Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Had dit niet gezien, maar is uiteindelijk al via PM beantwoordt, maar toch even herhalen hier:

Als de ADV dagen vast liggen (collectief ingepland), kan je die bij vertrek niet vervroegd opnemen (in je nadeel) net zoals je die wél kan opnemen als ze nét na je indiensttreding vallen, ongeacht dat je nog niet "lang genoeg" gewerkt hebt.
 
Heeft ziekteverlof invloed op je pensioen?
Is je ziekteverlofperiode volledig gelijkgesteld met normale werkperiodes?
Is er een minimum aantal gewerkte jaren nodig om recht te hebben op pensioen?
 
Heeft ziekteverlof invloed op je pensioen?
Is je ziekteverlofperiode volledig gelijkgesteld met normale werkperiodes?
Is er een minimum aantal gewerkte jaren nodig om recht te hebben op pensioen?
Ziekteverlof wordt gelijkgesteld, enkel voor het recht op een minimumpensioen zal er binnenkort een gedeeltelijke niet gelijkstelling zijn van de dagen ziekte om te bewijzen dat je minimum 20 jaar gewerkt hebt. Als je echter 20 jaar gewerkt hebt, zal je daar niks van voelen.

Je hebt pensioen vanaf de eerste dag dat je gewerkt hebt, voor zelfstandigen 1 kwartaal (allez, als dat al een cent oplevert)
 
Daarstraks een gesprek gehad met een aantal collega's in verband met het 'op vakantie gaan' als je in (langdurige) ziekte bent. Aangezien niemand echt 100% zeker was van het antwoord wil hier twee stellingen opperen waar ik nu wel benieuwd ben naar de antwoorden.

Stelling 1) Je hebt een reis gepland in pakweg juni en je valt ergens daarvoor uit met bv. gebroken hand of arm waardoor je maanden afwezig bent. Mag je nog op reis gaan en zou de werkgever hier op de een of andere manier moeilijk kunnen doen? Persoonlijk denk ik nu niet dat dit een probleem is in deze situatie.

Stelling 2) We draaien de situatie om: Je breekt je hand of arm waardoor je enkele maanden afwezig bent, maar hoewel je niet kan gaan werken, zou je in theorie wel bepaalde type reizen kunnen doen om de 'tijd te doden'. Kan/mag dit en zou de werkgever hierover moeilijk doen? Lijkt me hier alleszins sowieso wat gecompliceerder.
 
Daarstraks een gesprek gehad met een aantal collega's in verband met het 'op vakantie gaan' als je in (langdurige) ziekte bent. Aangezien niemand echt 100% zeker was van het antwoord wil hier twee stellingen opperen waar ik nu wel benieuwd ben naar de antwoorden.

Stelling 1) Je hebt een reis gepland in pakweg juni en je valt ergens daarvoor uit met bv. gebroken hand of arm waardoor je maanden afwezig bent. Mag je nog op reis gaan en zou de werkgever hier op de een of andere manier moeilijk kunnen doen? Persoonlijk denk ik nu niet dat dit een probleem is in deze situatie.

Stelling 2) We draaien de situatie om: Je breekt je hand of arm waardoor je enkele maanden afwezig bent, maar hoewel je niet kan gaan werken, zou je in theorie wel bepaalde type reizen kunnen doen om de 'tijd te doden'. Kan/mag dit en zou de werkgever hierover moeilijk doen? Lijkt me hier alleszins sowieso wat gecompliceerder.
Als je uw huis mag verlaten mag je ook naar buitenland
Maar je moet dat wel laten weten aan je werkgever dat je verblijfsadres verandert (ook als je in binnenland ergens anders bent voor meer dan 1 dag). Werkgever kan immers altijd controlearts sturen
 
Daarstraks een gesprek gehad met een aantal collega's in verband met het 'op vakantie gaan' als je in (langdurige) ziekte bent. Aangezien niemand echt 100% zeker was van het antwoord wil hier twee stellingen opperen waar ik nu wel benieuwd ben naar de antwoorden.

Stelling 1) Je hebt een reis gepland in pakweg juni en je valt ergens daarvoor uit met bv. gebroken hand of arm waardoor je maanden afwezig bent. Mag je nog op reis gaan en zou de werkgever hier op de een of andere manier moeilijk kunnen doen? Persoonlijk denk ik nu niet dat dit een probleem is in deze situatie.

Stelling 2) We draaien de situatie om: Je breekt je hand of arm waardoor je enkele maanden afwezig bent, maar hoewel je niet kan gaan werken, zou je in theorie wel bepaalde type reizen kunnen doen om de 'tijd te doden'. Kan/mag dit en zou de werkgever hierover moeilijk doen? Lijkt me hier alleszins sowieso wat gecompliceerder.
- Tijdens periode gewaarborgd loon: verblijfsplaats aangeven bij WG. Controle is mogelijk (in theorie) in buitenland.

- Ten laste ziekenfonds in primaire arbeidsongeschiktheid: toestemming nodig of enkel meldingsplicht in functie van bestemming (binnen EU= melden). Bij oproeping moet je verschijnen.
 
Sinds een tijdje wat gerichter op zoek naar een nieuwe job; uitgeblust in de zorg. Ik keek al wel eens op werkenvoor.be en daar na lang twijfelen in februari gesolliciteerd voor een administratieve functie op niveau hoger secundair onderwijs met het idee 'we zien wel'. Computertest gedaan die goed ging en 2 weken geleden dan een interview gehad. Zelf geen goed gevoel bij, ik had het idee dat ik te weinig kennis had, maar dit bleek onterecht. Goeie score en vandaag een jobaanbieding als statutair administratief assistent.
Ik ben er op zich deels voor mezelf al wel uit dat ik wel op de aanbieding in ga. Ik ga er qua loon iets op achteruit, maar daar tegenover staat geen lates, geen weekends, geen feestdagen. Thuis is thuis. Geen wekelijkse telefoontjes meer 'er zijn zieken, kan je inspringen?'. Een fysiek minder belastende job.
Maar dan komt de piekeraar in mij naar boven. Ik ken bv niets van contractueel, statutair en dergelijke. Zijn daar addertjes onder het gras waar ik rekening mee moet houden? Of zeggen jullie, nee dit is een no brainer, aanpakken!
 
Maar dan komt de piekeraar in mij naar boven. Ik ken bv niets van contractueel, statutair en dergelijke. Zijn daar addertjes onder het gras waar ik rekening mee moet houden? Of zeggen jullie, nee dit is een no brainer, aanpakken!

Op zich zijn dat geen addertjes onder het gras, je moet gewoon vooraf weten wat je bent en wat daar de gevolgen van zijn.

Statutair is een benoeming. Je tekent geen contract. Ze kunnen je moeilijker ontslaan, maar doordat je geen contract hebt, kunnen ze vaak ook wel makkelijker met je schuiven als het hun beter uitkomt van u op een ander stoeltje te zetten.
Contractueel is een contract van (meestal) onbepaalde duur. Dus je tekent normaal voor een specifieke functie.

Contractueel heeft vaak wel wat nadelen. Je bouwt geen ambtenarenpensioen op. Maar vaak wordt er nu ook al een groepsverzekering aangeboden bij contractuelen om dat te compenseren. Bij interne mobiliteit heb je als contractueel niet altijd de optie om mee te doen. Je hebt niet het voordeel van de opbouw van ziektedagen die statutairen hebben. (Een statutair krijgt jaarlijks een pakketje ziektedagen, waardoor die bij langdurige ziekte veel minder snel op een lager loon valt. Bij contractuelen val je al snel op ziekenkas en dus op 60% van je loon. Bij een statutair is dat pas als de ziektedagen op zijn.) Sommige verloven (4/5de, loopbaanonderbreking...) heb je als contractueel minder mogelijkheden.
Wat loon betreft spring je als contractueel niet automatisch naar een volgende loonschaal om de zoveel jaar. Dus als je contractueel bent in salarisschaal C1 ga je wel jaarlijks door je anciënniteit binnen C1 stijgen, maar je gaat niet automatisch naar C2 springen na enkele jaren.

Er zijn verschillen, maar ik zou vooral afwegen of je de job zelf ziet zitten. Dat lijkt me nog altijd de belangrijkste factor.
De vraag contractueel of statutair is eerder iets om af te wegen als je keuze hebt tussen een functie in het ene en een functie in het andere.
 
is er ergens een simulator waarbij je kan simuleren hoeveel belastingen je terugkrijgt als je bv een gans kalenderjaar met 2 niet werkt.
Dus gewoon "verlof zonder wedde" neemt, of "ontstlag geeft", en een wereldreis maakt.

Dus gemeenschappelijke inkomsten : Tja , 0 euro dan zeker.

Maar wel je hypotheek verder blijft afbetalen dat éne jaar, met je spaar centen.
 
is er ergens een simulator waarbij je kan simuleren hoeveel belastingen je terugkrijgt als je bv een gans kalenderjaar met 2 niet werkt.
Dus gewoon "verlof zonder wedde" neemt, of "ontstlag geeft", en een wereldreis maakt.

Dus gemeenschappelijke inkomsten : Tja , 0 euro dan zeker.

Maar wel je hypotheek verder blijft afbetalen dat éne jaar, met je spaar centen.
Niks he?
Uw totale aanslagvoet kan niet onder 0 gaan volgens mij
 
Niks he?
Uw totale aanslagvoet kan niet onder 0 gaan volgens mij
lijkt me straf... wat met de woonbonus dan en andere aftrekposten zoals pensioensparen?

Of moet je het dan zo "timen" dat je uw jaartje wereldreis of whatever, ergens halverwege een kalender(fiscaal)jaar doet, tot halverwege volgend kalender(fiscaal)jaar ?
 
lijkt me straf... wat met de woonbonus dan en andere aftrekposten zoals pensioensparen?

Of moet je het dan zo "timen" dat je uw jaartje wereldreis of whatever, ergens halverwege een kalender(fiscaal)jaar doet, tot halverwege volgend kalender(fiscaal)jaar ?

Om voor een belastingvermindering in aanmerking te komen moet u:

als uw inkomsten niet hoger zijn dan het belastbaar minimum, is het bedrag van uw belasting nul. U heeft dan geen recht op belastingverminderingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
lijkt me straf... wat met de woonbonus dan en andere aftrekposten zoals pensioensparen?

Of moet je het dan zo "timen" dat je uw jaartje wereldreis of whatever, ergens halverwege een kalender(fiscaal)jaar doet, tot halverwege volgend kalender(fiscaal)jaar ?
je zegt het zelf: aftrekposten. Die worden afgetrokken van uw belastbaar inkomen. Iemand zonder belastbaar inkomen kan dat daar dus ook niet vanaf trekken.
 
als uw inkomsten niet hoger zijn dan het belastbaar minimum, is het bedrag van uw belasting nul. U heeft dan geen recht op belastingverminderingen.
Aha ok bedankt voor deze info.

En wat is het belastbaar minimum dan juist, waarop je dan belastingsverminderingen kan op toepassen?
(google vertelt mij 6990 € p.p. dus je zou zeker 2 a 3 maand moeten hebben gewerkt hiervoor)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw ging solliciteren. Ze krezg twee loonsvoorstellen.
Optie A : loonbarema -400€ & bedrijfswagen

Optie B:loonbarema

Mag optie A voorgesteld worden?

Bedankt ☺️
 
Loonfiche april exact 2,5% bij op mijn brutoloon, tot op heden zonder iets van communicatie hierrond.
Stel dat dit een vergissing is en ze komen op hun stappen terug, heb ik dan ergens recht op?
 
lijkt me straf... wat met de woonbonus dan en andere aftrekposten zoals pensioensparen?

Of moet je het dan zo "timen" dat je uw jaartje wereldreis of whatever, ergens halverwege een kalender(fiscaal)jaar doet, tot halverwege volgend kalender(fiscaal)jaar ?

Dat timen is zoiezo extreem veel voordeliger omdat je gewoon weinig belastingen gaat betalen. Een half jaar werken gaat bijna bruto=netto zijn, in plaats van bijvoorbeeld een aanslagvoet van 30% gemiddeld.

Dus 1 jaar fulltime heb je maar 70% van wat je hebt als je 2x een half jaar werkt.
 
Terug
Bovenaan