ÉÉN Onder vuur

Dat dialect vond ik nog wel meevallen.

Maar ik had er eerlijk gezegd wel wat meer (blijkbaar te veel) van verwacht.
Er zitten een aantal goede acteurs in, maar daar blijft het dan ook wel bij.
 
Dat dialect vond ik nog wel meevallen.

Maar ik had er eerlijk gezegd wel wat meer (blijkbaar te veel) van verwacht.
Er zitten een aantal goede acteurs in, maar daar blijft het dan ook wel bij.
Was niet slecht maar is ook niet iets dat ik vb zou opnemen als ik niet kan kijken. Was meer dan degelijk.
 
Als Oostendenaar (aangespoelden, maar toch) vond ik dit geweldig om te volgen. Serie moet nog beetje op gang komen naar mijn gevoel maar ik vond het vooral heel mooi in beeld gebracht. Leuk weetje: acteurs hebben blijkbaar alle scènes zelf uitgevoerd. Chapeau voor Louis Talpe hiervoor, die scène op die kraan bijvoorbeeld, ik zie er dat hem niet veel nadoen. Al vind ik zijn karakter bij momenten wel vrij cringy overkomen overigens.
 
Aangenaam verrast. De verwachtingen lagen dan ook heel laag, De zondagsreeksen op één zijn de laatste jaren ronduit zwak.
Veel actie voor een eerste aflevering. Dat zal waarschijnlijk wel minderen en zullen meer gaan focussen op drama. Wat voor mij niet echt hoeft maar ik vrees er wel een beetje voor. Het keek gewoon heel vlot weg.
Een paar kleine frustraties, die filter is toch net iets te veel aanwezig dat het begint te storen, subtiel kennen ze blijkbaar niet.
En het West Vlaams voelt ook wat geforceerd aan, totaal geen probleem mee dat het volledig dialect is maar het mocht wel eens een andere locatie zijn dan de tiende keer West Vlaanderen.
 
Leuke eerste aflevering, maar ik snap de hype rond West-Vlaams ook niet.
Het was leuk bij het eerste seizoen van Eigen Kweek, bij Bevergem begon het al tegen te steken en nu is het afgezaagd.
Maar als iedereen weer massaal kijkt, zal het waarschijnlijk niet het laatste zijn.
Ik zie de meerwaarde ook niet: Windkracht 10 en Alfa papa tango etc, dat kon ook in AN of tussentaal en die reeksen waren ook super.
 
Leuke eerste aflevering, maar ik snap de hype rond West-Vlaams ook niet.
Het was leuk bij het eerste seizoen van Eigen Kweek, bij Bevergem begon het al tegen te steken en nu is het afgezaagd.
Maar als iedereen weer massaal kijkt, zal het waarschijnlijk niet het laatste zijn.
Ik zie de meerwaarde ook niet: Windkracht 10 en Alfa papa tango etc, dat kon ook in AN of tussentaal en die reeksen waren ook super.
Tijd om terug Antwaarps in al die series te krijgen. :unsure:
 
Maar het is een serie die zich authentiek probeert te presenteren, het gaat over brandweermannen in Oostende.

Hoe peisde da pompiers in Oostende onder mekaar klappen?

Mensen praten nu eenmaal in dialecten, net daarom dat ze in populaire fictie dat steeds vaker hanteren, het zorgt voor een zekere naturel in de performance. Uiteindelijk kan iedereen toch volgen via de ondertiteling.
 
Leuke eerste aflevering, maar ik snap de hype rond West-Vlaams ook niet.
Het was leuk bij het eerste seizoen van Eigen Kweek, bij Bevergem begon het al tegen te steken en nu is het afgezaagd.
Maar als iedereen weer massaal kijkt, zal het waarschijnlijk niet het laatste zijn.
Ik zie de meerwaarde ook niet: Windkracht 10 en Alfa papa tango etc, dat kon ook in AN of tussentaal en die reeksen waren ook super.
Zag onlangs windkracht 10 terug en het eerste wat me opviel was hoe raar die praatten. Niet alleen het AN maar ook gwn de uitspraken. Enz echt van die woorden die niemand gebruikt, soms meer schrijftaal bijna.

Is bij bijna al die oude series zo. Dat is toch ferm gebeterd.
In matroesjka's spraken ze ook wat Antwerps. Crimi clowns enz ook. Als een Hollander meedoet spreekt die Hollands.

Maar als een ander Vlaams accent op de tv is ( of zoals ze vroeger in windkracht 10 zouden zeggen 'op de buis') dan is dat een hype..
Eerste seizoen beau sejour was bv veel met Limburgs. Mij nooit aan gestoord.

Is toch gwn veel realistischer?
Al hadden ze nu idd wel deze serie even goed in Gent kunnen laten afspelen.
Brandweer zit niet enkel aan de kust.
 
Persoonlijk vind ik dat wel leuk serie's met hun eigen dialecten Spitsbroers was ook goed in het limburgs. Schoonste dialect is voor mij het gentse vroeger dan wel Flikken ma kan me niet voor geest brengen dat daar veel plat gents in gesproken werd.
Ik zie nu af en toe wittekerke eens die ze in de middag uitzenden en of spoed ik kijk daar nog altijd ens graag naar :)
 
Is toch gwn veel realistischer?
Al hadden ze nu idd wel deze serie even goed in Gent kunnen laten afspelen.
Brandweer zit niet enkel aan de kust.

Sponsoring speelt soms ook een rol in de keuze van de locatie. Kan evengoed zijn dat Oostende een som geld heeft gegeven aan het productiehuis om de serie in hun stad te laten afspelen.

Is al genoeg geweest dat steden televisiezenders betalen om een spelprogramma in hun stad te laten afspelen, dus waarom niet met zo een serie?
 
Volgens Nieuwsblad past het in een toeristische campagne:
De andere producties De Redders en Helden van hier: Oostende passen ook in dit plaatje om Oostende als decor te tonen. Het hoeft niet altijd geld te zijn, de Oostendse brandweer en de stad die zones afsluit voor de beste beelden is ook grote hulp.
 
Ik blijf het vermakend vinden. Echt spannend of diepgaand is het allemaal niet maar oké, blijft voor mij beter wat we gemiddeld op ons bord voorgeschoteld krijgen van onze Vlaemsche TV landschap.
 
Terug
Bovenaan