In het leger hebben ze in 2018 de verplichte kazernering afgeschaft: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180411_03458560
Bij de Green Berets stellen ze zich dezelfde vraag: https://smallwarsjournal.com/jrnl/a...-still-losing-most-its-junior-leaders-and-its

Ik ben het nu weer kwijt, maar pas was er toch nog een maatregel die in het Belgische leger werd afgekondigd. Zoals Didymus zegt: als dat de beste manier is, is dat ongetwijfeld al aangetoond? Want anders is het maar gewoon "omdat we het altijd zo deden", wat absoluut geen bewijs is van de efficiëntie of noodzaak ervan.

Volgens mij was die pas aangekondigde maatregel dat rekruten niet meer aan 'milling' moesten doen. Maar net zoals die verplichte kazernering geldt dit niet voor elite-eenheden. En net daar zit het verschil.

Ik heb het hele artikel m.b.t. Green Berets (wel een elite-eenheid) nog niet gelezen, maar dit lijkt me gewoon de mening van 1 persoon. Wellicht zijn er veel meer die er anders over denken.
 
Veel geluk met iemand te trainen om zijn focus te behouden wanneer hij het bewustzijn heeft verloren en moet worden gereanimeerd.

Als het écht niet zomaar is, dan verwacht ik een keiharde wetenschappelijke onderbouwing dat dit dé aangewezen manier is om iemands stressbestendigheid te testen en/of te versterken.

Er zijn heel wat psychologen en dergelijke betrokken bij die opleiding. Ik heb er zelf nog geen onderzoek naar gedaan, maar ik vermoed dat die psychologen wel over de nodige wetenschappelijke bagage beschikken.
 
Ik vind dat een jammerlijke zaak. Ze kampen met een personeelstekort, dus een verruiming van het rekruteringsveld lijkt me niet zo'n slecht idee. Op deze manier is er veel talent dat geen kans krijgt. Bij de Special Forces van het leger hebben ze ooit ook bij burgers moeten rekruteren wegens personeelstekort en daar zijn er toen toch ook door de selectie geraakt.

Zelfs voor de Technische Eenheid van DSU kan je niet solliciteren als burger. Dat begrijp ik al helemaal niet.
Je mag dat een jammerlijk zaak vinden maar het is wel volledig logisch. Hoe wil je als burger solliciteren en slagen voor de schietproef als je nog nooit in je leven een wapen in de handen hebt gehad? Hoe wil je tactische scenario's gaan oplossen als je niet eens weet wat de wettelijke en theoretische basis is om er aan te beginnen? En zo kunnen we wel even doorgaan. Je moet nu eenmaal een aantal basiscompetenties hebben vooraleer je nog maar aan de testen kan meedoen... In tegenstelling tot wat velen denken is het niet alleen heel fysiek, het kopje moet ook blijven draaien in crisissituaties en de oplossingen die uit het kopje komen moet dan ook nog eens wettelijk zijn...
 
Je mag dat een jammerlijk zaak vinden maar het is wel volledig logisch. Hoe wil je als burger solliciteren en slagen voor de schietproef als je nog nooit in je leven een wapen in de handen hebt gehad? Hoe wil je tactische scenario's gaan oplossen als je niet eens weet wat de wettelijke en theoretische basis is om er aan te beginnen? En zo kunnen we wel even doorgaan. Je moet nu eenmaal een aantal basiscompetenties hebben vooraleer je nog maar aan de testen kan meedoen... In tegenstelling tot wat velen denken is het niet alleen heel fysiek, het kopje moet ook blijven draaien in crisissituaties en de oplossingen die uit het kopje komen moet dan ook nog eens wettelijk zijn...

Dan zijn vanzelfsprekend zaken die aan bod moeten komen in de opleiding. Eerst zien of je fysiek/mentaal uit het juiste hout gesneden bent tijdens de selectieweek. Daarna de opleiding die er voor burgers anders zal moeten uitzien dan voor agenten.

Desnoods laat je burgers die door de selectieweek geraken eerst de gehele algemene politie-opleiding nog doorlopen alvorens ze aan hun DSU-opleiding beginnen. Niks te verliezen dan. Iedereen krijgt dezelfde opleiding en je kan veel breder rekruteren.
 
Heb het vrij snel afgezet eigenlijk...

Dat roepen en tieren op die recruten, ik vraag me af of dit er wel zo aan toe gaat.... Ik denk eerder van niet , maar typische schok-tv-entertainment is...

Zo van "we gaan es tonen aan Vlaanderen welke stoer instituut wij wel nie zijn".
 
Desnoods laat je burgers die door de selectieweek geraken eerst de gehele algemene politie-opleiding nog doorlopen alvorens ze aan hun DSU-opleiding beginnen. Niks te verliezen dan. Iedereen krijgt dezelfde opleiding en je kan veel breder rekruteren
:crazy:

Hoe wil je als burger solliciteren en slagen voor de schietproef als je nog nooit in je leven een wapen in de handen hebt gehad? Hoe wil je tactische scenario's gaan oplossen als je niet eens weet wat de wettelijke en theoretische basis is om er aan te beginnen?
Dit is allemaal onderdeel van de testweek. Volgens uw model moet dus de testweek aangepast worden.

Als het al teveel is om eerst de politieschool te doen, dan zal het ook aan motivatie ontbreken op binnen dsu te slagen.
 
:crazy:


Dit is allemaal onderdeel van de testweek. Volgens uw model moet dus de testweek aangepast worden.

Als het al teveel is om eerst de politieschool te doen, dan zal het ook aan motivatie ontbreken op binnen dsu te slagen.

Ik denk dat de hel van die testweek doorstaan een betere motivatiebarometer is dan het volgen van een doorsnee politie-opleiding.

En ja die testweek zou volgens mij dan op maat van burgers moeten. Enfin, dit allemaal onder de assumptie dat er echt een prangend te kort is bij DSU hè. Mischien valt dat tekort wel mee en rechtvaardigt dit niet de kost van een reorganisatie van de opleiding. Dat weet ik niet.
 
Veel geluk met iemand te trainen om zijn focus te behouden wanneer hij het bewustzijn heeft verloren en moet worden gereanimeerd.

Als het écht niet zomaar is, dan verwacht ik een keiharde wetenschappelijke onderbouwing dat dit dé aangewezen manier is om iemands stressbestendigheid te testen en/of te versterken.

Ik denk eerder dat als mensen effectief in zulke situatie komen, IRL, het instinct het overneemt en dat kan niet getraind of gesimuleerd worden.
 
Heb het vrij snel afgezet eigenlijk...

Dat roepen en tieren op die recruten, ik vraag me af of dit er wel zo aan toe gaat.... Ik denk eerder van niet , maar typische schok-tv-entertainment is...

Zo van "we gaan es tonen aan Vlaanderen welke stoer instituut wij wel nie zijn".
Dat roepen en tieren lijkt mij inderdaad wel show te zijn, in hoeverre pakt dat nog bij iemand van in de twintig die al enkele jaren agent geweest is. Bij de 18-jarige dienstplichtigen die de eerste keer van huis waren zal dit indertijd wel een zwaardere impact gehad hebben.
 
Ik denk dat de hel van die testweek doorstaan een betere motivatiebarometer is dan het volgen van een doorsnee politie-opleiding.

En ja die testweek zou volgens mij dan op maat van burgers moeten. Enfin, dit allemaal onder de assumptie dat er echt een prangend te kort is bij DSU hè. Mischien valt dat tekort wel mee en rechtvaardigt dit niet de kost van een reorganisatie van de opleiding. Dat weet ik niet.
Je snapt het concept van de testweek dus niet. Het is niet alleen het fysieke, het is het totaal concept. Je moet fysiek top zijn en nog goed kunnen schieten, je moet fysiek top zijn en mentaal sterk staan, je moet fysiek top zijn en bewijzen dat je tactische principes nog kan toepassen in stresssituaties, je moet fysiek top zijn en tonen dat je het wettelijk kader nog kan toepassen,... Burgers hebben allemaal die zaken niet en kunnen dus simpelweg niet deelnemen aan zo een testweek laat staan ooit starten aan de opleiding DSU. Je moet al die basiscompetenties reed hebben voor je start want om dat in de opleiding allemaal nog aan te leren is gewoon geen tijd...
 
