Heel straffe eerste aflevering!

Ik interesseer(de) me hier wel voor omdat ik in de streek rond Aalst ben opgegroeid en hier de bloedigste overval(/aanslag?) werd gepleegd.

Er zijn veel verwijzingen naar zaken die al dan niet echt zouden gebeurd zijn.
Van zodra ze de confituurpotten begonnen te confisqueren, wist je bijv al wat er ging gebeuren. :tongue:
 
Of de roze baletten hebben bestaan zoals ze in de media werden voorgesteld is twijfelachtig maar de garantie op levenslange anonimiteit zal wel wezen dat hooggeplaatste figuren dingen deden die niet koosjer waren.
 
Ik was kind van een journalist dus sowieso in de jaren tachtig was dat heel veel een onderwerp in huis. Ik heb dan een paar jaar terug nog een artikel overzicht van de zaak geschreven voor mijn Engelse kring, het is een buitengewoon interessant verhaal. Het was in elk geval een absolute hoogdag voor corruptie in die kringen, ze zouden er nu moeten mee geconfronteerd worden, onze huidige politici doen een infarct. Er zijn een aantal goede docu’s op Youtube te vinden. Mijn enige eek voor dit soort verhalen is dat ik mij soms afvraag of het wel gepast is om verhalen te gaan bij zo iets dramatisch te gaan spelen (relaties en romances en zo). Ik had dezelfde reactie op Titanic 😵‍💫 maar als in dan met smaak naar Dahmer zit te kijken, tja, dan mag ik mijn eigen vraag opbergen natuurlijk.
 
Heel straffe eerste aflevering!

Ik interesseer(de) me hier wel voor omdat ik in de streek rond Aalst ben opgegroeid en hier de bloedigste overval(/aanslag?) werd gepleegd.

Er zijn veel verwijzingen naar zaken die al dan niet echt zouden gebeurd zijn.
Van zodra ze de confituurpotten begonnen te confisqueren, wist je bijv al wat er ging gebeuren. :tongue:
Zijn dat dan de fameuze roze baletten? En gezien de beelden tijdens de credits was dit dan toch wel echt?
 
Vond het wel een goede aflevering. Goed begin voor de rest van de reeks. Bende van Nijvel heeft mij altijd wel geïnteresseerd. Ben ook een kind van de streek van Aalst geweest dus dat leefde wel. Ben zelf maar geboren in 1986 maar zo'n reeksen over de jaren '80 interesseren mij wel. Dit, Chernobyl, Deutschland '89 ('83 en '86 heb ik nog niet gezien). Die hebben zo wat mysterieus omdat ik die jaren nooit (bewust) meegemaakt heb.
 
Hele leuke aflevering!
Mijn vader is ongeveer rond dezelfde tijd begonnen bij de BOB, dat geeft er voor ons dus een extra laagje aan :D
 
Gisteren ook gezien. Lijkt mij een zeer goede reeks te zijn. Heerlijke jaren '80 vibes. Ze hebben die Bouhouche wel genailed qua looks.
Enkel jammer dat dit een eenmalige reeks van 8 afleveringen is. Je hebt een geweldige setting en goed bronmateriaal. Een verhaal dat zich uitspreidt over meerdere seizoenen zou tocht echt top zijn.
Jammer dat dit weer typisch Vlaams is. Fictiereeksen van slechts één seizoen.
 
Ook plezant om eens andere acteurs te zien ipv het vaste clubje, op Sarafian en Van Den Begin na dan. Al zie ik die laatste heel graag bezig :)
Ik ben alvast fan!
 
Gisteren ook gezien. Lijkt mij een zeer goede reeks te zijn. Heerlijke jaren '80 vibes. Ze hebben die Bouhouche wel genailed qua looks.
Enkel jammer dat dit een eenmalige reeks van 8 afleveringen is. Je hebt een geweldige setting en goed bronmateriaal. Een verhaal dat zich uitspreidt over meerdere seizoenen zou tocht echt top zijn.
Jammer dat dit weer typisch Vlaams is. Fictiereeksen van slechts één seizoen.
Ze zouden nog een seizoen CCC en een seizoen rond Haemers kunnen doen. Dat waren toch ook flinke episoden, perfect voor zo een reeks van beperkte duur.
(Ik vond bijvoorbeeld Salamander 1 de moeite maar 2 dan weer een stuk minder)
 
De serie lijkt zich sterk te baseren op de laatste boeken van schrijfster Hilde Geens (in het bijzonder Beetgenomen: Zestien manieren om de bende van Nijvel nooit te vinden en Het complet van de stilte). Voor een goede samenvatting herinner ik me dit interview:


Goed begin van deze fictiereeks, ik wil wel weten hoe het afloopt met deze twee jonge rijkswachters. Maar de achtergrond ken ik reeds, dat helpt ook al.

De scenarist is de ex schoonzoon van Luc Van Den Bossche. en dat is wel merkbaar aan het personage van de zus met 'linkse idealen'. Gelukkig kunnen ze ook met zichzelf lachen (zie dat fragmentje met de space-cake). Nu, volgens wat ik lees in de jaren '80 is de tegenstelling links-rechts extremisme zeker op z'n plaats. Alleen moet men hier opletten om niet simpelweg de hedendaagse, eigen politieke overtuigingen te opzichtig te injecteren. Die linkse verhaallijn vind ik eigenlijk het zwakste deel. En laat dat nu het materiaal zijn dat het meest eigen is aan de scenarist. (Voor de duidelijkheid, met het meest eigen materiaal bedoel hetgeen dat niet uit bendeverhaal volgt. De meer fictionele elementen. Twee jonge rijkswachters volgen, ja dat zal wel, dat is de toepassing van een standaard vertelprocédé. Maar een linkse studente? Dat is een fictioneel element). Tot nu toe lijkt het alsof de serie wel zonder die linkse verhaallijn kon, of dat het dient als contrast. Maar dat contrast gebeurt dan onder andere door de korte kapsels van twee jonge rijkswachters tot twee keer toe te vergelijken met een Hitlerjügend coupé, terwijl die daar zelfs niet een beetje op lijken.

Via RTBF online kan je trouwens al episodes verder kijken (nu zijn er twee episodes beschikbaar, bij VRT NU 1). Ik weet niet of RTBF elke zondag 2 episodes gaat uitzenden.

Alhoewel Marc De Vuyst bij de 'logistiek' nu werkt en als de intellectueelste van de twee wordt neergezet, lijkt hij op bepaalde vlakken toch een trage leerling. Dan bedoel ik niet hoe de acteur hem neerzet, maar de interactie/dialogen tussen hem en zijn 'corrupte chef' (ik weet z'n naam niet). Het lijkt alsof hij niet voldoende uit die ervaringen leert. Het personage Vernaillen zegt tegen hem dat Marc zijn corrupte chef zijn telefoon genegeerd heeft en dat hij zijn thuis heeft doorgezocht na die schietpartij. Die chef zegt continu die dat Pinon-dossier toch niet te onderzoeken. ("Wat doe je liever: piratenradio's of softdrugs, kies maar." 'Leuke', behelsbare problemen om zich mee bezig te houden. Niet de grootste problemen, maar je kan er aan werken terwijl je het gevoel hebt dat je vorderingen boekt.) Dan heb je toch ook door dat je ergens een 'ontsnappingsroute', een backup-plan moet vormen. Maar Marc blijft daar maar wat bij z'n corrupte chef staan. Hij kan natuurlijk z'n chef niet aangeven, want hij weet ondertussen dat dit niet zal helpen.

Interview met scenarist Wallyn:

Interessant interview met Herman Vernaillen, zijn dochter en David Van de Steen:
 
Laatst bewerkt:
Die linkse verhaallijn vind ik eigenlijk het zwakste deel. En laat dat nu het materiaal zijn dat het meest eigen is aan de scenarist. (Voor de duidelijkheid, met het meest eigen materiaal bedoel hetgeen dat niet uit bendeverhaal volgt. De meer fictionele elementen. Twee jonge rijkswachters volgen, ja dat zal wel, dat is de toepassing van een standaard vertelprocédé. Maar een linkse studente? Dat is een fictioneel element). Tot nu toe lijkt het alsof de serie wel zonder die linkse verhaallijn kon, of dat het dient als contrast. Maar dat contrast gebeurt dan onder andere door de korte kapsels van twee jonge rijkswachters tot twee keer toe te vergelijken met een Hitlerjügend coupé, terwijl die daar zelfs niet een beetje op lijken.
Ik ga er vanuit dat de linkse verhaal er inzit om later de Cellules Communistes Combattantes in de serie te introduceren.
 
Terug
Bovenaan