Werk Opslag in 2021

Gisteren mijnen brief gehad... 1,4% opslag of €50 bruto. Eigenlijk het vermelden niet waard maar bon, al wat er bij komt is meegenomen.
Zelfs al krijg ik de rest van mijn leven geen opslag meer boven op de indexaanpassing dan zou ik nog content zijn. €3.6k bruto zonder hoger diploma, zonder veel eindverantwoordelijkheid en zonder veel stress. Things could be múch worse.
 
Ik snap je redenering en waar je naar toe wilt gaan. En ik hoop met je mee dat je 500 opslag krijgt :)
Echter denk ik dat je marktconform wordt verloond. Je beseft dat je momenteel na 4j reeds >70% hoger zit?!
Ik denk dat je maximaal 10% mag verwachten, oftewel ongeveer die 325 gemiddeld die je jaarlijks krijgt. Dan zit je op 3425 na 4à5j en dat is gewoon zeer goed.

Wil je hoger zitten dan zal je intern moeten promoveren of geduldig wachten en anciënniteit opdoen (aan 10% per jaar ga je relatief snel aan die 4500 zitten) of eens jobhoppen.
Er zat niets in :-(
Mijn ongenoegen was duidelijk overgemaakt, maar het zal ten vroegste Q3 zijn - onder voorbehoud dat dit jaar wat meevalt.
Ik zou wel alvast een promotie krijgen naar senior niveau.

Jobhoppen zou idd easy money kunnen zijn, maar eerlijk gezegd zit ik bij een topbedrijf.. Ik ga sowieso blijven. Hoop alleen dat de opslag in Q3 dan meevalt.
Senior titel heb ik niet om gevraagd maar wordt mij wel gegund, dus das wel leuk.
 
Er zat niets in :-(
Mijn ongenoegen was duidelijk overgemaakt, maar het zal ten vroegste Q3 zijn - onder voorbehoud dat dit jaar wat meevalt.
Ik zou wel alvast een promotie krijgen naar senior niveau.

Jobhoppen zou idd easy money kunnen zijn, maar eerlijk gezegd zit ik bij een topbedrijf.. Ik ga sowieso blijven. Hoop alleen dat de opslag in Q3 dan meevalt.
Senior titel heb ik niet om gevraagd maar wordt mij wel gegund, dus das wel leuk.
Dat is minder om te horen. Dus als ik het goed begrijp zal je sowieso stijgen naar senior niveau in Q3? Alleen afwachten of er dan opslag in zit?

Is er aan senior niveau een automatische upgrade van het extralegaal pakket verbonden? Dat staat bij ons bv. los van het brutoloon. Bij ons zijn er nu consultants die senior worden met bijhorend extralegaal pakket maar geen of weinig bruto opslag waar dat vorige jaren wel het geval zou geweest zijn..
 
Dat is minder om te horen. Dus als ik het goed begrijp zal je sowieso stijgen naar senior niveau in Q3? Alleen afwachten of er dan opslag in zit?

Is er aan senior niveau een automatische upgrade van het extralegaal pakket verbonden? Dat staat bij ons bv. los van het brutoloon. Bij ons zijn er nu consultants die senior worden met bijhorend extralegaal pakket maar geen of weinig bruto opslag waar dat vorige jaren wel het geval zou geweest zijn..
Senior zou voor meteen zijn. Wacht nog op officieel bericht.
Normaal zit daar een loonsverhoging aan vast, maar dat zou pas ten vroegste Q3 kunnen...

dus ik zou niks winnen behalve de titel, normaal wouden ze beide in ‘combo’ geven, en elk ander jaar was dat ook gelukt zeiden ze, behalve nu. Begrijp het op zich wel, hoop alleen dat Q3 het dan wel goedmaakt ...

ik mag eind dit jaar een nieuwe wagen bestellen en dat is sowieso een hogere categorie omdat ik 4 jaar in dienst ben. Volgende categorie is pas bij niveau architect of 20 jaar ervaring. Niet voor meteen dus :D
Maar cat2 is toch ook al mooi een audi A4-A5 of BMW 330e ofzoiets in die aard.
 
Senior zou voor meteen zijn. Wacht nog op officieel bericht.
Normaal zit daar een loonsverhoging aan vast, maar dat zou pas ten vroegste Q3 kunnen...

dus ik zou niks winnen behalve de titel, normaal wouden ze beide in ‘combo’ geven, en elk ander jaar was dat ook gelukt zeiden ze, behalve nu. Begrijp het op zich wel, hoop alleen dat Q3 het dan wel goedmaakt ...

ik mag eind dit jaar een nieuwe wagen bestellen en dat is sowieso een hogere categorie omdat ik 4 jaar in dienst ben. Volgende categorie is pas bij niveau architect of 20 jaar ervaring. Niet voor meteen dus :D
Maar cat2 is toch ook al mooi een audi A4-A5 of BMW 330e ofzoiets in die aard.
Dan rest er enkel nog de vraag indien je in Q3 opslag zou krijgen, of die retroactief is vanaf het moment dat ze je senior hebben gemaakt. Indien ja, dan verlies je niets en is het enkel wat langer wachten.
Dat is bij ons alleszins wel het geval. Vraag dat in Q3 maar eens na ;-)
 
2,4% en zekerheid om tegen 2023 nog 7% verder te stijgen (+ nog eventuele index en extra opslag), dus toch best tevreden.
 
In november vorig jaar heb ik eindelijk mijn 3% opslag gekregen en een auto.

Maar ik heb reeds een stadsautootje voor het weekend, deze wordt door mezelf en mijn partner gebruikt. Ik ga (ging?) met de (elektrische) fiets naar het werk. Hierdoor kreeg ik een fietsvergoeding van 180€/m, zelfs tijdens homeworking in de lockdown.
Maar mijn fietsvergoeding werd me ontnomen (zelfs als ik mijn auto geparkeerd zou laten staan en naar het werk zou fietsen).

Als ik de auto gekozen had, zou ik nu netto minder verdienen. Hierdoor voelde ik me dus verplicht te kiezen voor een bruto cash bedrag (535€). Maar dit bedrag telt niet mee voor 13de maand en vakantiegeld. Ik verdien dankzij deze cash nu een 200€ netto meer als voordien. Het verschil als ik de auto zou gekozen hebben is dus 300€.

Belgische fiscaliteit is compleet idioot, waar de bedrijfsauto belachelijk overgesubsidieerd is...
 
Hierdoor kreeg ik een fietsvergoeding van 180€/m, zelfs tijdens homeworking in de lockdown.
Dat lijkt me niet helemaal legaal; bij ons moesten we mede daardoor aangeven in onze verlofkalender wanneer we thuiswerkten, wat me niet meer dan logisch lijkt.
Een dag niet gefietst is een dag geen fietsvergoeding mogelijk...

Belgische fiscaliteit is compleet idioot, waar de bedrijfsauto belachelijk overgesubsidieerd is...
Daar geef ik je helemaal gelijk in.
Ik hoef geen auto (gelukkig voor mij huidige werkgever die niet aan auto's doet).
 
In november vorig jaar heb ik eindelijk mijn 3% opslag gekregen en een auto.

Maar ik heb reeds een stadsautootje voor het weekend, deze wordt door mezelf en mijn partner gebruikt. Ik ga (ging?) met de (elektrische) fiets naar het werk. Hierdoor kreeg ik een fietsvergoeding van 180€/m, zelfs tijdens homeworking in de lockdown.
Maar mijn fietsvergoeding werd me ontnomen (zelfs als ik mijn auto geparkeerd zou laten staan en naar het werk zou fietsen).

Als ik de auto gekozen had, zou ik nu netto minder verdienen. Hierdoor voelde ik me dus verplicht te kiezen voor een bruto cash bedrag (535€). Maar dit bedrag telt niet mee voor 13de maand en vakantiegeld. Ik verdien dankzij deze cash nu een 200€ netto meer als voordien. Het verschil als ik de auto zou gekozen hebben is dus 300€.

Belgische fiscaliteit is compleet idioot, waar de bedrijfsauto belachelijk overgesubsidieerd is...

Een fietsvergoeding kan ook wanneer je een bedrijfswagen hebt. Het kan echter niet wanneer je een bedrijfswagen hebt in het kader van het mobiliteitsbudget, tenzij je voor het instappen in het mobiliteitsbudget ook al een bedrijfswagen én fietsvergoeding had.

Dus de catch 22 waarin je zit is dat je je 535 euro niet kan in een fiscaal interessanter systeem stoppen (mobiliteitsbudget) zonder je fietsvergoeding kwijt te raken? Eerlijk gezegd had ik mijn privéwagen weggedaan en gewoon de bedrijfswagen genomen, en een fietsvergoeding blijven krijgen. Een grotere kost aan je privéwagen (distributieriem of iets dergelijks) en al je 'winst' gaat naar de garagist.

Edit: net gelezen dat je werkgever geen wagen met fietsvergoeding wil geven. Dus ja, een optimale keuze in jouw geval bestaat inderdaad niet.
 
Wat ga je doen als ze u nu 50€ bijgeven - want ja omstandigheden hé? En u beloven om volgend jaar het deftig te bekijken. En ze u dan niets geven en een ander smoesje verzinnen ?
Ik ga gewoon blijven, omdat er nu correcte afspraken gemaakt zijn, en ik hoop dat zowel ik als de werkgever zich daaraan houden.
Na 5 jaar lang géén enkele salarisverhoging gekregen te hebben, heb ik een grondig gesprek gehad met mijn werkgever. De excuses waren inderdaad op hé.

De afspraak die gemaakt is, is de volgende:
Ik zou dit jaar (alweer) niets extra krijgen bij een 1 of 2 als beoordeling bij de klant (op een max van 4), 1% bij een 3 op 4 (36€ bruto bruto) en 3% bijkrijgen (108€ bruto) bij een 4 op 4. Ik heb 2 weken geleden (helaas voor mijn werkgever zeker?) effectief het maximum van 4 gekregen op mijn beoordeling.

Dus ik verwacht straks toch gewoon 100+ €. Das niet overdreven véél, maar bon, het is beter dan niks. Ik kreeg wel de melding dat ik de volgende jaren waarschijnlijk dan géén verdere opslag mag verwachten (Exclusief de jaarlijkse index en collectieve verhogingen) omdat mijn salaris dan zou overeenkomen met wat ik waard zou zijn op de markt. Ik ben daarmee akkoord gegaan.

Dus we shall see, ik post nog ne update met de effectieve verhoging -als en wanneer- ik ze gekregen heb.
 
Laatst bewerkt:
Alle niet baremieke bedienden 0% - dit is de 2x in 4 jaar.
Daarentegen hebben ze ondanks de slechtere cijfers wel een systeem uitgewerkt waardoor mensen minstens 50% van hun bonus hadden.

Ik las hier ook opnieuw de opmerking van index. Uiteindelijk is index een loonsverhoging vanuit het standpunt de werkgever. Index zorgt ervoor dat alle mensen hun koopkracht behouden, maar geeft ook minder de mogelijkheid te differentiëren tussen werknemers.
 
Qua motivatie kan dat wel tellen zeker?
ALS ik nu mijn opslag krijg dan kan ik er nog mee leven. Ik ben consultant, maar ik ben ook reeds 40+, dus het plan is om na 5 jaar ergens vast te gaan werken en dat te doen tot mijn pensioen. Dus tegen dat mijn motivatie nihil is wegens (alweer) jaren géén opslag ben ik weg hé. Dat heb ik al mee ingecalculeerd.

Na een zéér goede evaluatie en 5 jaar geen opslag + een grote groei van de firma, zit ik nu iets onder de marktwaarde en dat wordt nu (hopelijk) gelijkgetrokken. En als ik check wat ze aan mij verdienen, dan is zo rond 3.8k bruto een faire verloning. (Daar zit ik nu net iets onder). Vergeet ook niet dat ik een firmawagen heb, een tankkaart, 200+ euro netto onkostenvergoeding, groepsverzekering en ook die IP ruling ivm auteursrechten.
 
Laatst bewerkt:
Wil dat zeggen dat je takenpakket en/of dagprijs dan nu wel al op senior niveau zit?
Wel... ik werd als Junior zelfs al verkocht als Senior.
Maar ik niet alleen hoor, dat gebeurt blijkbaar vaker.
Feit is wel dat ik sinds vorig jaar een groot project op technisch vlak alleen trek, en mijn taken daar kan je wel aanschouwen als werk voor een senior profiel.
Moet wel zeggen dat de titel op zich mij minder boeide, ik wil vooral financieel vooruit.
 
Exact.

Er is natuurlijk iets te vertellen over eerst bewijzen maar als je de titel al krijgt zit dat wel goed.

Vervolgens ben ik persoonlijk van mening dat je dat moet verlonen naar werk en prestatie.

Deze aanpak hoor je wel meer maar ik zou het zelf toch anders aanpakken. Zeker in de war for talent periode.
't zou nu ook niet onmogelijk moeten zijn om de interne processen hier wat beter laten aan te sluiten.

Maar goed werk en hopelijk houden ze woord.
 
Exact.

Er is natuurlijk iets te vertellen over eerst bewijzen maar als je de titel al krijgt zit dat wel goed.

Vervolgens ben ik persoonlijk van mening dat je dat moet verlonen naar werk en prestatie.

Deze aanpak hoor je wel meer maar ik zou het zelf toch anders aanpakken. Zeker in de war for talent periode.
't zou nu ook niet onmogelijk moeten zijn om de interne processen hier wat beter laten aan te sluiten.

Maar goed werk en hopelijk houden ze woord.
Ik heb het uiteindelijk wel kunnen plaatsen dat het een moeilijk jaar geweest is, en ook het komende jaar wss.. mijn werkgever heeft het ondertussen ook bevestigd naar iedereen dat ze bewust gekozen hebben om iedereen aan het werk te houden (er is NIEMAND technisch werkloos geweest), geen ontslagen.. en vooral in te zetten op trainingen om agendas gevuld te houden. Chapeau wel dat ze dit doen.

Heb nog gebeld met mijn directe verantwoordelijke ook ivm het loon dat ik echt iets verwacht op papier en dit niet wil laten aanslepen tot eind dit jaar. Ik wil nu duidelijkheid, dat de opslag pas eind dit jaar er zou komen wil ik aanvaarden, zolang het volgend jaar maar ‘de moeite’ zal zijn.
Dus ik zit er wel wat achter om te vermijden aan het lijntje gehouden te worden.
 
Zonder de cijfers te kennen alvast mooi van de firma.

Althans de right move.
Warm houden en veel succes.
 
Exact.

Er is natuurlijk iets te vertellen over eerst bewijzen maar als je de titel al krijgt zit dat wel goed.

Vervolgens ben ik persoonlijk van mening dat je dat moet verlonen naar werk en prestatie.

Deze aanpak hoor je wel meer maar ik zou het zelf toch anders aanpakken. Zeker in de war for talent periode.
't zou nu ook niet onmogelijk moeten zijn om de interne processen hier wat beter laten aan te sluiten.

Maar goed werk en hopelijk houden ze woord.

Jij werkt precies waar ik werk.
Bij mijn promotie zeiden ze ook van: “eerst bewijzen en dan opslag”.
Ik heb geantwoord:” fair, maar als je niet gelooft dat ik het ga waarmaken moet je mij niet vragen voor die functie”.
Reactie: “we snappen u, het is ok, we geven het nu”.

Resultaat was: op moment zelf opslag en na een jaar ook opslag.
En blij dat ik voet bij stuk heb gehouden, want had ik me soft opgesteld, ik had door Corona nooit de opslag gehad die ik had gehad.

Ijzer smeden als het heet is.
 
Dan heb ik mij slecht uitgedrukt.
Ik deel je mening met als toevoeging dat je jezelf als 'starter' nog wel eerst mag bewijzen vlak na je trainings. (Die zijn ook wat waard)

Maar verder betalen naar werk/capaciteit/verantwoordelijkheid...
 
Terug
Bovenaan