Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De grote stembarometer in de VS zal in 2026 zijn. Als de Democraten dan niet de controle terug krijgen over de Senaat of het Huis van Afgevaardigden, dan is het merendeel akkoord met de koerswijziging van Trump.

Ben ook wel benieuwd of het massaal ontslaan van Federale ambtenaren invloed zal hebben, of er veel toen op Trump gestemd hebben of niet. ALs je ziet dat sommige stemmingen maar met een paar honderd of duizend stemmen verschil zijn, dan kan dat ook wel meespelen.

'Wokeisme' was vervelend en die gemene blauwharen zijn nu eens goed op hun plaats gezet, proficiat. Je mag nu transgenders uitschelden op twitter en je zal minder zwarte lesbiënnes op de TV zien. Hoop dat het het waard is geweest.

'Wokeisme' was vervelend en die gemene blauwharen zijn nu eens goed op hun plaats gezet, proficiat. Je mag nu transgenders uitschelden op twitter en je zal minder zwarte lesbiënnes op de TV zien. Hoop dat het het waard is geweest.
Inderdaad, ik snap dat sommigen hier graag focusen op woke, maar enkele maanden na de verkiezingen is dit het punt waar we zijn. Ik vraag me werkelijk af welke "doorgedreven woke moraliteit" zo belangrijk was om te bestrijden dat je liever deze internationale clusterfuck in de plaats wil. Van een Amerikaan met 0.0 interesse in het buitenland vind ik dat moeilijk te begrijpen, van Europeanen begrijp ik het helemaal niet.

Ja, iedereen heeft zijn redenen en si en la, op dit moment interesseert het me eigenlijk niet hoe reëel de woke-problematiek al dan niet was, want wat we nu meemaken lijkt me oneindig meer impact te hebben op onze toekomst, en een pak negatiever.

Hoeveel je hier leest dat Europa met de rug tegen de muur staat en niet meer kan doen. Jezus. Het is niet van kunnen maar van willen he. Als we willen pompen we zoveel geld in wapens voor Oekraïne dat Rusland gewoon weggeblazen wordt.
100% mijn gedacht.
Haal die handrem er nu eens af!
Laten wij de boel nu eens escaleren ipv Putin. Kan hij eens bedenken welke sancties hij ons wil opleggen. Nukes gaat hij echt niet gebruiken hoor, anders was er allang een tactische gebruikt op het slagveld.
Iets dat ik dan wel slim vind is bv. het gebruik van een vertaler, wat Poetin dus altijd doet. Dat had Zelensky ook beter gedaan: gewoon in het Oekraïens antwoorden. Dan moesten Trump & Vance geduldig wachten op de vertaling en konden ze niet constant onderbreken alsof het een soort kruisverhoor was.
Inderdaad. Probleem is dat Zelensky al meerdere malen in het Engels heeft gesproken, dus daar zouden dan nu ook weer opmerkingen over komen.

En kan de woke discussie afgesplitst worden aub? Heeft hier niets mee te maken.

Ik kan ook klagen over een trans persoon in mijn omgeving die tegen woke is, begrijpe wie begrijpe kan (ik niet), maar dat is hier niet aan de orde.

Nee, ik snap het oprecht niet. Leg mij aub eens exact uit wat "woke" is en waarom het als zo'n groot gevaar voor onze maatschappij en welvaart wordt aanzien. Wie voelt zich daardoor in een hoek gezet en waarom? Want als ik bvb kay-gell zijn voorbeelden lees kan ik alleen maar lachen en denken: als dát je grootste zorg is, hoe fucking goed is je leven dan niet..

5qCQHPq.png
Uiteraard is het goed leven, maar da's een beetje als zeggen dat bvb vreemdelingen het hier ook veel beter hebben dan in hun land van thuiskomst en dat ze dan maar niet moeten klagen dat ze soms wat last hebben van racisme. Een maatschappij die van een hele groep laat uitschijnen dat het slechte mensen zijn dat wekt reacties op, hevige reacties, en da's, volgens mij, voor een deel wat we hier zien, daar zijn wat agitatoren op gesprongen en die hebben nu succes.

Dit gaat over wat de maatschappij als de leidende moraal ziet, dat heeft vaak niet zo heel veel onmiddellijke praktische uitwerking maar het is duidelijk iets dat mensen bezig houdt en iets waarvan ze hun politieke stem laten afhangen.

Toch wel imo. Lees je eigen post is terug, dat zijn toch ingebeelde opgeklopte problemen? Voor Woke was het SJW. Ga ver genoeg terug en je ziet dat die onzinnige vijand creatie van alle tijden is. Het is gewoon de nieuwe markettingterm die dient als eufemisme voor het gebruikelijke extreem rechtse gedachtegoed dat op alles gekleefd wordt dat ze haten. Het klinkt gewoon beter dan te zeggen dat je tegen vreemdelingen, homos, vrouwenrechten, regenbogen, de huidskleur van figuren in tv shows, ...

Rechtse propaganda kranten hebben altijd al vol gestaan met zulke haatzaaiende onzin, ook tijdens de tweede wereldoorlog. Het is nu gewoon veel gemakkelijker en breder te verspreiden dankzij figuren als Andrew Tate op social media. Op zich is het geen reeel probleem, dat mensen het geloven is het probleem. Het is een wapen om de massa mee te bespelen en zo westerse samenleving en democratie uit elkaar te scheuren. Exact wat Rusland reeds uitschreef eind jaren 90 in foundations of geopolitics om het westen te overwinnen en iets wat ze haarfijn hebben weten uit te spelen.
Opnieuw, je kan alles op een hoop smijten en doen alsof het hetzelfde is omdat je dan intellectueel luie vergelijkingen kan maken maar dat maakt daarom alles nog niet hetzelfde. We zitten niet in de op dat vlak makkelijke tweede wereldoorlog, met holocaust plegende nazi's aan de ene kant en de verdedigers van het vrije westen aan de andere kant.

Misschien dat we opnieuw on topic kunnen gaan?

Ik geloof dat Zelenski misschien best een stap opzij zet en de macht overdraagt aan die populaire generaal. Die kan dan in Washington nog eens proberen tijd en wapens te winnen.

Wat Europa betreft, verwacht ik eigenlijk een grote dosis realpolitik en dus moeten we héél lief zijn t.o.v. Erdogan, de enige nato bondgenoot met een fatsoenlijk leger en een bloeiende wapenindustrie.

Als de US de Nato verlaat, hopelijk pakken ze Hongarije en Slovakije in 1 vloeiende beweging mee.

@Enforcer
@noccy

Jullie hebben naar mijn mening het beste zicht op wat er op het slagveld gebeurt. Zou het wegvallen van Amerikaanse steun een significante impact hebben op de oorlog of zien jullie eerder dat het front gaat bevriezen? De Russische opmars begint stilaan toch ook af te remmen door de opstapelende verliezen en Oekraïne heeft niet de stootkracht om de Russen fors terug te duwen (dorpjes hier en daar gelaten).

Europese steun zal mogelijk wel worden opgetrokken maar volstaat dat? En hoe kan Trump nog stokken tussen de wielen steken?

Ik denk dat we eerder richting een wapenstilstand gaan dan naar een duurzame vrede. Zie Korea.
Ik had ik denk gisteren al gezegd dat de impact het grootst zou zijn voor artillerie, luchtafweer en starlink maar blijkt dat dat niet correct is.
blauw = USA, groen = EU, geel = andere
vlnr: 155mm artillerie, andere kalibers artillerie, APC/IFV, MRAP, tanks, luchtafweer, helikopters, vliegtuigen, ECV's, logistieke voertuigen, medische voertuigen en materiaal, andere.
Europese artilleriemunitie is aan het opschalen al heb ik geen idee hoe snel. Rheinmetall heeft aangegeven dat het Duitse autofabrieken wil ombouwen om gepantserde voertuigen te maken dus het MRAP probleem lijkt zichzelf ook op te lossen, dus dan blijft enkel het luchtafweerprobleem over.

Toen Oekraïne zonder 155mm artilleriemunitie zat heeft het de oorlog ook overleeft door over te schakelen op FPV's dus hoewel het wel een impact zal hebben zou die wel eens beperkt kunnen blijven.

Ik heb geen uitgesproken meer over wat er al dan niet gaat gebeuren. Laat Rusland maar een dorpje veroveren in ruil voor duizend Russen, aan dit tempo zijn er meer dorpjes dan Russen. Zet de deepstrike campagne verder, Budanov zei een tijdje geleden dat de VS regelmatig had gevraagd om terughoudendheid met betrekking tot bepaalde doelen maar ik zie eerlijk gezegd geen reden meer om terughoudend te zijn wanneer de VS toch openlijk vijandig is. Take the gloves off and hit them where it hurts. Olie- en gasinstallaties, chemische fabrieken, oorlogsfabrieken, energiecentrales (met uitzondering van kerncentrales omwille van "framing"), GRAU depots,...

Race to the bottom.

Ook weer schrijnend dat een aantal mensen die nog nooit een betekenisvolle post hebben gemaakt in deze thread nu plots weer een gevecht beginnen over "woke". Precies of dat ook maar op één of andere manier relevant is aan wat er hier aan het gebeuren is. Shame on you.

Voor mocht er nog twijfel zijn over wat voor een ... Vance is. Als je nu nog steeds niet ziet aan welke kant de VS staat dan ga je het nooit niet zien.
JDVance.jpg.70597211138ded114bd457f3754f7502.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
We zitten niet in de op dat vlak makkelijke tweede wereldoorlog, met holocaust plegende nazi's aan de ene kant en de verdedigers van het vrije westen aan de andere kant.

Heb de woke discussie afgesplitst naar de woke thread, bij deze terug wat meer on topic;

Hoe kan je daar zo zeker van zijn? Je wil alles heel graag minimaliseren en onder de mat vegen maar je kan toch moeilijk ontkennen dat de kans dat we aan de vooravond staan van een volgend grootschalig conflict serieus aan het stijgen is? En je ziet toch aan de ene kant alle dictators van Putin, Xi, Orban, extreem rechtse kopstukken en nu jammer genoeg ook de US met Trump zich scharen achter "anti-woke" en tekeer gaan tegen alles wat ze onder die paraplu duwen? In Rusland is die zuivering van de maatschappij al lange tijd bezig en worden homos in kampen gestoken voor het zogezegd verspreiden van lgbtq propaganda. Ook in China worden ze zwaar onderdrukt. En ja ook Trump pusht volop maatregelen om het leven voor minderheden moeilijker te maken niet het minst gewoon met zijn discours dat haat tegenover hen aanwakkert. Met republikeinen die de russische lijn volgen en nu ook openlijk durven praten over lgbtq propaganda en zo zelfs sexuele voorlichting aan banden leggen alsook boeken verbieden zijn ze nog maar op stoom aan het komen. Wie weet waar dat gaat eindigen? Je hoort nu al af en toe stemmen opgaan voor heropvoedingskampen. Zou het je echt verbazen moest Trump ballonetjes beginnen oplaten in die richting? Musk noemt zijn dochter "besmet met het woke mind virus". Het gaat echt razendsnel.

Het gaat wel degelijk om de strijd tussen democratie en persoonlijke vrijheid, de keuze om je leven te leiden hoe je wil vs dictatoriale regimes die willen voorschrijven wat kan en niet kan.
5j0sbrmof4le1.jpeg

Zal ook wel weer woke en polariserend zijn volgens de usual suspects hier. Ik sta daar echter volledig achter.

Dit is slechts een aspect maar je ziet dat terugdringen van persoonlijke vrijheden richting het conservatieve ideaalbeeld op zowat alle vlakken.

Zal ook wel weer woke en polariserend zijn volgens de usual suspects hier. Ik sta daar echter volledig achter.

Dit is slechts een aspect maar je ziet dat terugdringen van persoonlijke vrijheden richting het conservatieve ideaalbeeld op zowat alle vlakken.
Ik vind die foto eerlijk gezegd wat meegaan in het narratief van Rusland (en ook een deel van de conservatieven): dit alles reduceren tot woke vs anti-woke. Dat is voor mij een beetje het makkelijk te verkopen gezicht van een veel fundamenteler verschil tussen autoritaire regimes zoals Rusland, die voor het gemak religie en conservatisme omarmen, en ons democratisch model. Dat laatste dat, cfr. eerdere discussie, makkelijk te saboteren is omdat we alle zienswijzes toelaten, ook vijandige.

Er staan heel wat meer persoonlijke vrijheden op het spel als de invloed van Rusland groter wordt, dan expressie van gender.

Zonder Amerikaanse veiligheidsgaranties, ligt het ook moeilijk voor Europa dacht ik? Boots on the ground is voorlopig een rode lijn voor Poetin. Misschien kan Trump hem van gedachten doen veranderen.
De mythe zegt, dat het Rode plein effectief rood is geworden door alle rode lijnen die Poetin heeft getrokken sinds het begin van de oorlog.

Daarom ook dat ik zei dat het slechts één aspect is. Het gaat inderdaad veel breder dan dat. Rusland kleeft dat woke label op ons alsof opkomen voor persoonlijke rechten gaande van gender, geaardheid, religie, tot politieke orientatie een slechte zaak is. Natuurlijk deels om aan hun eigen bevolking het inperken van die rechten als een goede zaak te kunnen verkopen. Ze willen ook hun gas en olie aan de wereld blijven slijten dus zijn er nu zelfs in geslaagd klimaat ook onder die woke paraplu te duwen. We moeten dit leren omarmen als onze pluspunten die ze effectief zijn en niet meegaan in dat verhaal van extreem rechts dat ons uit elkaar wil spelen om hun eigen autoritaire singulaire visie door te duwen.

En los daarvan is er natuurlijk nog een veel breder geopolitiek machtspel en is dit maar één angle in hun verkoopspraatje dat ze over hun beoogde machtsuitbreiding gieten.

(Ik heb heel de dag gereden en heb nu niet 10 pagina’s doorgelezen dus excuses moest het hier al ergens staan en excuses voor de at random post)

Wat mij betreft gooien we Hongarije stante pede uit de EU.
Of het nu rechtmatig is of niet, dat is de enige taal die Orban en Trump begrijpen.
Act first, think later. Die processen die volgen dat bekijken we later wel.
Exact hoe Trump het in de US ook speelt.
Eenheid in Europa is wat we nodig hebben en wie niet mee wil vliegt eruit. Voorlopig maar 1 land dus we kunnen een perfect voorbeeld stellen.
We zijn lang genoeg braaf geweest.

(Ik heb heel de dag gereden en heb nu niet 10 pagina’s doorgelezen dus excuses moest het hier al ergens staan en excuses voor de at random post)

Wat mij betreft gooien we Hongarije stante pede uit de EU.
Of het nu rechtmatig is of niet, dat is de enige taal die Orban en Trump begrijpen.
Act first, think later. Die processen die volgen dat bekijken we later wel.
Exact hoe Trump het in de US ook speelt.
Eenheid in Europa is wat we nodig hebben en wie niet mee wil vliegt eruit. Voorlopig maar 1 land dus we kunnen een perfect voorbeeld stellen.
We zijn lang genoeg braaf geweest.
Lijkt me geen realistische optie. Er is geen mechanisme om lidstaten uit de EU te verwijderen en zomaar contractbreuk plegen lijkt me ook niet gezond voor onderlinge relaties met andere interne en externe bondgenoten.

Voor mocht er nog twijfel zijn over wat voor een mongool Vance is. Als je nu nog steeds niet ziet aan welke kant de VS staat dan ga je het nooit niet zien.
JDVance.jpg.70597211138ded114bd457f3754f7502.jpg
Waarom zou die foto de twijfel wegnemen? Ik denk dat er veel over heel de situatie te zeggen valt - maar een foto vanop een verkleedfeestje lijkt me nu niet het allerbeste bewijs?

Lijkt me geen realistische optie. Er is geen mechanisme om lidstaten uit de EU te verwijderen en zomaar contractbreuk plegen lijkt me ook niet gezond voor onderlinge relaties met andere interne en externe bondgenoten.
Eigenlijk heb je gelijk maar wat er momenteel allemaal gebeurt en zeker in de US waar ook Trump zich niets aantrekt van wetgeving maakt duidelijk dat we in Europa een hardere lijn moeten trekken.
Orban saboteert al jaren Europa en vandaag heeft hij wat mij betreft de laatste lijn overschreden door als enige europese leider zich achter Trump op te stellen.
Als we hem er niet uit kunnen gooien moeten we op zijn minst vanaf volgende week nieuwe wetgeving indienen die dit wel mogelijk maakt met als duidelijk doel om Hongarije eruit te gooien.

Daarom ook dat ik zei dat het slechts één aspect is. Het gaat inderdaad veel breder dan dat. Rusland kleeft dat woke label op ons alsof opkomen voor persoonlijke rechten gaande van gender, geaardheid, religie, tot politieke orientatie een slechte zaak is. Natuurlijk deels om aan hun eigen bevolking het inperken van die rechten als een goede zaak te kunnen verkopen. Ze willen ook hun gas en olie aan de wereld blijven slijten dus zijn er nu zelfs in geslaagd klimaat ook onder die woke paraplu te duwen. We moeten dit leren omarmen als onze pluspunten die ze effectief zijn en niet meegaan in dat verhaal van extreem rechts dat ons uit elkaar wil spelen om hun eigen autoritaire singulaire visie door te duwen.

En los daarvan is er natuurlijk nog een veel breder geopolitiek machtspel en is dit maar één angle in hun verkoopspraatje dat ze over hun beoogde machtsuitbreiding gieten.
Mijn punt was gewoon dat die foto -waarvan de de context niet ken- soldaten toont met de gay pride vlag. Als de retoriek/propaganda van je vijand is dat zij het laatste bastion zijn tegen de moreel corrupte Europese landen, en dat ook aantrekkelijk klinkt voor bepaalde conservatieve strekkingen in die landen (de hele woke discussie), moet je misschien nu niet net dat symbool gebruiken wanneer je ook wil overbrengen dat je strijdt voor pakweg vrije verkiezingen of vrijheid van religie.

Ik vind dat je hier al zo vaak ziet wat voor een gigantische bliksemafleider dat is, dan gaat het over woke terwijl de VS verdomme vriendjes lijkt te worden met een de facto dictatuur, waar de dictator de Orthodoxe kerk opvrijt om tot een soort staatsideologie te komen.

Intussen praat onze kersverse minister van defensie vrolijk de Amerikaanse administratie na.

De nieuwe defensieminister omschrijft een toekomstig vredesverdrag tussen Oekraïne en Rusland als “een deal waarbij de wapens zwijgen, er een vrede gegarandeerd wordt, en Zelensky de arm wat omgebogen wordt, zodat Rusland de gebieden kan behouden die het veroverd heeft.”
Je krijgt het gewoon niet heroverd”, aldus Francken. “Dat is wat Pete Hegseth (de Amerikaanse minister van Defensie, red.) onlangs zei in zijn toespraak op de NAVO-top: er is geen realistisch pad naar een militaire overwinning in Oekraïne. Onmogelijk. De Russische luchtmacht is vrijwel intact. De marine heeft een paar grote schepen verloren, maar is verder intact. Ze produceren meer wapentuig dan ze verbruiken, ze leggen zelfs opnieuw stocks aan, en ze sturen arme sloebers die niet in Moskou of Sint-Petersburg wonen naar de vleesmolen. En als je militair geen overwinning kunt behalen, moet je diplomatiek toegeven.”
Volgens Francken zal Moskou na het sluiten van vrede uit de hoek mogen en zal het geen zes maanden duren eer alle Amerikaanse bedrijven zijn teruggekeerd naar Rusland. “Daar gaat Poetin naar luisteren. Dan heeft hij én zijn imperium uitgebreid én het leger zo terug opgebouwd dat iedereen opnieuw schrik van Rusland heeft.”

Eigenlijk heb je gelijk maar wat er momenteel allemaal gebeurt en zeker in de US waar ook Trump zich niets aantrekt van wetgeving maakt duidelijk dat we in Europa een hardere lijn moeten trekken.
Orban saboteert al jaren Europa en vandaag heeft hij wat mij betreft de laatste lijn overschreden door als enige europese leider zich achter Trump op te stellen.
Als we hem er niet uit kunnen gooien moeten we op zijn minst vanaf volgende week nieuwe wetgeving indienen die dit wel mogelijk maakt met als duidelijk doel om Hongarije eruit te gooien.
Je hebt gelijk hoor maar het probleem is dat zo'n nieuwe wetgeving unanimiteit vereist onder de lidstaten en dat gaat nooit gebeuren nu.

Ik denk dat verdere integratie en unificatie van het Europese project eerder van initiatieven buiten de EU zal komen dan van binnenin. De EU is een orgaan dat toch eerder gefocust is op economische i.p.v. politieke of militaire integratie.

Lijkt me eerder het probleem van Europa te zijn.

Ik blijf het zeggen a) de wereld lacht ons uit en b)waarom zit Orban/HU (nog) in de EU

Een foto van een verkleedfeest van 20y geleden. Dan ben ik moslimterrorist, Dino en weet ik veel wat allemaal geweest... no.bo.dy cares, voer nu eens beleid ipv achteraf met de vinger te wijzen.

En Orban had 10y geleden er al uitgeflikkerd moeten worden. Die misbruikt zijn vetorecht continu om zijn gedacht erdoor te duwen en we (de EU pussies) blijven zakken Europees steungeld naar daar sluizen. Wie is dan de idioot?

En nu shit hit the fan met Orban. Wie had dat ooit kunnen denken... Gelukkig is er collectief "we are ukraine", whatever that means. Whatever die uitspraak oplost...

Btw Rusland, hier is nog een miljard voor gas dat we via een 3e land invoeren, behalve fico/orban, die mogen het rechtstreeks aan putin geven...

Laatst bewerkt:
Past goed in de Europese naïviteit. Nu is het natuurlijk beetje laat en moeilijk om hem er snel uit te flikkeren...

Anders moeten de achterdeur gewoon open zetten voor Jan en alleman.

Jarenlange geostrategische naïviteit en europese navelstaarderij, dit is het resultaat...

Terug
Bovenaan