Over- en ondergewicht

Puur hypothetisch he: verlies je veel spiermassa als je stopt met trainen, maar wel hoge eiwitinname (>1,5g/lichaamsgewicht) hebt?

Ik ben niet dik, maarja love handles zijn een pijnpunt bij me en ik zal toch wel rond de 20% vet schommelen.
Hoge eiwitinname alleen zal niet veel doen, integendeel als het te hoog is kan dat zelf gevaarlijk zijn vooral voor je lever en nieren. Beste manier om spiermassa te behouden is toch een minimum aan oefeningen te doen.
 
Hoge eiwitinname alleen zal niet veel doen, integendeel als het te hoog is kan dat zelf gevaarlijk zijn vooral voor je lever en nieren. Beste manier om spiermassa te behouden is toch een minimum aan oefeningen te doen.
Ik wilde dan vooral cardio doen, dus lopen en fietsen.
 
Puur hypothetisch he: verlies je veel spiermassa als je stopt met trainen, maar wel hoge eiwitinname (>1,5g/lichaamsgewicht) hebt?

Ik ben niet dik, maarja love handles zijn een pijnpunt bij me en ik zal toch wel rond de 20% vet schommelen.
Ik wilde dan vooral cardio doen, dus lopen en fietsen.
Een training is infeite je lichaam wijsmaken dat het zich moet aanpassen om te overleven; bij krachttraining krijg je spierschade, wat je lichaam dan sterker herstelt met het idee dat je aangepast bent aan je omgeving. Het hele idee aan progressief trainen is je lichaam zich altijd maar laten aanpassen.

Als je dan die stressconditie niet meer hebt, gaan je spieren geen prioriteit meer zijn, dus worden ze langzaamaan afgebroken. Als je meer eiwitten inneemt zal dit wel wat trager gaat, omdat het lichaam geen spiermassa moet afbreken voor eiwitten, maar de trend is duidelijk.

Cardio is een ander type belasting, met andere aanpassingen (andere spiervezels bv.) dus ik zou denken dat je je eerder opgebouwde spiermassa nog sneller gaat afbreken/omzetten.
 
Ik wilde dan vooral cardio doen, dus lopen en fietsen.
Wat @Sylverscythe zegt.

Aanvullend kan je kijken naar het lichaam van iemand die topsport doet in je discipline.

Ga je voor de spurters: veel spiermassa, marathon lopers/zijn dan het tegenovergestelde, die zijn vel over been.

Lopen en fietsen zal ten opzichte van niets doen wel verandering brengen in je spieren. Maar je gaat er niet uitzien als een bodybuilder. Zelfs als je krachttraining zou doen, gaat je lichaam er niet uitzien als een bodybuilder.
 
Wat @Sylverscythe zegt.

Aanvullend kan je kijken naar het lichaam van iemand die topsport doet in je discipline.

Ga je voor de spurters: veel spiermassa, marathon lopers/zijn dan het tegenovergestelde, die zijn vel over been.

Lopen en fietsen zal ten opzichte van niets doen wel verandering brengen in je spieren. Maar je gaat er niet uitzien als een bodybuilder. Zelfs als je krachttraining zou doen, gaat je lichaam er niet uitzien als een bodybuilder.
Ik zou wel opmerken dat wat veel mensen zich inbeelden bij "bodybuilder" meestal wel enige illegale middelen vereist.
 
Progress report :D

Start 01/01: 90 kg
Stand vandaag 31/01: 86.75 kg
Target: sub-80

Februari en maart op hetzelfde elan doorgaan > proberen landen rond de 81-82 eind maart en dan een paar weken stabiliseren en zeker sterk genoeg staan voor marathon.
Tegen eind mei sub 80.

Nog eens deze bovengehaald 😀
(Was ooit 120kg, de 113.4 was toen ik eraan begon half 2019)

Bekijk bijlage 16806

Update: ik zit op 83.6 kg vandaag. Tempo iets trager dan in januari, maar gestage positieve evolutie en dat is dik in orde zo.

Ik blijf vrij consequent MFP doen, hier en daar wel een etentje en event ertussendoor waardoor de kcal controle lastig is (en ik sowieso fors boven het dagelijks "budget" ga) maar al bij al blijft het goed lukken zo. Het feit dat ik in een piekperiode zit qua lopen met in maart al 230 gelopen kilometers maakt dat ik eigenlijk vrij stevig eet en toch nog blijf afvallen.

