Op reis met je trouwe viervoeter(s)

ns_man

Well-known member
Zijn er mensen die hier steeds/regelmatig/af en toe op reis gaan met de hond?

Zo ja, welke bestemmingen en op welke manier? Een huisje huren om er een week te verblijven, roadtrippen en kamperen,... Deel gerust je ervaringen!
 
Yes!

Tot nu toe enkel huisjes gehuurd, maar als de kinderen iets groter zijn willen we ook gaan kamperen (met de honden erbij). Ik zoek eigenlijk "iets" om de kampeerplek dan hondveilig te maken, een soort van "easy-up" omheining eigenlijk.

Ik kan Noord-Engeland en Schotland zeker aanbevelen, daar zijn ze echt super vriendelijk naar honden toe.
 
Yes!

Tot nu toe enkel huisjes gehuurd, maar als de kinderen iets groter zijn willen we ook gaan kamperen (met de honden erbij). Ik zoek eigenlijk "iets" om de kampeerplek dan hondveilig te maken, een soort van "easy-up" omheining eigenlijk.

Ik kan Noord-Engeland en Schotland zeker aanbevelen, daar zijn ze echt super vriendelijk naar honden toe.

Cool! Beide streken nog niet gedaan, dus die zwier ik op onze lijst.

In mijn jeugd gingen wij naar Zuid-Duitsland en daar waren ze in het algemeen ook erg hondvriendelijk. Mijn beperkte ervaringen leren mij dat bv. Frankrijk dat heel wat minder is.

Wij zitten momenteel nog met een pup, maar het idee is om die in de toekomst eens mee te nemen op een kampeertrip (met de daktent). Zijn vorig jaar naar Zweden geweest en dat lijkt wel een fijne plek om de hond mee naartoe te nemen.
 
Cool! Beide streken nog niet gedaan, dus die zwier ik op onze lijst.

In mijn jeugd gingen wij naar Zuid-Duitsland en daar waren ze in het algemeen ook erg hondvriendelijk. Mijn beperkte ervaringen leren mij dat bv. Frankrijk dat heel wat minder is.

Wij zitten momenteel nog met een pup, maar het idee is om die in de toekomst eens mee te nemen op een kampeertrip (met de daktent). Zijn vorig jaar naar Zweden geweest en dat lijkt wel een fijne plek om de hond mee naartoe te nemen.
Lijkt mij ook wel tof inderdaad. En ja in Frankrijk heb ik ook wel dat gevoel, al hebben wij in de Provence ook al eens een huisje gehuurd met een gigantische volledig omheinde tuin, dus je vind het er wel.

Waar wij verbleven in Noord-Engeland (Malham) was in de Inn zelfs een stuk resto en een stuk pub, in de pub kan je gewoon je hond(en) meepakken, zelfs om te eten, er liggen aan de inkom dekentjes/matjes voor de honden en al.
 
Altijd, gezien zware verlatingsangst én niet te vertrouwen bij andere mensen (knappen/proberen ontsnappen,...).

We hebben altijd een appartement of hotel gekozen waar honden toegelaten zijn, al zijn de toeslagen er soms naar ook. 20 euro per nacht extra is geen uitzondering.

Kijk ook per land na of je hond er wel binnen mag (Frankrijk is bvb heel streng naar vechtrassen toe) of als er beperkingen zijn. Zo moest de onze in Duitsland een muilkorf om. Ook naar vaccinaties toe gelden er soms andere regels, altijd zijn/haar paspoort meepakken!

Wat we doorgaans deden, was zijn eigen mat meepakken zodat hij zich snel thuis voelt. In hotels stuurde ik vooraf beleefd een mailtje dat de onze durft blaffen als er mensen aan de deur passeren, of een kamer aan het einde van de gang/ver van de lift mogelijk was? Daar proberen ze wel rekening mee te houden.

Hond ging altijd mee als we gingen gaan eten ook, gewoon vastbinden aan de tafelpoot, al zijn er accommodaties waar dit niet in de eetzaal mag maar enkel op het terras.

Wie kiest voor een hutje of kamperen: 5 of 10-meterlijn en zo een stok om in de grond te boren is ideaal om mee te pakken dan 😁
 
Wie kiest voor een hutje of kamperen: 5 of 10-meterlijn en zo een stok om in de grond te boren is ideaal om mee te pakken dan 😁
Goh ja, al over gedacht maar met 2 gaan die constant in de knoop zitten, daarom zoek ik zo een oprolbaar systeem ofzo om een omheining te kunnen zetten.
 
Kijk ook per land na of je hond er wel binnen mag (Frankrijk is bvb heel streng naar vechtrassen toe) of als er beperkingen zijn. Zo moest de onze in Duitsland een muilkorf om. Ook naar vaccinaties toe gelden er soms andere regels, altijd zijn/haar paspoort meepakken!
Is dat in Duitsland niet de regel dat je er een bij moet hebben als je hond meer dan 20 of 25kg weegt, maar niet per se aandoen? Met uitzondering van gemeentes met nog extra reglementering.

Voor Kroatië moeten we er ook altijd bijhebben, maar enkel aandoen als een agent het vraagt omdat het naar zijn oordeel nodig is (bv hond die nerveus wordt of veel volk).

Frankrijk is idd vrij streng voor bepaalde rassen.


Kijk ook sowieso na welke vaccins men eist in bepaalde landen, zelfs al is het maar op doorreis.
 
Is dat in Duitsland niet de regel dat je er een bij moet hebben als je hond meer dan 20 of 25kg weegt, maar niet per se aandoen? Met uitzondering van gemeentes met nog extra reglementering.
Ik dacht toen (dik 5j geleden) dat die om moest, waarschijnlijk verkeerd onthouden omdat het op het openbaar vervoer wel verplicht is?
Soit, muilkorftraining verliep gelukkig heel vlot, wel geleerd dat een porretje door een muilkorfhond fucking pijnlijk kan zijn! 😭
 
Tot nu toe enkel huisjes gehuurd, maar als de kinderen iets groter zijn willen we ook gaan kamperen (met de honden erbij). Ik zoek eigenlijk "iets" om de kampeerplek dan hondveilig te maken, een soort van "easy-up" omheining eigenlijk.

Oprolbaarsysteem voor omheining?
Ja, ik vraag mij af of zoiets bestaat.

Aanvulling: zelfs in België mag je hond niet "los in de auto", in het buitenland zullen ze er waarschijnlijk nog harder over vallen. Er bestaan supersimpele oplossingen voor:

En in de koffer?
 
Ja, ik vraag mij af of zoiets bestaat.
Maar een beetje hond loopt dat toch direct omver/springt erover? 🤔

En als je 2 honden hebt: ze ver genoeg van elkaar vastleggen zodat ze wel nog vlak bij elkaar kunnen liggen als ze willen, maar niet in elkaars riem verstrikt kunnen geraken
 
En in de koffer?
Een gekeurd ladingnet (of hoe noem je dat?) dat de koffer van de zitplaatsen scheidt is overal goed. Zelfs in Duitsland. Als dat standaard in je auto zit, is het sowieso gekeurd.
Los steken in een koffer die niet afgesloten is van de passagiers mag niet.
 
Aanvulling: zelfs in België mag je hond niet "los in de auto", in het buitenland zullen ze er waarschijnlijk nog harder over vallen. Er bestaan supersimpele oplossingen voor:

@exCite ze mogen niet tot bij de chauffeur geraken, dus ofwel leg je ze vast, ofwel zorg je voor een afscheiding van de middenconsole+ hoofdsteunen. In de koffer zonder hoedenplank mag dus ook niet als ze los zijn.
 
Leuk, ook al eerder getwijfeld hier een thread rond aan te maken.

Onze hond gaat dit jaar voor de 3e keer op rij mee op vakantie. Wij gaan altijd met de wagen omdat hij te groot is om in het vliegtuig in de passagiersruimte mee te nemen. Wij gaan voor de 3e keer naar Zuid-Frankrijk bij Nederlanders die bewust hun gîtes openstellen voor mensen met een teckeltje. Zij hebben zelf een teckel en de medegasten hebben vaak ook een teckel. Voordeel hierbij is dat we altijd opvang hebben voor het geval dat zou nodig zijn (vb als we eens een sportieve activiteit plannen of het bezoek aan een museum/bezienswaardigheid waar hondjes niet welkom zijn) en dat onze hond er oprecht welkom is. Wij hoeven ons niet te schamen bij eens een blafje ofzo.
Eerder dit jaar hebben we hem voor het eerst meegenomen naar Italië (airbnbke), we zijn aangenaam verrast hoe hondlievend Italianen zijn. Iedereen kwam hem spontaan begroeten en hebben meer dan ooit opgemerkt hoeveel Italianen zelf honden hebben.

De beste ontdekking voor ons was deze wagenstoel: https://www.chew.be/products/chew-snuggle-seat
Hond zit veilig en comfortabel in de wagen (met isofix!). Vroeger zette we hem in de bench in de kofferruimte (wagen type break) maar merkte dat hij daardoor minder en minder graag in de wagen zat, nu doet hij niet meer lastig als hij de wagen in moet. De zetel kan opengeritst worden tot slaapbedje.
Dus op locatie klikken we de stoel snel los en nemen we hem mee naar de kamer.
Zodra er kindjes bijkomen gaan we wel investeren in een dakkoffer, een hond en een kind vragen best wat bagageruimte bij een vakantietrip :p.

Onze hond gaat wel graag mee. Ik wacht met het maken van zijn bagage bewust tot het laatste, zodra hij zijn travelzak ziet bovengehaald worden is hij niet te houden van enthousiasme :p.

En zoals hier eerder aangehaald, check inderdaad altijd welke vaccins nodig zijn (zorg dat je zeker het boekje meehebt!). Ik raadpleeg voor de reis ook altijd de dierenarts wat zij nodig acht in dat specifiek land qua parasieten/teken/vlooien etc. Ik ontworm hem zowel voor als na de reis met hetgeen de dierenarts op basis van de bestemming aanraadt.
 
Een gekeurd ladingnet (of hoe noem je dat?) dat de koffer van de zitplaatsen scheidt is overal goed. Zelfs in Duitsland. Als dat standaard in je auto zit, is het sowieso gekeurd.
Los steken in een koffer die niet afgesloten is van de passagiers mag niet.

@exCite ze mogen niet tot bij de chauffeur geraken, dus ofwel leg je ze vast, ofwel zorg je voor een afscheiding van de middenconsole+ hoofdsteunen. In de koffer zonder hoedenplank mag dus ook niet als ze los zijn.
Dan is het in orde, ik heb een scheidingsnet in mijn auto.
 
@exCite ze mogen niet tot bij de chauffeur geraken, dus ofwel leg je ze vast, ofwel zorg je voor een afscheiding van de middenconsole+ hoofdsteunen. In de koffer zonder hoedenplank mag dus ook niet als ze los zijn.
Klopt, maar dus voor Duitsland rekening houden dat de afscheiding gekeurd moet zijn!
 
Nu, wij zijn al een paar keer op weekend geweest met onze honden, in Nederland en in de Ardennen. Bij b&b's waar honden mee mogen op de kamer. Ging eigenlijk altijd erg goed, zelfs als we ze een paar u in de kamer moesten laten omdat we gingen eten op restaurant. De eerste keer hebben we dat wel getest bij een b&b van mensen die we kennen, omdat we niet wisten hoe de honden gingen doen, maar die maffen dus gewoon in de kamer tot we terug zijn. :unsure:
Begin september wil ik mijn vriendin nog verrassen met een 4-daagse trip naar Normandië, nu met baby en honden. Al paar toffe plekjes gevonden waar dit kan, maar kga mij wel een dakkoffer moeten aanschaffen voor de bagage. :unsure:

Volgend jaar staat Kroatië dan op de planning, wordt ook een avontuur. :D
 
Nu, wij zijn al een paar keer op weekend geweest met onze honden, in Nederland en in de Ardennen. Bij b&b's waar honden mee mogen op de kamer. Ging eigenlijk altijd erg goed, zelfs als we ze een paar u in de kamer moesten laten omdat we gingen eten op restaurant. De eerste keer hebben we dat wel getest bij een b&b van mensen die we kennen, omdat we niet wisten hoe de honden gingen doen, maar die maffen dus gewoon in de kamer tot we terug zijn. :unsure:
Begin september wil ik mijn vriendin nog verrassen met een 4-daagse trip naar Normandië, nu met baby en honden. Al paar toffe plekjes gevonden waar dit kan, maar kga mij wel een dakkoffer moeten aanschaffen voor de bagage. :unsure:

Volgend jaar staat Kroatië dan op de planning, wordt ook een avontuur. :D
Dakkoffer is inderdaad geen overbodige luxe. Toen wij nog 1 hond en 1 kind hadden lag onze hond op de achterbank naast onze zoon, nadat we 2 kinderen hadden is hij naar de koffer verhuisd en nu dus 2 honden in de koffer waardoor een dakkoffer hier nog meer een must is.

Aanrader is Bosthon Sport in Limburg, die hebben een gigantisch assortiment, zowel voor verkoop als verhuur, ik heb de mijne (met 1 kras) daar tweedehands gekocht met nog een 100 euro korting.
 
Terug
Bovenaan