CANVAS Godvergeten

Ik ben juist aant kijken naar godvergeten... Veel getuigenissen van mensen die nu op een latere leeftijd zijn... Ik ben 43...en ik heb deze zaken ook meegemaakt.... Kansarm.. Moeilijke jeugd.... En de koster of de kerk ['].. Was er voor mij... Ogarme die jongen... Nu ik had wel al rap door dat de intentie.. Nie zuiver was.. Maar zelf toen moest je zwijgen... Wie geloof er een rebelse tiener in de parochie 😪

Heftig om te horen dat je dit ook hebt meegemaakt. Ik hoop dat de reeks je wat kracht en herkenning kan geven. Weet duidelijk dat je niet alleen bent.
Als de reeks te moeilijk is, kan je uiteraard ook altijd even stoppen met kijken. Het kan best confronterend zijn en wonden open halen of naar de oppervlakte brengen.

Je kan ook steeds terecht bij 1712 om hier over te praten om eventueel te bekijken welke hulp er mogelijk is. Ze hebben het momenteel erg druk, dus misschien raak je niet van de eerste keer binnen, maar je kan ze via telefoon, chat en mail bereiken.
 
Ze excuseren zich maar ik geloof er eigenlijk niets van. Als ze het nog altijd toedekken is het precies een communicatiebureau dat de goede brief opstelt en dan is het probleem weg. Er is meer nodig dan een, excuse le mot, makkelijke brief om er zich vanaf te maken.

 
Dringend tijd dat die absurd hoge subsidies naar een niet transparant instituut als de kerk, serieus worden teruggeschroefd.

The momentum en het draagvlak in de maatschappij zullen er nu wel zijn. Tijd dat de politiek handelt.

Een standbeeld voor mensen als Dévilé mogen van mij ook voor iedere kerk komen te staan.
 
De sedevacantisten op mijn FB jubelen hier al bij:
Deze commissie gaat er niet voor zorgen dat de subsidies naar de Kerk gaan stopgezet worden hoor. Dat zal wel eens ooit gaan gebeuren, maar deze commissie komt er uiteraard gewoon als politiek antwoord op de algehele verontwaardiging die er nu heerst. Ze zal de slachtoffers horen, maar verder ook niets, behalve misschien eens "Foei" roepen naar de Kerk.
 
Dringend tijd dat die absurd hoge subsidies naar een niet transparant instituut als de kerk, serieus worden teruggeschroefd.

The momentum en het draagvlak in de maatschappij zullen er nu wel zijn. Tijd dat de politiek handelt.

Een standbeeld voor mensen als Dévilé mogen van mij ook voor iedere kerk komen te staan.
Liever vandaag dan morgen! Als ze dan toch subsidies krijgen, doe het dan aan de hand van de leden (gedoopte).
 
Kunnen we het hier nog even hebben over René Stockman, de overste van de Broeders van Liefde in Roeselare die druk had gezet op een politieinspecteur om het onderzoek naar misbruik stop te zetten.
Wel, diezelfde René Stockman is één van de spilfiguren achter het euthanasieproces van Tine Nys.
Hoe schijnheilig kan je zijn. Ik weet dat hij in Hel gelooft, ik ben er zeker van dat hij daar lang zou branden.
 
Om het nog even vanuit een ander licht te bekijken is de commentaar van Joris Van Cauter wel interessant, de voormalige advocaat van Roger Vangheluwe. Daarbij heeft hij toch wat kritiek op de manier waarop Walter Van Steenbrugge naar de kwestie kijkt en de manier waarop desinformatie het debat vervuilt.

Volgens advocaat Walter Van Steenbrugge, die slachtoffers van misbruik vertegenwoordigt, zijn er grote fouten gemaakt in het juridische onderzoek. Er zouden "twee geheime, clandestiene zittingen" gehouden zijn, waarop de burgerlijke partijen niet waren uitgenodigd, zei hij gisteren in "De afspraak" op VRT CANVAS.

Daar zou beslist zijn om een aantal stukken uit het dossier te halen en terug te geven aan de Kerk. De advocaat steunt dan ook de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie. Van Steenbrugge stelt ook dat hij niet de kans had om alle stukken in te kijken.

"De dozen die uit het aartsbisschoppelijke paleis in Mechelen meegenomen zijn (Van Cauter verwijst naar de huiszoekingen tijdens "Operatie Kelk" in juni 2010, red), dat was het archief van het aartsbisdom. Die dozen zijn vier jaar ter griffie bewaard gebleven. Men had gedurende vier jaar de mogelijkheid om ze in te kijken. Zeggen dat je die stukken nooit hebt kunnen raadplegen, dat is gewoon onwaar. Als je dat niet doet, moet je achteraf niet klagen. En na vier jaar heeft het aartsbisdom gevraagd om stukken terug te krijgen."

Het stoort Van Cauter dat onder anderen politici nu openlijk twijfels uiten over een mogelijke doofpotoperatie. "Er wordt nu gezegd dat er duizenden stukken verdwenen zijn. Maar een groot deel van de inhoud van die dozen is ingescand. Onderzoekers hebben onmiddellijk een selectie gemaakt op wat mogelijk relevant was en wat niet. Wat schijnbaar op het eerste gezicht relevant leek, is ingescand, en dat is neergelegd ter griffie. Die stukken zijn dus in handen van Justitie. Dat men dan beweert dat ze verdwenen zijn, dat is feitelijk onwaar."

""Godvergeten" heeft een grote verdienste. Dit raakt iedereen, dat kan niet anders", erkent advocaat Joris Van Cauter. "Ik word vaak met dit soort zaken geconfronteerd. Seksueel misbruik maakt mensen kapot."

Al heeft hij ook een bedenking. "De makers hebben de focus op de slachtoffers gelegd, en dat is verdedigbaar. Daarbovenop is de betrokken advocaat van één partij gehoord. Het was nuttig geweest om twee klokken te luiden, in die zin om ook andere betrokkenen aan het woord te laten. Politiemensen, magistraten, andere partijen... Nu gaat iedereen verder op die stukken die verdwenen zouden zijn, maar dat is feitelijk onjuist."

"Het is kwalijk dat de emotie die opgewekt wordt door het programma, gekruid wordt met foute info. Dat vervuilt het debat, en daar heb ik het moeilijk mee."

Voor velen is het moeilijk te vatten dat Vangheluwe ongestraft blijft. Volgens Van Cauter heeft de Kerk daar in 2010 een afweging gemaakt. "Vanuit kerkelijk recht waren de feiten verjaard, strafrechtelijk recht ook. Men kon niets doen. Ik denk dat de Kerk dan geredeneerd heeft: we gaan een ander soort sanctie opleggen, een verbanning uit het publieke leven."

Er zijn heel veel strafzaken die verjaren, en dat is altijd een falen van gerechtigheid, beklemtoont Van Cauter tot slot. "Geen straf, dat is niet iets om vrolijk over te zijn."
 

Gisteren om 19.07 uur heb ik mijn laatste lange mail naar hem gestuurd. Ik heb nogmaals aangedrongen en gemotiveerd waarom het goed zou zijn om zelf de stap te zetten. Om 19.51 uur heb ik zijn antwoord ontvangen. Het antwoord lees ik u voor: ‘De brief aan de paus was al vertrokken, wanneer ik uw mail ontving. Meer kan ik nu niet schrijven’”, aldus Bonny.

Dader zijn, maar toch nog steeds dat autoritair toontje blijven handhaven ("meer kan ik nu niet schrijven") is kenschetsend en enorm wraakroepend.
Dat hij gewoon zegt wat hij geschreven heeft of dat hij een kopij doorstuurt naar Bonny, in plaats van zich te blijven gedragen als iemand die zelf de touwtjes in hand will blijven houden.
 



Dader zijn, maar toch nog steeds dat autoritair toontje blijven handhaven ("meer kan ik nu niet schrijven") is kenschetsend en enorm wraakroepend.
Dat hij gewoon zegt wat hij geschreven heeft of dat hij een kopij doorstuurt naar Bonny, in plaats van zich te blijven gedragen als iemand die zelf de touwtjes in hand will blijven houden.

Zou de paus trouwens niet per e-mail bereikbaar zijn dan? Of kan dat enkel per brief die opgepikt wordt door postduiven uit den hemel?

Wat een gedoe ook weer, "hij heeft een brief verstuurd naar de paus!", wow. Het blijft ook maffioos, want niemand mag blijkbaar weten wat er in die brief staat.
De Katholieke Kerk is gewoon een gefaald instituut.
 
Voor velen is het moeilijk te vatten dat Vangheluwe ongestraft blijft. Volgens Van Cauter heeft de Kerk daar in 2010 een afweging gemaakt. "Vanuit kerkelijk recht waren de feiten verjaard, strafrechtelijk recht ook. Men kon niets doen. Ik denk dat de Kerk dan geredeneerd heeft: we gaan een ander soort sanctie opleggen, een verbanning uit het publieke leven."
Er zijn heel veel strafzaken die verjaren, en dat is altijd een falen van gerechtigheid, beklemtoont Van Cauter tot slot. "Geen straf, dat is niet iets om vrolijk over te zijn."
Dit is gewoon een enorm zwak excuus, dat daar dan geen commentaar op komt.
Indien er in mijn onderneming een medewerker een andere medewerker bepotelt, vliegt die buiten. Stante pede . Indien mijn medewerker me dat zou komen vertellen, en ik niet zou reageren, is de kans groot dat ik ook mag beschikken.

En dat is dan de verdediging van de katholieke kerk? Zij hadden al veel langer moeten reageren, en die kindermishandelaars op straat gooien. Ze aangeven bij het gerecht. Ze niet beschermen. Het is een schande dat ze dat hebben laten verjaren. Punt andere lijn.

Dit is gewoon een bewijs van een totaal en absoluut ontbreken van enig fatsoen en moraliteit. En zelf altijd de moraalridder uithangen. Maar van een organisatie die de heksenverbrandingen hebben opgestart kan je natuurlijk geen fatsoen of moraliteit verwachten.
 
Laat ons eerlijk zijn, het is pas nu de kans bestaat dat men aan de subsidies zou raken, dat men binnen de Kerk iets zal ondernemen tegen Van Geluwe.
Geld is het enige wat telt voor hen.

Herinner me hier nog op de lagere school, eerst gerund door nonnen, met een “zuster directrice” etc.
Er was geld voor NIKS, alle schoolsubsidies verdwenen.
Aankoop Mercedessen etc voor de nonnen zelf.

Zuster directrice ging op pensioen, klooster werd opgedoekt, nonnen gingen weg en ineens met de komst van een “gewone” schooldirectrice was er ineens geld voor vanalles en nog wat.
Hoeveel geld dat die nonnen achterover gedrukt hebben, ik wil het niet weten.
 
Dit is gewoon een enorm zwak excuus, dat daar dan geen commentaar op komt.
Indien er in mijn onderneming een medewerker een andere medewerker bepotelt, vliegt die buiten. Stante pede . Indien mijn medewerker me dat zou komen vertellen, en ik niet zou reageren, is de kans groot dat ik ook mag beschikken.

En dat is dan de verdediging van de katholieke kerk? Zij hadden al veel langer moeten reageren, en die kindermishandelaars op straat gooien. Ze aangeven bij het gerecht. Ze niet beschermen. Het is een schande dat ze dat hebben laten verjaren. Punt andere lijn.

Dit is gewoon een bewijs van een totaal en absoluut ontbreken van enig fatsoen en moraliteit. En zelf altijd de moraalridder uithangen. Maar van een organisatie die de heksenverbrandingen hebben opgestart kan je natuurlijk geen fatsoen of moraliteit verwachten.
Voor een slachtoffer van misbruik verjaren de feiten nooit ofte nimmer, zij moeten dat hun heel leven meesleuren. Van Cauter benadrukt dat die verjaring een falen van gerechtigheid is. Je hebt gelijk dat de Kerk zelf heeft gefaald om die misbruikproblematiek aan te pakken. Teveel bedekt met de mantel der liefde en eigenlijk gaat het veel verder van schuldig verzuim, want er zijn pedopriesters genoeg die ze gewoon hebben overgeplaatst naar een andere parochie waar ze hervielen in hun schandelijke gedrag.
 
Zeer sterk begin van de 7de dag. Met 2 slachtoffers en de makers van de reeks.

Een dikke fu naar de reactie van die onnozele paterkes. Wraakroepend allemaal. Hoe die mannen nog altijd bezig zijn. Altijd diezelfde zever dat ze het zo erg vinden.

Goed, de makers van deze reeks zijn helden!
 
Net alles bekeken.
Als dit uw bloed niet doet koken....en dan op de afspraak die afwijkende antwoorden.
Ik vond het korte maar zeer krachtige pleidooi v die man met zijn gsm...nagels met koppen slaan met zeer weinig woorden.
Ik ben zelf ook slachtoffer v misbruik,mijn misbruiker zijnde mijn ex stiefvader is na 30 jaar activiteit wel bestraft met 13 jaar celstraf.
En ik kan me volledig vinden in die slachtoffers,na al die tijd word het nog steeds gedoogd,met op voorsprong diene spast Vangheluwe,die het zelfs min of meer toegeeft...op een walgelijke manier.
Doet mijn bloed koken.
Goed dat deze docureeks misschien eens iets in een stroomversnelling brengt.
En ocharme die kinderen,die het met hun leven hebben bekocht. Maakt niet uit wanneer,zeer zeer jammer allemaal.
Dat meewandelen achter die kinderen hun kist,het walgelijk gevoel ik daar vanop afstand v krijg zonder deze personen ooit gekend te hebben.
Echt waar,die uitleg v die vrouw dat ze enkel Duisterheid over die jongen zag komen. Das zo pakkend!
 
Laatst bewerkt:
Dit is gewoon een enorm zwak excuus, dat daar dan geen commentaar op komt.
Indien er in mijn onderneming een medewerker een andere medewerker bepotelt, vliegt die buiten. Stante pede . Indien mijn medewerker me dat zou komen vertellen, en ik niet zou reageren, is de kans groot dat ik ook mag beschikken.

En dat is dan de verdediging van de katholieke kerk? Zij hadden al veel langer moeten reageren, en die kindermishandelaars op straat gooien. Ze aangeven bij het gerecht. Ze niet beschermen. Het is een schande dat ze dat hebben laten verjaren. Punt andere lijn.

Dit is gewoon een bewijs van een totaal en absoluut ontbreken van enig fatsoen en moraliteit. En zelf altijd de moraalridder uithangen. Maar van een organisatie die de heksenverbrandingen hebben opgestart kan je natuurlijk geen fatsoen of moraliteit verwachten.

Vandaar dat ik het hierboven een 'gefaald instituut' noemde.
Hooggeplaatsten die zeggen "ja broeder x heeft dat gedaan, maar ik heb niet de autoriteit om iets te doen, hij vraagt wel vergiffenis, gaat bijna op pensioen" enzovoort. En het dan zogezegd doorschuiven naar "Rome" om er vanaf te zijn, maar in "Rome" kunnen ze er blijkbaar ook niks aan doen.

Dat betekent dat het hele spel niet functioneert. Zoals je zegt: in elke normale organisatie wordt er ingegrepen. Soms nog erg traag (ik kijk bv. naar universiteiten), maar er wordt wel feitelijk gereageerd: mensen buitengooien, of op non-actief zetten in afwachting van verder onderzoek, aangifte doen bij het gerecht enz.
De Katholieke Kerk is een intern machteloos en gerechtloos instituut, dat daarbovenop nog eens lange tijd bewust dingen in de doofpot heeft gestoken om de reputatie van het instituut niet te schaden.

Het enige positieve aan al die misbruikschandalen is dat mensen nu hopelijk inzien wat een zwakke onzin de katholieke kerk is qua inhoud en structuur. Een aartsbisschop straalt macht uit, maar heeft het niet, en maakt ook geen aanspraak erop.

Ik ben niet gelovig, maar mensen die gelovig zijn: dat kan perfect zonder zo een wankel instituut met dubieuze figuren die claimen dat God hen uitverkozen heeft om de boel te leiden.
 
Vandaar dat ik het hierboven een 'gefaald instituut' noemde.
Hooggeplaatsten die zeggen "ja broeder x heeft dat gedaan, maar ik heb niet de autoriteit om iets te doen, hij vraagt wel vergiffenis, gaat bijna op pensioen" enzovoort. En het dan zogezegd doorschuiven naar "Rome" om er vanaf te zijn, maar in "Rome" kunnen ze er blijkbaar ook niks aan doen.

Dat betekent dat het hele spel niet functioneert. Zoals je zegt: in elke normale organisatie wordt er ingegrepen. Soms nog erg traag (ik kijk bv. naar universiteiten), maar er wordt wel feitelijk gereageerd: mensen buitengooien, of op non-actief zetten in afwachting van verder onderzoek, aangifte doen bij het gerecht enz.
De Katholieke Kerk is een intern machteloos en gerechtloos instituut, dat daarbovenop nog eens lange tijd bewust dingen in de doofpot heeft gestoken om de reputatie van het instituut niet te schaden.

Het enige positieve aan al die misbruikschandalen is dat mensen nu hopelijk inzien wat een zwakke onzin de katholieke kerk is qua inhoud en structuur. Een aartsbisschop straalt macht uit, maar heeft het niet, en maakt ook geen aanspraak erop.

Ik ben niet gelovig, maar mensen die gelovig zijn: dat kan perfect zonder zo een wankel instituut met dubieuze figuren die claimen dat God hen uitverkozen heeft om de boel te leiden.
Zoals die man die ik aanhaalde compleet correct zei; dat is geen instituut maar een sekte. Jammer voor de geestelijken die het werkelijk uit hun geloof doen.
Neemt niet weg dat ze daar niks van afweten,das bewust een oog toeknijpen voor misdaad.
Absolute Mafia...Welk ideaalbeeld houdt ge daarmee in stand?
En dienen Vangheluwe echt waar justitie moet handelen naar die kerel.
Geen haar beter als Dutroux,walgelijk gewoon!
 
Ongelofelijk hoe zoiets wijdverspreid kon zijn.
In de naoorlogse jaren, toen het misbruik gestart is, waren er geen communicatiekanalen zoals we die heden ten dage kennen.
Ergens moeten we er van uitgaan dat die monsters, over de verschillende bisdommen heen, niet van elkaar wisten welke daden er door anderen gepleegd werden (in de huidige tijd zou men waarschijnlijk veel meer daarover overleggen via darkweb-toestanden en degelijke).

Maar toch waren er in alle bisdommen, elke parochie bijna, gelijkaardige misbruiken.
Niet een perverse enkeling, maar gewoonweg overal.

Van zodra iemand een machtspositie heeft en zich onschendbaar waant (en dat waren ze ook, vermits het handje boven het hoofd "van Rome"), dan is dat een vrijgeleide blijkbaar voor de meest barbaarse praktijken.
En de maatschappij en de Kerk was destijds als dusdanig ingericht, dat elkeen tot dezelfde conclusie kon komen dat hij zijn lusten kon laten botvieren.

De meest walgelijke passage moet toch wel kardinaal Danneels zijn in de geluidsopname.
Met wat voor arrogantie durft hij nog maar te insinueren 'dat Roger Vangheluwe ook slachtoffer is', in één en dezelfde zin wanneer het slachtoffer er bij zit.

Erkenning is alles. Dat hoor je bij alle slachtoffers.
Erkenning van de dader of (als dat niet kan) van de hiërarchische overste of via juridische weg.
Dat die oude Franstalige dame (die zelf ook slachtoffer is geweest), breekt in het kantoor bij Walter Van Steenbrugge, wanneer ze nog maar eens bot vangen en op de immuniteit van het Vaticaan stuiten, is zo erg.
Zo erg.
Walgelijk.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan