Onderzoek Vaccinfraude Truierse Burgemeester

  • Onderwerp starter Deleted member 1307
  • Startdatum
Om nog eens een poging te ondernemen een post te maken die alles samenvat, aangevuld met wat extra informatie die ik vandaag opgepikt heb:
Hoe weet jij dat vetgedrukte? Hoe weet jij wie die anonieme bron is, of wie de anonieme vrijwilliger is die komt melden dat de burgemeester geregeld druk zette? Durf jij er je hand voor in het vuur te steken dat dat met zuivere intenties is gebeurd? Dat die anonieme vrijwilliger hier geen andere motieven had? Ik niet, maar jij bent wel heel stellig.
Het vetgedrukte sloeg op wat gij zei. Dat is niet gebeurd, meer valt daar niet over te zeggen.

Ik zie wel een journalist die zijn bron heeft gecheckt en anoniem gemaakt, haar schriftelijke bewijzen heeft gecontroleerd en dan naar buiten heeft gebracht. Drie dagen later blijkt dat alles wat hij gepubliceerd heeft ook correct is. Waarom moet ik daar dan aan twijfelen, de feiten zijn er toch gewoon? Zelfs het vaccinatiecentrum zelf sprak Heeren haar uitleg tegen, openbaar, zonder anonimiteit! En aan de interviews van de journalist zelf te zien, weet die man waarmee hij bezig is dus ik heb ook geen reden om aan hem te twijfelen. Dus opnieuw snap ik niet waarom ge twijfel moet zaaien terwijl alles lijkt te kloppen. Lijkt me dat ge die vragen in uw quote allemaal zelf kunt beantwoorden op basis van de voorbije drie dagen.

Verder was het een vergelijking. Maar geen vergelijking van beide zaken en situaties. Ik zeg dat als je het medisch geheim ZO snel opgeeft dat nog voor een gerechtigde instantie kan inkijken of het opgeheven mag worden, iedereen het op eigen houtje mag opheffen als zij de zaak maar ernstig genoeg vinden, dat het dan niet meer bestaat. Punt.

Jij doet alsof je 1 van de 2 kanten moet kiezen: Ofwel mag er geen onderzoek gevoerd worden naar het schenden van het medisch geheim (nogmaals: onderzoek! nog geen veroordeling), ofwel kies je het kamp van Heeren en vind je dat ze niks verkeerds heeft gedaan. En dat is fout.

Er zijn hier twee verschillende zaken. Een onderzoek naar schending van het medisch dossiergeheim en hacking, en een de vaccinatiefraude van Heeren.
Neen, wat gij opnoemde zijn echte schendingen, dat snapt iedereen wel. Hier is dat voor zover bekend niet het geval, heeft er gewoon niks mee te maken en is weer een poging om iets via semantiek een bepaalde richting uit te sturen. Ik vind dit dan ook flauw terwijl ge Meneer Vingers op de vingers tikt voor hetzelfde, ook al heeft zijn

Er zijn screenshots van de vastgelegde afspraken, dat is het. Al de informatie gaat over de afspraken trouwens, enkel bij Heeren is er gezegd dat ze ook daadwerkelijk gevaccineerd is geweest, en zij is ook de enige aan wie dat gevraagd is als ik het goed heb. Ze hadden Heeren evengoed de vraag kunnen stellen of ze afspraken had kunnen vastkrijgen via haar zelf aangestelde manager, of haar familie afspraken had, of haar partijgenoten afspraken hadden. Door het specifieke doel van een afspraak bij een vaccinatiecentrum is dat hetzelfde als vragen of ze gevaccineerd zijn, maar dan zonder zelfs maar iets te schenden, lijkt me. Hoe dat ge zoiets wilt kaderen in de link die JPV geeft, geen idee, gewoon iets compleet anders lijkt me. Nogmaals: op het moment dat ze al wist dat ze een gefixte afspraak had voor haar eerste spuitje, zei ze op de radio dat ze legitiem op haar beurt wachtte. Naast haar hypocrisie die daar geen grenzen kent, was het zijzelf die besliste openbaar te maken dat ze zich zou laten vaccineren. Het probleem is het tijdstip en de daarbijbehorende fraude, niet het vaccin en het medisch geheim (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de discussie over het vaccinpaspoort en dat kenbaar maken op de eerste pagina van deze thread).

Ge laat u gewoon vangen door haar verdediging en klacht van medisch geheim en blijft daarover doorbomen. Opnieuw: ik weet niet waarom, zeker niet na de bevestigingen en bekentenissen van de beschuldigingen de afgelopen dagen. Het is een afleidingsmanoeuver, het interesseert haar geen fluit dat iemand dat wist, zij heeft vrijwillig haar vaccinatie ontbloot en heeft er nooit een geheim van gemaakt.

Er zijn twee (mogelijke) onderzoeken: Die naar de burgemeester en haar doen en laten. En die naar de gelekte vaccininformatie. Want dat laatste is dus medisch geheim, en als iemand daarmee zit te spelen, is dat wel degelijk ook een groot probleem. [...] Die journalist wordt niet onderzocht omdat hij nieuws heeft uitgebracht.
Zo werkt het bronnengeheim niet. Het is niet dat bronnen altijd geheim moéten blijven. Bronnengeheim is het recht van oa een journalist om zijn bron niet vrij te geven. Deze journalist doet dat niet. Hij moet die niet vrijgeven, een rechter kan hem niet dwingen. Dàt is het bronnengeheim. En dat is hier niet geschonden en zal zo snel niet geschonden worden.
Ik citeer uit het Belang van vandaag:
"Volgens de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) gaat het om een “illegale huiszoeking”. “De VVJ herinnert eraan dat de wet van 7 april 2005 op de bescherming van het journalistieke bronnengeheim dergelijk gerechtelijk optreden formeel verbiedt”
+
"De wet op het bronnengeheim. Daarin staat dat journalisten (en daaronder wordt iedereen verstaan die “regelmatig” informatie verspreidt voor het publiek, ook bloggers bijvoorbeeld, red.) alleen kunnen worden gedwongen om hun bron vrij te geven als er daardoor ernstige misdrijven kunnen worden voorkomen en deze informatie op geen enkele andere manier kan worden verkregen. Die voorwaarden zijn in deze zaak niet vervuld."

Dus die journalist werd wel degelijk onderzocht omdat hij nieuws bracht, en nog wel op een manier en met een doel die niet koosjer zijn volgens de wettekst, het had simpelweg niet mogen gebeuren. Dat onderzoek in het vaccinatiecentrum wel, maar dat was zoals al aangegeven door de onderzoekers eerder informatief.


En dan nog voor degenen die zich afvragen waarom het parket hier wel ingrijpt ... hou u vast aan de takken van de bomen:
"Rest de vraag waarom het parket in deze zaak wel erg snel in actie schoot. Persmagistraat Coppin: “We moeten prioriteiten stellen doordat onze personeelskaders niet meer voldoen, maar er zijn soms zaken die snel handelen noodzakelijk maken en die actueel en maatschappelijk belangrijk zijn.”
+
"Het parket verzet zich tegen de insinuaties dat het op politiek aangeven handelde. Heeren zei eerder dat ze de lokale politie opdracht zou geven om op zoek te gaan naar het lek. “Wij werken volledig onafhankelijk en we worden zeker niet beïnvloed door politici, dat moet ik ten stelligste tegenspreken”, zegt Coppin."

Lachwekkend, ik heb er geen andere woorden voor.

En natuurlijk is dit hele verhaal politiek ingegeven. Vooruit heeft nog een appeltje te pellen met Heeren, zie de hele voorgeschiedenis met Ludwig Vanboven en zijn aanvallen nu. We moeten echter wel door de opera heenkijken, recht naar de feiten - en de geruchten tot enig onderzoek afgerond is.
Neen, de gevolgen zijn politiek. En het schandaal zelf is politiek ingegeven, in de zin dat een of meerdere politiekers daar hun macht hebben misbruikt. Maar het naar buiten brengen van de feiten van het gesjoemel is dat niet, dat is gegaan via een vrijwilliger die anoniem via een journalist de bewijzen zwart op wit schijnt geleverd te hebben. Dat kan eventueel een politieke insteek hebben, maar het is vooral op elke manier er eentje van menselijk fatsoen.

De CD&V fractie behoudt het vertrouwen in Heeren :rofl:
Dat is toch alle schaamte voorbij, komaan jongens. Ik weet wel dat de politiek nooit is doodgevallen van wat zelfbediening meer of minder, maar je zou toch denken dat ze in dit geval kiezen voor de verantwoorde optie om haar op non-actief te zetten. Maar nee, onderzoeken waar het lek zit en ondertussen als één blok achter de sjoemelaar gaan staan.
Ge stelt het hier verkeerd voor, vind ik. Die lokale CD&V'ers gaan er niet achter staan, zij zijn de sjoemelaar. Heeren is gewoon de façade door haar functie en het gezicht van de machtsrelatie, maar degenen die voordeel hebben gedaan hadden ook vaak een link met de partij, actief of passief. Bijvoorbeeld iemand die als buurman werd genoemd, werd achteraf gepreciseerd als CD&V-mandataris.

En wat te denken van deze?
"Vooruit wil naar eigen zeggen Heeren graag de kans geven om antwoord te geven op de vele vragen die de Truienaars nog hebben. Een bijzondere, extra gemeenteraad zou hiervoor een goed forum zijn. Ook CD&V- voorzitter Joachim Coens zit op diezelfde lijn, zo verklaarde hij woensdagavond in VTM-nieuws. Maar niet gemeenteraadsvoorzitter Bert Stippelmans (CD&V) die de extra gemeenteraad niet ziet zitten."
+
"In de marge van dat overleg, wijst de oppositie op de rol van gemeenteraadsvoorzitter Bert Stippelmans, die ook voorzitter is van de CD&V-fractie. Volgens de oppositie werd ook zijn dochter vroeger gevaccineerd. “Daar is een goede reden voor”, zegt Stippelmans in VTM Nieuws. “Zij werkt als kinderverzorger en werd in die functie uitgenodigd tot vaccinatie.” Maar volgens VTM Nieuws zou de vrouw bij de gemeente werken bij de dienst Dierenwelzijn."

Ik kan niet genoeg benadrukken dat ge het ruimere plaatje mist als ge enkel op Heeren focust, en dat is wat ze ook wilt doen met dat excuus en de klacht van medisch geheim. Daarmee focust ze énkel op zichzelf, net zoals ze gedaan heeft in haar interviews over inschattingsfouten, er wordt niet gepraat over de anderen die mee in het systeem zaten daardoor. Heeren draagt de grootste verantwoordelijkheid door haar functie, maar doe de anderen geen oneer aan door enkel op haar te focussen.




tl;dr: De anonieme klokkenluider haar bewijs voor inbreuken lijken allemaal correct, er was een systeem waar de burgemeester van CD&V de manager van het centrum tegen de normale gang van zaken in zélf aanstelde en deze machtsrelatie misbruikte door namen door te geven voor op vaccinatielijsten, mensen van haar (lokale afdeling van haar) partij die haar nu in bescherming nemen waren onder de bevoordeelden in dat netwerkje, haar excuus van medisch geheim (voor zover dat er dus al zou zijn) had ze zelf al doorprikt, Heeren heeft de politie opdracht gegeven om haar afleidingsmanoeuver toch uit te zoeken, en de huiszoeking bij de journalist als gevolg daarvan lijkt illegaal terwijl dat die man gewoon zijn werk deed. En deze vrouw antwoordt op de vraag of ze haar ontslag gaat geven "niet relevant" en is nog steeds in functie als burgermoeder. Schei toch uit, ik weet dat het slechts lokale politiek is maar hier wordt ge toch pisnijdig van.

Zo, hier mag een slotje op totdat die hypocriete trien ontslag heeft genomen.
 
Ik ga uiteraard niet in op alles. Te meer omdat je gewoon dingen herhaalt die ik al heb ontkend. Je zegt nog altijd dat ik trap in de verdediging van Heeren als ik een onderzoek naar de procedure ivm vaccinatiedossiers en een bewezen lek daarin normaal vind. Terwijl ik al gezegd heb dat dat 2 aparte zaken zijn. Heeren heeft daar niks mee te maken, behalve dat ze zich burgerlijke partij stelt.

Maar als je heel eenzijdig de VVJ gaat citeren, de journalistenvakbond, dan mag je ook het citaat van Selis erbij zetten:
De speurders hebben zijn huis doorzocht en hebben hem ook gefouilleerd. "Ik heb hen meteen duidelijk gemaakt dat ik niet van plan was mijn bron bekend te maken. Ik ben journalist en zal dat nooit doen. Zij begrepen dat. Ik begrijp dan ook weer dat de onderzoeksrechter een aantal onderzoeksdaden moet stellen."

Mag ik erop wijzen dat dat bijna létterlijk is wat ik een paar pagina’s geleden schreef dat hij waarschijnlijk dacht? Toen ik het bronnengeheim uitlegde, wat jij ook wel een beetje fout voorstelt.

En voor de twintigste keer, dat Heeren er nog maar aan denkt om aan te blijven na wat hier gebeurd is, is schandelijk. Maar ik denk niet dat je daar veel tegenspraak voor zult krijgen. Niet doen alsof ik corruptie kol verdedigen, he.
 
Ik citeer uit het Belang van vandaag:
"Volgens de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) gaat het om een “illegale huiszoeking”. “De VVJ herinnert eraan dat de wet van 7 april 2005 op de bescherming van het journalistieke bronnengeheim dergelijk gerechtelijk optreden formeel verbiedt”
+
"De wet op het bronnengeheim. Daarin staat dat journalisten (en daaronder wordt iedereen verstaan die “regelmatig” informatie verspreidt voor het publiek, ook bloggers bijvoorbeeld, red.) alleen kunnen worden gedwongen om hun bron vrij te geven als er daardoor ernstige misdrijven kunnen worden voorkomen en deze informatie op geen enkele andere manier kan worden verkregen. Die voorwaarden zijn in deze zaak niet vervuld."

Dus die journalist werd wel degelijk onderzocht omdat hij nieuws bracht, en nog wel op een manier en met een doel die niet koosjer zijn volgens de wettekst, het had simpelweg niet mogen gebeuren. Dat onderzoek in het vaccinatiecentrum wel, maar dat was zoals al aangegeven door de onderzoekers eerder informatief.

Als dat klopt, zou het mooi zijn als de journalist hier zelf mee verder gaat en op zijn beurt een klacht indient.

Dat Heeren gefoefeld heeft met vaccinaties voor zichzelf en familie/kennissen, dat is op zich al redelijk beschamend. Maar ik vind vooral haar reactie achteraf wanneer het uitkomt gewoon degoutant.
 
de Veerle Heerlen's of de Sihame El Kaouakibi's van dit land hebben al genoeg vetpotten om aan te zetten - maar dit gaat om het verkrijgen van een significant voordeel in tijden van pandemie, dankzij haar positie én er nog over liegen ook.
Nu ja, enige nuance is wel op zijn plaats. Veerle Heeren haar man heeft in coma gelegen (in maart) en is nipt aan de dood ontsnapt. Dus ik begrijp wel waarom ze het gedaan heeft.

Al blijft dit natuurlijk NOT DONE, en vind ik ook wél, dat ze de eer aan zichzelf moet houden en gewoon MOET opstappen. Worst case is er iemand anders overleden omdat zij (en naasten) een voorkeursbehandeling gekregen heeft hé.

Maar ik vind vooral haar reactie achteraf wanneer het uitkomt gewoon degoutant.
Ja dat begrijp ik ook wel niet. Neem uw verantwoordelijk gelijk een echte man - correctie vrouw.
 
Laatst bewerkt:
Als dat klopt, zou het mooi zijn als de journalist hier zelf mee verder gaat en op zijn beurt een klacht indient.

Dat Heeren gefoefeld heeft met vaccinaties voor zichzelf en familie/kennissen, dat is op zich al redelijk beschamend. Maar ik vind vooral haar reactie achteraf wanneer het uitkomt gewoon degoutant.
Ik denk dat haar reactie meer heeft stukgemaakt bij het volk, dan die effectieve vaccinatie(s).
 
Nu ja, enige nuance is wel op zijn plaats. Veerle Heeren haar man heeft in coma gelegen (in maart) en is nipt aan de dood ontsnapt. Dus ik begrijp wel waarom ze het gedaan heeft.
Als ze het echt begrepen zou hebben, zou ze niet haar 23 jarige zoon om de lijst zetten, maar iemand op leeftijd die het echt nodig jad.
 
Heeft men bij CD&V reeds hun verantwoordelijkheid genomen? Want dat is meestal de afsluiter in zo'n zaken. En verder verandert er niets
 
CD&V gaat echt Heeren niet aan de kant schuiven in Sint-Truiden er zit daar niemand binnen die partij met wat politieke zwaarte (Truienaars kunnen mij altijd tegenspreken)

Haar afzetten wilt zo goed als zeggen dat CD&V de macht zal moeten afstaan bij de volgende verkiezingen. Voorruit heeft de oud burgemeester die staat te springen om terug de sjerp te krijgen. N-VA heeft met Engelbosch een oud-parlementariër en huidig schepen van onder andere wonen die zich graag profileert. Open-VLD heeft volgens mij de OCMW- voorzitter die goede vriendjes is met Engelbosch en zullen het wel op een akkoordje gooien.
 
Tja, zelf zie ik ze alvast niet opstappen. Dit zijn de daden van iemand zonder schaamte en geweten, die gaat dat niet eens plots ontwikkelen over 't weekend.

Langs de andere kant die oud burgemeester van Vooruit in Sint-Truiden is wat mij betreft ook geen zuivere, dronken rijden en vluchtmisdrijf plegen als politicus zou wat mij betreft ook voldoende zijn voor iemand minstens een paar jaar uit zijn politieke rechten te ontzeggen voor hogere functies: niet als burgemeester, niet als Vlaams parlementslid.

De vraag is of de andere partijen wel nog enige figuren van integriteit hebben, want bij sommige verkiezingen krijg je de indruk alsof je enkel nog kan kiezen voor de minst slechte optie. Je zou van minder een foertstem uitbrengen voor de extremen.
 
De vraag is of de andere partijen wel nog enige figuren van integriteit hebben, want bij sommige verkiezingen krijg je de indruk alsof je enkel nog kan kiezen voor de minst slechte optie. Je zou van minder een foertstem uitbrengen voor de extremen.
Dat gevoel heb ik ook steeds meer bij Vlaamse en Federale verkiezingen.
 
Eigenlijk zou de keuze niet bij haar moeten liggen, maar zou CD&V nationaal haar uit de partij moeten zetten als dit 100% vaststaat.

Benieuwd hoe CD&V hiermee gaat omgaan. Vriendjespolitiek à la lettre.

Maandagavond op de online gemeenteraad geeft ze uitleg.
Ze zou er vertellen dat - zonder dat ze het zelf wist - haar hele kabinet gevaccineerd is, horen we in de wandelgangen.

 
Zal beetje afhangen zeker wie ze in haar val allemaal zou kunnen meesleuren...

Overal waar macht wordt gegeven aan enkelingen is machtsmisbruik, laat daar dan toch deftige controle op zijn.
 
Benieuwd hoe CD&V hiermee gaat omgaan. Vriendjespolitiek à la lettre.

Maandagavond op de online gemeenteraad geeft ze uitleg.
Ze zou er vertellen dat - zonder dat ze het zelf wist - haar hele kabinet gevaccineerd is, horen we in de wandelgangen.

Amai dit ga in volgen.
 
Ik denk dat de CD&V top hier ook met de poepers zit hoor, maar langs de andere kant wellicht niets zal doen. Waarom? Hoe groot is de kans dat dit de enige gemeente is waar er gefoefeld is geweest?
 
Hoeveel politiekers zouden er feitelijk al gevaccineerd zijn. Zou Veerle de engiste zijn?
 
Terug
Bovenaan