Middelmatige serie met toch al enkele ergernissen.
Voornamelijk "het Gents" dialect vind ik niet passen in deze serie, men had het beter in het Brabants/Brussels/frans gehouden.
De manier waarop Verfaille die revolver hanteerde in zijn ziekenkamer klopt niet met met de half militaire opleiding van rijkswachters toen. Veel te nonchalant, vinger continu op de trigger en dan leunen op het bed...
Het moderne bushokje klopt ook niet, in de jaren 80 waren het van die barakken met witte platen.
 
Middelmatige serie met toch al enkele ergernissen.
Voornamelijk "het Gents" dialect vind ik niet passen in deze serie, men had het beter in het Brabants/Brussels/frans gehouden.
Euhm, volgens mij wel. Rijkswacht was geen lokale politie.

De manier waarop Verfaille die revolver hanteerde in zijn ziekenkamer klopt niet met met de half militaire opleiding van rijkswachters toen.
Detail en misschien toepasselijk voor een bureauman
Veel te nonchalant, vinger continu op de trigger en dan leunen op het bed...
Het moderne bushokje klopt ook niet, in de jaren 80 waren het van die barakken met witte platen.
Dat was idd te modern, maar de overige interieurs zoals die bureau met bruine planchetten, zalig.

De verhaallijn klopt wel vrij goed, pinon dossier, bouchouche/beijer. Wel gek dat ze echte namen mogen gebruiken in een serie.
 
Middelmatige serie met toch al enkele ergernissen.
Voornamelijk "het Gents" dialect vind ik niet passen in deze serie, men had het beter in het Brabants/Brussels/frans gehouden.
De manier waarop Verfaille die revolver hanteerde in zijn ziekenkamer klopt niet met met de half militaire opleiding van rijkswachters toen. Veel te nonchalant, vinger continu op de trigger en dan leunen op het bed...
goh ja, die mens heeft natuurlijk net een aanslag overleefd, zijn vrouw ligt nog in coma in het bed ernaast. voor Devuyst daar binnen komt, willen ze nog doen uitschijnen dat hij een kogel door zijn kop wou jagen.
logisch dat hij dan nerveus is, en nog niet stabiel op zijn benen staat, als daar ineens 2 militairen voor zijn neus staan.

en die vinger op die trigger... ze leren idd dat je dat niet doet. tenzij je de intentie hebt om te schieten. die reactie van die militairen is ook wel gepast: de ernst van de situatie is duidelijk in die scene
 
Amai, mooie reclame voor de politie 😒

Bestaat er een goed boek over dit allemaal? Dit heeft wel mijn interesse.
 
Laatst bewerkt:
Amai, mooie reclame voor de politie 😒

Bestaat er een goed boek over dit allemaal? Dit heeft wel mijn interesse.
Ja, meerdere boeken.
Ik ben zelf in 88 geboren, maar las ze eigenlijk allemaal. Ik zat vroeger ook op bendevannijvel.com

De reeks boeken van Guy Bouten, de boeken van Hilde Geens, de boeken van Douglas de Coninck over Dutroux en de x-dossiers.

Probleem is wel dat de boeken zodanig veel aspecten/pistes aan bod brengen dat je eigenlijk geen eenduidig besluit kan trekken.
 
Ik denk dat de corruptie even lang bestaan heeft als de rijkswacht zelf.
En als we even niet naief zijn, het is niet alsof de hervorming die mensen gaat veranderd hebben
 
Is dat echt op de vub campus gefilmd? Tis dat ze die koten nu aan het afbrakken/strippen zijn
Kan bevestigen dat die oude koten op het midden van de vub campus al meermaals effectief in beeld zijn geweest.

Die koten worden inderdaad al enige jaren gestript en gerenoveerd naar allerlei labo's. Sommige zijn al terug in gebruik, andere staan nog te vervallen.
Ze hadden imo de oppervlakte wel beter kunnen benutten in plaats van al die laagbouw koterij te behouden, maar dat terzijde.

Serie zelf vind ik tot nu toe wel een toppertje ondanks sommige kleine issues.
 
Echt wel heel sterk, die eerste 2 afleveringen.

Sterke cast ook. Heb trouwens liever dat ze de acteurs hun eigen dialect laten spreken, dan dat ze geforceerd een ander dialect moeten spreken. Ons land is een scheet groot, niet zo raar dat mensen in andere provincies gaan werken.
 
Ik denk dat de corruptie even lang bestaan heeft als de rijkswacht zelf.
En als we even niet naief zijn, het is niet alsof de hervorming die mensen gaat veranderd hebben

Maar er zijn wel meer manieren om corruptie of problematisch gedrag aan het licht te brengen.
 
Maar er zijn wel meer manieren om corruptie of problematisch gedrag aan het licht te brengen.
dat wel. en de houding tov. klokkenluiders is ook verbeterd. maar goed, de hervorming is al meer dan 20 jaar geleden ondertussen. ik denk dat er ondertussen toch wel een mentaliteitsshift gebeurd is (tov jaren '80/'90 en ervoor) over alle diensten heen.
 
De tijdsgeest is ook gewoon veranderd. Alles lijkt nu professioneler te zijn, meer gestructureerd, meer regels, meer toezicht. De politie moest wel mee met deze veranderingen, want ze waren niet meer geloofwaardig. Niet dat ik denk dat corruptie en onbekwaamheid hierdoor opeens helemaal verdwenen is, maar vermoed dat we tegenwoordig ook gewoon intern streven naar beter.
 
Terug
Bovenaan