Squidward

Redacteur
Ik moet zeggen, ik ben heel nieuwsgierig, ook al gaat het om ‘fictie gebaseerd op feiten’ dus verwacht ik niet van het te eindigen met nieuwe ideeën over wat er nu eigenlijk achter zat maar de Bende is een van enige misdaadzaken waar ik zelf de heebee jeebies van kreeg, dus kijk er wel naar uit.

 
Ik vraag me af of het een best of jaren 80/Groeten uit 1985 wordt in een fictie-setting. Ik verwacht ook veel Bende-artikels en dan nog wat over producten en muziek uit 1985. "Weet je nog dat de GB bestond of Unic?"
 
Voor zover ik zie in de trailer ligt de nadruk vooral op ‘bij De Raakswacht’ en is de Bende een sfeerelement. Ik zie toch meer elementen van verhaal over de personages hun persoonlijke ervaring en dan kruist die met wat mogelijke ideeën over wat er kon aan de hand zijn. Ik had liever echt over het onderzoek eens een straffe reeks gezien, maar is misschien een te grote knoeiboel om veel mee te doen.
 
Er staat wat meer in het persbericht:
Zoals @Squidward zegt is het vooral een standpunt van "derde hand" zoals wij iets opvangen in de krant van bvb de drugsoorlog in Antwerpen. Er wordt ook een coming of age verhaal vermeld, dus eerste liefjes, strubbelingen met de ouders en beginnen aan de unief komen aan bod. Weinig van doen met de bende uiteraard, het schept de nostalgische sfeer (hoewel ik vrees dat zelfs met de vermelde moeilijke periode een rooskleurig beeld van de jaren 80 als tof komt boven drijven).

EDIT: Voor de geïnteresseerden, deze co-productie met RTBF wordt op de Franstalige zender per 2 afleveringen uitgezonden, dus die zullen sneller aan het einde zitten na 3 ipv 6 zondagen.
 
Laatst bewerkt:
De eerste aflevering was zeer waarheidsgetrouw. Die Madani Bouhouche, zeer goed nagespeeld. Robert Beijer , Vernaillen, Francois, allemaal echte namen.

Je moet wel een boomer zijn of de boeken over de bvn/loden jaren gelezen hebben om de serie te begrijpen. Ik neem aan dat de doorsnee vlaming onder de 50, niet thuis is in dat dossier...
 
Vond het een heel sterke eerste aflevering. Ben zelf geboren in 85, mijn pa is altijd wel geïnteresseerd geweest in 'de bende' en daardoor is de interesse bij mij ook wel wat groter dan bij de meeste leeftijdgenoten
 
De eerste aflevering was zeer waarheidsgetrouw. Die Madani Bouhouche, zeer goed nagespeeld. Robert Beijer , Vernaillen, Francois, allemaal echte namen.

Je moet wel een boomer zijn of de boeken over de bvn/loden jaren gelezen hebben om de serie te begrijpen. Ik neem aan dat de doorsnee vlaming onder de 50, niet thuis is in dat dossier...
Op vrtnws staat veel duiding bij de afleveringen. Dat helpt wel!
 
Vond het wel goed, was nog niet geboren toen dit zich afspeelde maar kende wel al wat losse feiten. Goeie acteurs Dat VUB kot ziet er wel echt uit als die oude koten (sinds vorig jaar worden ze afgebroken).

Verder: restaurant De Kuiper dat vermeld wordt bestaat vandaag nog steeds hier in Vilvoorde en serveert nog altijd alleen maar paardenvlees.
 
De eerste aflevering was zeer waarheidsgetrouw. Die Madani Bouhouche, zeer goed nagespeeld. Robert Beijer , Vernaillen, Francois, allemaal echte namen.

Je moet wel een boomer zijn of de boeken over de bvn/loden jaren gelezen hebben om de serie te begrijpen. Ik neem aan dat de doorsnee vlaming onder de 50, niet thuis is in dat dossier...
Inderdaad, ik herkende onmiddellijk een aantal personages. Ik heb mijn thesis over de loden jaren '80 geschreven (Bende, CCC, ...) en keek uit naar deze serie. Ze zijn er ook goed in geslaagd die jaren '80 sfeer te vertalen.
 
Vond het wel goed, was nog niet geboren toen dit zich afspeelde maar kende wel al wat losse feiten. Goeie acteurs Dat VUB kot ziet er wel echt uit als die oude koten (sinds vorig jaar worden ze afgebroken).

Verder: restaurant De Kuiper dat vermeld wordt bestaat vandaag nog steeds hier in Vilvoorde en serveert nog altijd alleen maar paardenvlees.
Toch even gaan zien en ze serveren (intussen?) ook varkenskoteletten en rundsfilet. :unsure:

Ik ben niet héél vertrouwd met die periode (geboren 1987), maar vind het wel fascinerend om te zien hoe zo'n machtig orgaan als de Rijkswacht gecorrumpeerd was. Combineer zo'n corrupt en machtig instituut eens met de drugsproblematiek van vandaag en je zit hier met een narcostaat.
 
Wel toevallig dat uitgerekend afgelopen week Robert Beijer opgepakt is in Thailand, ideale timing. De Rijkswacht was toch een speciaal korps, zeker toen ze pre 1992 nog volledig onder defensie vielen.
 
Een beetje te jong om er echt goed mee vertrouwd te zijn. Wel al wat over gelezen enz.
Maar het was best een goeie eerste aflevering. Blijf ik wel volgen.
 
Goede start van de reeks. Had direct mijn aandacht. Goede scenes tussen Peter Van den Begin en Tibo Vandenborre.

Nu maar hopen dat het niet in elkaar stuikt de komende afleveringen.
 
Toch even gaan zien en ze serveren (intussen?) ook varkenskoteletten en rundsfilet. :unsure:

Ik ben niet héél vertrouwd met die periode (geboren 1987), maar vind het wel fascinerend om te zien hoe zo'n machtig orgaan als de Rijkswacht gecorrumpeerd was. Combineer zo'n corrupt en machtig instituut eens met de drugsproblematiek van vandaag en je zit hier met een narcostaat.
Als je meer interesse hebt, zeker eens de literatuur rond Gladio en “strategie van de spanning” lezen.
 
Achter paywall doet Vernaillen zijn verhaal over de moordaanslag:
 
Achter paywall doet Vernaillen zijn verhaal over de moordaanslag:
Vernaillen zat ook in De Afspraak donderdag.
 
Terug
Bovenaan