Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik ben benieuwd of we uit onze fouten gaan leren.

Iconische foto alleszins, de opening van Nord Stream in 2011, inclusief de voornaamste voorstanders van dat project: Medvedev, Merkel, Fillon en Rutte. De Europese veiligheid verkocht voor goedkoop gas dat nu betaald wordt met het bloed van Oekraine.

18579892_605.jpg
Imo lag de fout daar niet. Je kan veel zeggen maar de intentie die men toen had was gewoon wel het beste voor beide werelddelen. Jammer genoeg was men wel naief en zelfs blind voor de gevaren en geloofde men dat men geen stok achter de deur moest houden. Als binnen 20 jaar er langs beide zijden een nieuwe wind waait en men zoekt toenadering tot elkaar dan moet dat gewoon kunnen maar hopelijk leert men dat je niet zomaar blind vertrouwen kan hebben.

Imo lag de fout daar niet. Je kan veel zeggen maar de intentie die men toen had was gewoon wel het beste voor beide werelddelen. Jammer genoeg was men wel naief en zelfs blind voor de gevaren en geloofde men dat men geen stok achter de deur moest houden. Als binnen 20 jaar er langs beide zijden een nieuwe wind waait en men zoekt toenadering tot elkaar dan moet dat gewoon kunnen maar hopelijk leert men dat je niet zomaar blind vertrouwen kan hebben.
Toenadering zoeken is een ding, jezelf grotendeels afhankelijk maken van een onbetrouwbare partner is nog iets helemaal anders. De intentie was vooral economisch, zonder veel zicht op zaken zoals klimaat, ethiek of geopolitiek. Vergeet ook niet dat dit gebeurde kort na de Russische invasie in Georgië en drie jaar later zou de Krim volgen. En zelfs dan ging men nog verder met Nord Stream 2.

Hoeveel je hier leest dat Europa met de rug tegen de muur staat en niet meer kan doen. Jezus. Het is niet van kunnen maar van willen he. Als we willen pompen we zoveel geld in wapens voor Oekraïne dat Rusland gewoon weggeblazen wordt.

Toenadering zoeken is een ding, jezelf grotendeels afhankelijk maken van een onbetrouwbare partner is nog iets helemaal anders. De intentie was vooral economisch, zonder veel zicht op zaken zoals klimaat, ethiek of geopolitiek. Vergeet ook niet dat dit gebeurde kort na de Russische invasie in Georgië en drie jaar later zou de Krim volgen. En zelfs dan ging men nog verder met Nord Stream 2.

Je moet wel eerlijk zijn, die toenadering is er tgv de overtuiging die er al decennia is dat als je de andere partij verstrengelt met uw belangen dat die dan minder geneigd is om dat op te blazen.

De realiteit is echter dat dit naief is. Net zoals het naief is en was om te stellen dat uitgaven aan defensie nutteloos zijn omdat er al zoveel jaren vrede is en wij toch wel geen oorlog gaan voeren met onze buren. Zoals vb de standpunten zijn bij PVDA (en sommige andere linkse partijen - ik dacht vb aan die vakbondsvoorzitter met partijkaart van Vooruit)

De realiteit is dat je ervoor moet zorgen dat je hen betrekt maar ook dat je een grote stok achter de deur moet hebben als back-up plan. Net zoals dat je ook als back-up plan moet hebben dat als x opgeblazen wordt met partij A dat je kan schakelen naar partij B.

Helemaal niet. Europa heeft gisteren weer unaniem laten weten Oekraïne te steunen. Zolang Oekraïne niets accepteert, gaat Europa gewoon verder met sanctioneren van Rusland en ondersteunen van Oekraïne.
De druk op Zelensky zal enkel maar vergroten , Trump zal heus niet stoppen na 1 slecht gesprek. Zullen wij blijven miljarden sturen als de Amerikanen niet meer meedoen? En alles hier duurder wordt? In Europa kent men verkiezingen, mensen hier gaan dat ook niet blijven pikken, als er on the field niets verandert. Als de VS niks meer doet, zal ook de steun hier beetje per beetje afbrokkelen.

Nuja, eerst nog zien of dat de VS alle steun wel zal opzeggen.

Denk dat Zelensky het zich toch beklaagd heeft dat hij naar Washington afgereisd is.

Eigenlijk laten alle regeringsleiders (Macron, Starmer, Zelensky) zich misbruiken door mee te doen met de grote Trump show, waarbij men voor de camera's naast Trump moet zitten luisteren naar leugens en populistische oneliners - met als enige keuze "negeer ik dit" of "reageer ik terwijl ik omringd ben met diehard Trump aanhang voor de verzamelde wereldpers".

Ik zie pakweg Poetin toch bepaalde eisen stellen wanneer hij op bezoek mag (zit er helaas aan te komen ja).
Iets dat ik dan wel slim vind is bv. het gebruik van een vertaler, wat Poetin dus altijd doet. Dat had Zelensky ook beter gedaan: gewoon in het Oekraïens antwoorden. Dan moesten Trump & Vance geduldig wachten op de vertaling en konden ze niet constant onderbreken alsof het een soort kruisverhoor was. Zelensky doet zijn uiterste best om alles in het Engels te doen omdat hij hoopt sympathieker over te komen, maar het heeft dus duidelijk voor- en nadelen als je tegenover Trump en Vance zit.

Ik zie het anti-woke verhaal hier nu wel vaker terugkomen.

Hopelijk is er dan ook geleerd (nadat er jaren over gezeurd was) dat de manier waarop overal regenboogzebrapaden, oververtegenwoordiging van dragqueens, 87 genders, reclame met zeker genoeg rassen,... and what not constant op bepaalde en gecoördineerde manieren naar voor geduwd werd de laatste jaren gewoon een foute keuze was en dat hierdoor mee Trump (en anderen) mee in het zadel zitten.

En je kan allemaal zeggen dat het opgeklopt wordt door de anti-woke beweging, maar dat maakt op zich zelfs niet uit. Er is dan ook gewoon te veel ammunitie dan gegeven door de woke beweging.
Ik heb dat hier ook altijd gezegd, maar dan word je hier gewoon in het MAGA-hoekje geduwd door sommigen of homofoob (wat ik uiteraard niet ben, maar voor mij is een vrouw wél nog altijd een vrouw).

Heel de woke beweging op die manier omhelzen zoals de laatste jaren is gewoon een kapitale fout geweest. Samen met een EU die zich meer bezighield met papieren rietjes dan z'n eigen veiligheid en de laughing stock van een deel van de wereld is geworden en zelfs na Trump 1 niet wakker schoot.

Het hele concept van "woke" is (sowieso in Europa) alvast serieus opgeklopt via social media door extreem rechts, puur om stemmen te winnen. Ben wel akkoord dat men daarin soms iets te ver aan het gaan was (vooral in de VS heb ik de indruk).

Het ergerlijke is dus dat mensen stemmen op die partijen omdat er zogezegd een gigantische woke dreiging is, zonder te beseffen dat er achter die partijen een veel grotere dreiging schuilt (het einde van een vrije democratie).

Altijd dat gedoe van "er moet iets veranderen", "we kunnen zo niet verder", "de andere partijen hebben het volledig om zeep geholpen"... Mensen beseffen in de verste verte niet hoe veel slechter het allemaal kan worden als we overschakelen naar een totalitair regime. Hoera, geen woke agendapunten meer, maar wel intense corruptie, verdwijnen van vrijheid politieke mening, geen recht meer op betogen of je wordt gewoon gearresteerd, significant tragere wetenschappelijke vooruitgang enz.

Laatst bewerkt:
De druk op Zelensky zal enkel maar vergroten , Trump zal heus niet stoppen na 1 slecht gesprek. Zullen wij blijven miljarden sturen als de Amerikanen niet meer meedoen? En alles hier duurder wordt? In Europa kent men verkiezingen, mensen hier gaan dat ook niet blijven pikken, als er on the field niets verandert. Als de VS niks meer doet, zal ook de steun hier beetje per beetje afbrokkelen.

Nuja, eerst nog zien of dat de VS alle steun wel zal opzeggen.

De Amerikaanse wapenindustrie zal hopelijk wel wat tegengas geven.

Ondertussen uit het Democratische kamp: crickets.

Waar is Biden, Obama, Clinton? Hell waar zit Bush? Bende lafaards.

Eerst en vooral, ik frons ook af en toe mijn wenkbrauwen bij alles wat je daar beschrijft en onder de "woke" noemer plaatst of kan plaatsen. Ik vind evengoed dat men daar vaak te ver in gaat en te veel aandacht aan geeft.

Maar het is wel wat ironisch, niet? Dat de average Joe, Jack of bij uitbreiding Donald Trump, of ook bij ons de average Dries Van Langenhove, daarin dé grote bedreiging voor de westerse wereld en vrijheid ziet, maar er dan geen graten in ziet om te heulen en deals te sluiten met de alltime vijand van het vrije westen Rusland. En dit dan nog tegen landen (Oekraïne en bij uitbreiding de ganse EU) die net wel voor dat vrije westen staan.

Het kan verkeren, dat 87 genders en regenbogen blijkbaar een grotere bedreiging zijn voor het vrije westen dan een oorlogszuchtige dictator als Poetin die effectief dat westen militair aanvalt.

Wat daar gisteren is gebeurd in het Oval Office is van het laagste wat ik een zogezegde leider van het vrije westen ooit heb zien doen. Alsof je zomaar even een deal kan maken en ondertekenen als ware het de bouw van een nieuwe wolkenkrabber in Manhatten, nadat je land is aangevallen en aan flarden werd geschoten door Rusland en er al meer dan een miljoen doden en gewonden zijn gevallen.

Beschamend, meer kan je er niet over zeggen.
Dat wat er nu gebeurd veel te ver gaat is duidelijk maar ik denk ook wel dat veel mensen zwaar onderschatten hoe woke mee gezorgd heeft voor de verkiezing van Trump. Het heeft de polarisering enorm omhoog geduwd.

Er werd een heel nieuwe moraal gelanceerd, mensen die dachten dat ze bij de goeden hoorden werd plots verteld dat ze slecht waren, ze hadden het verkeerde kleur en gender en als de toch nog bij de goeden willen horen moesten ze de nieuwe regels volgen, de juiste woorden gebruiken, de gepaste symbolen en ideeën internaliseren.

En uiteraard is een heel deel daarvan gewoon opgeklopt, zoals mijn zijn, en vaak zelfs gewoon verzonnen, maar het is ook zeker niet dat het niet bestaat, die tegenreactie komt niet uit het niets. En zoals altijd is een boze bevolking die zich in een hoek gezet voelt iets dat agitatoren makkelijk kunnen uitbuiten om macht te krijgen. Een Dries van Langenhove en een Donald Trump springen inderdaad gewoon op die kar, ze weten dat ze applaus krijgen als ze exact het tegenovergestelde doen als wat woke hen voorschrijft en dus doen ze dat ook, moest iets anders hen applaus geven doen ze dat.

Het is een enorm moraliserende beweging of trend, met redelijk wat religieuze kenmerken, als in dat het veel om symbolen en woordgebruik gaat. Je hoeft niet echt goed te doen om bij de goede te zijn maar je gebeden en rituelen moeten juist zijn. Het gaat er niet meer om rijkdom af te staan aan Afrika, zolang je toxische mannelijkheid maar afzweert, geen deadnaming doet of de juiste schouderband maar draagt. Die religieuze insteek, net zoals bij religies zelf, verhit de gemoederen, de symbolen zijn alomtegenwoordig en er zijn constant discussies over wie de goede en de slechte zijn. Geen schouderband met gewenste politieke symbool: slecht en ontslag.

Ik denk dat als we het westen terug in orde willen krijgen we ook die polarisatie gaan moeten afvlakken, en ergens heb ik wel de indruk dat, in Europa althans, de ergste kantjes daar al van af geveild zijn. Je kan intussen al tegen die symbolen ingaan zonder publiekelijk aan te schandpaal genageld te worden. Als gewone centrale partijen zich al tegen woke durven uitspreken dan zal extreem rechts hopelijk ook wat stoom verliezen.

Hoeveel je hier leest dat Europa met de rug tegen de muur staat en niet meer kan doen. Jezus. Het is niet van kunnen maar van willen he. Als we willen pompen we zoveel geld in wapens voor Oekraïne dat Rusland gewoon weggeblazen wordt.
Ik vermoed dat men op korte termijn de afhankelijkheid van wapens, munitie en systemen uit d VS zelfs nog significant onderschat- ook in Europe is veel wapentuig gewoon oorspong VS. Ook op vlak van communicatie en beeldvorming is Oekraïne daar afhankelijk van bvb.

Geld mag je dan wel hebben - nodig en noodzakelijk, maar 1 goed is meer waard: tijd - en dat is er niet, als de VS echt hard zouden beslissen om alle steun stop te zetten weet ik niet of er zelfs nog maar een minimale kans is voor Oekraïne.

Als gewone centrale partijen zich al tegen woke durven uitspreken dan zal extreem rechts hopelijk ook wat stoom verliezen.

Ik denk dat Sir.Killalot die redenatie reeds doorprikt heeft

Centrum partijen zijn tijdens de tweede wereldoorlog uiteindelijk ook deels meegegaan in dat opgeklopte gevaar dat joden zogezegd betekenden. Dat heeft echter niet voor een verlies aan macht geleid voor extreem rechts, in tegendeel. Je ziet ook nu weer centrum partijen die haatstemmen achterna hollen en zich harer opstellen tegen vreemdelingen, vrouwenrechten, lgbtq en al de rest dat onder de door hen gedoopte woke paraplu valt maar dat zet juist nog meer wind in de zeilen van de extreme partijen wiens core business dat is want het legitimeert hun haat.

Laatst bewerkt:
Ondertussen uit het Democratische kamp: crickets.

Waar is Biden, Obama, Clinton? Hell waar zit Bush? Bende lafaards.
Er zijn wel wat verontwaardigde reacties uit het Democratische kamp hoor (o.a. Chuck Schumer), maar een berichtje posten op X is natuurlijk wat anders dan een tegenbeweging organiseren en massaal op straat komen.

@beryl Ik denk dat Sir.Killalot die redenatie reeds doorprikt heeft

Centrum partijen zijn tijdens de tweede wereldoorlog uiteindelijk ook deels meegegaan in dat opgeklopte gevaar dat joden zogezegd betekenden. Dat heeft echter niet voor een verlies aan macht geleid voor extreem rechts, in tegendeel. Je ziet ook nu weer centrum partijen die haatstemmen achterna hollen en zich keren tegen vreemdelingen, vrouwenrechten, lgbtq en al de rest dat onder de woke paraplu valt maar dat zet juist nog meer wind in de zeilen van de extreme partijen wiens core business dat is want het legitimeert hun haat.
Da's niet doorprikt, we hebben het ondertussen al 10 jaar over woke, nog altijd doen alsof dat compleet imaginair is is een beetje als racisme afdoen als onbestaand, het is niet omdat je er zelf geen last van hebt dat het niet bestaat. Iedereen heeft het erover, het komt terug op dit forum, in de media, in de politiek, het is wel degelijk reëel.

Doen alsof partijen die zich tegen woke ideeën uitspreken op één of andere manier hetzelfde doen als meeheulen met het antisemitisme dat tot de holocaust geleid is volgens mij exact deel van die polariserende boodschap die tot de huidige situatie geleid heeft. Er zijn wel degelijk immorele aspecten aan het woke gedachtengoed die je mag en zou moeten bestrijden, dat was niet het geval met het antisemitisme van de jaren 30. Daar was niks juist aan, ook geen 0,1%.

Er zijn wel wat verontwaardigde reacties uit het Democratische kamp hoor (o.a. Chuck Schumer), maar een berichtje posten op X is natuurlijk wat anders dan een tegenbeweging organiseren en massaal op straat komen.

En zo'n berichtje op X is dan ook onderhevig aan het algoritme, dat onder controle staat van Musk.

Dat topic van 'is social media de ondergang van de maatschappij' zou nog eens van onder het stof gehaald kunnen worden. Ook m.b.t. woke speelt dat een gigantische rol (versterkt de perceptie dat het een groot probleem zou zijn).

Da's niet doorprikt, we hebben het ondertussen al 10 jaar over woke, nog altijd doen alsof dat compleet imaginair is is een beetje als racisme afdoen als onbestaand, het is niet omdat je er zelf geen last van hebt dat het niet bestaat. Iedereen heeft het erover, het komt terug op dit forum, in de media, in de politiek, het is wel degelijk reëel.

Toch wel imo. Lees je eigen post is terug, dat zijn toch ingebeelde opgeklopte problemen? Voor Woke was het SJW. Ga ver genoeg terug en je ziet dat die onzinnige vijand creatie van alle tijden is. Het is gewoon de nieuwe markettingterm die dient als eufemisme voor het gebruikelijke extreem rechtse gedachtegoed dat op alles gekleefd wordt dat ze haten. Het klinkt gewoon beter dan te zeggen dat je tegen vreemdelingen, homos, vrouwenrechten, regenbogen, de huidskleur van figuren in tv shows, ...

Rechtse propaganda kranten hebben altijd al vol gestaan met zulke haatzaaiende onzin, ook tijdens de tweede wereldoorlog. Het is nu gewoon veel gemakkelijker en breder te verspreiden dankzij figuren als Andrew Tate op social media. Op zich is het geen reeel probleem, dat mensen het geloven is het probleem. Het is een wapen om de massa mee te bespelen en zo westerse samenleving en democratie uit elkaar te scheuren. Exact wat Rusland reeds uitschreef eind jaren 90 in foundations of geopolitics om het westen te overwinnen en iets wat ze haarfijn hebben weten uit te spelen.

Doen alsof partijen die zich tegen woke ideeën uitspreken op één of andere manier hetzelfde doen als meeheulen met het antisemitisme dat tot de holocaust geleid is volgens mij exact deel van die polariserende boodschap die tot de huidige situatie geleid heeft. Er zijn wel degelijk immorele aspecten aan het woke gedachtengoed die je mag en zou moeten bestrijden, dat was niet het geval met het antisemitisme van de jaren 30. Daar was niks juist aan, ook geen 0,1%.
Nee, ik snap het oprecht niet. Leg mij aub eens exact uit wat "woke" is en waarom het als zo'n groot gevaar voor onze maatschappij en welvaart wordt aanzien. Wie voelt zich daardoor in een hoek gezet en waarom? Want als ik bvb kay-gell zijn voorbeelden lees kan ik alleen maar lachen en denken: als dát je grootste zorg is, hoe fucking goed is je leven dan niet..

5qCQHPq.png

Ondertussen is woke zo nebuleus als Illuminatie, "de joden", of de red scare. Alles dat niet in het dictatoriaal plaatje past is de woke vijand. Musk probeert de NASA te ontmantelen omdat deze te woke is (en het geld richting zijn eigen spaceX te duwen), een vrij internet is woke volgens het nieuwe door Trump aangestelde hoofd van de FCC. PBS en NPR? Woke. Milieuwetwegeving? Woke. Hell zelfs vliegtuigen crashen omdat traffic controle woke is volgens Trump.

Hopelijk worden de meeste mensen wakker en doorzien ze die war on woke voor wat het is. (pun intended).

Toch wel imo. Lees je eigen post is terug, dat zijn toch ingebeelde opgeklopte problemen? Voor Woke was het SJW. Ga ver genoeg terug en je ziet dat die onzinnige vijand creatie van alle tijden is. Het is gewoon de nieuwe markettingterm die dient als eufemisme voor het gebruikelijke extreem rechtse gedachtegoed dat op alles gekleefd wordt dat ze haten. Het klinkt gewoon beter dan te zeggen dat je tegen vreemdelingen, homos, vrouwenrechten, regenbogen, de huidskleur van figuren in tv shows, ...

Rechtse propaganda kranten hebben altijd al vol gestaan met zulke haatzaaiende onzin, ook tijdens de tweede wereldoorlog. Het is nu gewoon veel gemakkelijker en breder te verspreiden dankzij figuren als Andrew Tate op social media. Op zich is het geen reeel probleem, dat mensen het geloven is het probleem. Het is een wapen om de massa mee te bespelen en zo westerse samenleving en democratie uit elkaar te scheuren. Exact wat Rusland reeds uitschreef eind jaren 90 in foundations of geopolitics om het westen te overwinnen en iets wat ze haarfijn hebben weten uit te spelen.
Maar ondertussen lees je wel dat woke een imaginair dingetje is en dat Trump nog een cm verwijderd is van full blown hitler.
Kan je nu gewoon niet een beetje eerlijk zijn en zeggen.. ja we hebben ook voor polarisatie gezorgd? Zie je nu nog altijd(!) niet in dat je toch gewoon net hetzelfde doet door een vijandbeeld aan iedereen te hangen aan iedereen die maar een beetje kritisch is tegen de doorgedreven woke moraliteit?

Terug
Bovenaan