Werk Opslag in 2021

Brutoloon omzetten in auteursrechten gaan ze normaal niet kunnen doen, da's niet wettelijk verboden maar voor zover ik weet voegt de rulingcommissie steeds de voorwaarde toe dat de brutolonen niet verminderd mogen worden, eventueel kan wel teruggegaan worden naar het moment van het indienen van de rulingaanvraag. Het zal dus waarschijnlijk om opslag gaan de komende jaren, die zal dan deels of volledig in auteursrechten gegeven worden ipv brutoloon.
Dat zou heel ... oninteressant zijn.
Voor de bestaande werknemers zou het dan 10 jaar kunnen duren eer ze aan hun 20% zitten.

Dat zou ook ineens een compleet scheve situatie binnen het bedrijf veroorzaken waar een 'new hire' ineens 20% van hun loon voordelig belast ziet worden terwijl zij die momenteel al aan 't werk zijn met wat geluk 2 a 3%/jaar zouden zien komen.

Want als er 1 ding is dat ik niet verwacht ... is 't wel dat ze ineens iedereen +20% opslag gaan geven.

Het zou te zot voor woorden zijn dat je dan truuken zou moeten gaan uithalen als 'ik neem vandaag ontslag' en 'morgen start ik opnieuw aan dezelfde voorwaarden ... maar met 20% auteursrechten split' (zou wegens opzegtermijnen etc. ook niet echt zo evident zijn wss).
 
Dat zou heel ... oninteressant zijn.
Voor de bestaande werknemers zou het dan 10 jaar kunnen duren eer ze aan hun 20% zitten.

Dat zou ook ineens een compleet scheve situatie binnen het bedrijf veroorzaken waar een 'new hire' ineens 20% van hun loon voordelig belast ziet worden terwijl zij die momenteel al aan 't werk zijn met wat geluk 2 a 3%/jaar zouden zien komen.

Want als er 1 ding is dat ik niet verwacht ... is 't wel dat ze ineens iedereen +20% opslag gaan geven.

Het zou te zot voor woorden zijn dat je dan truuken zou moeten gaan uithalen als 'ik neem vandaag ontslag' en 'morgen start ik opnieuw aan dezelfde voorwaarden ... maar met 20% auteursrechten split' (zou wegens opzegtermijnen etc. ook niet echt zo evident zijn wss).
Heb net eens gekeken en is precies toch niet iets dat er altijd instaat dus misschien lukt het bij jullie toch. Maar da's toch iets dat redelijk veel gebeurt, dat kan inderdaad scheve situaties creëren, maar da's aan de werkgever om op te lossen . Truken als ontslag pakken en weer opnieuw beginnen zouden in zo'n situatie alleszins niet pakken, het is geen wettelijke voorwaarde maar één die de rulingcommissie oplegt, als je die overtreedt (zoals door zo'n ontslag/heraanwerving) dan vervalt de hele ruling.
 
Gezien de economische situatie en de after-covid-schokken die nog moeten komen, durft hier niemand opslag te vragen.
De meesten zijn al blij dat ze verder mogen/kunnen werken.
 
Voor 2021 de standaard verhoging van 250 euro bruto. Zoals verwacht aangezien ik vorig jaar een grote sprong heb genomen. Bonus is een heel belangrijk onderdeel van mijn verloning maar wordt pas later bepaald op basis van de jaarrekening en persoonlijke evaluatie. Het tweede is alvast geen probleem, op het eerste zou corona slechts minimale invloed mogen gehad hebben.
 
Hier 5% gekregen tijdens gesprek. Hoe kan ik nu bezien wanneer wij index krijgen zodat dit zeker exclusief index is.
 
Hier 5% gekregen tijdens gesprek. Hoe kan ik nu bezien wanneer wij index krijgen zodat dit zeker exclusief index is.
Van wanneer gaat u 5% opslag in en op wat is die 5% gerekend?

Kijk dan eerst naar wanneer jullie lonen geïndexeerd worden en kijk dan wanneer je u opslag krijgt. Als dat niet gelijk valt is het makkelijk en zie je het direct.
 
Van wanneer gaat u 5% opslag in en op wat is die 5% gerekend?

Kijk dan eerst naar wanneer jullie lonen geïndexeerd worden en kijk dan wanneer je u opslag krijgt. Als dat niet gelijk valt is het makkelijk en zie je het direct.
Opslag was afgesproken vanaf december er, dus ook gekregen
Van wanneer gaat u 5% opslag in en op wat is die 5% gerekend?

Kijk dan eerst naar wanneer jullie lonen geïndexeerd worden en kijk dan wanneer je u opslag krijgt. Als dat niet gelijk valt is het makkelijk en zie je het direct.
Ik zie net dat ik in december ook al de opslag gekregen heb, dacht pas vanaf januari. Dus dan zal het wel in orde zijn ivm de index.
 
Die onkostenvergoeding is netto, dus veel interessanter e.

Als je al boven dat plafond zit dan is elke bruto EUR toch belast tegen 50/55%. Dus om 100 EUR netto over te houden moet je WG anders heel wat meer dan die 100 EUR op tafel leggen eh (zijn 35% patronale & uw 50% personenbelasting). ;)
Meestal is er een veel groter bedrag dat naar de groepsverzekering gaat alles wat boven het plafond zit.

Hier is het 4.5% op alles onder plafond en 10% boven plafond...
Plus het feit dat veel bonussen brutoloon x coëfficiënten zijn is het soms beter op lange termijn om bruto te nemen.

Alhoewel ik toch ook content zou zijn met 100€ netto meer is het soms wat genuanceerder dan te stellen dat je 54% van je brutoloon kwijt bent aan de staat.
 
Ik stijg 220 euro bruto (100 euro netto) om de 3 jaar binnen mijn loonschaal bij de lokale overheid. Toevallig is dat volgend jaar het geval, waardoor ik van 3815 naar 4035 euro bruto stijg. Ik vind het wel jammer dat er geen fast tracks zijn, waarbij je bv. al na 1 of 2 jaar zou kunnen stijgen i.p.v. na 3 jaar. Als ik echt wil stijgen qua loon, moet ik promotie maken, maar daarvoor zou er een nieuwe functie moeten gecreëerd worden.

Een promotie naar 1 niveau hoger zou me 330 euro bruto extra opleveren, een promotie naar 2 niveaus hoger 875 euro bruto extra.
In mijn huidige niveau eindig ik op 5480 euro, bij 1 promotie op 5818 euro, bij 2 promoties op 7051 euro. Eigenlijk zou ik graag naar dat laatste niveau willen toewerken, bv. iets als "directeur ICT, processen en innovatie". Vanuit mijn opleiding handelsingenieur in de beleidsinformatica denk ik in een strategische en organisatiebrede functie wel het meest te kunnen realiseren. De digitalisering die bijvoorbeeld banken de afgelopen 20 jaar hebben doorgemaakt, staat ook in lokale overheden te gebeuren.

Verder zijn er nog de functies algemeen directeur, adjunct algemeen directeur en financieel directeur, die nog een stuk beter worden betaald, tussen de 9500 en de 10.250 euro per maand met volledige anciënniteit. Dat is zo sinds de fusie van stad en OCMW, waarbij beide directies samengevoegd werden en de overblijvers 30% extra betaald kregen. 🙃 Een wel heel ruime regeling vind ik... 8000 euro had ook wel volstaan, temeer omdat dit statutaire functies zijn met een dik overheidspensioen: maximaal 3600 euro netto per maand voor de statutaire ambtenaar, maximaal 1700 euro netto voor de werknemer. Bovendien geldt die opslag van 30% enkel voor de directie, niet voor bv. diensthoofden van ondersteunende diensten die nu plots de ICT, HR, communicatie, ... voor de gefuseerde organisatie moeten doen en ook effectief leidinggeven aan nieuw-samengestelde teams.
Hoeveel zou een directeur van een gemeente dan verdienen? 30 jaar , dus pak een meegenomen anciënniteit van 5-7 jaar?
 
Gezien de economische situatie en de after-covid-schokken die nog moeten komen, durft hier niemand opslag te vragen.
De meesten zijn al blij dat ze verder mogen/kunnen werken.
Inderdaad, het is niet het moment om kieskeurig te zijn. Alhoewel we niet weten hoe hard die after-covid schokken zullen zijn, misschien zal het nog goed meevallen.
 
Inderdaad, het is niet het moment om kieskeurig te zijn. Alhoewel we niet weten hoe hard die after-covid schokken zullen zijn, misschien zal het nog goed meevallen.
Goh ... er zijn zeker economische slachtoffers geweest. Maar ook winnaars. Alles dat te maken had met online shops & online meeting tech etc. is pretty much echt ontploft. En natuurlijk, iedereen die maskers produceert is er goed op vooruit gegaan. :devilish:

Anyway ... in ons geval hebben ze hun groei doel gehaald. Het doel dat ze ingesteld hadden voor al dat corona gedoe begonnen is.
Dus ze hebben er gene last van gehad. Laat staan de vele 10-duizenden EUR die ze bespaard zullen hebben in brandstofkosten. :LOL:

Dees jaar is bv. ook al druk begonnen, dus hier zou het niet correct zijn om nog eens 't zelfste excuus te bezigen als vorig jaar dus.

Dat bovenop het feit dat het ondertussen wel duidelijk is dat 100% thuiswerk wel degelijk een kostelijk grapke is, durf ik volgend jaar de opslag wel even aan te halen. Want jah ... t.o.v. 2019 ...
- Eletriek & Gas +30%
- Water +x%
- Koffie, lijk 500 EUR in 't jaar of whatever
- ...
 
Context: anderhalf jaar gewerkt in een bedrijf waar ik tijdens mijn studies m'n stage + erna enkele dagen per week als student werkte. Na anderhalf jaar eigenlijk toch wat uitgekeken. Op papier leek m'n job toch vrij prestigieus maar in se leer je de hele inhoud in enkele maanden en doe je erna zo goed als enkel uitvoerend werk met misschien hier en daar wat sales op eigen initiatief. Ik heb midden december eens gepolst naar een jobsverhoging omdat de cijfers in mijn tweemansdepartement gevoelig gestegen waren. In plaats daarvan word ik door de directie gevraagd om een collega te vervangen die vertrekt wat de facto neerkwam op een jobpromotie. Pak interessantere klanten, interessanter werkinhoud en meer in lijn van wat ik gestudeerd heb. Samen met nieuwe job verhoging van 2500 bruto + 100 nettovergoeding naar 2850 bruto + 250 nettovergoeding wat me wel plezier deed.
 
Hoeveel zou een directeur van een gemeente dan verdienen? 30 jaar , dus pak een meegenomen anciënniteit van 5-7 jaar?
In de praktijk is dat vooral afhankelijk van de grootte van de gemeente of stad. De lonen van de (adjunct-) algemeen directeur en financieel directeur worden bepaald door de gemeenteraad en zijn minder gemakkelijk raadpleegbaar dan de lonen van "gewone" (niet-mandaat) ambtenarenfuncties.

Enkele aanknopingspunten:

(1) Loonschalen lokale besturen:

(2) Vastgestelde loonschalen voor de directeurs in de gemeente Bonheiden (15.000 inwoners, april 2020):

(3) Organogram van de gemeente Brasschaat (37.000 inwoners, ook april 2020):

Als je (2) combineert met (1), vind je dat het maandelijkse brutoloon van een algemeen directeur in Bonheiden met 6 jaar anciënniteit uitkomt op 6820 euro bruto, ofwel 3560 euro netto. Die loonschaal beslaat wel maar 15 jaar, tegenover 24 jaar bij normale ambtenarenfuncties.

Managers op niveau A4 of A5 (sectormanager, beleidsmanager, ... in vacatures aangeduid met A4a-A4b of A5a-A5b) verdienen met 6 jaar anciënniteit respectievelijk 4352 of 4838 euro bruto per maand. De gewone functies op A-niveau (projectleider, diensthoofd, jurist, beleidsadviseur, ... in vacatures aangeduid met A1a-A2a-A3a) komen na 6 jaar anciënniteit uit op 4033 euro bruto.
 
Tja, maar die loonschalen vallen in niets te vergelijken met de gemiddelde posters hier, die vaak ook wel deftige brutolonen hebben, maar geoptimaliseerd tot in de details: nettovergoedingen, maaltijd/eco-cheques, bedrijfswagen, tankkaart, auteursrechten, internetvergoeding, ...

Je mag als A5 bij de overheid dan nog 4838 bruto hebben, dat is het dan meestal toch ook wel? Doorgaans zijn je enige extralegale voordelen een abonnement openbaar vervoer en/of een fietsvergoeding, plus wat meer verlofdagen afhankelijk van de overheid of als je in het onderwijs staat.
 
Tja, maar die loonschalen vallen in niets te vergelijken met de gemiddelde posters hier, die vaak ook wel deftige brutolonen hebben, maar geoptimaliseerd tot in de details: nettovergoedingen, maaltijd/eco-cheques, bedrijfswagen, tankkaart, auteursrechten, internetvergoeding, ...

Je mag als A5 bij de overheid dan nog 4838 bruto hebben, dat is het dan meestal toch ook wel? Doorgaans zijn je enige extralegale voordelen een abonnement openbaar vervoer en/of een fietsvergoeding, plus wat meer verlofdagen afhankelijk van de overheid of als je in het onderwijs staat.
Absoluut, de overheid (en zeker de lokale overheid) betaalt minder goed dan de gemiddelde poster van dit forum. Ik kom zelf uit de gespecialiseerde ERP/APS consultancysector en heb fiks ingeleverd om voor mijn eigen stad te werken hoor.

De vaste verloning volgens loonschalen heeft trouwens ook als effect dat er vooral gesolliciteerd wordt door mensen die in de privésector minder zouden verdienen: mensen met diploma's geschiedenis, talen, pol & soc, ... .

Dat heeft natuurlijk wel als neveneffect dat je met een sterk profiel sneller in een managementfunctie rolt. In mijn stad zijn er maar 2 handelsingenieurs, ik en de financieel directeur. Een 26-jarige burgerlijk ingenieur-architect die werd aangeworven als diensthoofd (wat al bijzonder is), groeide al na 2 jaar door tot sectormanager (A4).
 
Tja, maar die loonschalen vallen in niets te vergelijken met de gemiddelde posters hier, die vaak ook wel deftige brutolonen hebben, maar geoptimaliseerd tot in de details: nettovergoedingen, maaltijd/eco-cheques, bedrijfswagen, tankkaart, auteursrechten, internetvergoeding, ...

Je mag als A5 bij de overheid dan nog 4838 bruto hebben, dat is het dan meestal toch ook wel? Doorgaans zijn je enige extralegale voordelen een abonnement openbaar vervoer en/of een fietsvergoeding, plus wat meer verlofdagen afhankelijk van de overheid of als je in het onderwijs staat.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ben door solicitatie geweest via Selor en dat zag er allemaal leuk en mooi uit, maar dat loonpakket is gewoon niet te vergelijken. Het lagere loon maar vooral het feit dat er geen bedrijfswagens in zit was een grotere no go voor mij, en ik denk van de meeste mensen die in de prive zitten daar ook zo over denken.
 
In de praktijk is dat vooral afhankelijk van de grootte van de gemeente of stad. De lonen van de (adjunct-) algemeen directeur en financieel directeur worden bepaald door de gemeenteraad en zijn minder gemakkelijk raadpleegbaar dan de lonen van "gewone" (niet-mandaat) ambtenarenfuncties.

Enkele aanknopingspunten:

(1) Loonschalen lokale besturen:

(2) Vastgestelde loonschalen voor de directeurs in de gemeente Bonheiden (15.000 inwoners, april 2020):

(3) Organogram van de gemeente Brasschaat (37.000 inwoners, ook april 2020):

Als je (2) combineert met (1), vind je dat het maandelijkse brutoloon van een algemeen directeur in Bonheiden met 6 jaar anciënniteit uitkomt op 6820 euro bruto, ofwel 3560 euro netto. Die loonschaal beslaat wel maar 15 jaar, tegenover 24 jaar bij normale ambtenarenfuncties.

Managers op niveau A4 of A5 (sectormanager, beleidsmanager, ... in vacatures aangeduid met A4a-A4b of A5a-A5b) verdienen met 6 jaar anciënniteit respectievelijk 4352 of 4838 euro bruto per maand. De gewone functies op A-niveau (projectleider, diensthoofd, jurist, beleidsadviseur, ... in vacatures aangeduid met A1a-A2a-A3a) komen na 6 jaar anciënniteit uit op 4033 euro bruto.

Zo slecht vind ik die lonen toch niet. A1/2/3 is natuurlijk een pak minder, maar vaak zijn dat universitairen die dicht bij hun werk wonen en met de fiets gaan werken, hier in de streek zijn er sowieso niet veel privé firma's die dergelijke brutolonen betalen omdat het allemaal KMO's zijn.
 
Zo slecht vind ik die lonen toch niet. A1/2/3 is natuurlijk een pak minder, maar vaak zijn dat universitairen die dicht bij hun werk wonen en met de fiets gaan werken, hier in de streek zijn er sowieso niet veel privé firma's die dergelijke brutolonen betalen omdat het allemaal KMO's zijn.
Je komt die functies ook wel niet zoveel tegen. En ze verlonen ook zonder wagen hé. Wat voor veel mensen echt een must is
Daarnaast moet je dan ook nog gekozen worden. Wat niet altijd evident is.

Ben al vacatures tegengekomen voor diensthoofd of zo waar de verloning op B niveau was. Ook is het voordeel van de schalen dat die interessanter zijn wanneer je anciënniteit intern hebt opgebouwd (omdat je dan in een iets betere looncategorie terechtkomt dan als je gewoon anciënniteit meekrijgt).
 
Als instructeur bij de VDAB in een technisch vak zou ik al over de 4000 euro aantikken, uiteraard is dat wel zonder wagen, maar op zich niet slecht voor een functie die je met A2 diploma kan aanvatten.
 
+200 € bruto oftewel +5%.

Gezien mijn promotie vond ik dit toch eerder teleurstellend maar goed, ‘t is ook geen normaal jaar geweest natuurlijk. We zien wel wat er volgend jaar beweegt.
 
Terug
Bovenaan