Werk Opslag in 2021

Mijn bedrijf geeft in principe elk jaar loonsverhoging aan iedereen die minstens 3/5 scoort tijdens de jaarlijkse evaluaties. Hoe hoger de score, hoe meer opslag. Men heeft dat vorig jaar niet gedaan "omwille van Covid".
Men heeft dat dit jaar vervroegd naar Januari (normaal is het in Juni), en ditmaal krijgen enkel diegene met 4/5 of hoger een loonsverhoging, en dan ook maar een peulschil. Ik heb bv 50 euro opslag gekregen. Bruto. Wederom onder de noemer "Covid".

Terzelfde tijd hebben we in 2020 een nieuwe CEO aangenomen die het hoogste salaris + bonussen kreeg in de geschiedenis van zowel mijn bedrijf als in die van de CEO.
En ook heeft mijn bedrijf uiteindelijk in 2020 gewoon winst gemaakt, dus er was eigenlijk geen echt negatieve impact van Covid. Misschien dat de winst anders hoger zou liggen, maar er is dus nog altijd winst.
Daar komt dan nog bovenop dat men in 2021 een hele hoop gebouwen zal verkopen of zal stoppen met huren, omdat men naar een permanente hybride werkomgeving zal evolueren waarbij op eender welk moment nog maar max 50-60% van het werkvolk op kantoor aanwezig zal kunnen/moeten zijn. Dat zullen wederom serieus wat kosten uitgespaard zijn, maar die zullen als bonussen of dividenden aan de top-dogs uitbetaald worden waarschijnlijk.

Gewone werkvolk wordt dubbelop de dupe van de Covid helaas.
 
Eens de 50 voorbij is het sowieso gedaan met "opslag". Eerlijk gezegd hoef ik die ook niet meer. Ik ben tevreden met mijn salaris.
Ik zal ook niet tot mijn 67ste werken, en al zeker niet het werk dat ik nu doe. Tegen mijn 60ste aan zoek ik iets anders, waar ik dan misschien maar de helft verdien van nu. Je kan het toch niet allemaal meenemen in je graf.

Dat is zever hé. Met die redenering kun je evengoed zeggen dat je pre 50 ook geen opslag nodig hebt, want je kunt het toch niet meenemen in uw graf...

Zolang je een meerwaarde bent voor de werkgever en er is budgettair ruimte voor hoort er opslag aanwezig te zijn. Al hoeft dat niet noodzakelijk veel te zijn. Maar het is en blijft een vorm van appreciatie voor uw werk.

Daarnaast zou ik niet echt weten waarom ik op mijn 60ste ineens iets helemaal anders zou moeten doen. Als het is omdat je het niet fun vindt, dan kan dat evengoed op uw 50ste of uw 40ste want rarara je kan het toch niet allemaal meenemen in uw graf.

Die inflatie is op zich geen probleem over die periode. OP de twee laatste jaren na was de rente hoger dan de inflatie.
't Probleem is dat er gewoon ieder jaar overheidstekorten zijn die zich opstapelen...
Het punt was gewoon dat als je het moest rooien op de netto contributie die je hebt gedaan aan de pensioenskas, dan zou je het 40 jaar later er echt niet ver mee komen.

Die overheidstekorten daar kiezen we zelf voor om ze te doen hé. Boven de stand leven is leuker dan geen schulden te maken. Ook al is het niet strikt problematisch om schulden te maken, zolang je maar niet uw activa zit te braderen. Om dan later diezelfde activa te leasen... omdat men geen geduld meer heeft of grootheidswaanzin.
 
Dat is zever hé. Met die redenering kun je evengoed zeggen dat je pre 50 ook geen opslag nodig hebt, want je kunt het toch niet meenemen in uw graf...
Neen dat is geen zever. Ik heb ondertussen al bijna 10 jaar nog amper opslag gehad. Ook nooit achter gevraagd. Ik heb eigenlijk nooit opslag gevraagd (maar wel verwacht en gekregen).
Maar ik functioneer nu al 10 jaar op 't zelfde niveau (wel steeds in andere functies).
Zolang je een meerwaarde bent voor de werkgever en er is budgettair ruimte voor hoort er opslag aanwezig te zijn. Al hoeft dat niet noodzakelijk veel te zijn. Maar het is en blijft een vorm van appreciatie voor uw werk.
Eerlijk gezegd zie ik echt niet in waarom iemands loon boven de 50 ieder jaar verder moet stijgen buiten de indexering om, wanneer die dezelfde job blijft doen. In de jaren daarvoor is dat wel logisch, omdat je dan dingen bijleert en nuttiger wordt voor de werkgever dankzij je ervaring. Maar eens de vijftig voorbij stabiliseert die curve.

Ik weet wat mijn marktwaarde is. Ik weet dat ik heel goed betaald wordt. Ik heb 10 jaar geleden al besloten dat ik echt geen zin had om nog een stap op de ladder te stijgen (verantwoordelijke van een business-unit) om de balans privé/werk niet helemaal te doen omslaan.

En appreciatie heb ik, in de vorm van een bonus, die in goede jaren meer is dan wat veel mensen op een jaar verdienen. Maar die stijgt ook niet meer, hangt gewoon af van resultaten.

Daarnaast zou ik niet echt weten waarom ik op mijn 60ste ineens iets helemaal anders zou moeten doen. Als het is omdat je het niet fun vindt, dan kan dat evengoed op uw 50ste of uw 40ste want rarara je kan het toch niet allemaal meenemen in uw graf.
Wel, ik heb twee jaar geleden overwogen om over te stappen en directeur te worden van een socio-culturele organisatie die me nauw aan 't hart ligt, om daar echt iets te gaan doen wat een impact zou hebben op mijn omgeving, in plaats van voor een multi-national te werken. Maar ik vond op dat ogenblik terugvallen op een loon dat een pak minder was dan de helft was van mijn wedde (en daarboven nog eens de auto inleveren) op die leeftijd een te grote stap. Ik heb toen beslist om nog 10 jaar verder kapitaal op te bouwen, om op mijn 60ste echt zorgeloos andere keuzes te kunnen maken (en ook het pensioenfonds op 't werk nog verder op te bouwen).

Ik doe mijn huidige job graag. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik het over 10 jaar nog kan opbrengen om te werken zoals ik nu werk. Ik maak lange dagen, in een functie waar behoorlijk wat stress bij hoort.
Ik wil vanaf mijn 60ste minder tijd besteden op mijn werk (en ik verlies nu ook 2.5 uur per dag aan verkeer).
 
Grote Belgische multinational hier - geen opslag door COVID over de hele lijn. Sector is ook wel getroffen. Wel (lagere) bonus uitgekeerd gekregen.

Op zich te verwachten, maar toch lichtjes teleurgesteld. Jaarlijkse salaris/bonus gesprekken worden meestal gevoerd met de department manager. Dit jaar mocht de team lead het "nieuws" brengen.
Smaakt toch bitter op deze manier en voelt als "ontwijken" aan.
 
Precies veel pannenkoeken managers op de wereld. Moeten goeie managers zijn als ze dat nieuws al niet durven/kunnem brengen...:cautious:
 
Precies veel pannenkoeken managers op de wereld. Moeten goeie managers zijn als ze dat nieuws al niet durven/kunnem brengen...:cautious:
Ik heb ooit met een (Frans) bedrijf samengewerkt dat redelijk wat verlies had gemaakt. Niemand kreeg opslag.
En er was expliciet gevraagd aan de manager van het team dat bij mij werkte om zijn medewerkers op te splitsen in twee groepen tijdens de jaarlijkse besprekingen
  • een groep waar tegen hij moest zeggen dat er geen opslag was, maar dat ze zelfs indien er opslag was geweest ze geen opslag zouden gekregen hebben
  • een groep waar tegen hij moest zeggen dat indien hij opslag had mogen geven, zij zeker opslag zouden gekregen hebben, maar door de financiële omstandigheden was dat niet mogelijk. Maar als ze goed werkten misschien wel het jaar daarop!
Dus het kan nog erger... Die manager heeft niet veel later zijn ontslag gegeven bij dat bedrijf.
 
Op zich te verwachten, maar toch lichtjes teleurgesteld. Jaarlijkse salaris/bonus gesprekken worden meestal gevoerd met de department manager. Dit jaar mocht de team lead het "nieuws" brengen.
Smaakt toch bitter op deze manier en voelt als "ontwijken" aan.
Of hij was het er zelf helemaal niet mee eens. Maar dan duw je dat door naar je n+1, niet naar een n-1. Absolute zwakte inderdaad
 
Zegt veel over de managers wat hun drijfveren zijn... precies of een normale werknemer is shocked dat er niet zot wordt gedaan in moeilijke tijden .... en als je met zon bullshit afkomt, hoe is de sfeer dan nadien???

Kunt toch maar open over zijn...
 
En ook heeft mijn bedrijf uiteindelijk in 2020 gewoon winst gemaakt, dus er was eigenlijk geen echt negatieve impact van Covid. Misschien dat de winst anders hoger zou liggen, maar er is dus nog altijd winst.
Eventjes het gedoe rond je CEO negeren (want dat vind ik nu eigenlijk echt niet kunnen imo).
Maar het is niet omdat er in 2020 winst is gemaakt dat ze dan ook iedereen maar een loonopslag moeten geven.
2021 is wellicht het jaar dat de grote klappen zullen vallen, dan wil je als bedrijf net zo sterk mogelijk staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: dask
Eventjes het gedoe rond je CEO negeren (want dat vind ik nu eigenlijk echt niet kunnen imo).
Maar het is niet omdat er in 2020 winst is gemaakt dat ze dan ook iedereen maar een loonopslag moeten geven.
2021 is wellicht het jaar dat de grote klappen zullen vallen, dan wil je als bedrijf net zo sterk mogelijk staan.
2021 zal het jaar zijn waar de meeste bedrijven gigantische resultaten gaan boeken. De economische vooruitzichten zijn goed (voor alle sectoren behalve toerisme en cultuur)
Maar het feit dat je een jaar winst maakt is voor een bedrijf geen reden om je de rest van je leven bijkomend loon te geven (tenzij je loon niet marktconform is). Het is wel een reden om een deel van die winst te delen.
 
2021 zal het jaar zijn waar de meeste bedrijven gigantische resultaten gaan boeken. De economische vooruitzichten zijn goed (voor alle sectoren behalve toerisme en cultuur)
Maar het feit dat je een jaar winst maakt is voor een bedrijf geen reden om je de rest van je leven bijkomend loon te geven (tenzij je loon niet marktconform is). Het is wel een reden om een deel van die winst te delen.
maar hij heeft de regels van het bedrijf uitgelegd, er zijn bepaalde voorwaarden om bijkomend loon te krijgen.

Hij voldoet aan de voorwaarden. Maar opeens worden de regels anders toegepast.

Als ze geen bijkomend loon willen geven, moeten ze de regels maar afschaffen.
 
Eventjes het gedoe rond je CEO negeren (want dat vind ik nu eigenlijk echt niet kunnen imo).
Maar het is niet omdat er in 2020 winst is gemaakt dat ze dan ook iedereen maar een loonopslag moeten geven.
2021 is wellicht het jaar dat de grote klappen zullen vallen, dan wil je als bedrijf net zo sterk mogelijk staan.

"iedereen maar een loonsopslag geven" klopt niet he. Ik zei al dat we standaard elk jaar loonsopslag krijgen. Ook tijdens vorige jaren waarin het bedrijf al wat meer of minder winst maakte.

Standaard krijgen we in Juni van elk jaar loonsopslag. In 2020 Juni hebben we niks gekregen "omwille van Covid". Op die moment, kon ik dat best begrijpen. Je wilt als bedrijf inderdaad wat zekerheid in bouwen in deze periode.
Maar nu heeft men de jaarlijkse loonsopslag naar Januari verhuisd. Dus in 2021 krijgen we enkel in Januari salarisverhoging.
- We verliezen dus sowieso de loonsopslag van 2020.
- Voor 2021 krijgen we dus ook nog eens een sterk verminderde loonsopslag, voor een pak minder mensen dan normaal (daar de ratings op basis van een Bell-curve werken, is het gros van de werknemers dus wederom uitgesloten van loonsopslag in 2021)

Mensen verliezen dus 2 jaar op rij salarisverhoging (behalve die paar met 4/5 of hogere rating), in moeilijke tijden voor de mensen zelf, terwijl het bedrijf geen verlies geleden heeft in deze periode en het terwijl haar CEO het grootste salaris ooit uitkeert.
En een van de waardes van het bedrijf is "Employees are our most valuable resource". HAHAHA.
 
Wij hebben nog steeds ruimte voor opslag voor goede medewerkers en die heb ik ook voorzien in mijn team voor 2021. Loonmassa stijgt ongeveer 5,5% op het team exclusief indexeringen. Blijft passen binnen de gevraagde band van de overheid omdat er ook wat mensen op pensioen gaan in de groep.

Zelf verwacht ik er binnenkort ook nog eens €300 euro op vooruit te gaan.
 
Het is natuurlijk weinig realistisch om elk jaar veel te verwachten. Er komt al indexering gewijs 1-2% bij. Als je daarnaast nog elke keer 2% verwacht, zit je op een carriere van 30 jaar aan... x3-4.

De eerste jaren gaat het meestal snel naar boven, maar eens je 28-30 bent, zul je wel snel aan 3000 bruto/maand zitten. Elk jaar 2% index en 2% opslag en je zit op je 60 aan 10000. Weinig realistisch om iedereen naar een pad van 10000 te brengen.

Ik heb de voorbije 3-4 jaar telkens 7-8-9% opslag gekregen. Ik heb me er al bij neergelegd dat ik de komende jaren habbekrats verhogingen krijg (if any). Ik ben zelf ook manager geweest... Je krijgt een budget om uit te delen. Je kunt alle lage verdieners allemaal 2-3% opslag geven of 1 iemand 5%. Ofwel iedereen content en 1 iemand niet, of 1 iemand content en al de rest niet. Malcontent blijft langer hangen, dus ga je met je schaarse middelen zoveel mogelijk mensen content proberen maken....
 
Het ziet er opnieuw naar uit dat ik de hoogst mogelijke score zal behalen op mijn jaarlijkse evaluatie. Normaliter staat daar een ~8% opslag tegenover (0,95% indexering pc200 spijtig genoeg inbegrepen). Ik hoorde via enkele collega's dat ons bedrijf (belgische tak) 2020 redelijk goed is doorgekomen en bij de groep als referentie wordt beschouwd. Ik ga er dus voorlopig vanuit dat die opslag erin zit. Promotie zit er mogelijks ook in al kon mijn manager me niets beloven.

Wat de bonus betreft, ik heb al mijn persoonlijke targets meer dan gehaald. Het is dus afwachten of de bedrijfstargets gehaald worden, meer daar over begin volgend jaar. Ze moeten beiden gehaald worden opdat ik recht heb op mijn bonus..
Kleine update. Ik heb idd de hoogste score gekregen (een 5). De indexatie van 0,95% is er sinds januari bijgekomen. Ze hebben ook alle werknemers een thuiswerkvergoeding van +-€25 gegeven.
In maart/april weet ik dan of ik de bonus en opslag mag verwachten. Daar kon mijn manager nog niets beloven maar hij ging er wel voor vechten.. Ons team haalde vorig jaar fantastische cijfers, boven target. Echter, andere afdelingen/teams scoorden dan weer onder hun targets.

Ik hoop dus ergens dat er budget komt voor teams die boven target presteerden en voor individuen die een 4 of 5 scoorden. Al maak ik mij daar geen illusies over, aangezien dit door het moederbedrijf wordt vastgelegd. En als die enkel gaan kijken naar de prestaties van de belgische groep in het algemeen, kan het wel eens niets worden.. Over het algemeen presteerden alle afdelingen niet slecht, maar haalden we de zeer uitdagende targets niet. Wel een fenomenale recovery in Q4 na een moeilijkere Q2 en Q3.

Daarnaast ga ik mogelijk promoveren naar leidinggevende. Door deze move ga ik mogelijk toch opslag krijgen itt. tot mijn rechtstreekse collega's. Wordt vervolgd :)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik ben zelf ook manager geweest... Je krijgt een budget om uit te delen. Je kunt alle lage verdieners allemaal 2-3% opslag geven of 1 iemand 5%. Ofwel iedereen content en 1 iemand niet, of 1 iemand content en al de rest niet. Malcontent blijft langer hangen, dus ga je met je schaarse middelen zoveel mogelijk mensen content proberen maken....
Dat doe ik dus niet. Ik zie niet in waarom iedereen opslag zou moeten krijgen. Er zijn ook flinke verschillen onder mijn medewerkers, dat budget wordt dus gebruikt om de onverklaarbare verschillen te verkleinen
 
Ik ben zelf ook manager geweest... Je krijgt een budget om uit te delen. Je kunt alle lage verdieners allemaal 2-3% opslag geven of 1 iemand 5%. Ofwel iedereen content en 1 iemand niet, of 1 iemand content en al de rest niet. Malcontent blijft langer hangen, dus ga je met je schaarse middelen zoveel mogelijk mensen content proberen maken....

Dat is ook wel kort door de bocht he. Meestal hebt ge een target merit increase voor uw team om te verdelen binnen bepaalde ranges. Daarbuiten kunt ge evengoed op uitzonderlijke basis een toekenning doen. Bij de meeste bedrijven is daar op afdelingsniveau een extra potje voor op jaarbasis. Vrij te besteden na goedkeuring van manager en manager +1 (als ge pakweg tussen 4% en 8% increase blijft). Probleem is dat die systemen en de mogelijkheden verre van transparant gecommuniceerd worden. Moet al een tijdje manager geweest zijn om er zicht op te hebben.
 
3% oftewel 100€ brutto.
Toch licht tegengevallen, vooral omda mijne manager zei da em echt moeten doorduwen heeft om dees te krijgen.
Ik weet da mijn loon echt wel cava is maar toch, na 2 jaar waar ik serieus gegroeid ben in taken en verantwoordelijkheden was dees echt het bear minimum wat ik had verwacht. Als ze dan nog mijn netto van 150 nr 200 hadden gebracht dan voel je het tenminste in de maand.

Vandaag blijkbaar verwerkt, de €100 brutto was blijkbaar inclusief index.
Dus eigenlijk €30 index en €70 opslag.

Ik heb al spijt dat ik iets gevraagd heb, ik had duidelijk nog moeten wachten tot ik écht een punt kon maken, en niet enkel voor mezelf voelde dat het een goed jaar was.
 
Wat is jullie ervaring? Trekt de lijn van opslag na het eerste jaar zich enkele jaren door of krijg je net het eerste jaar meer (of minder) opslag?
 
Terug
Bovenaan