Je snapt het concept van de testweek dus niet. Het is niet alleen het fysieke, het is het totaal concept. Je moet fysiek top zijn en nog goed kunnen schieten, je moet fysiek top zijn en mentaal sterk staan, je moet fysiek top zijn en bewijzen dat je tactische principes nog kan toepassen in stresssituaties, je moet fysiek top zijn en tonen dat je het wettelijk kader nog kan toepassen,... Burgers hebben allemaal die zaken niet en kunnen dus simpelweg niet deelnemen aan zo een testweek laat staan ooit starten aan de opleiding DSU. Je moet al die basiscompetenties reed hebben voor je start want om dat in de opleiding allemaal nog aan te leren is gewoon geen tijd...
Fair enough. Maar bij bijvoorbeeld de Special Forces van het leger heeft men wel rekruteringscampagnes bij burgers gedaan, dus ik zie niet in waarom het bij DSU niet zou kunnen.
 
Dat roepen en tieren is toch ook gewoon onderdeel van het mentale spel? En dat weten zowel die rekruten als de monitoren toch? Stressniveau verhogen en verhogen, terwijl je ook fysiek afgemat geraakt. Dan eens een monitor die u komt "verleiden" en op rustige toon zegt: "zou je er niet mee stoppen?" "Je hebt het maar te zeggen en het afzien is gedaan..."

Heel dat systeem werkt al jaren. Niemand van de posters hier heeft er ervaring in, maar toch weet de helft het hier beter: "niet meer van deze tijd, andere aanpak zou beter werken,..."

Bizar :)
 
Het roepen en tieren is effectief zo in de realiteit. Het belachelijk maken en vernederen ook. Net zoals het fysiek uitputten en kletsen krijgen er ook onderdeel van is. Dit weet ik omdat ik in het verleden de testen heb doorlopen.

Het kan zelfs geen kwestie zijn of burgers wel of niet kunnen solliciteren bij dsu. Zoals aangekaart dien je al een rugzak te hebben vol tactische en wettelijke ervaring om nog maar mee te kunnen doen.
 
Het roepen en tieren is effectief zo in de realiteit. Het belachelijk maken en vernederen ook. Net zoals het fysiek uitputten en kletsen krijgen er ook onderdeel van is. Dit weet ik omdat ik in het verleden de testen heb doorlopen.

Het kan zelfs geen kwestie zijn of burgers wel of niet kunnen solliciteren bij dsu. Zoals aangekaart dien je al een rugzak te hebben vol tactische en wettelijke ervaring om nog maar mee te kunnen doen.

Nice. Zeer benieuwd naar je ervaring. Heb je de testweek succesvol kunnen afronden?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Neen, dicht tegen het einde afgevallen. Mijn ervaring = nooit meer. Toen was ik nog jong en gek... Nu wat ouder en minder gek. 😉

Dus wel de beruchte zwembadproef overleeft? Ik heb ook gelezen dat je vroeger ook waterboarding moest ondergaan. Was dat bij jou ook nog zo?
 
Dus wel de beruchte zwembadproef overleeft? Ik heb ook gelezen dat je vroeger ook waterboarding moest ondergaan. Was dat bij jou ook nog zo?
Jep zwemmen heb ik gehaald. Maar had daar wel wat geluk. Ben van nature een heel goede zwemmer. Anders had ik dat nooit gehaald.. Als kind was ik al een waterrat dus heb daardoor een grote longinhoud gekweekt.. Maar daar zijn er veel afgevallen. Het slaaptekort was 1 ding... Maar na een tijd vroeg ik me echt af wat ik daar stond te doen.

Nu achteraf bekeken ben ik wel blij dat ik het gedaan heb.. Gewoon om me fysiek te meten met de rest.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Jep zwemmen heb ik gehaald. Maar had daar wel wat geluk. Ben van nature een heel goede zwemmer. Anders had ik dat nooit gehaald.. Als kind was ik al een waterrat dus heb daardoor een grote longinhoud gekweekt.. Maar daar zijn er veel afgevallen. Het slaaptekort was 1 ding... Maar na een tijd vroeg ik me echt af wat ik daar stond te doen.

Nu achteraf bekeken ben ik wel blij dat ik het gedaan heb.. Gewoon om me fysiek te meten met de rest.
Respect voor uw deelname. Als tiener/twintiger droomde ik ooit ook van DSU-lid te worden maar ik ben doorheen de jaren wat minder 'gek' geworden. Er moet effectief iets 'gek' zijn aan die mannen die effectief deze job uitoefenen.
 
De mensen die ik ken die een opleiding para hebben gevolgd, bevestigen toch dat dat roepen en tieren ook zonder camera's erbij standaard is :)
Dus zie niet in waarom dat bij de DSU enkel zo zou zijn omdat men gefilmd word.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan