Onderzoek Vaccinfraude Truierse Burgemeester

  • Onderwerp starter Deleted member 1307
  • Startdatum
Dat is wel een beetje wat ik bedoel, ja. Als hij geen 4 speurders aan zijn deur wou voor een huiszoeking over het lek, moet hij dat niet publiceren. Ik vind dat een heel normale gang van zaken in een rechtstaat.

Koppel daar echter niet de conclusie aan dat ik vind dat hij had moeten zwijgen. Daarmee spreek ik me niet uit of hij iets fout heeft gedaan in het naar buiten brengen. Absoluut niet. Maar als je dat in je brievenbus krijgt als journalist, is het niet een gok wat er gaat gebeuren. Je weet het. Dat is bij elke journalist en in alle gevallen zo. Hij wist dit 100% zeker voor hij één letter van zijn stuk had getypt. En op die manier komt het volgens mij ook niet intimiderend over, omdat dit een logisch gevolg is. De volgende stap die automatisch genomen zou worden. Dat bedoelde ik.

Ok, bedankt voor de duiding.
Al ben ik er niet mee akkoord... ik betwijfel sterk dat die journalist met zekerheid wist dat dit ging gebeuren (het inroepen van een schending van het medisch beroepsgeheim).
 
Het is inderdaad frappant (en schrijnend) dat het lek aangepakt wordt, maar het nepotisme niet.

En inderdaad, voor mensen "met een publieke functie" zouden er gerust andere standaarden mogen zijn dan voor jan modaal, die (heel) wat strenger zijn.
 
De vaccin-restjes zijn - zeker in de beginfase van de campagne - altijd al onderwerp geweest van vriendjespolitiek en zelfbediening. Ik heb onlangs nog vernomen van iemand die voor de gemeente Machelen werkt dat die als diensthoofd het aanbod kreeg voor een vaccin, ergens begin maart. Op dat moment waren zijn ouders zelfs nog niet opgeroepen. Die heeft geweigerd vermits hij vanuit zijn beroep geen vergroot risico heeft. Zelfs de brandweer van Machelen was op dat moment nog niet aan beurt.

Dat je de kostbare voorraad vaccins optimaal benut is een plicht maar dat betekent niet dat politici en hun entourage voorrang moeten krijgen. Geef het aan de vrijwilligers in de vaccinatiecentra, zorgpersoneel, winkelbediendes, leerkrachten, politie, brandweer, ... Regel dat toch integer en kies dan eerst voor de mensen die omwille van hun beroep een hoger risico op besmetting hebben... Oordelen dat je zelf het vaccin eerder mag krijgen omdat je je kop 's in dat vaccinatiecentrum steekt of - zoals die andere burgermeester - in de raad van bestuur zit van een WZC zijn echt geen integere redenen maar puur zelfbelang. Zeker als zou blijken dat je je familie en vrienden ook nog even voorrang hebt gegeven.

Dat dit in Sint-Truiden kwaad bloed zet kan ik goed begrijpen. Een burgemeester neemt een short cut terwijl op dat moment het personeel van de stedelijke kinderopvang nog niet werd gevaccineerd. Onbegrijpelijk.
 
Het is inderdaad frappant (en schrijnend) dat het lek aangepakt wordt, maar het nepotisme niet.

En inderdaad, voor mensen "met een publieke functie" zouden er gerust andere standaarden mogen zijn dan voor jan modaal, die (heel) wat strenger zijn.
Door het lek te onderzoeken (jij zegt 'aangepakt', maar het is onderzoeken), geef je niet aan dat het machtsmisbruik (niet nepotisme) niet zal aangepakt worden.
 
Het is inderdaad frappant (en schrijnend) dat het lek aangepakt wordt, maar het nepotisme niet.

En inderdaad, voor mensen "met een publieke functie" zouden er gerust andere standaarden mogen zijn dan voor jan modaal, die (heel) wat strenger zijn.
Ik denk dat de vraag eerder is of er iets strafbaar gebeurd is door de burgemeester om voorrang te krijgen. De onderzoeksrechter heeft enkel een mandaat over strafrechtelijke zaken hé, zoals het lekken van gegevens die medisch geheim zijn. Het vermeende nepotisme is (afaik) niet strafbaar maar uiteraard wel moreel verwerpelijk. Het onderzoek daarnaar is echter een politieke aangelegenheid
 
Dat is echter opnieuw gewoon een argument om je bij dit soort situaties neer te leggen en te doen alsof dat normaal is.

Tegenargument: dit soort vermeend nepotisme zou wél strafbaar moeten zijn én prioriteit moeten krijgen op het aanpakken van vermeende klokkenluiders in situaties als deze. Medisch geheim van een moreel corrupte burgemeester is wat mij betreft niet van tel.
 
Het vermeende nepotisme is (afaik) niet strafbaar maar uiteraard wel moreel verwerpelijk. Het onderzoek daarnaar is echter een politieke aangelegenheid
En daar blijft het angstvallig stil, of erger nog: "ze heeft sorry gezegd, da's genoeg voor ons"... Dàt is verwerpelijk. "In de privé" (of: zoals het zou moeten) wordt zo'n persoon per direct op non-actief gezet, in afwachting van het onderzoek.
 
Door het lek te onderzoeken (jij zegt 'aangepakt', maar het is onderzoeken), geef je niet aan dat het machtsmisbruik (niet nepotisme) niet zal aangepakt worden.

Als jij 2 kinderen hebt en één komt terug van school en bekent dat hij/zij heeft afgekeken op een toets en de ander komt thuis en bekent dat hij/zij € 500 heeft gestolen van iemand, dan zegt het véél over jou als jij die eerste eerst gaat ondervragen en straffen. Dat beide zaken niet kunnen of dat je zelfs beide zaken zou bestraffen, doet dan weinig ter zake.
 
En daar blijft het angstvallig stil, of erger nog: "ze heeft sorry gezegd, da's genoeg voor ons"... Dàt is verwerpelijk.

Tja, ze komt uit een partij waarvan:
  1. de vorige voorzitter zichzelf heeft weggepromoveerd tot minister van Welzijn in de Vlaamse regering en daar beschamend gepresteerd heeft.
  2. de nieuwe, huidige voorzitter gezellig is gaan lunchen op restaurant met één van zijn vorige ministers terwijl de horeca gesloten moest zijn omwille van de coronamaatregelen. Meer dan waarschijnlijk werd daar ook geen boete voor betaald, terwijl 5 studenten die in dezelfde periode buiten samen een broodje aten...
  3. het nieuwe wit konijn van Binnenlandse Zaken leuk is gaan binnen sporten als fotomoment terwijl de fitnesscentra voor het plebs gesloten zijn. Maar een pandemiewet in het parlement krijgen, daar heeft ze toch niet voldoende tijd voor gehad...
  4. een voormalig minister die uit schande ontslag had moeten nemen wegens paranoïde complottheorieën binnenkort nog promotie krijgt tot kromme rechter in het Grondwettelijk Hof.
Christelijke waarden, haha...
 
De vaccin-restjes zijn - zeker in de beginfase van de campagne - altijd al onderwerp geweest van vriendjespolitiek en zelfbediening. Ik heb onlangs nog vernomen van iemand die voor de gemeente Machelen werkt dat die als diensthoofd het aanbod kreeg voor een vaccin, ergens begin maart. Op dat moment waren zijn ouders zelfs nog niet opgeroepen. Die heeft geweigerd vermits hij vanuit zijn beroep geen vergroot risico heeft. Zelfs de brandweer van Machelen was op dat moment nog niet aan beurt.

Dat je de kostbare voorraad vaccins optimaal benut is een plicht maar dat betekent niet dat politici en hun entourage voorrang moeten krijgen. Geef het aan de vrijwilligers in de vaccinatiecentra, zorgpersoneel, winkelbediendes, leerkrachten, politie, brandweer, ... Regel dat toch integer en kies dan eerst voor de mensen die omwille van hun beroep een hoger risico op besmetting hebben... Oordelen dat je zelf het vaccin eerder mag krijgen omdat je je kop 's in dat vaccinatiecentrum steekt of - zoals die andere burgermeester - in de raad van bestuur zit van een WZC zijn echt geen integere redenen maar puur zelfbelang. Zeker als zou blijken dat je je familie en vrienden ook nog even voorrang hebt gegeven.

Dat dit in Sint-Truiden kwaad bloed zet kan ik goed begrijpen. Een burgemeester neemt een short cut terwijl op dat moment het personeel van de stedelijke kinderopvang nog niet werd gevaccineerd. Onbegrijpelijk.
Ik denk dat niemand betwist dat de ganse politiek wat meer integriteit aan de dag zou mogen leggen.
 
Als jij 2 kinderen hebt en één komt terug van school en bekent dat hij/zij heeft afgekeken op een toets en de ander komt thuis en bekent dat hij/zij € 500 heeft gestolen van iemand, dan zegt het véél over jou als jij die eerste eerst gaat ondervragen en straffen. Dat beide zaken niet kunnen of dat je zelfs beide zaken zou bestraffen, doet dan weinig ter zake.
Wat een vergelijking weer...
Er is hier niemand bestraft. Er zijn ook geen bekentenissen. Als ik dan eerst de ene wil onderzoeken en dan de andere, dan zegt dat niks, behalve dat degene die afkijken onderzoekt niet dezelfde is als degene die zware diefstal onderzoekt.

In welke rechtstaat leef jij als het enige wat telt, is wanneer iemand bestraft wordt, niet of en hoe?
 
Ik denk dat de vraag eerder is of er iets strafbaar gebeurd is door de burgemeester om voorrang te krijgen. De onderzoeksrechter heeft enkel een mandaat over strafrechtelijke zaken hé, zoals het lekken van gegevens die medisch geheim zijn. Het vermeende nepotisme is (afaik) niet strafbaar maar uiteraard wel moreel verwerpelijk. Het onderzoek daarnaar is echter een politieke aangelegenheid
Men kan het ook anders bekijken natuurlijk: Niet het feit dat de burgemeester (en gevolg??) zichzelf voorrang heeft verschaft maar wel het feit dat andere, kwetsbare personen, het recht op toegang tot het vaccin werd ontnomen - met wat goodwill is dat dus diefstal van een vaccin.
 
Het feit dat er sneller onderzoekers aan de deur van die journalist stonden dan aan de deur van Veerle Heerlen is wat mij betreft tekenend voor hoever machtsmisbruik, corruptie en nepotisme in dit land gewoon gelegaliseerd zijn. Zonder een kapster die haar mond voorbij gepraat had en een journalist en vrijwilliger van het vaccinatiecentrum die het aandurfden de klok te luiden hadden we hier geen weet van gehad.
Die laatsten zouden gewoon beschermd moeten worden door een klokkenluidersstatuut.
probleem is denk ik dat de burgemeester waarschijnlijk direct een klacht heeft ingediend voor het schenden van het medische dossiergeheim.
Terwijl de journalist het verhaal heeft gepubliceerd zonder een klacht in te dienen?
 
Stel je voor dat dan uitkomt dat een van de personen die afgebeld is ziek is geworden (of erger)...
Denk nu wel niet dat er iemand is afgebeld.
Er zijn mensen aan de kant geschoven onder druk volgens getuigen van het vaccinatiecentrum.

En dan lees je artikels zoals onderstaande. Mijn maag als burgemeester zou toch omdraaien.

 
Denk nu wel niet dat er iemand is afgebeld.

“Regelmatig kregen we één of meerdere namen van mensen die we ‘er snel even moesten tussen nemen’. Als we antwoordden dat er geen plaatsje meer vrij was in de dagplanning, kregen we te horen ‘dat we dan maar iemand anders moesten afbellen’.
 
Maar vind je het nu zelf niet belangrijk om ook maar een béétje van het onderzoek af te wachten voor je mensen aan het kruis nagelt? Zelfs de meest damning getuige zegt hier niet dat ze ook echt mensen hebben afgebeld. Maar in jouw versie zijn er al mensen gestorven omdat ze zijn afgebeld en in tussentijd toch corona hebben gekregen. Onder dwang van de burgemeester, waar we ook nog helemaal niet zeker van zijn. Maar wel tegen trial by media zijn in andere gevallen...
 
Zelfs de meest damning getuige zegt hier niet dat ze ook echt mensen hebben afgebeld
Dat je als burgemeester nog maar denkt van "ahja, dan bel je maar iemand anders af", dan ben je het ambt gewoon niet waardig. Dan maakt het eigenlijk niet uit of er ook effectief mensen wandelen werden gestuurd, de intentie was er.

Dat heeft niets te maken met "trial by media", maar gewoon met fatsoen en de meest basic normen & waarden.
 
Dat je als burgemeester nog maar denkt van "ahja, dan bel je maar iemand anders af", dan ben je het ambt gewoon niet waardig. Dan maakt het eigenlijk niet uit of er ook effectief mensen wandelen werden gestuurd, de intentie was er.
Natuurlijk niet. Maar dat was jouw post!

"Stel je voor dat dan uitkomt dat een van de personen die afgebeld is ziek is geworden (of erger)..."

Alsof het al een feit is. Waarop Lifen zegt dat het waarschijnlijk niet gebeud is. Wat je artikel niet bevestigt of ontkracht.
Natuurlijk maakt dat eigenlijk nog niet eens uit. En natuurlijk ben je dan het ambt niet waardig. Maar het klinkt verdorie haast als hopen op een dodelijke afloop, omdat het dat het nog sappiger zou maken. Er is één getuige tot nu toe die zegt dat ze gevraagd hebben om mensen af te bellen. Niet dat het ook echt gebeurd is. Ik zeg ook niet dat het niet gebeurd is, maar gewoon: Dat is dus waarom er onderzoeken gevoerd worden, hè.
 
Terug
Bovenaan