Over- en ondergewicht

Voor haar kan dat een moeilijke mindset verandering zijn, voor veel mensen trouwens, om niet naar dat cijfertje te kijken maar naar de spiegel. Het belangrijkste is inderdaad of je je goed voelt en of je jezelf goed voelt bij het beeld in de spiegel.
Ik heb enkele maanden geleden foto's getrokken. Misschien moet ik die nog eens nemen en er naast leggen.
 
Je bedoelt het ongetwijfeld goed en als ondersteuning, maar wees voorzichtig ook met daar zoveel aandacht aan te besteden (het opmeten, foto's vergelijken, ...). Ik heb zelf op een bepaald moment mensen moeten vragen geen complimenten te geven over mijn lichaam omdat iedere gram dat ik bijkwam mij dan een ongelofelijke stress bezorgde, alsof ik mensen ging teleurstellen. Mijn ervaringen zijn natuurlijk niet universeel, maar ik wil het gewoon even meegeven. :) Complimenten over hoe je bent als persoon zijn een pak belangrijker voor je zelfbeeld.
 
Je bedoelt het ongetwijfeld goed en als ondersteuning, maar wees voorzichtig ook met daar zoveel aandacht aan te besteden (het opmeten, foto's vergelijken, ...). Ik heb zelf op een bepaald moment mensen moeten vragen geen complimenten te geven over mijn lichaam omdat iedere gram dat ik bijkwam mij dan een ongelofelijke stress bezorgde, alsof ik mensen ging teleurstellen. Mijn ervaringen zijn natuurlijk niet universeel, maar ik wil het gewoon even meegeven. :) Complimenten over hoe je bent als persoon zijn een pak belangrijker voor je zelfbeeld.
Uiteraard. Het is allemaal iets meer genuanceerd dan hoe ik het hier snel even omschrijf hoor.
Ik ben heel erg voorzichtig daarmee en dring ook helemaal niets op. Het opmeten en foto's e.d. is allemaal op vraag van haar.

Het belangrijkste voor mij is dat zij zich goed voelt in haar vel. Als zij wilt afvallen is dat haar beslissing, van mij moet zij juist niets. :smile:
 
Je bedoelt het ongetwijfeld goed en als ondersteuning, maar wees voorzichtig ook met daar zoveel aandacht aan te besteden (het opmeten, foto's vergelijken, ...). Ik heb zelf op een bepaald moment mensen moeten vragen geen complimenten te geven over mijn lichaam omdat iedere gram dat ik bijkwam mij dan een ongelofelijke stress bezorgde, alsof ik mensen ging teleurstellen. Mijn ervaringen zijn natuurlijk niet universeel, maar ik wil het gewoon even meegeven. :) Complimenten over hoe je bent als persoon zijn een pak belangrijker voor je zelfbeeld.
Snap ik volledig. Soms zou'k ook willen dat mensen eens even niet op dieet/gewicht focussen.
Ik besef maar al te goed dat ik zeer veel afgevallen ben, maar soms is dat het enige topic waar men nog over praat. Als je dan eens feestje hebt op't werk en er zijn wat hapjes, dan is't direct van "oh dat mag jij niet eten zeker". Ik bepaal nog altijd zelf wat ik eet en soms zou het ook echt fijn zijn als men me zo niet in't oog zou houden.

Momenteel wel blij met het warme weer. Veel leuker om slaatjes enzo te maken.
 
Snap ik volledig. Soms zou'k ook willen dat mensen eens even niet op dieet/gewicht focussen.
Ik besef maar al te goed dat ik zeer veel afgevallen ben, maar soms is dat het enige topic waar men nog over praat. Als je dan eens feestje hebt op't werk en er zijn wat hapjes, dan is't direct van "oh dat mag jij niet eten zeker". Ik bepaal nog altijd zelf wat ik eet en soms zou het ook echt fijn zijn als men me zo niet in't oog zou houden.

Momenteel wel blij met het warme weer. Veel leuker om slaatjes enzo te maken.

Dit is zo lastig. Ik kan daar dus heel moeilijk mee omgaan als mensen daar zo over beginnen. Of het omgekeerde "eentje kan geen kwaad" of zo over een kebab "er zijn veel slechtere dingen hoor we gaan dit gewoon eten". Ik laat mij dan ook vaak overhalen om iets te eten dat ik eigenlijk niet wil eten.
 
Snap ik volledig. Soms zou'k ook willen dat mensen eens even niet op dieet/gewicht focussen.
Ik besef maar al te goed dat ik zeer veel afgevallen ben, maar soms is dat het enige topic waar men nog over praat. Als je dan eens feestje hebt op't werk en er zijn wat hapjes, dan is't direct van "oh dat mag jij niet eten zeker". Ik bepaal nog altijd zelf wat ik eet en soms zou het ook echt fijn zijn als men me zo niet in't oog zou houden.

Hier begint het wel stilaan te verdwijnen. De grote gedaanteverandering is ondertussen 3 jaar een feit en mensen zijn het stilaan gewoon, dus de het hele gegeven verdwijnt stilaan naar de achtergrond.

Alleen nog wel eens mensen die ik lange tijd niet meer gezien heb. Onlangs nog: "ja ik dacht dat ik je stem herkende maar je zag er zo anders uit dat ik dacht dat je het toch niet was".
 
M'n vrouw loopt sinds 2 maanden. 2x per week een 5-7 km. Haar voeding blijft hetzelfde.
Sindsdien is ze 4 kg 'verdikt'. Terwijl ik visueel eigenlijk opmerk dat ze er strakker uitziet.

Waaraan zou dit te wijten kunnen zijn? Vocht ophouden? Spieren die aansterken?

Nog even een opmerking: 4kg is wel veel voor voeding die hetzelfde blijft hoor. Ben je daar heel zeker van?
Overschat ook het effect van wekelijks een 12tal km lopen niet. Dat is (afhankelijk van persoon tot persoon natuurlijk) ruwweg maximum 1000kcal dat je boven je onderhoud mag eten om niet bij te komen. Heel veel is dat niet :)
 
Snap ik volledig. Soms zou'k ook willen dat mensen eens even niet op dieet/gewicht focussen.
Ik besef maar al te goed dat ik zeer veel afgevallen ben, maar soms is dat het enige topic waar men nog over praat. Als je dan eens feestje hebt op't werk en er zijn wat hapjes, dan is't direct van "oh dat mag jij niet eten zeker". Ik bepaal nog altijd zelf wat ik eet en soms zou het ook echt fijn zijn als men me zo niet in't oog zou houden.

Momenteel wel blij met het warme weer. Veel leuker om slaatjes enzo te maken.
Als het een geruststelling is: Dat gaat wel weg hoor. Ik ben zelf ook veel gewicht verloren een kleine 10 jaar geleden en blijf sindsdien mooi op gewicht, ik krijg daar nu echt quasi geen vragen meer over. Heel soms wel nog eens een familielid die vraagt of ik bepaalde dingen wel of niet eet, maar daar stopt het bij. Veel van mijn huidige vrienden en collega's hebben me ook nooit anders gekend dan nu.
 
Nog even een opmerking: 4kg is wel veel voor voeding die hetzelfde blijft hoor. Ben je daar heel zeker van?
Overschat ook het effect van wekelijks een 12tal km lopen niet. Dat is (afhankelijk van persoon tot persoon natuurlijk) ruwweg maximum 1000kcal dat je boven je onderhoud mag eten om niet bij te komen. Heel veel is dat niet :)
Gisteren gestart met kcal tellen, dat zal veel meer duidelijkheid brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
tips om iets vlots binnen te krijgen met dit weer?

gisteren een schamele 3 sandwiches gegeten tegen 18u, verspreid over een paar uren.
en daarna tegen de avond honger beginnen krijgen, zo rond 22u een (giga) kom cornflakes.
puur door die hitte eet ik minder. nog mensen last van?
 
tips om iets vlots binnen te krijgen met dit weer?

gisteren een schamele 3 sandwiches gegeten tegen 18u, verspreid over een paar uren.
en daarna tegen de avond honger beginnen krijgen, zo rond 22u een (giga) kom cornflakes.
puur door die hitte eet ik minder. nog mensen last van?
Tijdens mijn zwangerschap dronk ik enorm veel gaspacho net omdat dat voedzamer is én lekker koud. 😁

Minder zin in een volwaardige maaltijd ook hier, des te meer in ijsjes! 😬
 
Tijdens mijn zwangerschap dronk ik enorm veel gaspacho net omdat dat voedzamer is én lekker koud. 😁

Minder zin in een volwaardige maaltijd ook hier, des te meer in ijsjes! 😬
iets sappig of fris gaat wellicht vlotter binnen.
eens een paar peren, nectarinen, aardbeien en ijs kopen en ik zal niet flauwvallen maar in the long run is dat ook niet houdbaar zoveel suiker.
 

Ik eet, drink, leef en adem zo goed als enkel watermeloen deze dagen.🍉🍉🍉🍉🍉
Afgelopen zondag heb ik gewoon de helft van zo'n mini watermeloen helemaal alleen uitgelepeld was net niet doodgegaan aan een overdosis watermeloen.😭
Krijg er alweer veel zin in.😭
 
Ik eet, drink, leef en adem zo goed als enkel watermeloen deze dagen.🍉🍉🍉🍉🍉
Afgelopen zondag heb ik gewoon de helft van zo'n mini watermeloen helemaal alleen uitgelepeld was net niet doodgegaan aan een overdosis watermeloen.😭
Krijg er alweer veel zin in.😭
Eens ik daar aan begin kan ik niet stoppen met eten. Te lekker.
 
tips om iets vlots binnen te krijgen met dit weer?

gisteren een schamele 3 sandwiches gegeten tegen 18u, verspreid over een paar uren.
en daarna tegen de avond honger beginnen krijgen, zo rond 22u een (giga) kom cornflakes.
puur door die hitte eet ik minder. nog mensen last van?
Wij hebben hier gewoon allemaal lichte en frisse dingen in huis gehaald en eten dat door de dag heen. Aardbeien, een koude pannenkoek (ok dat was minder licht), yoghurt, frambozen, een banaan, eitjes gekookt, pasta gekookt, falafel, worteltjes, een schelletje hesp... We hebben geen maaltijden maar gewoon de hele dag door zoiets eten als je een hongerke voelt.
 
Voor calorieberekening van vlees, gebruiken jullie het rauw gewicht of het gewicht na bereiding? Er gaat zoveel vocht verloren bij de bereiding van vlees, dat ik het vreemd vind om het rauw gewicht te gebruiken.
 
Voor calorieberekening van vlees, gebruiken jullie het rauw gewicht of het gewicht na bereiding? Er gaat zoveel vocht verloren bij de bereiding van vlees, dat ik het vreemd vind om het rauw gewicht te gebruiken.
Ik kan verkeerd zijn, maar wordt de calorische inhoud niet weergegeven voor het onbewerkt (rauw) product?

Het verschil van water zal ook willen zeggen dat als dat zo is, 100 g vlees gekookt een pak meer calorieën bezit dan rauw (wegens lager % water). Dan zou het rauw afwegen ook juister zijn.
 
Ik kan verkeerd zijn, maar wordt de calorische inhoud niet weergegeven voor het onbewerkt (rauw) product?

Het verschil van water zal ook willen zeggen dat als dat zo is, 100 g vlees gekookt een pak meer calorieën bezit dan rauw (wegens lager % water). Dan zou het rauw afwegen ook juister zijn.
Klopt, de waarde die wordt weergegeven is voor het onbewerkt product. Net hetzelfde bij rijst en pasta trouwens.
 
Klopt, de waarde die wordt weergegeven is voor het onbewerkt product. Net hetzelfde bij rijst en pasta trouwens.

Spreekt voor zich. Maar in tegenstelling tot rijst en pasta wordt vlees niet zwaarder van het koken. Vlees verliest juist heel veel vocht.

Daarom mijn vraag, reken ik nu echt 200gr rauwe kip aan in mijn calorieteller terwijl ik maar 120gr kip op mijn bord krijg.
En zoja, is die calorie per 100gr op de verpakking 100gr kip of maar voor 60gr kip, omdat de hoeveelheid water daar bij in verrekend zit.
Op YouTube zie je ook genoeg reportages over beenhouwerijen die een spuit water aanbrengen in de rauwe kipfilet om gewicht te verhogen om meer geld te maken. Dat zou dan alvast er niet bij verrekend zitten, maar kan wel een serieus verschil uitmaken in calorieen. Zeker als je elke dag kip eet.
 
Terug
Bovenaan