808 State

Well-known member

Nieuwe docureeks op één over de selectie en opleiding van de nieuwe rekruten voor de DSU (het vroegere SIE, Groep Diane).

Ik ben wel verschoten van het zware niveau bij die ingangsproeven. Vooral dat ze kampen doen in Elsenborn leek me toch iets dat eerder weggelegd is voor het leger.

Recensie van Humo is weer...
 
Dit zijn als het ware de special forces van de politie. Dus geen wonder dat de opleiding niet mals is.

Dat artikel, tsss. Complete wereldvreemdheid. De auteur even gegoogled: Directeur van het kenniscentrum voor gender en feminisme. Tsja.
 

Nieuwe docureeks op één over de selectie en opleiding van de nieuwe rekruten voor de DSU (het vroegere SIE, Groep Diane).

Ik ben wel verschoten van het zware niveau bij die ingangsproeven. Vooral dat ze kampen doen in Elsenborn leek me toch iets dat eerder weggelegd is voor het leger.

Recensie van Humo is weer...
Je linkt de recensie van De Morgen. Op zich staan er wel valabele dingen in, vind ik. En als je ziet dat die in die van de Humo inderdaad ook terugkomen, moet er misschien ook wel iets van waarheid in zitten. Ik vond het ook toch de bedenking waard wat het precieze nut hiervan was, of hoe voorbijgestreefd sommige dingen misschien wel zijn.

Dat artikel, tsss. Complete wereldvreemdheid. De auteur even gegoogled: Directeur van het kenniscentrum voor gender en feminisme. Tsja.
Directeur van een kenniscentrum, en daarnaast freelance journaliste. Je kunt ook gewoon naar de inhoud van het stuk kijken.
 
bah, ik wil toch dat het DSU uit macho volk bestaat, enfin 'macho'volk.
Uit mensen die zich door niets of niemand uit het lood laten slaan.
Dit interventieteam zijn niet de mensen die met de zachte aanpak aan uw deur moeten staan, daar bestaan andere diensten voor.
 
bah, ik wil toch dat het DSU uit macho volk bestaat, enfin 'macho'volk.
Uit mensen die zich door niets of niemand uit het lood laten slaan.
Dit interventieteam zijn niet de mensen die met de zachte aanpak aan uw deur moeten staan, daar bestaan andere diensten voor.
Absoluut, hè. Voor mij is de vraag ook niet of zij voorbijgestreefd zijn. Ik vind het inderdaad suf om te gaan vergelijken met wijkagenten of het idee dat we daar meer op moeten inzetten, zoals in dat stuk in De Morgen. Dat kun je vinden (ik vind dat toevallig ook), maar dat neemt niet weg dat deze eenheid òòk moet bestaan.

Maar wat ik me eerder afvroeg bij dit programma, is of dit de beste manier is om mensen te vinden die zich door niets uit het lood laten slaan. Misschien heb je wel 30 kandidaten afgeschrikt die eigenlijk een veel betere elite-agent hadden geweest voor elke die je er nu overhoudt.
 
Absoluut, hè. Voor mij is de vraag ook niet of zij voorbijgestreefd zijn. Ik vind het inderdaad suf om te gaan vergelijken met wijkagenten of het idee dat we daar meer op moeten inzetten, zoals in dat stuk in De Morgen. Dat kun je vinden (ik vind dat toevallig ook), maar dat neemt niet weg dat deze eenheid òòk moet bestaan.

Maar wat ik me eerder afvroeg bij dit programma, is of dit de beste manier is om mensen te vinden die zich door niets uit het lood laten slaan. Misschien heb je wel 30 kandidaten afgeschrikt die eigenlijk een veel betere elite-agent hadden geweest voor elke die je er nu overhoudt.

In de tijd van de aanslagen in Brussel en Parijs moesten die mannen dag en nacht parraat staan. Het aantal uren slaap dat je dan krijgt op een week zal niet ver af zitten van het aantal uren dat je slaapt tijdens die opleiding.

Die gasten vielen woningen binnen wetende dat ze daar werden opgewacht door terroristen die bereid waren te sterven in de strijd. Als je je tijdens die opleiding al laat afschrikken ben je volgens mij niet uit het juiste hout gesneden.

Die opleidingen zien er overigens over gans de wereld voor elke elite-eenheid, zij het leger of politie, ongeveer hetzelfde uit. Dat is niet zonder reden.
 
Je linkt de recensie van De Morgen. Op zich staan er wel valabele dingen in, vind ik. En als je ziet dat die in die van de Humo inderdaad ook terugkomen, moet er misschien ook wel iets van waarheid in zitten. Ik vond het ook toch de bedenking waard wat het precieze nut hiervan was, of hoe voorbijgestreefd sommige dingen misschien wel zijn.


Directeur van een kenniscentrum, en daarnaast freelance journaliste. Je kunt ook gewoon naar de inhoud van het stuk kijken.

Ik geef toe dit ik gestopt ben met lezen na deze zin: "Precies daarom had ik graag gehoord of er binnen de opleiding ook ruimte wordt gemaakt voor zaken als zelfstandig kritisch denken, slachtofferhulp, de psychologie van daders of inzicht in ongelijkheid, armoede en racisme".

Nogmaals: complete wereldvreemdheid, niks anders.
 
Moest inderdaad De Morgen zijn, was even verstrooid. Maar ik vind het toch ook wel wereldvreemd klinken als je zelfs een elite antiterreureenheid de kl*ten wilt afsnijden.

Moest ik gegijzeld worden tijdens pakweg een vliegtuigkaping zou ik toch ook liever hebben dat een bende onversaagde macho's klaar staat in plaats van iemand die op dat moment eerder aandacht wil hebben voor ongelijkheid, armoede en racisme.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Bij interesse kan je het boek Terroristenjager van Lionel D ook wel lezen.
Of afl 181 van Welcome To The AA.
Voorlopig vlotter dan Onder de radar.🕶️
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik had er naar uitgekeken maar ik vond het uiteindelijk echt super saai. Ik heb vooral moeite met het feit dat de gezichten continu onherkenbaar zijn. Dat is logisch en normaal, maar ik vind dat niet aangenaam om naar te kijken.
Die proeven en hoe zwaar alles is, tsja... Vind ik niet echt inzichtelijk tbh.
 
De 'echte' proef wordt niet getoond, maar ik vermoed dat het een soort gevecht is waarbij je meermaals onder water geduwd wordt voor lange tijd
 
Tijdens de vechtproef op het einde van de week moesten de camera's ook uit toen de kandidaten het gingen opnemen tegen de monitors. Dus ik gok dat ze in het zwembad inderdaad ook iets moesten doen tegen de monitors. Of minder koosjere dingen, gezien ze zeiden dat er over die proef tussen kandidaten ook wordt gezwegen. Misschien zelfs een soort foltering simulatie, waarbij het hoofd onder water wordt gehouden en zien hoelang de kandidaten het volhouden.
 
In het boek 'Terroristenjager' beschrijft de auteur een proef waarin ze het zwembad geblinddoekt moeten overzwemmen terwijl ze door instructeurs (gevechtsduikers) onder water worden getrokken en gewurgd. Ik vermoed dat het die proef zal zijn.

Een vriend van mij heeft een kennis die in opleiding is bij DSU. Tijdens die selectieweek hebben ze toen twee man moeten reanimeren.
 
Terug
Bovenaan