Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik vind het toch ook straf hoe weinig sense of urgency er in de verkiezingen is omtrent de situatie in Oekraïne. Geen enkele partij die zelfs maar een ballonnetje oplaat (of ik zie het toch niet passeren) om ons leger te versterken, een Europees leger op te richten, Oekraïne meer te steunen, ...
 
Ik vind het toch ook straf hoe weinig sense of urgency er in de verkiezingen is omtrent de situatie in Oekraïne. Geen enkele partij die zelfs maar een ballonnetje oplaat (of ik zie het toch niet passeren) om ons leger te versterken, een Europees leger op te richten, Oekraïne meer te steunen, ...
Misschien komt dat wel als de Rus in hun keuken zit omdat den Amerikaan geen raketten stuurt. :unsure:
 
De A7V sturmpanzerwagen overtreft blijkbaar iedere verwachting. Al die miljoenen in R&D voor moderne tanks en alles wat men nodig had was een kooi met platen en een stapel jammers on top om zoveel mogelijk frequenties te dekken een een minesweeper mod van voren.
 
O de ironie. Duitsland zet druk. Ik denk dat macron zijn haar aan het uittrekken is. Wat een praatbarak is de EU toch.
 
Na 5 maand palaveren en rond de pot draaien terwijl Oekraïne de hele tijd om hulp roept, zijn ze tot een akkoord gekomen met 4 landen om samen een brief te schrijven om andere landen aan te sporen om wapens te sturen! :)
 
Na 5 maand palaveren en rond de pot draaien terwijl Oekraïne de hele tijd om hulp roept, zijn ze tot een akkoord gekomen met 4 landen om samen een brief te schrijven om andere landen aan te sporen om wapens te sturen! :)
Doen ze dit al niet maanden. Elkaar brieven sturen en elkaar beschuldigen in interviews en aan te sporen om meer te doen?


Tbh zonder boots on the ground zie ik dit niet meer goedkomen. Tenzij er echt een mirakel gebeurd.
 
Dit was nogmaals een goeie test hé: Maken politiekers echt het verschil of is het zuiver zakkenvullerij op kosten van de belastingsbetaler en is de EU echt bekwaam iets te doen of kunnen ze echt niks?

2 jaar geleden was mijn antwoord: Het is zakkenvullerij en men zit géén reet in met Jan en Piet en de EU kan echt niks.
Mijn mening nu? Jammer genoeg had ik eventjes de hoop maar die was blijkbaar ijdel en naïef.

In wat een rotte wereld leven wij toch? Het enige geluk dat wij hebben is dat wij in een land geboren zijn waar het allemaal nog wel mee valt. Maar eigenlijk ben ik anderzijds beschaamd te behoren tot een gemeenschap die niks (of eerder TE weinig) doet voor de gemeenschappen die het minder goed hebben.

Nu ga ik misschien lichtjes of topic maar ik ben zeker dat veel mensen dit teleurstellend gevoel hier ook hebben.
Alsook: Er zijn nu ook al meer en meer landen die leiders kiezen die pro-Poetin zijn omdat de armere bevolking deze oorlog in de eigen zakken ziet verschijnen. En yup, voor veel mensen is het : de eigen zakken eerst. Als je geen brood kan kopen (lees het erg moeilijk hebt) begrijp ik dat ook wel. (Want er gebeurt in praktijk toch niks tot weinig)

De EU één groot gezamelijk blok (graniet)? Mmm. Nope.
 
Laatst bewerkt:
Mark Eyskens' omschrijving van de EU blijkt meer als 30 jaar later jammer genoeg nog altijd goed stand te houden.
 
Doen ze dit al niet maanden. Elkaar brieven sturen en elkaar beschuldigen in interviews en aan te sporen om meer te doen?
Dat zeg ik toch? :)

Tbh zonder boots on the ground zie ik dit niet meer goedkomen.
Ik weet niet wat jouw definitie is van 'goedkomen', maar dit is volgens mij het scenario met het meeste kans en waar Putin nu mee bezig is:

- Dit jaar zorgen dat hij Donetsk en Luhansk volledig inneemt, anders kan je moeilijk gaan zeggen dat ze jou dat gewoon moeten geven bij latere onderhandelingen.
- Als Trump overneemt begin 2025, is al gelekt dat hij sowieso de Donbass en Crimea als onderdeel van Rusland wil legitimeren in ruil voor het stoppen van de oorlog. Putin zal daar nog de andere 2 gebieden ook als surplus onderhandelen, en klaar is kees.
- Europa pruttelt wat, maar na een paar jaar is iedereen (al zeker de kiezer) alles weer vergeten, kondigt de nieuwe waan van de dag zich aan, en dan kunnen de relaties weer wat normaliseren.

Lijkt mij trouwens al bij al nog een goede uitkomst voor iedereen, als de rest van Oekraïne daarna dichter bij de EU kan aanleunen.
 
Dit was nogmaal een goeie test hé: Maken politiekers echt het verschil of is het zuiver zakkenvullerij op kosten van de belastingsbetaler en is de EU echt bekwaam iets te doen of kunnen ze echt niks?

2 jaar geleden was mijn antwoord: Het is zakkenvullerij en men zit géén reet in met Jan en Piet en de EU kan echt niks.
Mijn mening nu? Jammer genoeg had ik eventjes de hoop maar die was blijkbaar ijdel en naïef.

In wat een rotte wereld leven wij toch? Het enige geluk dat wij hebben is dat wij in een land geboren zijn waar het allemaal nog wel mee valt. Maar eigenlijk ben ik anderzijds beschaamd te behoren tot een gemeenschap die niks (of eerder TE weinig) doet voor de gemeenschappen die het minder goed hebben.

Nu ga ik misschien lichtjes of topic maar ik ben zeker dat veel mensen dit teleurstellend gevoel hier ook hebben.
Alsook: Er zijn nu ook al meer en meer landen die leiders kiezen die pro-Poetin zijn omdat de armere bevolking deze oorlog in de eigen zakken ziet verschijnen. En yup, voor veel mensen is het : de eigen zakken eerst. Als je geen brood kan kopen (lees het erg moeilijk hebt) begrijp ik dat ook wel. (Want er gebeurt in praktijk toch niks tot weinig)

De EU één groot gezamelijk blok (graniet)? Mmm. Nope.
Uiteindelijk komen mensenrechten en principes toch altijd op de tweede plaats na geld.
 
Radicale Republikeinen reageren furieus

Extremen blijven extremen. Het komt in feite op het volgende neer:
* Radicale republeinen gaan de procedure opstarten om Johnson net als zijn voorganger af te zetten als hij een steunpakket naar de kamer brengt tov Oekraïne.
* Johnson zal dus alleen dat steunpakket voorleggen als de democraten hem garanties geven dat ze tegen zijn mogelijke afzetting stemmen.
Hij wil namelijk kost wat kost niet het lot ondergaan van zijn voorganger en hij gaat die fout niet opnieuw willen maken (voor zichzelf dan)
* De democraten gaan hem mogelijks steunen (wat meestal niet gebeurt, want het blijft een republikein) maar dit hangt af van hoever Johnson wil gaan. Ze willen zijn voorstellen eerst goed bekijken.
* Trump heeft Johnson blijkbaar goedkeuring gegeven te onderhandelen over Oekraïne, waardoor Johnson bereid is de gok te nemen op voorwaarden dat de democraten hem steunen.

Maar is dit allemaal niet iets in de aard van 'too late? (Too little?)' Want zelfs al keuren ze een steunpakket goed, dan moet het opnieuw naar de senaat en .. dit steunpakket had er al lang moeten zijn.

Lijkt mij trouwens al bij al nog een goede uitkomst voor iedereen, als de rest van Oekraïne daarna dichter bij de EU kan aanleunen.
Buiten de Oekraïner zelf in de bezette gebieden die moet verhuizen en mogelijks financiëel hard achteruit gaat hé. :confused: Maar ja elke oorlog heeft winnaars en verliezers. Als puntje bij paaltje komt is het helaas toch ieder voor zichzelf in deze wereld.
 
Laatst bewerkt:
Mark Eyskens' omschrijving van de EU blijkt meer als 30 jaar later jammer genoeg nog altijd goed stand te houden.
Mja, schuld van de kiezer.

- (check dit forum...) Vanaf er iets tegen steekt --> "EU parlementsleden zijn postjespakkers en de EU dient voor derderangs politiekers die gaan uitbollen!"
- nergens een pleidooi om meer bevoegdheden aan Europa te geven qua defensie of buitenlands beleid. Ik zie dat in geen enkel verkiezingsprogramma.
- integendeel, de partij die het hoogst scoort bij de peilingen voor de verkiezingen dit jaar is Vlaams Belang. Die ervoor pleit om de EU nog te verzwakken en af te bouwen tot confederalisme.
 
Omdat de kiezer en dus het volk dat wil.
Voor mij persoonlijk? Er is géén enkele bestaande partij in België die de belangen verdedigt die ik voor ogen heb.
Dus voor wie ga ik dan stemmen?

Maar goed dit hoort in een ander topic thuis.
 
Dat zeg ik toch? :)


Ik weet niet wat jouw definitie is van 'goedkomen', maar dit is volgens mij het scenario met het meeste kans en waar Putin nu mee bezig is:

- Dit jaar zorgen dat hij Donetsk en Luhansk volledig inneemt, anders kan je moeilijk gaan zeggen dat ze jou dat gewoon moeten geven bij latere onderhandelingen.
- Als Trump overneemt begin 2025, is al gelekt dat hij sowieso de Donbass en Crimea als onderdeel van Rusland wil legitimeren in ruil voor het stoppen van de oorlog. Putin zal daar nog de andere 2 gebieden ook als surplus onderhandelen, en klaar is kees.
- Europa pruttelt wat, maar na een paar jaar is iedereen (al zeker de kiezer) alles weer vergeten, kondigt de nieuwe waan van de dag zich aan, en dan kunnen de relaties weer wat normaliseren.

Lijkt mij trouwens al bij al nog een goede uitkomst voor iedereen, als de rest van Oekraïne daarna dichter bij de EU kan aanleunen.
Goedkomen vanuit de ogen van Oekraïense regering nl feesten op de Krim in de zomer van 2023 en de volledige herovering van het territorium. Unpopular opinion: ze hadden 2 jaar geleden moeten doorzetten met de onderhandelingen. Oekraïne en het Westen hadden toen veel betere kaarten in handen en het Westen had gewoon moeten weten dat ze niet kunnen voldoen aan hun eigen beloftes. "Ja maar Iprin en Butcha!"... desondanks Irpin en Butcha waren achter de schermen de onderhandelingen nog steeds gaande en was er soort van akkoord. Israël/Gaza heeft er ook geen goed aan gedaan. Rusland overwinnen is Rusland bevechten op eigen terrein en dan is het kot te klein. Ik vermoed dat Poetin gaat blijven doorzetten ook al heeft hij Donbass in handen. De kaarten liggen op dit moment immers anders.
 
Laatst bewerkt:
Goedkomen vanuit de ogen van Oekraïense regering nl feesten op de Krim in de zomer van 2023 en de volledige herovering van het territorium. Unpopular opinion: ze hadden 2 jaar geleden moeten doorzetten met de onderhandelingen. Oekraïne en het Westen hadden toen veel betere kaarten in handen en het Westen had gewoon moeten weten dat ze niet kunnen voldoen aan hun eigen beloftes. Israël/Gaza heeft er ook geen goed aan gedaan. Rusland overwinnen is Rusland bevechten op eigen terrein en dan is het kot te klein. Ik vermoed dat Poetin gaat blijven doorzetten ook al heeft hij Donbass in handen. De kaarten liggen op dit moment immers anders.
Inderdaad, ofwel direct onderhandelen toen, ofwel moest meer steun aan Oekraïne gegeven worden. Maar niet laten aanmodderen zoals nu, dat is de slechtste oplossing.
 
Ik vermoed dat Poetin gaat blijven doorzetten ook al heeft hij Donbass in handen. De kaarten liggen op dit moment immers anders.
Misschien .. maar deze oorlog kost ook veel geld en middelen (en kanonnenvoer). Heel Oekraïne veroveren is zeker mogelijk (vrees ik) maar dat gaat nog wel een tijdje duren en daarna dat land onder controle houden is nog iets helemaal anders. Dus dan moet ie de oefening maar maken: Kosten vs baten. Ik zie het niet gebeuren dat hij eeuwig blijft doorgaan tot de laatste morzel grond van dat land, maar ik kan mij vergissen.

Echter wat een feit is: Poetin heeft nu veel speelruimte bij toekomstige onderhandelingen. Hij staat niet langer zo zwak als voorheen. Als men straks niet AL zijn eisen inwilligt dan zie ik hem gewoon wél doorgaan met de oorlog hé. Hij zal nu zo veel mogelijk willen verkrijgen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien .. maar deze oorlog kost ook veel geld en middelen (en kanonnenvoer). Heel Oekraïne veroveren is zeker mogelijk (vrees ik) maar dat gaat nog wel een tijdje duren en daarna dat land onder controle houden is nog iets helemaal anders. Dus dan moet ie de oefening maar maken: Kosten vs baten. Ik zie het niet gebeuren dat hij eeuwig blijft doorgaan tot de laatste morzel grond van dat land, maar ik kan mij vergissen.
Ik denk niet dat Rusland (op Medvedev na) gans Oekraïne wil of kan bezetten.
Zeker het westelijke deel (het vroegere Galicië) is sterk anti-Russisch.
Het bereiken van de Dnjepr en die rivier (op sommige plaatsen meer dan 1 km breed) als natuurlijke grens gebruiken zal al een succes zijn. Zo heeft men een grote bufferzone ter bescherming van de Krim en Donbass en bovendien is de bevolking er grotendeels Russischstalig en geen fan van de Maidan-Junta.

Blijft over het Zuiden én de historisch Russische stad Odessa (gesticht door Catharina De grote) waar de bevolking voor een groot deel pro-Russisch is.
Dit veroveren zou Oekraïne definitief uitschakelen als mogelijke bedreiging oa omdat daardoor Oekraïene afgesloten zou worden van de Zwarte Zee en een "landlocked" grotendeels agrarisch land zou worden.
Echter ligt Odessa achter de Dnjepr en zie ik de Russen niet in staat om dit te verwezenlijken.
Tenzij er een complete ineenstorting komt van het Oekraïnse leger.
 
Probleem met heel die situatie is dat het allemaal heel hypocriet en hol klinkt.

We hebben nul verplichtingen tov Oekraïne. Evenveel als we hebben tov pakweg Kongo of Eritrea of Syrië.

Dus dan moeten we ( de bevolking) gemotiveerd worden om op 1 of andere manier onze economie gedeeltelijk in de voet te schieten ( energie prijzen enzo), het milieu probleem weeral op de lange baan te schuiven, etc

Dan heb je imo twee mogelijke argumenten

a) we moeten ze helpen want anders staan de Russen morgen in onze keuken. --> klinkt redelijk hol want ze geraken zelfs met de minimale steun van het westen met moeite door Oekraïne, wat gaan die doen tegen heel NATO?

b) we moeten het doen wat het is moreel het juiste om te doen. --> redelijk hypocriet als je ziet hoeveel mensen we olijk laten sterven in afrika, midden-oosten, china, etc

Ik ben imo voor reden B en daar zouden we direct op moeten in zitten hebben. Maar dan ook duidelijk zijn als EU dat we dat doen omdat het in Europa is en afrika en MO kunnen de pot op. Communiceer dat duidelijk en je hebt uw bevolking mee.
 
Terug
Bovenaan