Over- en ondergewicht

Spreekt voor zich. Maar in tegenstelling tot rijst en pasta wordt vlees niet zwaarder van het koken. Vlees verliest juist heel veel vocht.

Daarom mijn vraag, reken ik nu echt 200gr rauwe kip aan in mijn calorieteller terwijl ik maar 120gr kip op mijn bord krijg.
En zoja, is die calorie per 100gr op de verpakking 100gr kip of maar voor 60gr kip, omdat de hoeveelheid water daar bij in verrekend zit.
Op YouTube zie je ook genoeg reportages over beenhouwerijen die een spuit water aanbrengen in de rauwe kipfilet om gewicht te verhogen om meer geld te maken. Dat zou dan alvast er niet bij verrekend zitten, maar kan wel een serieus verschil uitmaken in calorieen. Zeker als je elke dag kip eet.
Uiteindelijk zal het belangrijkste zijn dat je altijd hetzelfde aanhoudt. Als je da merkt dat je afvalt/bijkomt (afhankelijke wat je wil) met een bepaalde hoeveel kcal dan weet je genoeg. Of dat dan om rauw of gekookt gaat maakt niet meer uit volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Spreekt voor zich. Maar in tegenstelling tot rijst en pasta wordt vlees niet zwaarder van het koken. Vlees verliest juist heel veel vocht.
Dat lijkt me niet uit te maken toch, er is een verschil?
Daarom mijn vraag, reken ik nu echt 200gr rauwe kip aan in mijn calorieteller terwijl ik maar 120gr kip op mijn bord krijg.
En zoja, is die calorie per 100gr op de verpakking 100gr kip of maar voor 60gr kip, omdat de hoeveelheid water daar bij in verrekend zit.
Op YouTube zie je ook genoeg reportages over beenhouwerijen die een spuit water aanbrengen in de rauwe kipfilet om gewicht te verhogen om meer geld te maken. Dat zou dan alvast er niet bij verrekend zitten, maar kan wel een serieus verschil uitmaken in calorieen. Zeker als je elke dag kip eet.
Volgens mij moet je die 200 g rauwe kip nemen ja, aangezien daar hetzelfde aantal calorieën in zit als in die 120 g bereide kip. Dat aantal calorieën/100 g zal dan voor een gemiddeld % water zijn, en natuurlijk geen rekening houden met fraude bij de beenhouwer.

De vraag is natuurlijk hoe belangrijk je het vindt. Zeker voor kip(penborst) zou ik er niet te hard van wakker liggen.
 
Ik zoek in MFP bvb naar "gebakken kip". Dan is het eenvoudig.
Eigenlijk weeg ik altijd het gekookt/gebakken product en geef ik dat gewicht in in MFP.

Voor pasta staat er bvb ook "gekookte pasta" in.
 
Ik zoek in MFP bvb naar "gebakken kip". Dan is het eenvoudig.
Eigenlijk weeg ik altijd het gekookt/gebakken product en geef ik dat gewicht in in MFP.

Voor pasta staat er bvb ook "gekookte pasta" in.
Toch veel gemakkelijker (en nauwkeuriger) om de calorische waarde van de rauwe pasta op de verpakking te gebruiken? Het enige wat erbij komt is water en dat is 0 kcal.

Voor vlees lijkt de situatie mij analoog te zijn. Ik vind geen officiële bevestiging maar kcal per 100 g bepalen voor rauw vlees is veel gemakkelijker vanwege de uniformiteit. Als je dat voor gebakken vlees zou doen, wordt die waarde beïnvloed door vochtverlies wat afhankelijk is van je baktijd- en temperatuur.
 
Toch veel gemakkelijker (en nauwkeuriger) om de calorische waarde van de rauwe pasta op de verpakking te gebruiken? Het enige wat erbij komt is water en dat is 0 kcal.

Maar ik leef niet alleen. Er wordt pasta voor 4 gekookt, ik moet dan dus gekookte pasta afwegen en dan is het gemakkelijker om daarmee te werken, dan om nog eens terug te rekenen naar hoeveel droge pasta ik eet op basis van hoeveel gekookte pasta ik afweeg.

Edit: belangrijk om te onthouden, dat is allemaal maar benadering. Hoeft echt niet tot de laatste kcal te kloppen .
 
Ik ben vandaag exact 8 weken bezig met een "keto dieet" en tot op heden 10 kg kwijt gespeeld. :)

De enige manier voor mij om gewicht te verliezen, is al heel mijn leven: gewoon heel veel sporten (en stoppen met snoepen). Ik zat echter op een punt dat ik te zwaar was geworden om nog iets of wat te kunnen sporten: 120kg en 1,95m. Ik heb een poging gedaan om terug te gaan sporten op 120kg, maar ik voelde aan mijn lichaam dat het te veel was (knieën, rug)... Dus moest ik naar een andere manier zoeken.

Ik was skeptisch over het keto dieet, want het leek mij allemaal nogal mambo jambo en ben nooit veel gewicht verloren door aanpassen van eten alleen. Maar het werkte dus wel in mijn geval. Ik wil nu nog een maand verder doen met "ketose" en dan hoop ik finaal af te kunnen klokken op -15kg... Vanaf dan terug "normaler" gaan eten en mijn loopschoenen terug aantrekken. Dan wil ik de laatste 5kg er af krijgen door vooral terug sporten. Vanaf de start van het dieet ga ik ook veel fietsen (bijna dagelijks) met een weliswaar elektrische fiets, maar ik kom echt van nul komma nul conditie, dus was voor mij wel een laagdrempelige manier om meer te bewegen.

Doel eind juli = -15kg op keto dieet
Doel eind september = -20kg door sport + "normaler" eten

Heb trouwens ook wel veel kritiek gekregen van omgeving in het begin, want volgens sommigen is het "superongezond". :) Maar ik voel mij echt niet slecht de laatste 2 maanden, integendeel. Uiteraard is het wel met supplementen (magnesium) en de eiwittenshakes (van Rainpharma - niet goedkoop; voeding kost ons meer per maand dan daarvoor). Eerste week wel last gehad van de "keto griep" op dag 3 en 4, maar dat heeft dus maar 2 dagen geduurd.

"Keto" als levensstijl geloof ik persoonlijk wel minder in, daarvoor eet ik veel te graag. Maar ik heb wel 1 collega die al meer dan een jaar "keto" als levensstijl heeft aangenomen.

Vind wel dat ik een "tool" heb gevonden die mij nog van pas gaat komen in het leven om wat kilo's te verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Miss al eens aan bod gekomen hier maar vond niks via de zoekfunctie

Voor de mensen die interesse hebben in Keto, Ketohuis is een dikke aanrader, hebben ook een Fb groep
Die 21 dagen van hun zijn niet perse nodig je vind genoeg van die schema's online, maar hun hebben zoveel kennis en recepten daar maak je maaltijden voor een heel jaar van.
 
Wij konden toen fatso broers geweest zijn! :love2:
Dan zal je kunnen beamen dat 120kg te zwaar is, zelfs met een lengte van 1,95m. :) Ik had echt veel last van gewrichten en rug, puur door dat overgewicht. Ik zit nog lang niet waar ik wil zijn, maar ik ben al wreed content dat ik de zomer kan ingaan met een pak minder gewicht. Ik voel mij mentaal en fysiek al een pak beter.

Ook grappig hoe mensen hun kar draaien i.v.m. mijn gewicht. :LOL:

Toen ik op mijn hoogtepunt (of dieptepunt) zat van 120kg, zei bijna iedereen: "jamaar, dat is toch allemaal niet zo erg? ge zijt toch ne grote"

Nu ik 10kg kwijt ben, is het plots van: "ja, heel goed, want ge waart er toch over gegaan he, maar ik durfde het niet zeggen" 😆
 
Dan zal je kunnen beamen dat 120kg te zwaar is, zelfs met een lengte van 1,95m. :)
Ja, zeker.

Ondertussen de laatste 9-10 maand 22kg af, op 98kg nu.
Nog 8 te gaan voor reigerscherp atletisme :)
Ik had echt veel last van gewrichten en rug, puur door dat overgewicht.
Ik niet echt wegens wat fitness en sport.
Maar mezelf in de spiegel zien was nogal confronterend als je 10 jaar ervoor gewoon was van daar iets atletisch te zien :biglaugh:

En kleren die ongemakkelijk zitten, te snel warm krijgen in de zomer, sneller blessures in de onderste helft lichaam, en zo van die classic fatso ambetantigheden.

En letterlijk 'lucht' zijn voor de vrouwen.
Dat is wel een opvallende eigenlijk :)

Goed, blij dat ik het meegemaakt heb in feite.
Opnieuw iets aan de ervaringen databank van het leven toegevoegd!
 
Laatst bewerkt:
Mogen dingen over gezonder leven/strakker worden hier ook gepost worden? Ik ben opnieuw begonnen met het EPIC-programma te volgen van Caroline Girvan en wow, die vrouw is echt een machine/beest. Ik ben al massa's stijf nu na dag 1.
De trap opgaan cava, maar naar beneden gaan zal 3 dagen hel zijn. :shutup:
 
Ongeveer zes maanden bezig nu met gewichtsverlies en bijna 9kg! En dit zonder extra sport en ik eet eigenlijk ook nog altijd alles dat ik wil. Nog een 4 kilo te gaan en normaal kan ik dan stoppen met de rotte medicijnen die ik moet nemen voor mijn ziekte. In 2020/2021 heeft een gewichtsverlies van 10% ervoor gezorgd dat mijn ziekte onder controle was en de symptomen weg waren, dus hopelijk haal ik dit zonder al te veel problemen tegen het einde van het jaar.
ik ben de pillen zo beu 😂.

Ik ben wel begonnen met mijn eten te loggen op een app omdat ik even wat vast zat. Ik doe dit wel niet strikt (bv als we uit eten of bestellen doe ik het niet) maar het helpt wel om wat bewuster te zijn. Ik dronk veel te veel soda, zeker als ik moe was of stress heb.
 
Met of zonder pitten?


Wij konden toen fatso broers geweest zijn! :love2:
Ligt eraan, meestal zonder maar als er eens een pitje achter de kiezen geraakt dan slik ik dat wel gewoon door. Ik ga heus niet liggen wroeten in mijn bek naar een pitje dat ik met mijn tong ergens voel zweven.
Maar hoezo deze vraag? :unsure:
 
  • Geweldig
Waarderingen: 515
Het is merkwaardig hoe snel ik met mijn gewicht/vetpercentage kan spelen.

3 weken terug ben ik beginnen cutten. Ik woog toen 72kg , ben best mager, maar er was geen aftekening meer van de buikspieren. Dat was gewoon een recht vlak met een fijn laagje vet over. Misschien gewoon normaal aan 35 jaar? Uiteindelijk heb ik gewoon mijn voeding licht aangepast.

Snoep (Haribo)
thuiskomen en direct een kom chips eten
Cola
Boterhammen met speculoospasta
9 patatten met schnitzel en andalouse saus en 3 braadworsten en de patatten in de braadjus doppen
Vrijdagmiddag friet en s avonds pizza
Om 11u een suikerwafel eten


*Ontbijt bestaat nu enkel nog uit haver, fruit en yoghurt+koffie
*Middageten enkel nog salades, dat gaat van tonijn, tot Carpaccio, tot eens een Griekse salade, brood heb ik eigenlijk altijd gehaat
* Ik het avondeten zit volgens mij de grootste winst, hier heb ik de patatten en saus overboord gegooid. Ik had de gewoonte om s avonds zeer veel te eten na een werkdag. Snel een patatje koken, royale stukken vlees, groentjes in de boter gestoofd en nog een kwak saus.

Dat laatste heb ik aangepast naar enkel vlees met groenten en dan ook het pure vlees: ( een steak, een kippenfilet, kalfssneden, een stuk vis).

Het sporten heb ik opgetrokken tot 3 mtb tochten van 40km/week en soms zelf een uurtje alles geven op een doordeweekse avond.

Resultaat:

Zaterdag woog ik nog 67,5, strakke aflijning van elke spier, dus vermoed dat dit dus cutten is? Ik voel me vooral veel fitter.

Heb ik gezondigd, ja zeker, nog enkele BBQ's, veel te veel pinten, rosé, trouwfeest. Die zondes probeer ik echter insta te compenseren met een sportsessie. Ik blijf een gourmand, maar probeer die slechte zaken te beperken en voorlopig lukt dat vrij goed.

Het is wel frappant hoe moeilijk het is om op locatie gezond te blijven eten. Overal waar je komt krijg je alcohol of cola aangeboden, doordeweeks aperitieven is eerder de regel dan de uitzondering bij veel kennissen/vrienden/familie. Het is bijna een misdaad om een aperitief af te slaan, of om geen taart te eten op een verjaardag.

Het doel is nu die strakke aflijning behouden. Ik merk voor mezelf dat mijn energie redelijk in balans is, daar waar ik vroeger mezelf volpropte met een half brood om nadien (ironisch genoeg) eigenlijk geen energie te hebben, voel ik me nu veel fitter.
 
Ben nu ondertussen ver twee weken met insanity bezig en ik merk toch vooruitgang conditioneel nog niet echt overdreven qua gewicht (denk kleine kg eraf). Benieuwd naar de fit test morgen :) . De eerste dertien dagen terug was schrikbarend slecht voor iemand die toch regelmatig sport.

Maar vind het voorlopig wel een deftig programma net niet te zwaar om ermee te stoppen ook al doe ik niet alle workouts voor de volle 100 procent.
Met hier en daar is een paar dagen niet door verlof etc maar ondertussen op t einde.

Resultaat van 76,8kg naar 66,3kg voor 1m73 en toch ook wel gewoon stuk fitter :). Fit test is ook bij de meeste onderdelen een verdubbeling of meer qua aantallen. Had misschien nog iets meer spieraanmaak verwacht maar dan nog, zo strak is mijne buik in jaren niet meer geweest. Klaar voor de zomer :cool:.

Moest ik mij nu nog eens aan meer specifieke spier/krachttraining kunnen zetten... . Heb wel wat gewichten liggen en tis de moment maar daar geraak ik veel sneller verveeld door dan door echt oefeningen waar ge heel u lichaam gebruikt, was één van de grote voordelen van Insanity (voor mij dan toch) duurt nooit superlang inclusief opwarming, stretchen en cooldown en veel verandering van oefening (ook al komen die in één sessie wel terug).
 
Zo ongeveer ja. Ben eind twintig :).

Als ik is kijk naar bmi zit ik nu mooi in t groen, vooraleer ik ondergewicht zou hebben kan er wel nog 11kg af, als ik dat zou doen (niet de ambitie) dan ben ik volgens mij toch echt onaantrekkelijk mager :eek: .
 
Ligt eraan, meestal zonder maar als er eens een pitje achter de kiezen geraakt dan slik ik dat wel gewoon door. Ik ga heus niet liggen wroeten in mijn bek naar een pitje dat ik met mijn tong ergens voel zweven.
Maar hoezo deze vraag? :unsure:
Bah!

Ik heb werkelijk een hekel/fobie voor zaken die ik in mijn mond krijg die niet eetbaar zijn. Als dat nu een haar, stuk bot, stuk vet, kraakbeen, pitten of gelijk wat is. Ik moet direct beginnen vechten tegen het kokhalzen. Thuis lukt dat niet, op restaurant wel omdat het van moeten is.

Heb ik dat thuis voor, dan stop ik meteen met eten. De goesting of honger is per direct verdwenen.

Ik eet werkelijk alles graag, maar mijd zaken met kleine stukjes zoals konijn e.d.
 
Deze ochtend zei de weegschaal 68 kg, mijn laagste gewicht in een eeuwigheid. Ik ben zelf 1m79 groot dus ik zit wat dat betreft wel redelijk goed nu. Op mijn slechtste woog ik 90 kg. Door blessures ben ik moeten stoppen met voetbal en toen kwamen de kilo's er in sneltempo bij.

Cravings blijven wel een probleem. Zolang ik normaal eet, heb ik daar eigenlijk geen last van. Maar als ik me eens een dag laat gaan bij de frituur, dan heb ik de volgende dag weer zin in vettig eten. Maintainen is voor mij toch wel een pak lastiger dan afvallen en dan kom je al snel in een jojo-patroon terecht.
 
Ik heb tijdens corona geleerd dat overmatig fruit eten eigenlijk ook totaal niet goed is (en de suikers wel aardig optikken als je echt veel fruit eet). Ik woog pre-corona altijd rond de 65kg (ben 1m82). Sporten kon niet meer, en ik at elke dag hopen fruit. Tot er ineens op korte tijd meer dan 10kg was bij gekomen (m'n zwaarste ooit was 76kg).

Direct na corona redelijk snel teruggegaan naar m'n 65kg. Intussen 71kg, maar met m'n laagste vetpercentage ooit.

Deze ochtend zei de weegschaal 68 kg, mijn laagste gewicht in een eeuwigheid. Ik ben zelf 1m79 groot dus ik zit wat dat betreft wel redelijk goed nu. Op mijn slechtste woog ik 90 kg. Door blessures ben ik moeten stoppen met voetbal en toen kwamen de kilo's er in sneltempo bij.

Cravings blijven wel een probleem. Zolang ik normaal eet, heb ik daar eigenlijk geen last van. Maar als ik me eens een dag laat gaan bij de frituur, dan heb ik de volgende dag weer zin in vettig eten. Maintainen is voor mij toch wel een pak lastiger dan afvallen en dan kom je al snel in een jojo-patroon terecht.

Je kan echt gezonde snackjes in huis halen die ook goed vullen. Een glas magere melk kan u bv. ook al goed verzadigen.
Iets wat vaak eet 's avonds is zelfgemaakte popcorn (zonder suiker of zout): gewoon wat pofmaïs in zo'n speciale pan en voilà. Vult goed, en quasi geen calorieën.
 
Terug
Bovenaan