Gebruik neerklapbare achterbank

J Lawieck

Member
Wat is het nut van een neerklapbare achterbank als je ze blijkbaar niet (meer?) neergeklapt mag gebruiken?

Kijk uit: Veilig geladen de weg op
03:53
We zien hier dat u de achterbank neergeklapt hebt.
Dat mag niet.
U mag alleen de beschikbare kofferruimte gebruiken om een vracht te vervoeren.
 
We waren er net ook over bezig op Discord.

De wegcode van toepassing zal deze zijn:

De lading van een voertuig moet zodanig geschikt zijn dat ze bij normale wegomstandigheden :

1° de zichtbaarheid van de bestuurder niet kan hinderen;

2° geen gevaar voor de bestuurder, de vervoerde personen en de andere weggebruikers kan vormen;

3° geen schade kan veroorzaken aan de openbare weg, zijn aanhorigheden, aan de erin liggende kunstwerken of aan de openbare of privé-eigendommen;

4° niet op de openbare weg kan slepen of vallen;

5° de stabiliteit van het voertuig niet in het gedrang kan brengen;

6° de lichten, de reflectoren en het inschrijvingsnummer niet onzichtbaar kan maken.

Een lading op de achterbank kan naar voor schuiven, in dat filmpje is dat de uitleg erbij geloof ik.
 
We waren er net ook over bezig op Discord.

De wegcode van toepassing zal deze zijn:



Een lading op de achterbank kan naar voor schuiven, in dat filmpje is dat de uitleg erbij geloof ik.
Daaruit kan ik nu toch niet afleiden dat uw achterbank neerklappen niet mag.
Als je pakweg naar ikea gaat, ligt daar een kast, en die kan niet naar voor schuiven want die zit achter uw voorzetels.
 
In de video is te zien dat de achterbank is neergeklapt, waardoor de bigbag naar voor kan schuiven/vallen/watdanook als je een ongeval hebt of noodstop moet maken. De agente moet het in 't Engels uitleggen en volgens mij zit daar de verwarring.
Er bestaat geen enkel reglement dat zegt dat je de achterbank niet mag inklappen om cargo te vervoeren, maar er bestaat wel een reglement over ladingzekering. De automobilist in de video had die zak los zitten en de bank was neergeklapt waardoor die naar voor kon. Met een spanband er rond zou er geen opmerking zijn.
Meeste breaks met neerklapbare achterbank komen trouwens met een gekeurd cargo-net, dus de achterbank niet mogen inklappen voor cargo klopt niet.
 
In de video is te zien dat de achterbank is neergeklapt, waardoor de bigbag naar voor kan schuiven/vallen/watdanook als je een ongeval hebt of noodstop moet maken. De agente moet het in 't Engels uitleggen en volgens mij zit daar de verwarring.
Wat verder wordt nochtans iets gelijkaardigs gezegd in het Nederlands:
"Vervoer je goederen in je wagen gebruik dan enkel de koffer en niet de passagiersruimte.
Heb je toch voorwerpen die te groot of te lang zijn voor je wagen zorg dan voor aangepast vervoer.
Eventueel vragen aan vrienden of iets huren."

Het heeft dus niets met de taal te maken.
Of hun uitleg klopt, is uiteraard nog iets anders.

Er bestaat geen enkel reglement dat zegt dat je de achterbank niet mag inklappen om cargo te vervoeren, maar er bestaat wel een reglement over ladingzekering. De automobilist in de video had die zak los zitten en de bank was neergeklapt waardoor die naar voor kon. Met een spanband er rond zou er geen opmerking zijn.
Meeste breaks met neerklapbare achterbank komen trouwens met een gekeurd cargo-net, dus de achterbank niet mogen inklappen voor cargo klopt niet.
Da's dus hier het probleem:

Er zijn geen 'haken' voorzien om een spanband aan te bevestigen.

Over dat cargo-net is nauwelijks iets te vinden voor mijn wagen (Toyota Yaris mk2/XP9)
https://caddystorage.com.au/?s=yaris&post_type=product (recentere versie (mk4?), Australië, geen prijzen, is het wat gemakkelijk in en uit te bouwen?)
Je zou mogen verwachten dat zoiets ondertussen als accessoire kan worden gekocht bij het merk zelf, helaas. Ik vind toch niks terug op de websites van toyota be nl de.
 
Laatst bewerkt:
Wat verder wordt nochtans iets gelijkaardigs gezegd in het Nederlands:
"Vervoer je goederen in je wagen gebruik dan enkel de koffer en niet de passagiersruimte.
Heb je toch voorwerpen die te groot of te lang zijn voor je wagen zorg dan voor aangepast vervoer.
Eventueel vragen aan vrienden of iets huren."

Het heeft dus niets met de taal te maken.
Of hun uitleg klopt, is uiteraard nog iets anders.
Dat deel heb ik dan niet gezien, maar het is wel onzin wat ze vertelt. Ze mag mij gerust eens aan de kant zetten en me dat vertellen, achterbank ligt hier quasi altijd plat met gerief op en al controle in BE, NL en DK gekregen, dat mag gewoon zolang het veilig is. Ik mag trouwens les geven in code 95, dus vrij zeker van mijn stuk hier. :unsure:
Nu, die zin lijkt me eerder iets dat ze aanraadt en niet perse als waarheid vertelt.

Da's dus hier het probleem:

Er zijn geen 'haken' voorzien om een spanband aan te bevestigen.

Over dat cargo-net is nauwelijks iets te vinden voor mijn wagen (Toyota Yaris mk2/XP9)
https://caddystorage.com.au/?s=yaris&post_type=product (recentere versie (mk4?), Australië, geen prijzen, is het wat gemakkelijk in en uit te bouwen?)
Je zou mogen verwachten dat zoiets ondertussen als accessoire kan worden gekocht bij het merk zelf, helaas. Ik vind toch niks terug op de websites van toyota be nl de.
Zit er helemaal niets in je auto waar je een spanband of iets dergelijks aan zou kunnen vastmaken? Zelfs in de Fiat 500 van mijn vriendin kan dat.
Als er geen haken voorzien zijn, heb je normaal nog je isofix-haakje aan de achterzetel of de haken waar de zetel zelf op vast zit.

Voor dat cargo-net van toyota ga ik je niet kunnen helpen, geen idee bij dat merk, maar ik zou toch eens informeren bij een toyota-dealer, lijkt me sterk dat er helemaal niets voor te vinden zou zijn.
 
Dat deel heb ik dan niet gezien, maar het is wel onzin wat ze vertelt. Ze mag mij gerust eens aan de kant zetten en me dat vertellen, achterbank ligt hier quasi altijd plat met gerief op en al controle in BE, NL en DK gekregen, dat mag gewoon zolang het veilig is. Ik mag trouwens les geven in code 95, dus vrij zeker van mijn stuk hier. :unsure:
Nu, die zin lijkt me eerder iets dat ze aanraadt en niet perse als waarheid vertelt.


Zit er helemaal niets in je auto waar je een spanband of iets dergelijks aan zou kunnen vastmaken? Zelfs in de Fiat 500 van mijn vriendin kan dat.
Als er geen haken voorzien zijn, heb je normaal nog je isofix-haakje aan de achterzetel of de haken waar de zetel zelf op vast zit.

Voor dat cargo-net van toyota ga ik je niet kunnen helpen, geen idee bij dat merk, maar ik zou toch eens informeren bij een toyota-dealer, lijkt me sterk dat er helemaal niets voor te vinden zou zijn.
Ik ben in ieder geval niet verwonderd dat er in sommige auto's niks van bindogen zit of iets dergelijks. Zelfs veel bestelwagen in de basisversies komen zonder lasthaken.
 
Nu, die zin lijkt me eerder iets dat ze aanraadt en niet perse als waarheid vertelt.
Zo kwam het (bij mij) niet over. Ik schrok wel effe.
Hier wordt toch regelmatig de achterbank neergeklapt, een 7 tal 100 liter zakken met gemaaid gras en/of bladeren er los ingelegd om zo naar het containerpark te rijden.
Als ik enkel de koffer mag laden, moet ik 3-4x rijden ipv 1x. Ziet ge mij al aankomen daar met telkens 2 zakskes?

Zit er helemaal niets in je auto waar je een spanband of iets dergelijks aan zou kunnen vastmaken? Zelfs in de Fiat 500 van mijn vriendin kan dat.
Als er geen haken voorzien zijn, heb je normaal nog je isofix-haakje aan de achterzetel of de haken waar de zetel zelf op vast zit.
Isofix-haakjes zijn er zo te zien, maar met neergeklapte achterbank bevindt zich dat in het midden van de laadruimte. Niet echt handig om dat dan te gebruiken, want de vracht ligt daar dan op.
'k Ga eens een spanband kopen om te zien of ik daar iets mee kan. Kost nog geen 5 euro. Da's toch minder dan de 116€ + 10,02€ mocht ik er een boete voor krijgen.
 
Ik ben in ieder geval niet verwonderd dat er in sommige auto's niks van bindogen zit of iets dergelijks.
Eigenlijk zouden die wagens geen typegoedkeuring (of hoe dat noemt) mogen krijgen.
Wat ben je met een neerklapbare achterbank als er van je verwacht wordt dat je de lading alsnog vastmaakt, maar er geen bindogen voorzien zijn?
Artikel 45.1.2, waarnaar glashelder verwees, bestaat al jaaaren.
 
Terug
Bovenaan