Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat staat er niet in. Eerder wanneer het uitkomt dus maw de huidige situatie. Biden kon ze ervoor ook leveren maar deed het niet.
Dat staat er ook niet he. Althans zo lees ik het toch niet. As soon as practicable betekent zo snel als praktisch mogelijk. Is misschien niet volledig hetzelfde als zo snel mogelijk maar zo veel verschil zit er nu ook weer niet op.

Biden zit natuurlijk met een verkiezingscampagne dus die zit wel met een zekere politieke druk om bepaalde zaken wel of niet te doen. Die zit ook nog op enkele miljarden die hij zonder toestemming van het congress aan Oekraïne kan geven maar dat doet die ook niet.

Nu los daarvan vraag ik mij nu wel af hoe effectief ballistische wapens zijn tegen een opponent die over een uitgebreide luchtverdediging beschikt. Dan lijken mij die nieuwere Oekraïense drones die lijken te beschikken over straalmotoren, hogere payloads en basis stealth capaciteiten toch beter gezien de beperkte kostprijs en korte "levertermijn".
 
Dat staat er ook niet he. Althans zo lees ik het toch niet. As soon as practicable betekent zo snel als praktisch mogelijk. Is misschien niet volledig hetzelfde als zo snel mogelijk maar zo veel verschil zit er nu ook weer niet op.

Biden zit natuurlijk met een verkiezingscampagne dus die zit wel met een zekere politieke druk om bepaalde zaken wel of niet te doen. Die zit ook nog op enkele miljarden die hij zonder toestemming van het congress aan Oekraïne kan geven maar dat doet die ook niet.

Nu los daarvan vraag ik mij nu wel af hoe effectief ballistische wapens zijn tegen een opponent die over een uitgebreide luchtverdediging beschikt. Dan lijken mij die nieuwere Oekraïense drones die lijken te beschikken over straalmotoren, hogere payloads en basis stealth capaciteiten toch beter gezien de beperkte kostprijs en korte "levertermijn".
Om dat gebied vraag ik mij af of we vanuit Europa ipv wapens te beloven we hun niet beter westersz productiecapaciteit en grondstoffen zouden geven.
 
Dat staat er ook niet he. Althans zo lees ik het toch niet. As soon as practicable betekent zo snel als praktisch mogelijk. Is misschien niet volledig hetzelfde als zo snel mogelijk maar zo veel verschil zit er nu ook weer niet op.
Daar zit net de grootste nuance in imo.
as soon as practicable means as soon as both possible and practical, taking into account all of the facts and circumstances.
Maw er is nog zoveel manoeuvreerruimte dat het eigenlijk niets zegt. Voor mij is dat praktisch hetzelfde als; we kijken wel.
Het is gewoon een belofte net zoals er zoveel beloftes zijn gedaan geweest.
 
Laatst bewerkt:
Bill is erdoor, nu naar de senaaat waar er dinsdag gestemd wordt.
En de eerste leveringen zouden maar een week duren eens Biden getekend heeft.



One official, who like some others spoke on the condition of anonymity to discuss the Biden administration’s planning, said that once the $95 billion foreign aid bill is finalized, it would take less than a week for some of the weapons to reach the battlefield.

Toch al een stap naar een houdbare verdediging, nu moet alles aan UA zijde ook nog goed lopen. (draft dodgers, verdedigingslinies, enz)


@Enforcer : ATACMS block 1heeft deze week nog een S-400 batterij vernield, dus het lijkt dat de russen daar minder op voorzien zijn als de Storm Shadow die ze ondertussen redelijk kunnen afweren.

 
Laatst bewerkt:
Gaat de discussie vooral niet over de long range ATACMS?

Me ook al afgevraagd, er staat niet expliciet bij welk type ATACMS .
Zelfs de oude hebben meer range als de standaard M30A1 dus kunnen ze dat ook benoemen als 'long range'.
Mijn comment was op Enforcer zijn twijfel of ballistische wapens wel nut hadden tegen Rusland's luchtafweer.
 
Me ook al afgevraagd, er staat niet expliciet bij welk type ATACMS .
Zelfs de oude hebben meer range als de standaard M30A1 dus kunnen ze dat ook benoemen als 'long range'.
Mijn comment was op Enforcer zijn twijfel of ballistische wapens wel nut hadden tegen Rusland's luchtafweer.
In het artikel dat je hebt gelinkt spreken ze van een dozijn ATACMS. De SAMs konden het waarschijnlijk gewoon niet aan en aangezien het clustermunitie was maakte het ook niet meer veel uit. Als er eentje door geraakt is het gewoon prijs. Geen enkel systeem is 100% failproof. Zelfs de Iron dome kan niet alles neerhalen en dat is voorlopig het beste wat er is. DDoS maar dan in de lucht :p
De bill heeft trouwens ook een provisie voor de confiscatie van Russian assets in de VS. Benieuwd wat er daar mee gaat gebeuren en wat de gevolgen gaan zijn op het internationaal toneel. In de VS staan er wel enkel kruimels geparkeerd. Kremlin heeft al laten weten dat ze ook tot confiscaties zullen overgaan mocht het werkelijk zover komen. Echter staat er in Rusland meer VS corp kapitaal geparkeerd.

Benieuwd wat China ook gaat doen nu dat Tiktok in het vizier komt.
 
Laatst bewerkt:
Kremlin heeft al laten weten dat ze ook tot confiscaties zullen overgaan mocht het werkelijk zover komen
Alsof ze al niet eigendommen van Westerse bedrijven geconfisceerd hebben:
In a decree published Wednesday, the Kremlin mandated the creation of new Russian-run companies to take over shares in the colossal Yuzhno-Russkoye oil and gas field, currently owned by Austria's OMV and Germany's Wintershall. The two European energy giants, both from countries that Moscow claims are "unfriendly" in the wake of its full-scale invasion of Ukraine, together hold a 60 percent stake in the drilling site in Russia's icy far north.
...
Meanwhile, the Kremlin has already confiscated assets belonging to Western firms like Danone and Carlsberg in the wake of their decisions to leave the market, handing the windfall to close allies of Putin and their families.
Eigendommen van eigen volk zijn trouwens ook niet veilig:
 
Ding is ook: al die wapens en munitie staan er niet op een week tijd. Zou eerder een kwestie van maanden zijn, maar heeft Oekraïne nog zoveel tijd? Niet dat Rusland meteen een doorbraak zal hebben, maar het is niet onrealistisch dat ze nog heel wat terrein kunnen innemen.
Niet alles staat er op een week tijd maar heel veel ligt toch gewoon in US depots op het Europese vasteland? Op een week tijd kan veel in Oekraïne belanden.
 
Niet alles staat er op een week tijd maar heel veel ligt toch gewoon in US depots op het Europese vasteland? Op een week tijd kan veel in Oekraïne belanden.
Ik was juist hetzelfde aan het typen. De hele US doctrine is dat ze eender welke militaire resource binnen de 24h eender waar op de wereld moeten kunnen brengen (gevechtsklaar) dat is een logistic powerhouse waar niemand tegen op kan waardoor ze ook in staat zijn om lange oorlogen over de hele wereld te voeren.
 
Over dit specifiek onderwerp:
US doctrine houdt in dat ze in verschillende zones (ik dacht 5) verspreidt over de wereld alle benodigdheden voorzien voor 1 brigade (+_ 6000 soldaten) volledig uit te rusten en minimum 2 weken (zelfvoorzienend) actief te houden in het veld. Het "just add bodies" principe. Niks zo makkelijk en vlot om snel en efficiënt wereldwijd te verplaatsen als gewoon mensen.
De Europese/Middenazië stock ligt btw hier in de ruime regio ( Zutendaal, Brunssum, in mindere mate Ramstein,..).
Nu zijn de vragen vooral:
- in hoeverre is die stock al aangesproken geweest
- gaan ze van hun doctrine afstappen en hun eigen middelen (tijdelijk) opofferen
- is daar wel beschikbaar waar UA nu nood aan heeft.
 
In Zutendaal ligt geen munitie. Daar is enkel rollend materiaal. Humvee, HET etc… en zo een uitklapbare pontonbrug.

Een deel van het personeel van Zutendaal zit nu in Polen voor Defender 2024. Die van Eygelshoven zitten in Roemenië.

 
Laatst bewerkt:
Over dit specifiek onderwerp:
US doctrine houdt in dat ze in verschillende zones (ik dacht 5) verspreidt over de wereld alle benodigdheden voorzien voor 1 brigade (+_ 6000 soldaten) volledig uit te rusten en minimum 2 weken (zelfvoorzienend) actief te houden in het veld. Het "just add bodies" principe. Niks zo makkelijk en vlot om snel en efficiënt wereldwijd te verplaatsen als gewoon mensen.
De Europese/Middenazië stock ligt btw hier in de ruime regio ( Zutendaal, Brunssum, in mindere mate Ramstein,..).
Nu zijn de vragen vooral:
- in hoeverre is die stock al aangesproken geweest
- gaan ze van hun doctrine afstappen en hun eigen middelen (tijdelijk) opofferen
- is daar wel beschikbaar waar UA nu nood aan heeft.

Er was geen wettelijke reden om niet alles al te verschepen naar bv Rammstein. Als het nu in 1 depot daar ligt of ergens anders op zich maakt het niet zoveel uit.
De transfer naar Oekraïne kon niet omdat er dan wel 'geld' nodig was om dat te betalen.
Als het nog niet klaar lag, dan zijn ze zeker begonnen direct na de stemming om al alles te verzenden. Van zodra de handtekening van Biden gezet is vermoed ik dat het maar kwestie van uren is voor de eerste leveringen in Oekraïne.
De reden waarom Rusland nu aan het winnen is, is dat Oekraïne gewoon niet genoeg munitie had om ze te doden. Tactiek van de russen zelf is niet veel veranderd, gewoon golf na golf sturen.
 
Mijn oog viel op dit artikel.
https://www.businessinsider.nl/economie-rusland-groei-imf-olie-china-poetin/

De sanctie van europa hebben vooral de europese burger getroffen denk ik dan. Een hogere energieprijs en het resultaat is dat de banden tussen rusland en china toch nog iets beter aangetrokken zijn waardoor ze zelf een 3% economische groei verwezenlijken in tijden van oorlog. Wat beter is dan de andere ontwikkelde landen.
 
belangrijkste stukje van heel artikel :
Rusland is steeds meer ingericht als een oorlogseconomie met een sterke focus op overheidsinvesteringen die de militaire industrie ondersteunen. Het land zal in 2024 naar verwachting met 3,2 procent groeien, waarmee de verwachte groei van die van ontwikkelde economieën zoals de VS (plus 2,7 procent), Duitsland (plus 0,2 procent), het Verenigd Koninkrijk (plus 0,5 procent) en Japan (plus 0,9 procent) ruimschoots ovetreft, aldus het IMF in een nieuw rapport.
 
Mijn oog viel op dit artikel.
https://www.businessinsider.nl/economie-rusland-groei-imf-olie-china-poetin/

De sanctie van europa hebben vooral de europese burger getroffen denk ik dan. Een hogere energieprijs en het resultaat is dat de banden tussen rusland en china toch nog iets beter aangetrokken zijn waardoor ze zelf een 3% economische groei verwezenlijken in tijden van oorlog. Wat beter is dan de andere ontwikkelde landen.
Dat is geen nuttige economische groei. Het is een toename overheidsinvesteringen in productie van militair materieel om het vervolgens te (laten) vernietigen.
Daarmee heb je geen toegevoegde waarde gecreëerd. De gewone Rus wint er niets mee, integendeel.
 
Dat is geen nuttige economische groei. Het is een toename overheidsinvesteringen in productie van militair materieel om het vervolgens te (laten) vernietigen.
Daarmee heb je geen toegevoegde waarde gecreëerd. De gewone Rus wint er niets mee, integendeel.
Kweet het niet echt. Die export naar china en het omzeilen van sancties om hun fossiele brandstoffen aan de man te brengen is ook een bron van inkomsten. Eentje waar china nog van profiteert want zij kunnen goedkoper energie aankopen dan andere westerse landen.
De fabrieksarbeiders die de granaten in elkaar draaien worden uitbetaald en kunnen hun brood en ontspanning kopen wat de economie ook ondersteunt.
 
Er was geen wettelijke reden om niet alles al te verschepen naar bv Rammstein. Als het nu in 1 depot daar ligt of ergens anders op zich maakt het niet zoveel uit.
De transfer naar Oekraïne kon niet omdat er dan wel 'geld' nodig was om dat te betalen.
Als het nog niet klaar lag, dan zijn ze zeker begonnen direct na de stemming om al alles te verzenden. Van zodra de handtekening van Biden gezet is vermoed ik dat het maar kwestie van uren is voor de eerste leveringen in Oekraïne.
De reden waarom Rusland nu aan het winnen is, is dat Oekraïne gewoon niet genoeg munitie had om ze te doden. Tactiek van de russen zelf is niet veel veranderd, gewoon golf na golf sturen.
Zelfs Oekraïense militaire bronnen geven aan dat de Russen zich aanpassen maar dan krijg je nog van die clichés te horen.
 
lol@ groeicijfers vergelijken van een land als Rusland dat 1/5de heeft van het GDP per capita van de USA.
Dat zou élk jaar 2-3%+ sneller moeten groeien en dan nog zou het 82 jaar duren eer het de US ingehaald heeft.

En nu met tijdelijke totale oorlogseconomie doet het eens 0,5% meer, en dan zijn er gasten die Rusland eens positief gaan beoordelen in vergelijking met het Westen 😄
 
Terug
Bovenaan