tot dat ik quasi niet meer kan ademen...

Bij vele dieetpogingen had ik toch echt nog honger en met honger slapen vond ik toch erg vervelend...
Wat kan jij blijven eten tot je quasi niet meer kan ademen? Chips? Sla?
 
Terug
Bovenaan