CANVAS Godvergeten

Avondland

Well-known member
Vier afleveringen lang wordt in Godvergeten getoond hoe jonge levens en dat van de gezinnen daarrond werden verwoest door kindermisbruik door katholieke priesters.

De bekijken op VRT Max

De eerste aflevering komt binnen als een stomp in de maag. Intens, rauw. Waanzin te beseffen hoeveel macht die priesters hadden en hoe lang die slachtoffers die schaamte met zich hadden meegedragen. Hoe fel dat misbruik een impact had op hun leven en welke wonden daarmee werden veroorzaakt. Het verhaal van de nabestaanden, die zagen hoe hun geliefden werden verscheurd door dat misbruik en die schaamte, is ook ontstellend om te horen.
 
Zeer goede documentairereeks tot nu toe!
Het is meer dan tijd om slachtoffers aan het woord te laten en naar hun te luisteren, gezien het falen van de kerk en justitie om dit te doen.

Zeer intens wel, gezien alles gewoon besproken wordt. Ik denk echter wel dat dit nodig is. Het wordt op een serieuze manier in beeld gebracht en het opent hopelijk de ogen van meerdere mensen. Ook in het heden blijft misbruik door naasten en mensen met macht jammer genoeg een thema.
Het toont aan mensen hopelijk ook hoe gruwelijk het allemaal was. Het gaat niet over een priester die wat knuffelt of in bed kruipt met een minderjarige, maar over jarenlange verschrikkelijk fysieke en mentale misbruiksituaties.
 
Zeer goede documentairereeks tot nu toe!
Het is meer dan tijd om slachtoffers aan het woord te laten en naar hun te luisteren, gezien het falen van de kerk en justitie om dit te doen.

Zeer intens wel, gezien alles gewoon besproken wordt. Ik denk echter wel dat dit nodig is. Het wordt op een serieuze manier in beeld gebracht en het opent hopelijk de ogen van meerdere mensen. Ook in het heden blijft misbruik door naasten en mensen met macht jammer genoeg een thema.
Het toont aan mensen hopelijk ook hoe gruwelijk het allemaal was. Het gaat niet over een priester die wat knuffelt of in bed kruipt met een minderjarige, maar over jarenlange verschrikkelijk fysieke en mentale misbruiksituaties.
De getuigenissen zijn bijzonder onthutsend en héél open. Moedig van die getuigen.

De oorzaak daarvan ligt aan een verziekte machtsrelatie die priesters hebben met jonge kinderen en hun onaantastbaarheid in hun sociale omgeving. Het celibaat heeft daar op zich niets mee te maken. In alle lagen van de bevolking heb je mensen met pedofiele neigingen, maar niet iedereen is actief in een omgeving waar je een bepaalde macht en onaantastbaarheid kan hanteren waardoor de stap naar pedoseksuele handelingen minder groot is.
 
Ik heb al jaren iets tegen de katholieke kerk en heb op kerstdag de nodige documenten opgestuurd om mij te laten ontdopen. Ik word gewoon kwaad van die getuigenissen en hoe schijnheilig dat instituut er weer uit komt.

Zeer sterke eerste aflevering ben nu wel benieuwd naar wat de volgende gaan brengen.
 
Ook eindelijk de eerste aflevering kunnen bekijken. Wat een pakkende en moedige getuigenissen!

Wat zou ik geven om die laatste man (Jan denk ik) te laten beseffen dat het écht écht écht zijn fout niet was.
 
Ook al een jaar of 20 aan het walgen van het machtsmisbruik van die vuile paterkes, maar mss nog meer van de manier waarop het instituut “de katholieke kerk” keer op keer die mensen wist te vrijwaren van gerechtelijke vervolging.

Je kan alleen maar hopen dat er toch een paar achteraf hebben afgezien. Maar hoe vaak moet je niet horen dat zulke figuren gewoon naar een andere parochie zijn gestuurd, om daar gewoon lustig verder te doen.

Heel pakkend bij momenten dit programma, zeker als je nabestaanden hoort van mensen die zelfmoord hebben gepleegd door de smeerlapperij van mensen die gewoon rustig verder konden gaan met hun leven.

Zulke documentaires kunnen ze niet genoeg maken en uitzenden. Knap dat die mensen dat zomaar durven getuigen voor gans België. Alleen maar respect voor. We kunnen enkel hopen dat de huidige mensen die aan het hoofd staan van de kerk een groter geweten hebben dan sukkelaars als Daneels.
 
Eergisteren de eerste aflevering bekeken, fucking hell man, echt intens.

Halfverwege bijna gestopt met kijken omdat ik echt razend werd. Zeer goede reeks en echt respect dat die mensen hun verhaal durven vertellen.
 
Aflevering 2 gezien.

Ge zou dan denken dat ze met Vangheluwe toch hun verantwoordelijkheid hebben genomen, nee alles stond gewoon op tape. Schijnheiligaards

Hoe pervers dat de kerk ermee omging. Enige dat de kerk hier onderscheid van de maffia zijn knokploegen en geweld
 
Blijft maf hoe lang het heeft geduurd eer de kerk hun geloofwaardigheid verloor met al hun liegen en bedriegen.

Gisteren de bisschop van Antwerpen gehoord op de radio. Waar ik toch vooral veel geween hoorde omdat alles nu verandert is. Alsof dat een argument is om dit programma niet te maken.

Gelukkig is de macht van meneer pastoor in onze samenleving niet meer wat ze ooit was. Zowat het enige waar de zaak Dutroux mss wel goed voor is geweest.
 
Gisteren de bisschop van Antwerpen gehoord op de radio. Waar ik toch vooral veel geween hoorde omdat alles nu verandert is. Alsof dat een argument is om dit programma niet te maken.

Dit inderdaad. Zelfs in al deze heisa slaagt men er niet in om gewoon eens hun mond te houden en bescheiden te luisteren.

Opnieuw kruipen ze zelf in een slachtofferrol. Bonny zei letterlijk: ik ben geen priester geworden om dit nog te moeten opkuisen. Daarna zegt hij nog dat ze geen dankbaarheid ontvangen voor deze opkuis :unsure:.
Onvoorstelbaar toch...

Eén van de mannen uit de serie zei het zondag in De zevende dag mooi: "Stop met praten, met jezelf op te hemelen en te zeggen wat je allemaal gedaan hebt en luister eens naar de slachtoffers".
 
Nooit vergeten pedo-bisschop Roger Vangeluwe krijgt op dit moment ondanks dat we afweten van de feiten, nog steeds een pensioen van de overheid waar menig werknemer jaloers op gaat zijn.

Anno 2015 was dit € 2800. bron
Zal nu dus wel ruim € 3500 netto zijn intussen. Dat is zelfs naar BG normen toch al een mooi loon (weliswaar zonder salariswagen, dat moest er nog aan mankeren).
 
Nooit vergeten pedo-bisschop Roger Vangeluwe krijgt op dit moment ondanks dat we afweten van de feiten, nog steeds een pensioen van de overheid waar menig werknemer jaloers op gaat zijn.

Anno 2015 was dit € 2800. bron
Zal nu dus wel ruim € 3500 netto zijn intussen. Dat is zelfs naar BG normen toch al een mooi loon (weliswaar zonder salariswagen, dat moest er nog aan mankeren).

Ik dacht dat die ondertussen in een gemeenschap in het buitenland (Frankrijk) woonde? Dan heb je toch geen recht meer op pensioen denk ik, of wel?
 
Onaantastbare macht werkt corrumperend en perverterend op de mens, vroeg of laat maakt die daar misbruik van. Straks de tweede aflevering zien, maar hadden ze deze documentaire maar eerder kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat die ondertussen in een gemeenschap in het buitenland (Frankrijk) woonde? Dan heb je toch geen recht meer op pensioen denk ik, of wel?

Gewone Belgen die met pensioen gaan krijgen in het buitenland ook (imho onterecht, maar dat is een ander debat) de volle som.
 
  • Leuk
Waarderingen: C11
Heb de reeks nog niet gezien, maar in de Humo van vorige week stond er een interview met nabestaanden van een slachtoffer. Schokkend gewoon.
 
Aflevering 2 gezien.

Ge zou dan denken dat ze met Vangheluwe toch hun verantwoordelijkheid hebben genomen, nee alles stond gewoon op tape. Schijnheiligaards

Die Danneels tapes waren 13jaar geleden al gepubliceerd, straf dat dat duidelijk toch veel mensen ontgaan is. Idealiter had Mark ook Leonard toen aan tafel gehad maar dat is niet gelukt.
Dus moeilijk te zeggen wat de rol zou geweest zijn van die laatste. Wat wel in zijn voordeel spreekt is dat die kordater is geweest dan zijn voorgangers. Niet verhuizen naar een ander bisdom maar gewoon buiten smijten.

Ik vond de getuigenis van die vrouw in de afspraak gisteren ook wel goed. In deze storm toch haar geloof verdedigen verdient echt wel applaus.

Enige minpunt van de documentaire is dat het echt wel een eenrichting karaktermoord/afbraak van "de kerk" is en haar dienaars. Dat is natuurlijk min of meer het gevolg van. Enkel de slachtoffers te willen laten spreken - wat positief is. Ik vraag me bijvoorbeeld oprecht af hoe bepaalde verantwoordelijken reageren op de veroordelingen en het gebrek aan daadkracht in het verleden.
 
Die Danneels tapes waren 13jaar geleden al gepubliceerd, straf dat dat duidelijk toch veel mensen ontgaan is. Idealiter had Mark ook Leonard toen aan tafel gehad maar dat is niet gelukt.
Dus moeilijk te zeggen wat de rol zou geweest zijn van die laatste. Wat wel in zijn voordeel spreekt is dat die kordater is geweest dan zijn voorgangers. Niet verhuizen naar een ander bisdom maar gewoon buiten smijten.

Ik vond de getuigenis van die vrouw in de afspraak gisteren ook wel goed. In deze storm toch haar geloof verdedigen verdient echt wel applaus.

Enige minpunt van de documentaire is dat het echt wel een eenrichting karaktermoord/afbraak van "de kerk" is en haar dienaars. Dat is natuurlijk min of meer het gevolg van. Enkel de slachtoffers te willen laten spreken - wat positief is. Ik vraag me bijvoorbeeld oprecht af hoe bepaalde verantwoordelijken reageren op de veroordelingen en het gebrek aan daadkracht in het verleden.
Ja dat was mij volledig ontgaan maar ik was 11 jaar toen de zaak Vangheluwe aan het licht kwam. Ik herrinner mij nog beelden van het journaal van toen maar dat is het dan ook.

Met verantwoordelijken bedoel je dan echt daders of gewoon hoge geestelijken die alles probeerden te verbergen? In beide gevallen zou het misschien helpen om de daders te begrijpen juridisch zijn de feiten helaas verjaard dus dat is geen obstakel meer. Alleen lijkt een groot deel van de betrokken geestelijken mij dood te zijn.
 
Die Danneels tapes waren 13jaar geleden al gepubliceerd, straf dat dat duidelijk toch veel mensen ontgaan is. Idealiter had Mark ook Leonard toen aan tafel gehad maar dat is niet gelukt.
Dus moeilijk te zeggen wat de rol zou geweest zijn van die laatste. Wat wel in zijn voordeel spreekt is dat die kordater is geweest dan zijn voorgangers. Niet verhuizen naar een ander bisdom maar gewoon buiten smijten.

Ik vond de getuigenis van die vrouw in de afspraak gisteren ook wel goed. In deze storm toch haar geloof verdedigen verdient echt wel applaus.

Enige minpunt van de documentaire is dat het echt wel een eenrichting karaktermoord/afbraak van "de kerk" is en haar dienaars. Dat is natuurlijk min of meer het gevolg van. Enkel de slachtoffers te willen laten spreken - wat positief is. Ik vraag me bijvoorbeeld oprecht af hoe bepaalde verantwoordelijken reageren op de veroordelingen en het gebrek aan daadkracht in het verleden.
Ik denk dat de Kerk het niet aan wil, kan of durft om daar een vertegenwoordiger voor af te vaardigen. De Eindbaas zit in het Vaticaan en er zal nog altijd wel wat druk bestaan om de rangen gesloten te houden, al zijn er zeker geestelijken zoals Rik Devillé die wél durven spreken tegen het machtsinstituut. Er zijn ook zeer streng katholieken die de huidige Paus niet erkennen, maar die zie ik af en toe met de vinger wijzen naar progressieve ideologieën die sinds Vaticanum II de Kerk hebben aangetast. Wat ze daarbij wel vergeten is dat het misbruik niet begonnen is na 1962. Dat is een proces dat eeuwenlang aan de gang is.
 
Die Danneels tapes waren 13jaar geleden al gepubliceerd, straf dat dat duidelijk toch veel mensen ontgaan is. Idealiter had Mark ook Leonard toen aan tafel gehad maar dat is niet gelukt.
Dus moeilijk te zeggen wat de rol zou geweest zijn van die laatste. Wat wel in zijn voordeel spreekt is dat die kordater is geweest dan zijn voorgangers. Niet verhuizen naar een ander bisdom maar gewoon buiten smijten.

Ik vond de getuigenis van die vrouw in de afspraak gisteren ook wel goed. In deze storm toch haar geloof verdedigen verdient echt wel applaus.

Enige minpunt van de documentaire is dat het echt wel een eenrichting karaktermoord/afbraak van "de kerk" is en haar dienaars. Dat is natuurlijk min of meer het gevolg van. Enkel de slachtoffers te willen laten spreken - wat positief is. Ik vraag me bijvoorbeeld oprecht af hoe bepaalde verantwoordelijken reageren op de veroordelingen en het gebrek aan daadkracht in het verleden.

Het feit is vooral dat de kerk al meer dan genoeg heeft kunnen reageren hierop. Je krijgt dan een opsomming van alles dat er zogezegd geprobeerd is, waarvan de slachtoffers zeggen dat dit niet voldoende was (zoals dat meldpunt dat 4 uur per week bereikbaar was, bemand door 2 katholieke vrijwilligers...).
En dan krijg je een Bonny die deze week nog reageerde dat hij meer dankbaarheid wil voor alles dat hij al gedaan heeft. Dat hij er emotioneel van afziet.
Of dan krijg je van die misselijkmakende situaties zoals dat interview dat Vangheluwe ooit voor vt4 heeft gegeven waarin hij zegt dat het voor hem een gewoonte was, niets seksueel, maar een beetje een relatietje...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan