Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Nogal ja. Kwam het tegen op reddit.
Dat is het "voordeel" van vandaag: de oorlog wordt heel uitgebreid vastgelegd door al die drones en smartphones en ooggetuigenverslagen worden heel snel online verspreid. Vroeger was je afhankelijk van journalisten ter plaatse of moest je wachten tot de aanwezigen hun verslag uitbrachten.
 
Dat is het "voordeel" van vandaag: de oorlog wordt heel uitgebreid vastgelegd door al die drones en smartphones en ooggetuigenverslagen worden heel snel online verspreid. Vroeger was je afhankelijk van journalisten ter plaatse of moest je wachten tot de aanwezigen hun verslag uitbrachten.
Het is vooral een voordeel voor Rusland/China en consoorten.

Nu kunnen ze rechtstreeks hun desinformatie drek naar de Westerse consument pushen in de plaats van journalisten te moeten omkopen en beïnvloeden.

Gelukkig neemt de US al de eerste logische stap door Tiktok in Chinese handen te verbieden.
 
Waarom niet ?
Neutrale staat, strategisch gelegen, uitweg naar de zee in staat tot handel met Oost en West...kan zeker toekomst hebben.
Als ze aansluiten bij het Westen zullen ze zeker géén toekomst hebben.
Dan vertrekken er nog eens miljoenen (op een reeds bestaande demografische ramp) naar de EU waar ze goedkope arbeidskrachten graag zien komen.
Waarom niet?
Omdat als je daar als bedrijf investeert, je die investering waarschijnlijk binnen de 10 jaar kwijt bent omdat Rusland weer binnenvalt.

Neutrale staat zijn vanuit een zwakte bod biedt geen toekomst. België was ook neutraal voor WO1 en WO2. Heeft veel geholpen...
 
Van de miljoen filmpjes op YouTube over Rusland/Oekraïne die er bestaan, van een random account "reallifelore" (??), dat begint met "includes paid promotion", verteld door een AI gegenereerde stem?

Ja, dat is werkelijk het eerste waar ik een uur tijd aan zou besteden om mij te informeren.
Gewoon terzijde het feit dat er op staat "includes paid promotion" geeft me veel meer vertrouwen in iets dan al degene waar dat niet opstaat. Wat was dat EU rapport van een paar maand terug ook al weer? 75% van de media is niet open over wanneer ze betaald worden om iets te promoten. Dan liever degene die effectief de wet volgen.

(btw denk niet dat dat een AI generated stem is. Ik heb ooit eens een interview gezien met die kerel en hij klinkt effectief zo.)
 
Dat is een heel andere discussie natuurlijk, maar we willen allemaal kwaliteit en tegelijkertijd wil men absoluut niet dat die mensen betaald worden. ( oh nee reclame! Oh nee paywall! , etc)
 
Dat is een heel andere discussie natuurlijk, maar we willen allemaal kwaliteit en tegelijkertijd wil men absoluut niet dat die mensen betaald worden. ( oh nee reclame!
Oh nee paywall! , etc)
Oh nee paywall zal je mij alleszins nooit zien schrijven :)

Ik denk dat kranten met echt dikbetaalde journalisten als gatekeeper tussen de gigantische hooiberg aan desinformatie, een gouden toekomst tegemoet gaan.

Je ziet dat nu al met de Nyt, WSJ, en FT.
Die draaien recordcijfers omdat je anders tegenwoordig nog moeilijk de informatie tussen de bullshit kan halen wegens absolute overload aan dat laatste.
En dat wordt met AI exponentieel slechter.

De combinatie van factchecking en extra info (zoals de videobeelden op bv Twitter) zorgt dan samen voor effectief beter/sneller nieuws, waar minder in de doofpot kan gestoken worden.
 
Eindelijk wat goed nieuws! De Bill is nu volledig goedgekeurd en is onderweg naar de bureau van Biden.
De Britten die extra storm shadows gaan leveren en verschillende landen die extra patriot batterijen gaan leveren.
Al blijf ik het raar vinden dat die informatie steeds open en bloot gedeeld wordt. Stop daarmee en laat de Russen dat op de harde manier ondervinden.

Ondertussen precies ook aan het rommelen aan de Russische top.
https://www.bbc.com/news/world-europe-68886406
Russische vice minister van defensie die gearresteerd is op verdenking van corruptie. Toch redelijk uniek dat zulke acties worden ondernomen tegen de bovenste laag van de Russische elite.
 
Eindelijk wat goed nieuws! De Bill is nu volledig goedgekeurd en is onderweg naar de bureau van Biden.
De Britten die extra storm shadows gaan leveren en verschillende landen die extra patriot batterijen gaan leveren.
Al blijf ik het raar vinden dat die informatie steeds open en bloot gedeeld wordt. Stop daarmee en laat de Russen dat op de harde manier ondervinden.

Ondertussen precies ook aan het rommelen aan de Russische top.
https://www.bbc.com/news/world-europe-68886406
Russische vice minister van defensie die gearresteerd is op verdenking van corruptie. Toch redelijk uniek dat zulke acties worden ondernomen tegen de bovenste laag van de Russische elite.
Heeft misschien te maken met democratische regels dat ze transparant moeten zijn als ze 60 miljard steun geven aan Oekraïne?

Intussen is er wel dagelijks een nieuwe Russische opmars, al gaat dat niet over grote veroveringen. Veld hier, wijk daar, misschien eens een half dorp. Dat gaat nog wel een tijdlang blijven duren voor het momentum gekraakt wordt, zeker als dat verwachte offensief van start zou gaan (als dat van start gaat ...). Opvallend ook dat Krynky nog altijd in Oekraïense handen is en zelfs wat meer dan ervoor. Heeft Rusland geen goesting om daar granaten en manschappen aan te verspillen?

 
Heeft misschien te maken met democratische regels dat ze transparant moeten zijn als ze 60 miljard steun geven aan Oekraïne?

Intussen is er wel dagelijks een nieuwe Russische opmars, al gaat dat niet over grote veroveringen. Veld hier, wijk daar, misschien eens een half dorp. Dat gaat nog wel een tijdlang blijven duren voor het momentum gekraakt wordt, zeker als dat verwachte offensief van start zou gaan (als dat van start gaat ...). Opvallend ook dat Krynky nog altijd in Oekraïense handen is en zelfs wat meer dan ervoor. Heeft Rusland geen goesting om daar granaten en manschappen aan te verspillen?

Die sturen eens een drone of een FAB of wat artillerie als de AFU zich te veel laat zien. De AFU kan ook niet veel doen vanuit hun positie. Als de RAF te dichtbij komt dan worden ze onder voor genomen vanuit de linkeroever.
 
Heeft misschien te maken met democratische regels dat ze transparant moeten zijn als ze 60 miljard steun geven aan Oekraïne?
Betwijfel het, het is nu niet alsof er in het verleden zaken zoals black budgets bestonden.
Zelfs als men die budgetten zou moeten vrijgeven denk ik niet dat ze moeten gaan specifiëren wat er exact gestuurd wordt. Gewoon wat men besteed aan wapens, humanitaire hulp, etc.
Intussen is er wel dagelijks een nieuwe Russische opmars, al gaat dat niet over grote veroveringen. Veld hier, wijk daar, misschien eens een half dorp. Dat gaat nog wel een tijdlang blijven duren voor het momentum gekraakt wordt, zeker als dat verwachte offensief van start zou gaan (als dat van start gaat ...). Opvallend ook dat Krynky nog altijd in Oekraïense handen is en zelfs wat meer dan ervoor. Heeft Rusland geen goesting om daar granaten en manschappen aan te verspillen?

Krynky wordt dagelijks de vernieling in gebombardeerd door de Russen en dat al sinds maanden. De reden dat de Oekraïense mariniers daar nog zitten is omdat zij lokaal EW en drone overwicht hebben. De Maygar drone-eenheid is daar zeer goed uitgerust en is er tot nu toe in geslaagd om elke Russische aanval terug te slaan. Verliezen zijn echter niet van de poes en een paar weken geleden denk ik las ik een bericht dat slechts zo'n 10% van de originele 2700 mariniers nog in leven is en er zouden al tientallen boten verloren zijn gegaan tijdens het bevoorraden van de troepen en het weghalen van doden en gewonden.
 
Betwijfel het, het is nu niet alsof er in het verleden zaken zoals black budgets bestonden.
Zelfs als men die budgetten zou moeten vrijgeven denk ik niet dat ze moeten gaan specifiëren wat er exact gestuurd wordt. Gewoon wat men besteed aan wapens, humanitaire hulp, etc.

Krynky wordt dagelijks de vernieling in gebombardeerd door de Russen en dat al sinds maanden. De reden dat de Oekraïense mariniers daar nog zitten is omdat zij lokaal EW en drone overwicht hebben. De Maygar drone-eenheid is daar zeer goed uitgerust en is er tot nu toe in geslaagd om elke Russische aanval terug te slaan. Verliezen zijn echter niet van de poes en een paar weken geleden denk ik las ik een bericht dat slechts zo'n 10% van de originele 2700 mariniers nog in leven is en er zouden al tientallen boten verloren zijn gegaan tijdens het bevoorraden van de troepen en het weghalen van doden en gewonden.
Is het dan geen zonde om ervaren manschappen aan gort te laten schieten in de modder in een dorp waar toch nooit een groot offensief komt terwijl het oostfront steeds verder in elkaar lijkt te zakken?

Dit lees ik nu ook:

Oekraïne zet voor het eerst raketten met bereik van 300 km in, onlangs stiekem geleverd door VS

Dat wordt nog leuk.
 
Laatst bewerkt:
Is het dan geen zonde om ervaren manschappen aan gort te laten schieten in de modder aan een dorp waar toch nooit een groot offensief komt terwijl het oostfront steeds verder in elkaar lijkt te zakken?
Hoe onmenselijk het ook klinkt, manschappen zijn middelen net zoals artillerie, tanks en vliegtuigen. Momenteel heb je daar een paar 100 mariniers die het equivalent van 3 divisies waaronder VDV eenheden, een hoop BARS eenheden en elementen van het 49ste CAA vasthouden.
Waarschijnlijk weegt het verlies van dat regiment op tegen de mogelijkheid dat al die Russische eenheden ergens anders worden ingezet.
 
Hoe onmenselijk het ook klinkt, manschappen zijn middelen net zoals artillerie, tanks en vliegtuigen. Momenteel heb je daar een paar 100 mariniers die het equivalent van 3 divisies waaronder VDV eenheden, een hoop BARS eenheden en elementen van het 49ste CAA vasthouden.
Waarschijnlijk weegt het verlies van dat regiment op tegen de mogelijkheid dat al die Russische eenheden ergens anders worden ingezet.
Mja, Krieg ist Krieg ... Dat principe doet denken aan frontsteden zoals Breslau die bezet bleven door de Duitsers en op die manier troepen weghielden van het front. In dat geval had het natuurlijk weinig nut gezien de overmacht van de geallieerden, maar als met 100 man in Krynky inderdaad 3 divisies weghoudt van Adviivka is dat inderdaad begrijpelijk. Je moet wel maar eens de pech hebben om naar die plaats gedetacheerd te worden.
 

Iemand dit al gezien?

Ja, ik wilde dit net posten omwille van de afschuwelijke onzin die verschijnt over "vredesgesprekken" met het russische regime.
De laatste 20 jaar heeft "vrede" rusland nooit tegengehouden om gewoon de volgende stap te zetten naar een volgend land waar de russische minderheid moet beschermd worden. Met complete genocide en onderdrukken van de aanwezige meerderheid, en tienduizenden onschuldige slachtoffers erbovenop.

Als ik dan mensen in de pers zie zeggen "we hebben niet genoeg moeite gedaan om vredesgesprekken te starten" dan vraag ik me af of die wel IETS gevolgd hebben van de aanloop van die oorlog. De Europese leiders zijn toen wekenlang constant af en aan gevlogen richting Rusland of ontmoetingsplaatsen met de Russische top, en daar is gelogen en geluld geweest om de EU/VS af te houden terwijl de troepen aan de grens maar opbouwden tot ze complexloos een groot leger UA binnen reden. Elk vredesgesprek op dit moment dat NIET dreigt om daar een half miljoen mensen bij in UA te zetten gaat uitdraaien op Putin die eist dat UA alle natuurlijke bronnen gaat afgeven (en de helft van de nuttige bevolking als kweekvee) en het land af te zonderen van de Zwarte Zee, om er daarna effectief een nieuw Belarus type staat van te maken. Ondervoed, ongeschoold en onder de knoet. En enkele jaren later begint het hele circus weer opnieuw met een volgend land of territorium. Dit terwijl de nieuwe resources (mensen vooral) gewoon ingezet worden in de vleesmolen (kweekvee of kanonnenvlees voor het volgende land).

Het enige dat hier gaat werken is een even sterke macht tegenoverstelling opdat ze niet meer verder durven, op dat gebied was de koude oorlog toch een redelijk vredevol voorbeeld hoe dat je met een imperialistisch rusland moet omgaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan