Eerst en vooral, ik frons ook af en toe mijn wenkbrauwen bij alles wat je daar beschrijft en onder de "woke" noemer plaatst of kan plaatsen. Ik vind evengoed dat men daar vaak te ver in gaat en te veel aandacht aan geeft.
Maar het is wel wat ironisch, niet? Dat de average Joe, Jack of bij uitbreiding Donald Trump, of ook bij ons de average Dries Van Langenhove, daarin dé grote bedreiging voor de westerse wereld en vrijheid ziet, maar er dan geen graten in ziet om te heulen en deals te sluiten met de alltime vijand van het vrije westen Rusland. En dit dan nog tegen landen (Oekraïne en bij uitbreiding de ganse EU) die net wel voor dat vrije westen staan.
Het kan verkeren, dat 87 genders en regenbogen blijkbaar een grotere bedreiging zijn voor het vrije westen dan een oorlogszuchtige dictator als Poetin die effectief dat westen militair aanvalt.
Wat daar gisteren is gebeurd in het Oval Office is van het laagste wat ik een zogezegde leider van het vrije westen ooit heb zien doen. Alsof je zomaar even een deal kan maken en ondertekenen als ware het de bouw van een nieuwe wolkenkrabber in Manhatten, nadat je land is aangevallen en aan flarden werd geschoten door Rusland en er al meer dan een miljoen doden en gewonden zijn gevallen.
Beschamend, meer kan je er niet over zeggen.
Dat wat er nu gebeurd veel te ver gaat is duidelijk maar ik denk ook wel dat veel mensen zwaar onderschatten hoe woke mee gezorgd heeft voor de verkiezing van Trump. Het heeft de polarisering enorm omhoog geduwd.
Er werd een heel nieuwe moraal gelanceerd, mensen die dachten dat ze bij de goeden hoorden werd plots verteld dat ze slecht waren, ze hadden het verkeerde kleur en gender en als de toch nog bij de goeden willen horen moesten ze de nieuwe regels volgen, de juiste woorden gebruiken, de gepaste symbolen en ideeën internaliseren.
En uiteraard is een heel deel daarvan gewoon opgeklopt, zoals mijn zijn, en vaak zelfs gewoon verzonnen, maar het is ook zeker niet dat het niet bestaat, die tegenreactie komt niet uit het niets. En zoals altijd is een boze bevolking die zich in een hoek gezet voelt iets dat agitatoren makkelijk kunnen uitbuiten om macht te krijgen. Een Dries van Langenhove en een Donald Trump springen inderdaad gewoon op die kar, ze weten dat ze applaus krijgen als ze exact het tegenovergestelde doen als wat woke hen voorschrijft en dus doen ze dat ook, moest iets anders hen applaus geven doen ze dat.
Het is een enorm moraliserende beweging of trend, met redelijk wat religieuze kenmerken, als in dat het veel om symbolen en woordgebruik gaat. Je hoeft niet echt goed te doen om bij de goede te zijn maar je gebeden en rituelen moeten juist zijn. Het gaat er niet meer om rijkdom af te staan aan Afrika, zolang je toxische mannelijkheid maar afzweert, geen deadnaming doet of de juiste schouderband maar draagt. Die religieuze insteek, net zoals bij religies zelf, verhit de gemoederen, de symbolen zijn alomtegenwoordig en er zijn constant discussies over wie de goede en de slechte zijn. Geen schouderband met gewenste politieke symbool: slecht en ontslag.
Ik denk dat als we het westen terug in orde willen krijgen we ook die polarisatie gaan moeten afvlakken, en ergens heb ik wel de indruk dat, in Europa althans, de ergste kantjes daar al van af geveild zijn. Je kan intussen al tegen die symbolen ingaan zonder publiekelijk aan te schandpaal genageld te worden. Als gewone centrale partijen zich al tegen woke durven uitspreken dan zal extreem rechts hopelijk ook wat stoom verliezen.