CANVAS Godvergeten


"Ik werd verkracht door een pater, terwijl twee nonnen mijn benen en armen vasthielden", getuigt een slachtoffer. "Ik geraakte uiteindelijk zwanger. Ze hebben mijn zoontje ter wereld gebracht en mij daarna gedwongen een kussen op hem te leggen."

Hier ging mijn maag echt van draaien. Ik kan of wil mij dit niet inbeelden. Ze hadden dit programma beter Godgeklaagd genoemd.
 
Net als je denkt dat het ergste aan bod is gekomen, blijven de getuigenissen en misselijkmakende aanpak van de kerk naar boven komen.

Je kan niet anders dan stil hiervan worden. Ik hoop echt dat deze reeks iets kan betekenen voor de vele slachtoffers.
 
Laat de denigrerende termen maar achterwege
Weer een prachtige aflevering, die mooi aantoont hoe degoutant veel macht de kerk had, en wss nog heeft.

Als je dan leest hoeveel subsidies die paterkes nog krijgen ieder jaar, waar gemeentes verplicht worden die aan de kerk te geven, terwijl we overal op zoek zijn naar centen om de begroting rond te krijgen. Hopelijk kunnen reeksen als deze een draagvlak creëren om zulke zaken in vraag te durven stellen en toch minstens ferm te gaan inperken.

 
Ik vraag me ook af in hoeverre het celibaat dit in de hand heeft gewerkt.
Dat zouden ze beter per direct afschaffen, je maakt er daardoor sowieso seksueel gefrustreerden van...
 
Het is vandaag moeilijk voor te stellen, maar er is een tijd, nog voor er sprake was van Dutroux, waar er sprake was van sensibilisering en de creatie van een draagvlak voor seksuele betrekkingen tussen volwassenen en kinderen. Progressieve bewegingen ijverden in de jaren zestig en zeventig actief voor de emancipatie van pedofielen. Dat heeft in de kerk bijvoorbeeld geleid tot de dubieuze Oecumenische Werkgroep Pedofilie.

Door dat verleden, waar sommige (niet alle!) progressieve queerbewegingen ijverden voor de emancipatie van pedofielen, heeft rechts wel een vrijgeleide gekregen om hedendaagse queerbewegingen te koppelen aan pedofilie. Het geval Pichal hoort daar bijvoorbeeld bij: "Ziet ge, het is weer nen homo die niet van de kindjes kan blijven". Priesters die zich aan kinderen vergrepen zijn in hun ogen dan weer typische gevallen van progressieve priesters post-Vaticanum II en Danneels was een progressieve zwakkeling die het allemaal door de vingers zag.

Kindermisbruik is echter niet plots in crescendo gegaan vanaf de jaren '60 en ik denk dat er voor die periode ook nog veel misbruik werd gemaakt van kinderen, maar dat gaan we niet meer te weten komen omdat die getuigen allemaal overleden zijn en de schaamte destijds nog groter was om ermee naar buiten te gaan. Het faciliteren van en het creëeren van een draagvlak voor de acceptatie van pedofiele handelingen vind ik echter al even problematisch als de handelingen zelf.

Ik vraag me ook af in hoeverre het celibaat dit in de hand heeft gewerkt.
Dat zouden ze beter per direct afschaffen, je maakt er daardoor sowieso seksueel gefrustreerden van...
Het celibaat heeft niets met pedofilie te maken. Een priester met goesting zal de hand aan zichzelf slaan of naar een prostituee gaan, maar zich niet vergrijpen aan kinderen. Maar misschien is dat ook met een nuance te vertellen: er zijn heteromannen die in de gevangenis wel eens homoseks hebben (al zou ik me dat niet kunnen voorstellen, mocht ik levenslang krijgen en kiezen tussen fappen of seks met een man zal het toch bij fappen blijven).
 
Het celibaat heeft niets met pedofilie te maken.
Hmm, dat is een mening maar geen stelling hé. Velen zijn overtuigd dat dit wel verband houdt met misbruik.
Als je seksueel gefrustreerd rondloopt en je kan uw lusten botvieren op iemand dan gaat er volgens mij een deel die kans grijpen.
Is die seksuele frustratie er niet dan moet er ook geen uitlaatklep voor gezocht worden.

Klein deel van een interview met Etienne Vermeersch:
https://www.knack.be/magazine/als-i...ook-liever-atheist-zijn-andre-joseph-leonard/
"Ziet u een verband tussen het verplichte celibaat en het kindermisbruik door priesters?
VERMEERSCH: Ik denk dat daar een zeker verband bestaat. Er zijn natuurlijk overal mensen die kinderen misbruiken, maar mensen die celibatair leven en voortdurend in contact zijn met jongeren kunnen extra kwetsbaar zijn. Als je seksuele impulsen hebt en bang bent om contact te zoeken met een vrouw, dan kan de aanwezigheid van kinderen in je omgeving een aanleiding zijn tot misbruik. Het ene kán het andere met zich meebrengen. Ik zal zeker niet zeggen dat het de enige oorzaak is, maar ik kan me voorstellen dat het bij sommige mensen zo gegaan is."

Genoeg geestelijken die er "in het geheim" een vrouw (en kinderen) op nahielden.
Klopt, maar nog meer geestelijken die er in het geheim geen partner op nahielden.
Als je seksualiteit als primaire behoefte ziet, creëer je door celibaat een groot probleem.

Ik wil hiermee niets goedpraten, maar om in de toekomst xx% misbruik te vermijden zouden ze dit naar mijn bescheiden mening meteen moeten afschaffen.
 
Hmm, dat is een mening maar geen stelling hé. Velen zijn overtuigd dat dit wel verband houdt met misbruik.
Als je seksueel gefrustreerd rondloopt en je kan uw lusten botvieren op iemand dan gaat er volgens mij een deel die kans grijpen.
Is die seksuele frustratie er niet dan moet er ook geen uitlaatklep voor gezocht worden.

Klein deel van een interview met Etienne Vermeersch:
https://www.knack.be/magazine/als-i...ook-liever-atheist-zijn-andre-joseph-leonard/
"Ziet u een verband tussen het verplichte celibaat en het kindermisbruik door priesters?
VERMEERSCH: Ik denk dat daar een zeker verband bestaat. Er zijn natuurlijk overal mensen die kinderen misbruiken, maar mensen die celibatair leven en voortdurend in contact zijn met jongeren kunnen extra kwetsbaar zijn. Als je seksuele impulsen hebt en bang bent om contact te zoeken met een vrouw, dan kan de aanwezigheid van kinderen in je omgeving een aanleiding zijn tot misbruik. Het ene kán het andere met zich meebrengen. Ik zal zeker niet zeggen dat het de enige oorzaak is, maar ik kan me voorstellen dat het bij sommige mensen zo gegaan is."


Klopt, maar nog meer geestelijken die er in het geheim geen partner op nahielden.
Als je seksualiteit als primaire behoefte ziet, creëer je door celibaat een groot probleem.
Het celibaat is zeker een beproeving, maar ik ben toch niet overtuigd dat het verband met pedofilie hoegenaamd sterk is. Het celibaat is een voorwaarde om erbij te horen en als je dat niet aankan, moet je het priesterschap niet aangaan. Dat gezegd zijnde: in de orthodoxe christelijke wereld kan je als priester een gezin hebben. Als het daar kan, waarom niet in de katholieke wereld?
 
Dat gezegd zijnde: in de orthodoxe christelijke wereld kan je als priester een gezin hebben. Als het daar kan, waarom niet in de katholieke wereld?
Toevallig 2 weken terug een rondleiding gehad in een orthodoxe kerk op Open Monumentendag... 😅
Het is daar ook wel maar half geregeld:
Een man die priester wordt en reeds getrouwd is, mag getrouwd blijven en kinderen/extra kinderen hebben.
Een alleenstaande persoon die priester wordt, mag niet trouwen.
 
Toevallig 2 weken terug een rondleiding gehad in een orthodoxe kerk op Open Monumentendag... 😅
Het is daar ook wel maar half geregeld:
Een man die priester wordt en reeds getrouwd is, mag getrouwd blijven en kinderen/extra kinderen hebben.
Een alleenstaande persoon die priester wordt, mag niet trouwen.
De weg van een zondaar leidt naar heiligheid, dan? :p
 
Toevallig 2 weken terug een rondleiding gehad in een orthodoxe kerk op Open Monumentendag... 😅
Het is daar ook wel maar half geregeld:
Een man die priester wordt en reeds getrouwd is, mag getrouwd blijven en kinderen/extra kinderen hebben.
Een alleenstaande persoon die priester wordt, mag niet trouwen.
Klopt. Is ook voor een Diaken ook zo. Slaat nergens op.
 
Celibaat kan zeker een invloed hebben. Maar ik vraag me soms af of het niet andersom werkte vroeger, pakweg jaren '50:
Het was blijkbaar algemeen geweten dat priesters hun macht misbruikten om kinderen aan te randen, bv. op internaten. Als je op zo'n school zat, zelfs als je zelf geen slachtoffer was, had je waarschijnlijk wel weet van de geruchten. Wel, Ik denk dan dat voor jonge mannen die in die tijd pedofiele gevoelens hadden de katholieke kerk een soort aantrekkingskracht had. Die werden priester om hun problemen 'op te lossen': celibaat dus niemand stelt zich vragen over het feit dat ze niet met vrouwen aanpapten, en een soort vrijgeleide om toe te geven aan hun lusten (want ze wisten dat het gebeurde en dat het toegedekt werd).


Ik herinnerde me trouwens dat interview met Vangheluwe precies niet meer. Die waarin hij half glimlachend vertelt over zijn "relatietje" met zijn neefje. Man man, dat is gewoon een schoolvoorbeeld voor psychologen en psychiaters lijkt me. Hoe hard kan je minimaliseren, en hoe weinig schuldinzicht kan je hebben...

Als ik zie wat die slachtoffers meegemaakt hebben en hoe de daders zo goed als niet gestraft werden... ik zat me af te vragen waarom niemand zelf het recht in handen heeft genomen. Ik krijg bijna schrik van mezelf, maar bij sommige gevallen denk ik: als ik dat was, had ik een moord kunnen begaan, of had ik die instelling afgebrand, of... :unsure:
 
Celibaat kan zeker een invloed hebben. Maar ik vraag me soms af of het niet andersom werkte vroeger, pakweg jaren '50:



Ik herinnerde me trouwens dat interview met Vangheluwe precies niet meer. Die waarin hij half glimlachend vertelt over zijn "relatietje" met zijn neefje. Man man, dat is gewoon een schoolvoorbeeld voor psychologen en psychiaters lijkt me. Hoe hard kan je minimaliseren, en hoe weinig schuldinzicht kan je hebben...
Wel weer typisch de op sensatie beluste VTM om die smeerlap een platform te geven. Een zoveelste slag in het gezicht van de slachtoffers, om toch maar een spraakmakende Telefacts te kunnen maken.

Weet dat nog goed. Was degoutant. Ik verschiet eigenlijk wel een beetje van de verontwaardiging overal.

Dit is toch allemaal niets nieuw, wat in godvergeten wordt gezegd? Toch is men kinderen blijven dopen, communies laten doen, trouwen in de kerk. Ik heb dat altijd bizar gevonden, hoe iedereen dat maar normaal vond. En nu opeens is iedereen in shock, en stellen ze allemaal zulke gebruiken in vraag.
 
Wel weer typisch de op sensatie beluste VTM om die smeerlap een platform te geven. Een zoveelste slag in het gezicht van de slachtoffers, om toch maar een spraakmakende Telefacts te kunnen maken.

Weet dat nog goed. Was degoutant. Ik verschiet eigenlijk wel een beetje van de verontwaardiging overal.

Dit is toch allemaal niets nieuw, wat in godvergeten wordt gezegd? Toch is men kinderen blijven dopen, communies laten doen, trouwen in de kerk. Ik heb dat altijd bizar gevonden, hoe iedereen dat maar normaal vond. En nu opeens is iedereen in shock, en stellen ze allemaal zulke gebruiken in vraag.

Het interview was, bizar genoeg, op VT4 toen en niet op VTM. Ik was het ook niet vergeten en vraag me nu nog steeds af wie ooit toestemming heeft gegeven voor die uitzending. Als ik mij niet vergis was het ook een live interview.
Het blijft bizar om een man aan heel Vlaanderen te zien bekennen en minimaliseren dat hij 2 kinderen heeft misbruikt, zonder dat daar enige juridische gevolgen aan worden gegeven.

De verontwaardiging die er nu is, komt volgens mij vooral om de menselijkheid van de reeks. Of zoals Adriaensen ook zegt dat veel mensen zich geen beeld kunnen vormen bij de woorden 'seksueel misbruik'. De gruwelijke details die nu gedeeld worden maken het véél echter dan het zoveelste artikel waarin het gaat over misbruik, verkrachting, ... Er zitten mensen achter die woorden en die zie je nu praten. Ook de duidelijke wonden die dit gemaakt heeft worden nu zichtbaar.
Daarnaast is er, denk ik, ook wel een generatie die toen nog te jong was om dit bewust mee te krijgen en nu pas inzien hoe groot en wijdverspreid dit misbruik was.

De kans bestaat er echter in dat men dit binnen 5 à 10 jaar wel opnieuw vergeten is. Ik vrees dat dit geen onderdeel uitmaakt van de geschiedenislessen in onze scholen bijvoorbeeld?
 
De persoonlijke verhalen en soms enkel van nabestaanden hakken er diep in. Het is anders dan krantenartikels waar feitelijk wordt bericht en details niet worden vermeld wegens te gruwelijk.

Bij slachtoffer Peter zei de vader dat zijn zoon een schim van zichzelf was geworden van een vrolijke jongen. Je ziet hem nadien in die wagen zo voor zich uit staren, dan zag je dat zijn leven was verwoest. Die vader lijdt eronder en kon zich niet inbeelden dat zoiets bestond. Dat werd dan nog afgedaan als kinderfantasieën bij andere slachtoffers.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan