CANVAS Godvergeten

Die onthoofding van Operatie Kelk. Ongelofelijk.
Walter Vansteenbrugge hier nu ook een boek over uitgebracht. Zat gisteren bij Friedl in Touché, en echt waanzin wat er nog altijd aan het gebeuren is, en hoe de kerk zijn macht blijft misbruiken om veel zaken in de doofpot te houden.

Benieuwd naar Bonny zijn reactie woensdag. En hoe wansmakelijk die zal zijn.
 
Walter Vansteenbrugge hier nu ook een boek over uitgebracht. Zat gisteren bij Friedl in Touché, en echt waanzin wat er nog altijd aan het gebeuren is, en hoe de kerk zijn macht blijft misbruiken om veel zaken in de doofpot te houden.

Benieuwd naar Bonny zijn reactie woensdag. En hoe wansmakelijk die zal zijn.

Super interessant interview met Vansteenbrugge. Het gaat zo. veel. dieper. dan je maar zou denken als je enkel naar Godvergeten hebt gekeken.

 
Vanavond is er na de laatste aflevering een extra uitzending van De Afspraak, waar bisschop Bonny aanwezig zal zijn.
Ik ben benieuwd hoe dat interview gaat verlopen.
 
Vanavond is er na de laatste aflevering een extra uitzending van De Afspraak, waar bisschop Bonny aanwezig zal zijn.
Ik ben benieuwd hoe dat interview gaat verlopen.
Zal gewoon een verlengde worden van zijn passage in De Ochtend op Radio 1 neem ik aan?

Alles is veranderd, wij doen nu wel alles om zulke zaken eruit te krijgen. Het is jammer dat wij niet gehoord werden in de documentaire ... bla bla bla.

Dat men er in 2020, 3 jaar geleden, in geslaagd is alle bewijzen van operatie kelk terug in bezit te krijgen, ipv het gerecht zijn werk te laten doen, zijn maar details natuurlijk ...
 
Bonny zal ondertussen door hebben dat zijn reactie toondoof was en zeggen dat niets het leed kan weg nemen, maar zelfs als hij niet zelf betrokken was, hij alle moeite doet om het aan te pakken.

"De shit moeten opkuisen" zal hij niet meer herhalen.

Ondanks die woorden zal de Kerk wss erop rekenen dat iedereen het achter zich laat en genoegen neemt met enkele onderzoeken en vaststellingen zonder echt gevolg.
 
En dit zijn dan de mensen die de moed gevonden hebben om erover te vertellen op nationale televisie. Het kleinste topje van de ijsberg. God weet hoe veel mensen hier nog elke dag aan kapot gaan.
 
En dit zijn dan de mensen die de moed gevonden hebben om erover te vertellen op nationale televisie. Het kleinste topje van de ijsberg. God weet hoe veel mensen hier nog elke dag aan kapot gaan.
Ja en ook niet enkel hier. Zie bv die pater Jan die doodleuk in Braziliaanse favelas kan verderdoen. Zo'n derdewereldland, dat moet een paradijs zijn voor hen.
 
Ik vond het interview met Bonny wel boeiend. Hij geeft wel gewoon toe dat hij in die gekke spreidstand tussen de Belgische visie en Rome staat. Hj zei op een gegeven moment zelfs dat het interview sowieso door Rome zal bekeken worden en dat hij hoopt dat het iets kan betekenen in de opvolging van Vangheluwe.

Op andere vlakken was het natuurlijk veel van hetzelfde. Hij leek die tegenstelling tussen woorden (we zijn er voor de slachtoffers) en daden (juridische strijd) bijvoorbeeld maar moeilijk te begrijpen. En hij kon ook niet echt antwoorden op de vraag waarom God dit toelaat in zijn eigen organisatie :crazy:.
 
Dit zal geen populaire mening zijn, maar ik vond om eerlijk te zijn de serie vrij zwak uitgevoerd voor wat het had kunnen worden. Enorm gericht op het emotionele (waar uiteraard plaats voor mag zijn), maar heel weinig op de structuren die het veroorzaken en weinig gevoel voor nuance en degelijke duiding. Men beschouwt de RKK als één zeer groot hiërarchisch geheel wat het feitelijk niet is. Eigenlijk opereren congregaties en bisdommen (bij ons +- provincies) vrij onafhankelijk en zoals bijvoorbeeld kort even naar boven kwam zag je bij bepaalde congregaties dat de problemen veel groter waren dan bij anderen. Het had mooi geweest als ze eens waren gaan kijken waar er grotere problemen waren en waarom. Organisationeel is dat -zeker met gebrek aan meldpunten- gewoon vragen om problemen. Nu komt het toch allemaal wat over als: Danneels (waarvan ik zelf geen al te grote fan van was) draagt de schuld van alles, terwijl die over de meeste zaken nooit ingelicht zal zijn geweest of niet over kon beslissen lijkt mij. Zijn reactie op Vangheluwe was dan wel weer hallucinant, ik denk dat sommige clerici echt wel soms de voeling met de realiteit verliezen. Verzoening is uiteraard optimaal, maar er bestaat nog zoiets als boetedoening, en die mag bij Roger echt wel wat zwaarder zijn dan 5 weesgegroetjes.

Maar ook vragen zoals hoeveel frequenter kwam het voor binnen de kerk in vergelijking met andere bevolkingsgroepen, hoe systematisch was het was, etc. (in de VS was er bv. een onderzoek dat aangaf dat 4% van de clerus dader was geweest van grensoverschrijdend gedrag).

Soms kwam de serie toch een beetje te eenzijdig over. Mij ontbrak de rol van justitie (we leven tenslotte toch in een land met scheiding van Kerk en staat) een beetje, waar waren zij in dit hele verhaal? Wanneer de pedofiele priesters veroordeeld moesten worden, of om operatie Kelk deftig uit te voeren. Het zou mij verder echt verbazen dat zij de daders -zeker de veelplegers- nooit in het vizier hebben gekregen.

Verder wel enorm pijnlijk om te zien, hoe die mensen ongelofelijk veel hebben geleden (en nog steeds lijden) en enorm spijtig hoe de meeste daders ermee zijn weggekomen. Ik hoop dat het voor de Kerk, maar ook alle andere organisaties, echt wel een wake-up call is om werk te maken van een beleid waarbij men keihard optreed tegen misbruikers en alle medewerking gaat verlenen. Ik blijf het enorm jammer vinden dat een afschaffing van verjaring voor zo een feiten niet retro-actief ingevoerd kan/kon worden. Voor daders en organisatoren van doofpotten. Het zou zoveel frustratie voorkomen. Want ik geloof oprecht dat het op zijn minst een vorm van rechtvaardigheidsgevoel kan opleveren voor de slachtoffers en hen - al was het maar een tikkeltje- erkenning te geven.

Bonny zal ondertussen door hebben dat zijn reactie toondoof was en zeggen dat niets het leed kan weg nemen, maar zelfs als hij niet zelf betrokken was, hij alle moeite doet om het aan te pakken.
Puur als mens is dat toch te verstaan? Als jij directeur van een school bent waar plots blijkt dat in de jaren 50-80 misbruik plaatsvond, dan ga je toch ook zeggen: "hier ben ik geen directeur voor geworden, om dit te moeten opkuisen."
Want dat ben je dan ook niet geworden om die reden lijkt mij. Je bent dat geworden om die school met veel ambitie te leiden en toffe plannen uit te voeren. Niet om u tien jaar lang te moeten verantwoorden en puinhopen van anderen op te ruimen. Dat neemt toch niet weg dat je geen medeleven kan voelen met de slachtoffers en afgrijzen voor de daden van de vroegere werknemers. Of dat je niet wil meewerken en helpen zoeken naar oplossingen.
 
En hij kon ook niet echt antwoorden op de vraag waarom God dit toelaat in zijn eigen organisatie :crazy:.
Lees het werk van Karl Rahner maar eens. Niet dat je ermee akkoord moet gaan, maar dat geeft een theologisch vrij sluitende uitleg hiervoor (en voor al het lijden in de wereld)
 
Dit zal geen populaire mening zijn, maar ik vond om eerlijk te zijn de serie vrij zwak uitgevoerd voor wat het had kunnen worden. Enorm gericht op het emotionele (waar uiteraard plaats voor mag zijn), maar heel weinig op de structuren die het veroorzaken en weinig gevoel voor nuance en degelijke duiding. Men beschouwt de RKK als één zeer groot hiërarchisch geheel wat het feitelijk niet is. Eigenlijk opereren congregaties en bisdommen (bij ons +- provincies) vrij onafhankelijk en zoals bijvoorbeeld kort even naar boven kwam zag je bij bepaalde congregaties dat de problemen veel groter waren dan bij anderen. Het had mooi geweest als ze eens waren gaan kijken waar er grotere problemen waren en waarom. Organisationeel is dat -zeker met gebrek aan meldpunten- gewoon vragen om problemen. Nu komt het toch allemaal wat over als: Danneels (waarvan ik zelf geen al te grote fan van was) draagt de schuld van alles, terwijl die over de meeste zaken nooit ingelicht zal zijn geweest of niet over kon beslissen lijkt mij. Zijn reactie op Vangheluwe was dan wel weer hallucinant, ik denk dat sommige clerici echt wel soms de voeling met de realiteit verliezen. Verzoening is uiteraard optimaal, maar er bestaat nog zoiets als boetedoening, en die mag bij Roger echt wel wat zwaarder zijn dan 5 weesgegroetjes.

Maar ook vragen zoals hoeveel frequenter kwam het voor binnen de kerk in vergelijking met andere bevolkingsgroepen, hoe systematisch was het was, etc. (in de VS was er bv. een onderzoek dat aangaf dat 4% van de clerus dader was geweest van grensoverschrijdend gedrag).

Soms kwam de serie toch een beetje te eenzijdig over. Mij ontbrak de rol van justitie (we leven tenslotte toch in een land met scheiding van Kerk en staat) een beetje, waar waren zij in dit hele verhaal? Wanneer de pedofiele priesters veroordeeld moesten worden, of om operatie Kelk deftig uit te voeren. Het zou mij verder echt verbazen dat zij de daders -zeker de veelplegers- nooit in het vizier hebben gekregen.

Ik snap u punt ergens wel maar om in zoiets inzicht te krijgen moet de kerk ook wel meegewerkt hebben. Gezien de eerdere reactie van Bonny bij Radio 1 lijkt het mij niet slecht dat de kerk er is buitengehouden. Dat instituut heeft zijn eigen spreekbuizen en zal die ook wel gebruiken. Ik had wel willen weten of er een soort dadersprofiel is voor al die daders maar de meeste daders zijn al dood en die die nog leven zullen zeker en vast niet meewerken met een criminologisch onderzoek.

Fe rol van justitie ja die zit er toch wel deels in in de twee laatste afleveringen. Dat onderzoek is nog altijd lopende maakt het wat moeilijk om die te betrekken. Onderzoek staat volgens Van Steenbrugge nog altijd even ver als in 2010 dus er is gewoon weinig te vertellen of er moet echt iets aan het licht komen. In Humo werd beweert dat toenmalig minister van justitie De Clerck justitie is gaan dwarsbomen, zo een kwesties mogen verder onderzocht worden.

En veroordelen? Het enige slachtoffer die in de reeks zegt naar de politie te zijn gestapt is daarna zelf beschuldigd van landloperij en de priester verleid te hebben. Bij de gevallen in Dendermonde knepen dokters die slachtoffers onderzochten zelf een oogje dicht want die hun zonen zaten ook in de abdijschool en ze zouden toch niet willen dat hun kinderen uit de meest prestigieuze school werden gezet. Verder wordt nog een veroordeelde Belgische priester in Canada vermeld, misschien dat de kerk daar gewoon zwakker staat en het daarom daar wel kan. De slachtoffers waren vaak wat verschoppelingen die zwak stonden (alcoholische ouders, wezen,... ) wie ging hun geloven?
 
Gisteren ook maar even de serie opgezet en man man...

Mijn vader is vroeger door zijn ouders ook op internaat gestoken "bij de paterkes" gelijk hij zegt. Ik weet nog dat hij vroeger een verhaal vertelde over hoe dat de brave jongens mee mochten gaan zwemmen. Op een dag mocht hij ook mee gaan zwemmen. Bij het zwembad zou die pater hem dan ook "eens proberen vastpakken" waarop hij de pater in zijn ... sloeg. Hij is nooit meer mee mogen gaan zwemmen en is x maanden later ook van school gezet. Dit is als ik het me goed herinner want heb het verhaal al jaren niet gehoord.

Ik meende altijd "dit is 1 van die papa verhalen die we met een grote korrel zout gaan nemen", maar als je dit dan allemaal hoort en ziet klinkt mijn vader zijn verhaal enorm zwak zelfs.
Danneels (waarvan ik zelf geen al te grote fan van was) draagt de schuld van alles, terwijl die over de meeste zaken nooit ingelicht zal zijn geweest of niet over kon beslissen lijkt mij.
Ik denk dat die opname met Vangeluwhe wel toont hoe hij er bij stoont. Als hij nu maar 1 case voor zijn neus geschoven kreeg of 1000. Hij was wel het hoofd en het zal ook wel geweten zijn dat als je zo dingen deed, hij er zeker niets aan ging doen.

Verder wordt nog een veroordeelde Belgische priester in Canada vermeld, misschien dat de kerk daar gewoon zwakker staat en het daarom daar wel kan. De slachtoffers waren vaak wat verschoppelingen die zwak stonden (alcoholische ouders, wezen,... ) wie ging hun geloven?
Volledig akkoord. Ik denk dat we tegenwoordig (zeker in België) vergeten zijn hoe machtig de kerk is/was op sommige plaatsen.
 
Lees het werk van Karl Rahner maar eens. Niet dat je ermee akkoord moet gaan, maar dat geeft een theologisch vrij sluitende uitleg hiervoor (en voor al het lijden in de wereld)

Zijn uitleg komt toch gewoon neer op het feit dat we het niet weten? We kunnen verschillende modellen voorleggen, maar God is zo alwetend en onbegrijpelijk voor onze kleine mensenhersentjes waardoor we het nooit zullen weten?
 
Fe rol van justitie ja die zit er toch wel deels in in de twee laatste afleveringen. Dat onderzoek is nog altijd lopende maakt het wat moeilijk om die te betrekken. Onderzoek staat volgens Van Steenbrugge nog altijd even ver als in 2010 dus er is gewoon weinig te vertellen of er moet echt iets aan het licht komen. In Humo werd beweert dat toenmalig minister van justitie De Clerck justitie is gaan dwarsbomen, zo een kwesties mogen verder onderzocht worden.
Met de verantwoordelijken die ofwel al dood zijn, ofwel op het punt staan te sterven lijkt het mij dat dat enerzijds wat sneller mocht gaan en vooral dat je geen fouten begint te maken aan de start van de onderzoeken. De Troy was de verkeerde mens op die positie, de fouten die daar gemaakt zijn geweest... onvoorstelbaar.

Verder wordt nog een veroordeelde Belgische priester in Canada vermeld, misschien dat de kerk daar gewoon zwakker staat en het daarom daar wel kan. De slachtoffers waren vaak wat verschoppelingen die zwak stonden (alcoholische ouders, wezen,... ) wie ging hun geloven?
Ik denk dat dat zo ongeveer de werkwijze is van vele kindermisbruikers. Tot op de dag van vandaag. Justitie heeft ook de plicht om hen te beschermen. Nu, maar ook in het verleden. En dat was wat ik wat miste in het programma, de hele institutionele mix (cultuur, organisatie kerkelijke instellingen, justitie als uiteindelijk sluitstuk, etc.) en de historische context. Dat is een gemiste kans. Want het is niet dat dat uiteindelijk enkel in de Kerk plaatsvond/plaatsvindt. Zelfs niet het merendeel van de gevallen in die periode.

Ik heb zo een gevoel, dat we hier met een bredere aanpak met onderzoek van de mechanismes en historische context hier iets uit hadden kunnen leren, ook voor vandaag; het is nu niet dat de kindermisbruiker van vandaag nog voor een carrière in de kerk gaat kiezen.

Zijn uitleg komt toch gewoon neer op het feit dat we het niet weten? We kunnen verschillende modellen voorleggen, maar God is zo alwetend en onbegrijpelijk voor onze kleine mensenhersentjes waardoor we het nooit zullen weten?
Grosso modo, het is niet het feit dat we het niet weten, maar niet kunnen begrijpen. Het is onderdeel van het mysterie van het geloof die eigenlijk breder in het RKK geloof aanwezig is. Dat argument vervalt natuurlijk voor de niet-gelovige, wat niet wegneemt dat het binnen de theologie wel een sluitende verklaring is. Maar goed we moeten oppassen dat het hier geen P en A wordt ;-)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan