Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Oekraïne zit nu ongeveer in dezelfde situatie als NS Duitsland na de slag bij Kursk.
Hier en daar een lokale aanval zal nog mogelijk zijn maar ook niet meer dan dat.
Hun zwaarbewapende en goedgetrainde mobiele reserve is grotendeels tot moes vermalen in hun compleet mislukt zomeroffensief van 2023..
Die Volksturm-milities die ze nu gaan vormen gaan het verschil niet maken.
Ook niet het geloof in nieuwe wunderwaffe (Himars, Patriots, leopards, Bradley's, Abrams...straks F-16's )
Wat ze wel kunnen met dat nieuwe pakket is de Russen meer afremmen en zorgen voor tienduizenden extra dode Russen..en voor minstens evenveel Oekraïense slachtoffers. "Tot de laatste Oekraïener" zoals het klinkt in Londen, Washington en in de NAVO-salons

Het mandaat van Zelensky loopt weldra af (21 mei dacht ik) en geen nieuwe verkiezingen in zicht.
Hopelijk nemen de resterende niet-Banderisten binnen de heersende kliek van Oekraïne via een staatsgreep de macht in handen en doen ze het enige logische om Oekraïne te redden van een complete én onherstelbare nederlaag met name vredesgesprekken.
De vergelijking met Kursk vond ik terechter bij het gefaalde zomeroffensief van 2023. Situatie is gelijkaardig: de aanvallende partij moet een offensief uitvoeren zonder verrassingseffect tegen een zeer goed ingegraven verdediger. Maar ondanks het optimisme aan de pro-Russische zijde is het niet zo dat Operatie Bagration 2.0 klaar staat in de coulissen om volgende maand of in juni los te barsten. Zoals ik eerder schreef wordt de frontlijn aan beide kanten te hard gemonitord door drones om een gemechaniseerde opmars mogelijk te maken.

Ik zie het wel mogelijk dat Oekraïne de komende maand of twee maanden nog redelijk wat terrein zal verliezen, maar niet in die mate dat het de handdoek in de ring moet gooien. Lavrov liet een balonnetje op door te suggereren dat Kharkov het volgende doelwit zou zijn, maar dat is een zeer grote stad en ik acht Rusland niet in staat om die stad deze zomer nog in te nemen. Tenzij de situatie van de Oekraïeners er nog slechter voor staat dan wat ons wordt voorgehouden, want tot een tijd geleden is Kiev altijd wat té optimistisch geweest tot ze onlangs hebben moeten toegeven dat ze er toch niet zo goed voorstaan.

"Wunderwaffe" zijn altijd relatief, want vroeg of laat wordt daar een oplossing voor gevonden. Baraktyar, HIMARS, Javelins, ... zijn intussen hun hype gepasseerd. Russen organiseren zich anders, HIMARS-projectielen kunnen worden onderschept en het dronevoordeel is Oekraïne al langer kwijt. Momenteel wordt naar Griekenland en Spanje gekeken, die naar verluidt wel een aantal Patriotsystemen kunnen missen. Maar het is ook geen set-and-forget-wapentuig zoals een machinegeweer. Daar is opleiding voor nodig, onderhoudstechniekers, munitie, ...

Ik ben er wel van overtuigd dat de kans groot is dat Zelensky na de oorlog wordt weggestemd. Zijn populariteit is al langer tanende. Ook Churchill overleefde het politiek niet lang na de oorlog.
 
Ik ben er wel van overtuigd dat de kans groot is dat Zelensky na de oorlog wordt weggestemd. Zijn populariteit is al langer tanende. Ook Churchill overleefde het politiek niet lang na de oorlog.
Ik had begrepen dat Zelensky geen interesse meer had om na de oorlog nog op te komen.

Cijfers die ik lees zijn dat zijn dat het vertrouwen in hem gezakt is van 84% in december 2022 naar 62% in december 2023. Voor de inval was het vertrouwen veel lager.

Maar dit zijn cijfers waar iedere Belgische politicus jaloers op is.
 
Wat is concreet een realistische outcome voor Oekraïne in een vredesovereenkomst?
En waarmee Putin akkoord gaat?
Niets.
Ik kan me nog voorstellen dat Oekraïne misschien akkoord kan gaan met het opgeven van de huidige veroverde gebieden.
Als ze daarna verder bij het Westen kunnen aansluiten.
Vergeet niet dat zonder die regio's ze niet veel grondstoffen hebben, zie dit kaartje:

Maar daar wringt het voor Putin: die aanvaard nooit een vredesovereenkomst waarbij Oekraïne bij de NAVO of EU komt, of zelfs nog maar het uitzicht heeft daarop.
En ik denk dat niemand in Oekraïne akkoord kan gaan met een vredesovereenkomst waarin die dingen niet staan. Want dat betekent effectief, met 99% zekerheid, dat Rusland terug Oekraïne zal binnenvallen, of via subversie Oekraïne terug onder de Russische invloedssfeer brengt.
Putin wil de Soviet gebieden terugbrengen bij de Russische Federatie. Dit heeft hij al meermaals gezegd:
 
Laatst bewerkt:
Niets.
Ik kan me nog voorstellen dat Oekraïne misschien akkoord kan gaan met het opgeven van de huidige veroverde gebieden.
Als ze daarna verder bij het Westen kunnen aansluiten.
Vergeet niet dat zonder die regio's ze niet veel grondstoffen hebben, zie dit kaartje:

Maar wringt het voor Putin: die aanvaard nooit een vredesovereenkomst waarbij Oekraïne bij de NAVO of EU komt, of zelfs nog maar het uitzicht heeft daarop.
En ik denk dat niemand in Oekraïne akkoord kan gaan met een vredesovereenkomst waarin die dingen niet staan. Want dat betekent effectief, met 99% zekerheid, dat Rusland terug Oekraïne zal binnenvallen, of via subversie Oekraïne terug onder de Russische invloedssfeer brengt.
Putin wil de Soviet gebieden terugbrengen bij de Russische Federatie. Dit heeft hij al meermaals gezegd:
Realistisch gezien denk ik dat Oekraïne eerder een bufferstaat wordt. EU/NAVO zal een mogelijkheid worden als Rusland helemaal wordt teruggeslagen over de grenzen heen, misschien met inbegrip van de Krim. Maar daarvoor zal het Westen ook moeten overschakelen tot een oorlogseconomie en zelf een interventie moeten doen.

Oekraïne zou akkoord kunnen gaan met het opgeven van de veroverde gebieden, maar dat zie ik Zelensky niet doen tenzij de situatie aan het front werkelijk catastrofaal is.
 
Maar een bufferstaat zijn is voor Oekraïne toch geen toekomst?
Zonder aansluiting bij het Westen komen ze de economische en demografische impact van deze oorlog niet te boven.
 
Maar een bufferstaat zijn is voor Oekraïne toch geen toekomst?
Zonder aansluiting bij het Westen komen ze de economische en demografische impact van deze oorlog niet te boven.
Ahum, ik denk dat het nu wel genoeg is geweest voor de EU om allerlei Oost-Europese landen binnen te halen. Er zijn er nu al te veel bij die er beter niet bij hebben gehoord of waar de EU toch beter iets langer mee had gewacht. Best de eigen huishouding eerst op orde brengen.
De demografische impact komen ze sowieso niet meer te boven in de komende decennia. Zelfs voor de oorlog kreeg men gemiddeld 1,2 kind per gezin. Dat is gewoon te weinig. De leegloop is als bezig van voor de invasie. Gaan we een verplicht volksverhuis organiseren? We krijgen ons demografisch "probleem" al niet opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Maar een bufferstaat zijn is voor Oekraïne toch geen toekomst?
Zonder aansluiting bij het Westen komen ze de economische en demografische impact van deze oorlog niet te boven.
Economisch en demografisch zal het sowieso al een uitdaging worden, vrees ik. Zeker als het oosten en de landbrug met de Krim in Russische handen blijft. Ik zeg niet dat dit voor Oekraine een ideale toekomst is, maar het is wel een realistische toekomst. Of wel bij de EU en niet bij de NAVO ...
 
Ik zie Oekraïne nooit in staat om de Krim terug te pakken. Zelfs al de andere door Rusland veroverde gebieden gaat al lastig zoniet onmogelijk zijn of moet zijn dat ze ineens gaan veel meer steun krijgen of met boots on the ground van de NAVO , wat ook niet gaat gebeuren.
 
Ondertussen blijft de 47ste brigade lustig verder Russische eenheden in de pan hakken en is Rusland
Veel pijnlijker kan een forumbericht niet worden.
Letterlijk terwijl jij dit hier neerpende namen de Russen Ocheretyne in waar de lustige 47ste Brigade betrokken was bij een mislukte rotatie.
Naast het verlies van Ocheretyne (gelegen op een strategische hoogte en één van de steunpunten van de 2de verdedigings-lijn na het verlies van Adviika) namen de Russen ook nog eens grote hoeveelheden Westers wapentuig (vooral Javelins) in beslag.
Intussen hebben de Oekraïners de "vleesmolen" in gang gestoken in een poging Ocheretyne terug in te nemen.
De arme drommels die dit moeten doen zullen geen lustige dromen hebben
 
Wat is concreet een realistische outcome voor Oekraïne in een vredesovereenkomst?
En waarmee Putin akkoord gaat?
Ik weet niet wat Putin wil of welke reserves ze al dan niet klaarstomen.
Maar op dit moment zou m.i. een realistisch compromis zijn dat de Krim plus de 4 oblasten die de Russen momenteel in handen hebben bij Rusland blijven.
Plus een neutraal Oekraïne, geen lid van Navo of Eu, een een beperking op hun leger (zoals in de Weimar Republiek).

Pijnlijk ?
Jazeker, maar binnen een jaar moeten ze hoogstwaarschijnlijk nog veel meer afstaan en nog eens een half miljoen doden en een compleet verwoest land.
 
Ik weet niet wat Putin wil of welke reserves ze al dan niet klaarstomen.
Maar op dit moment zou m.i. een realistisch compromis zijn dat de Krim plus de 4 oblasten die de Russen momenteel in handen hebben bij Rusland blijven.
Plus een neutraal Oekraïne, geen lid van Navo of Eu, een een beperking op hun leger (zoals in de Weimar Republiek).

Pijnlijk ?
Jazeker, maar binnen een jaar moeten ze hoogstwaarschijnlijk nog veel meer afstaan en nog eens een half miljoen doden en een compleet verwoest land.

En wat houdt putin dan tegen om binnen een paar jaar heel oekraine in te nemen als ie weer militair bijgetopt is en Ukraine amper nog militair iets voorstelt?
 
Maar een bufferstaat zijn is voor Oekraïne toch geen toekomst?
Zonder aansluiting bij het Westen komen ze de economische en demografische impact van deze oorlog niet te boven.
Waarom niet ?
Neutrale staat, strategisch gelegen, uitweg naar de zee in staat tot handel met Oost en West...kan zeker toekomst hebben.
Als ze aansluiten bij het Westen zullen ze zeker géén toekomst hebben.
Dan vertrekken er nog eens miljoenen (op een reeds bestaande demografische ramp) naar de EU waar ze goedkope arbeidskrachten graag zien komen.
 
Maar op dit moment zou m.i. een realistisch compromis zijn dat de Krim plus de 4 oblasten die de Russen momenteel in handen hebben bij Rusland blijven.
Dat lijkt aanvaardbaar, gezien de realiteit op de grond.

Plus een neutraal Oekraïne, geen lid van Navo of Eu, een een beperking op hun leger (zoals in de Weimar Republiek).
Dan moet er een guarantor zijn.
Bij de onderhandelingen in 2022 is gebleken dat de US en de EU dat niet willen doen.
Daarnaast is dat een de facto Navo lidmaatschap, aangezien bij nieuwe Russische agressie iedereen dan hulp zal verschuldigd zijn aan iedereen.

Of bedoel je zonder guarantor?
Dat lijkt mij dan vrij debiel en een open uitnodiging voor Rusland om binnen een jaar of 3 gewoon de rest van Oekraïne in te lijven. (Met minder weerstand door de beperking van het Oekraïense leger)
 
Veel pijnlijker kan een forumbericht niet worden.
Letterlijk terwijl jij dit hier neerpende namen de Russen Ocheretyne in waar de lustige 47ste Brigade betrokken was bij een mislukte rotatie.
Naast het verlies van Ocheretyne (gelegen op een strategische hoogte en één van de steunpunten van de 2de verdedigings-lijn na het verlies van Adviika) namen de Russen ook nog eens grote hoeveelheden Westers wapentuig (vooral Javelins) in beslag.
Intussen hebben de Oekraïners de "vleesmolen" in gang gestoken in een poging Ocheretyne terug in te nemen.
De arme drommels die dit moeten doen zullen geen lustige dromen hebben
Veel idioter moet een forumbericht niet worden.
Die rotatie was geen rotatie waar de 47ste Brigade bij betrokken was. Zij zijn net terug naar het front gestuurd om de "opmars" te stoppen.
Ocheretyne is helemaal geen strategisch punt, dit is zoals gewoonlijk weer zo benoemd door marginale sensatiezoekende journalisten die zien dat de Russische linie daar ietwat verder staat dan de rest en deze opmars graag bombarderen tot de grote Russische opmars in de hoop een paar easy clicks te krijgen van een paar marginale figuren. Die grote opmars is nu ongeveer een 6km diep en 2.5km breed en daar hebben ze 10 dagen voor nodig gehad... Bovendien is er nog geen enkel bericht dat zegt dat dat dorpje zou zijn ingenomen. De Russen zijn opgerukt langs de hoofdweg en hebben het stadscentrum ingenomen. Zowel ten Westen, als ten Noorden als ten Oosten van hen zitten er nog Oekraïners.

Het enige gevaar dat er nu is dat de Russen een opening zien voor de 27ste Motor Rifle Brigade die ze momenteel in die omgeving in reserve hebben. Maar als je af en toe eens google maps zou openen in plaats van Russia Today dan zou je zien dat het terrein ten zuidwesten als noorden van Ocheretyne helemaal niet in het voordeel is van de Russen aangezien het daar vooral uit drassig land en waterlopen bestaat, het enige voordeel dat ik kan zien is dat Ocheretyne een beetje hoger gelegen is dan het omliggende terrein maar dat zal niet zoveel impact hebben als het feit dat de Russen zonder enige tegenstand zweefbommen kunnen blijven gooien.
 
Ik weet niet wat Putin wil of welke reserves ze al dan niet klaarstomen.
Maar op dit moment zou m.i. een realistisch compromis zijn dat de Krim plus de 4 oblasten die de Russen momenteel in handen hebben bij Rusland blijven.
Plus een neutraal Oekraïne, geen lid van Navo of Eu, een een beperking op hun leger (zoals in de Weimar Republiek).

Pijnlijk ?
Jazeker, maar binnen een jaar moeten ze hoogstwaarschijnlijk nog veel meer afstaan en nog eens een half miljoen doden en een compleet verwoest land.
Mooie copy/paste van wat de Russen net willen. En binnen 10 jaar nog eens een inval doen.

Wat zit je eigenlijk over toekomst te spreken. Die toekomst is nu al verwoest door die rotte dictator.
 
Ik weet niet wat Putin wil of welke reserves ze al dan niet klaarstomen.
Maar op dit moment zou m.i. een realistisch compromis zijn dat de Krim plus de 4 oblasten die de Russen momenteel in handen hebben bij Rusland blijven.
Plus een neutraal Oekraïne, geen lid van Navo of Eu, een een beperking op hun leger (zoals in de Weimar Republiek).

Pijnlijk ?
Jazeker, maar binnen een jaar moeten ze hoogstwaarschijnlijk nog veel meer afstaan en nog eens een half miljoen doden en een compleet verwoest land.

Rusland viel Oekraine binnen ter denazificatie van de Oekrainse staat en de bescherming van Russische minderheden in het land. Jijzelf bent ook al enkele posts bezig met het voor te stellen van Oekraine als een nazistische staat.

En toch gaat je vredesvoorstel enkel over grondgebied. Bizar.
 
Rusland viel Oekraine binnen ter denazificatie van de Oekrainse staat en de bescherming van Russische minderheden in het land. Jijzelf bent ook al enkele posts bezig met het voor te stellen van Oekraine als een nazistische staat.

En toch gaat je vredesvoorstel enkel over grondgebied. Bizar.
In een land waar extreem rechts sinds 1991 nooit meer als 3% van de stemmen haalde is denazificatie natuurlijk prioriteit!
 
Veel pijnlijker kan een forumbericht niet worden.
Letterlijk terwijl jij dit hier neerpende namen de Russen Ocheretyne in waar de lustige 47ste Brigade betrokken was bij een mislukte rotatie.
Naast het verlies van Ocheretyne (gelegen op een strategische hoogte en één van de steunpunten van de 2de verdedigings-lijn na het verlies van Adviika) namen de Russen ook nog eens grote hoeveelheden Westers wapentuig (vooral Javelins) in beslag.
Intussen hebben de Oekraïners de "vleesmolen" in gang gestoken in een poging Ocheretyne terug in te nemen.
De arme drommels die dit moeten doen zullen geen lustige dromen hebben
Kennelijk hebben de Russen in Ocheretyne hun eigen troepen serieus onder vuur gehad...
 
Terug
Bovenaan