Bordspelreview: Safari Park Jr.

De meeste mensen houden van dieren. Al van jongs af aan gaan we naar de kinderboerderij en de zoo om allerlei leuke en prachtige dieren te zien. Ideaal voor een ontspannend daguitstapje met het gezin. Wie het liever wat avontuurlijker en exotischer heeft, die gaat op safari en trekt foto's van dieren in hun natuurlijke habitat. Kinderen zijn echter heuse avonturiers en dus vond men bij SmartGames ongetwijfeld dat zij reeds via een educatief spel op safari konden gaan.

In Safari Park Jr. moet je kleuter als fotograaf op safari. In dit spel moet jij de dieren zodanig zien te positioneren zodat je ze op exact dezelfde manier kan fotograferen als op de opdrachtkaarten. De dieren, bestaande uit een olifant, een leeuw en twee giraffen worden elk op een specifieke locatie in het spelbord ingebracht op basis van de vorm van hun voetstuk. Zo leren de kinderen al de verschillende vormen herkennen: een cirkel, een driehoek, een ster en een plusteken.

IMG_E7196.JPG


Elk dier zijn eigen weg​

Het herkennen van de vormen is echter slechts het begin. Eenmaal ze deze gevonden hebben, moet je kleuter het dier zien te bewegen naar de juiste locatie. Hierbij moet je rekening houden met bepaalde beperkingen van de dieren. Zo is een giraf te groot om onder de regenboog of de bomen te lopen, wil de leeuw niet nat worden en houdt de olifant niet van rotsen of gras. Ze kunnen dus niet op die manier op hun bestemming geraken en zullen een andere route moeten zoeken.

Safari Park Jr. is een avontuurlijk spel met beestige puzzels.


De opdrachtkaarten zijn opgedeeld in vier moeilijkheidsniveaus: starter, junior, expert en master. Het spreekt voor zich dat de makkelijkste niveaus kennismakingsniveaus zijn en deze worden dan ook vlot opgelost. Naarmate de moeilijkheid stijgt, wordt het steeds iets meer zoeken en puzzelen. Welk dier moet er eerst op zijn positie gebracht worden en welk hou je het best als laatste. Een dier zal soms ook even moeten opzij gaan, zodat een ander door kan, maar echt heel moeilijk wordt het echter niet.


Oefening baart kunst​

Door de kleuren, dieren en thema heeft het spel een grote aantrekkingskracht. De jongste ging direct aan de slag. Vrij snel had hij door dat de dieren via de correcte vormen in het spel gebracht konden worden en dat ze niet om het even welke weg konden gebruiken. De makkelijkste opdrachten werden dan ook vlot verwerkt. Nadien merkte je dat het moeilijker werd en er toch even moest nagedacht worden. Hier en daar moest er soms eens een tip gegeven worden of moest er af en toe gecorrigeerd worden omdat hij niet attent genoeg was. De olifant stond bijvoorbeeld wel voor de regenboog maar hij stond aan de blauwe kant in plaats van de rode kant. Echter had hij snel door dat hij attenter moest zijn en waren er veel minder correcties nodig. Hij slaagde er uiteindelijk in om zelfs in de moeilijkste opdrachten op te lossen.


Conclusie

Spellen van SmartGames zijn steeds educatief onderbouwd en zo ontwikkelt een kind bepaalde vaardigheden al spelend. Deze spellen zijn ook steeds vrolijk en hebben een leuk thema. Dit is niet anders bij Safari Park Jr. Een ideaal spel voor kinderen die van dieren en puzzelen houden. Door het moeten namaken van situaties op de kaarten, leren ze niet alleen vormen kennen maar ook bepaalde concepten zoals voor, achter, onder, op, links en rechts. Dit maakt het een leuk en geslaagd puzzelspel.

Pro

  • Leuk thema
  • Trainen van diverse vaardigheden
  • Stevig materiaal

Con

  • Er had nog een hogere moeilijkheidsgraad bij gemogen
8

Over

Uitgever

  1. SmartGames

Aantal spelers

1

Tijdsduur

60 opdrachten
 
Terug
Bovenaan