Neen, Zelensky wil niet eeuwig doorgaan. Maar Zelensky wil ook niet overgaan naar een vrede zonder garanties waar Rusland de x jaar kan gebruiken om zichzelf terug op te bouwen, te versterken en dan na x jaar het opnieuw te proberen. Ik denk dat als dat hetgeen is dat in het verschiet zit, dat Zelensky en belangrijker de Oekraïeners het liever nu zo lang mogelijk rekken en zoveel mogelijk Russen meenemen en het dan ook zo kostelijk mogelijk te maken.
Dan dat ze hun handen in de lucht moeten gooien en al hun landgenoten voor niets gevochten zouden hebben. Wij Belgen zijn zo geen patriotten. Maar In Amerika en sommige andere landen kunnen ze dat beter begrijpen dan wij.
Om die reden zijn die veiligheidsgaranties van enerzijds Europa en anderzijds andere landen zo belangrijk voor hen. En ik kan op geen enkele punt zeggen dat ik daar nul begrip voor kan opbrengen. Ongeacht van wat de toekomst anders voor hen zou brengen.
Als je aan het vechten bent met geld van anderen. Dan heb je inspraak. Maar inspraak wil niet zeggen dat je het recht hebt om hen te dicteren wat ze moeten doen of moeten aanvaarden. Je kan uw mening geven. Je kan uw raad geven. En je kan de risico's doorgeven. Maar de beslissing is en ligt bij de Oekraïners die aan het vechten zijn. Ongeacht of ze veel of weinig kans maken.
Jij hebt het recht als geldschieter om uw steun op te zeggen. Maar dan moet je de consequenties van die keuze er ook bijnemen.
En als je puur naar de cijfers kijkt is er nog geen enkele oorlog zo succesvol geweest voor Amerika zonder hun verliezen om een zogezegde tegenstrever tegen de netten te krijgen (of op zijn minst een paar kopjes kleiner te maken (rekening houdende dat Rusland zogezegd het 2de leger had van de wereld in 2023
https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php en nu op iets van het 4de zitten -
https://nl.wikipedia.org/wiki/Russische_strijdkrachten)) als hetgeen Oekraïne nu aan het doen is.
De VS spendeerde sinds 9/11 al meer dan 1.000 miljard dollar aan oorlogen. Alleen de Tweede Wereldoorlog was duurder.
nos.nl