80 tegen de zomermaanden blijft een los mikpunt maar er zit geen dwang achter. Gewoon rustig blijven voortdoen :)
 
Update: ik zit op 83.6 kg vandaag. Tempo iets trager dan in januari, maar gestage positieve evolutie en dat is dik in orde zo.

Ik blijf vrij consequent MFP doen, hier en daar wel een etentje en event ertussendoor waardoor de kcal controle lastig is (en ik sowieso fors boven het dagelijks "budget" ga) maar al bij al blijft het goed lukken zo. Het feit dat ik in een piekperiode zit qua lopen met in maart al 230 gelopen kilometers maakt dat ik eigenlijk vrij stevig eet en toch nog blijf afvallen.

80 tegen de zomermaanden blijft een los mikpunt maar er zit geen dwang achter. Gewoon rustig blijven voortdoen :)
Verschiet gij soms niet van foto's van uzelf tijdens uw dikkere periode?
Mijn vrouw kreeg zo van de week een "herinneringen" fotorol waar 2 foto's van mij bijzaten pré-2017 en ik herkende mijzelf bijna niet.
 
Verschiet gij soms niet van foto's van uzelf tijdens uw dikkere periode?
Mijn vrouw kreeg zo van de week een "herinneringen" fotorol waar 2 foto's van mij bijzaten pré-2017 en ik herkende mijzelf bijna niet.

Wel, ik ben enorm structureel met foto's verwerken en de laatste dik 20 jaar is nogal fel gedocumenteerd en in albums op Google Photos gezet. Er staat ook een Nest Hub in de keuken op het eiland (waar we eten, huiswerk maken, iets drinken, ...) die continu at random foto's daaruit afspeelt.

Dus ik word daar zo vaak mee geconfronteerd dat ik niet de kans heb om het te vergeten en er dus ook van te verschieten. Ik kijk er soms wel nog met een stukje ongeloof naar dat het ooit zo erg is geweest, en het is dus ook een uitstekende incentive om het niet opnieuw die kant te laten uitgaan.
 
Ik zou eigenlijk vooral het streven naar een bepaald vetpercentage loslaten... De schatting van Basic Fit is gegarandeerd niet correct en elk lichaam ziet er ook weer anders uit bij een bepaald vetpercentage. Streven naar gewoon jezelf goed in je vel voelen legt vaak ook minder druk op jezelf dan het monitoren van bepaalde cijfertjes die niet echt veel betekenen voor de gemiddelde man.
Goh de cijfers bevestigen het beeld wel. Ik ben het laatst 1 maart naar Basic fitnes geweest.....dan wat "opgegeven", maar vandaag toch nog geweest. In tussentijd ongezond eten en gebrek aan sport is wel merkbaar. Ik "voel" dat ik wat ben bijgekomen, maar kan niet zeggen veel of weinig. Ik zie dat mijn vet vooral gaat naar buik/borst en gezicht. Ik ben ook een cijfermens, dus ik moet per se weten hoeveel "precies" ik ben bijgekomen.. De cijfers van vandaag bevestigen mijn vermoeden. De vetpercentage is namelijk gestegen van 22% naar 24%.
En los van cijfers en "voelen dat je wat bent bijgekomen",.... uiteindelijk ben ik ook niet blij met mijn lichaam. Kheb van een "casual flirt" ook de opmerking over buik/borst gekregen. Daarmee heb ik ook een bevestiging. Al bij al kom ik van 35% vetpercentage(95kg). Ik kom van ver, maar ben er nog niet. Record was 78kg, vandaag was het 82kg(volgens basic fit weegschaal)

Time to get back at it....
 
Iemand ervaring met het dieet waar je maar 1 maaltijd per dag met eet ?

Wat is de reden dat je dit zou doen?

Ik ben zelf geen fan van restrictieve diëten, die dan ook nog eens vaak beloven dat je op korte termijn veel gewicht kan verliezen. Gewicht verliezen is een traag proces dat je moet kunnen inbedden in je dagdagelijkse leven. Dat is, naar mijn mening, de enige oplossing om op een gezonde manier om te gaan met voeding.

Ik geloof dan ook niet dat je in 1 maaltijd de voedingsstoffen kan binnenkrijgen die nodig zijn voor een gezond lichaam.
Zal je afvallen? Waarschijnlijk wel.
Zal je je ellendig voelen? Waarschijnlijk wel.
Kan je dit de rest van je leven volhouden? Dat denk ik niet en dat ben je gewoon weer bij het begin. Je hebt dan niet geleerd wat gezonde keuzes zijn en er bestaat het risico dat je gewoon weer, op termijn, gewicht zult bijkomen. Daarnaast heb je een ongezonde manier van omgaan met voeding aangeleerd. Maximum 1 keer per dag eten schreeuwt in mijn ogen eetstoornis als je dit een lange periode doet.
 
Iemand ervaring met het dieet waar je maar 1 maaltijd per dag met eet ?
Ik heb dat wel een tijdje gedaan. Intermittent fasting met dan 1 a 2 dagen per week omad.
Mja ik viel wel een beetje af maar ook weer bijgekomen.
Mijn problemen specifiek met OMAD (one meal a day) en bij uitbreiding Intermittent fasting:
- Als je iets van sport doet op die dagen van OMAD ga je een merkbaar verschil hebben in prestatie (gym = zwakker)
- Tis niet dat ik een groot honger gevoel had maar als het dan tijd was om te eten greep ik al vaker naar een (grote) portie vettig eten.
- Werkt niet bijster goed als je een 9-5 job hebt en een familie (rekening houden met anderen etc)

Als je student op kot bent ofzo zie ik het nog wel werken.

Voor mij is het enige dat op langere termijn werkt eigenlijk gewoon stapsgewijs kleine aanpassingen doen: kleinere porties koolhydraten, grotere porties proteine, wat meer gevogelte/vis ipv varken/rund, probiotica (maar dat gaat eerder persoonlijk zijn, voor de darmwerking), meer groenten uitproberen en recepten uitproberen, ontbijt skippen en in de plaats een meer degelijke lunch dan gewoon "bokes met choco" ...
 
Wat is de reden dat je dit zou doen?

Ik ben zelf geen fan van restrictieve diëten, die dan ook nog eens vaak beloven dat je op korte termijn veel gewicht kan verliezen. Gewicht verliezen is een traag proces dat je moet kunnen inbedden in je dagdagelijkse leven. Dat is, naar mijn mening, de enige oplossing om op een gezonde manier om te gaan met voeding.

Ik geloof dan ook niet dat je in 1 maaltijd de voedingsstoffen kan binnenkrijgen die nodig zijn voor een gezond lichaam.
Zal je afvallen? Waarschijnlijk wel.
Zal je je ellendig voelen? Waarschijnlijk wel.
Kan je dit de rest van je leven volhouden? Dat denk ik niet en dat ben je gewoon weer bij het begin. Je hebt dan niet geleerd wat gezonde keuzes zijn en er bestaat het risico dat je gewoon weer, op termijn, gewicht zult bijkomen. Daarnaast heb je een ongezonde manier van omgaan met voeding aangeleerd. Maximum 1 keer per dag eten schreeuwt in mijn ogen eetstoornis als je dit een lange periode doet.

Ik heb dat wel een tijdje gedaan. Intermittent fasting met dan 1 a 2 dagen per week omad.
Mja ik viel wel een beetje af maar ook weer bijgekomen.
Mijn problemen specifiek met OMAD (one meal a day) en bij uitbreiding Intermittent fasting:
- Als je iets van sport doet op die dagen van OMAD ga je een merkbaar verschil hebben in prestatie (gym = zwakker)
- Tis niet dat ik een groot honger gevoel had maar als het dan tijd was om te eten greep ik al vaker naar een (grote) portie vettig eten.
- Werkt niet bijster goed als je een 9-5 job hebt en een familie (rekening houden met anderen etc)

Als je student op kot bent ofzo zie ik het nog wel werken.

Voor mij is het enige dat op langere termijn werkt eigenlijk gewoon stapsgewijs kleine aanpassingen doen: kleinere porties koolhydraten, grotere porties proteine, wat meer gevogelte/vis ipv varken/rund, probiotica (maar dat gaat eerder persoonlijk zijn, voor de darmwerking), meer groenten uitproberen en recepten uitproberen, ontbijt skippen en in de plaats een meer degelijke lunch dan gewoon "bokes met choco" ...


All of the above. Ben zelf enorm voorstander van slimmere keuzes te leren maken en zo op een structurele manier veranderingen te maken aan hoe je eet. Zo wordt het haalbaar om dit de rest van je leven te gaan doen.

OMAD, keto, ..., weinigen die dit langer dan een paar maand volhouden, velen die nadien weer bijkomen wanneer ze terug gaan eten zoals voorheen.
 
Ik hou dat nu toch al een half jaar van vooral gezond te eten (geen toegevoegde suikers, geen processed food) en nu laatste week nog wat meer strikt gemaakt zonder dat het "echt moet" (geen gluten, geen melkproducten)... maar wat mij nu opvalt is hoe goed bepaalde dingen zijn beginnen smaken. Waar vroeger ne pizza echt het hoogtepunt van zaligheid was heb ik nu het gevoel dat gewoon ne kiwi met walnoten en wat ontdooide blauwe bessen gewoon roeren in een kom :drool::drool::drool: is. Of wat sardienes erbij en wat lijnzaad olie erop. Dat pizza gevoel zal altijd wel blijven maar toch blij dat er alternatieven zijn en het lichaam zich aanpast.

Mijn bloed is vorige maand nog gemeten:
- Triglyceriden: 45 mg/dl
- Totaal cholesterol: 153 mg/dl
- HDL: 76 mg/dl
- LDL: 72 mg/dl
- non-HDL: 80 mg/dl
- TG/HDL ratio: 0.59

Vooral die Triglyceriden is gigantisch gezakt van 120mg/dl juni vorig jaar naar 45mg/dl op 8 maanden, en de TG/HDL ratio gezakt van 2.1x naar 0.59x. Die ratio wordt de laatste jaren gezien als veel belangrijker dan puur LDL voor het cardiovasculair risico.
 
Laatst bewerkt:
8 dagen geleden terug een app beginnen gebruiken om ckal te tellen. Ik gebruik het als richtlijn en niet zozeer om me krampachtig eraan vast te houden. Gisteren bvb met nog 38ckal op overschot toch beslist 50gr nootjes te boefen, ik ga er niet om treuren. 😁
Ook al 3 dagen 6000 stappen extra gezet als "extra efforke" en toch al een halve kg kwijt. Hopelijk volgende week weer een halve kg minder! 💪🏻
 
Hier ook geen fan van shakes, intermittent fasting, keto, omad en alle andere fancy dieëten die er maar bestaan.

Bij mij is het vrij eenvoudig, gewoon kcal tellen. Maak ik een onverstandige keuze, dan kan ik veel minder eten op een dag en ben ik dus gejost omdat ik gegarandeerd nog honger zal hebben.

Daarom ga ik veel vaker voor de gezonde keuzes. Ben momenteel een berg food (sla, tomaten, witloof, tomaat en surimi stick) aan't binnenspelen.

En als'k terug even extra motivatie nodig heb, dan bekijk ik eens een foto album van vroeger 😀
 
Ik hou dat nu toch al een half jaar van vooral gezond te eten (geen toegevoegde suikers, geen processed food) en nu laatste week nog wat meer strikt gemaakt zonder dat het "echt moet" (geen gluten, geen melkproducten)... maar wat mij nu opvalt is hoe goed bepaalde dingen zijn beginnen smaken. Waar vroeger ne pizza echt het hoogtepunt van zaligheid was heb ik nu het gevoel dat gewoon ne kiwi met walnoten en wat ontdooide blauwe bessen gewoon roeren in een kom :drool::drool::drool: is. Of wat sardienes erbij en wat lijnzaad olie erop. Dat pizza gevoel zal altijd wel blijven maar toch blij dat er alternatieven zijn en het lichaam zich aanpast.

Mijn bloed is vorige maand nog gemeten:
- Triglyceriden: 45 mg/dl
- Totaal cholesterol: 153 mg/dl
- HDL: 76 mg/dl
- LDL: 72 mg/dl
- non-HDL: 80 mg/dl
- TG/HDL ratio: 0.59

Vooral die Triglyceriden is gigantisch gezakt van 120mg/dl juni vorig jaar naar 45mg/dl op 8 maanden, en de TG/HDL ratio gezakt van 2.1x naar 0.59x. Die ratio wordt de laatste jaren gezien als veel belangrijker dan puur LDL voor het cardiovasculair risico.
Damn nice, geen zin om uw voedingschema op weekbasis hier eens te posten?
 
Damn nice, geen zin om uw voedingschema op weekbasis hier eens te posten?
Wel mijn voedingsschema is veel te eenduidig om deftig te kunnen noemen. Ik ben nog bezig uit te zoeken hoe ik dit kan inpassen in “het gezin” en ik ben momenteel ook een boek aan het lezen over dieet dat populair is onder mensen met auto immuun ziekten zoals ik heb. Waarschijnlijk ga ik morgen, na 7 jaar geen vlees gegeten te hebben, voor het eerst terug iets van vlees eten, organisch vlees. Ondanks mijn goede bloedwaarden en nog zeer weinig symptomen is er nog 1 ding wat maar niet weggaat: chronische vermoeidheid. Ben vrij zeker dat ik dat weg krijg met me o.a. nog meer in dieet te verdiepen maar is nog een weg te gaan.

Mijn vriendin heeft trouwens vandaag voor het eerst opgemerkt dat ik te mager ben en mijn armen er te mager uit zien. Sta nu op 62.0 kg voor 1m78. Terwijl een jaar geleden nog 74kg. Ik probeer zo hard vanalles in mijn eten te vermijden zoals gluten en melk, dat ik te weinig kennis heb van alternatieven om dit op te vangen.

Mijn basis de laatste 6 maand waardoor ik enorm ben afgevallen is en die cholesterol waardes heb kunnen halen, is een dag die er ongeveer als volgt uit ziet:

Ik eet eke avond veel van die wekelijkse groente mix (6kg) dat ik hier al eerder volledig gepost heb inclusief prijzen enz. Komt neer op in olijfolie gebakken brocolli prei selder spruiten look ajuin zoeteaarappel, afgetopt met een sardienenblik of zalm, kurkuma, gemalen lijnzaad, sla/kool, lijnzaadolie en mayonaise.

Dat 5 van de 7 dagen, de andere dagen was gewoon een spaghetti of pizza of stokbrood etc. Maar daar ben ik nu ook een weekje mee gestopt, maar dat lijkt de brug te ver geweest te zijn.

Dan als snackjes eet ik ook hetzelfde ding altijd: walnoten, blauwe bessen, soms aangevuld met aardbei/kiwi. Dus ook saai.

Wat ik niet meer gegeten heb in dat half jaar is alles qua koekjes, frisdrank, alcohol, ontbijt granen, muesli, granola… 5-7 dagen zelfs helemaal geen ontbijt. Omdat ik me wel goed voel bij intermittent fasting.

De laatste week kan ik zelf perfect 19u aan een stuk zonder iets te eten, en me ook goed voelen en gewoon geconcentreerd bureauwerk doen terwijl. Maar vanaf ik iets smorgens eet of heftig sport slaat de vermoeidheid vaak toe.

Op dagen dat ik mijn groenten niet gegeten heb durf ik wel eens in de plaats een maaltijd vervanger vol vitamines zoals een Huel Black shake drinken, in de black zitten wat meer proteïnen dan suikers.

Maar zoals ik zei nog lange weg te gaan om deftig te leren koken en gevarieerd te eten wat ook het sociaal aspect ga verbeteren. Eke vrijdag 6kg groenten snijden en dan een week groenten met sardines eten is niet bepaald wat ik u zou willen aanbevelen als dieet, want dat ga je niet volhouden tenzij je een autistisch kantje hebt en u vriendin u heeeel graag ziet 🧐

De boek die ik lees is the wahls protocol van Terry Wahls, wat een dieet is gebaseerd op veel groenten weinig suikers, gekleurd fruit, geen gluten/melk, organisch vlees, wilde vis, en zeer grote variëteit. Maar sta nog in beginfase daarvan. Wel zeer goede reviews dat dieet, ook om gewicht te verliezen. Maar niet simpel. Gewoon al “organisch grass-fed” vlees kopen of “wild caught” fish kopen, heb ik voorlopig nog geen idee hoe dat te doen.
 
Laatst bewerkt:
Damn nice, geen zin om uw voedingschema op weekbasis hier eens te posten?
Samengevat: dat is een ontoereikend nogal gestructureerd voedingspatroon van dagelijkse groenten schotels die ik hier onlangs nog gepost heb. Processed food en suiker vermijden, vervangen door gekleurd fruit met veel groenten en vis, meer schrik hebben van suiker dan van vet, geen fruitsap, geen frisdrank, heel weinig alcohol… daar geraak je denk ik al een heel eind mee. Eventueel met een huel black shake ofzo. Calorieën tellen kan ook (heb ik augustus vorig jaar nog leuke resultaten van gepost hier). Maar dit op een gevarieerde manier doen zonder zoals een robot steeds hetzelfde te eten, dat is mijn uitdaging voor de komende maanden. Gewicht is trouwens te laag geworden, ik ga meer vetten en proteïnen moeten eten, waarschijnlijk ga ik na al die jaren plant based, nu was ik pescotarier laatste half jaar, maar ik ga nu terug vlees beginnen te eten.

In mijn dieet boek spreekt men dan van “organisch gras gevoederd vlees” … vind zoiets maar in Vlaanderen? Nog zoiets “wild gevangen vis” of “wild gevangen zalm”… waar vind je zoiets hier. Thans zijn dat wel de beste voedingsbronnen naar verluid.

Mod edit: taalgebruik aangepast
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan