De serie lijkt zich sterk te baseren op de laatste boeken van schrijfster Hilde Geens (in het bijzonder
Beetgenomen: Zestien manieren om de bende van Nijvel nooit te vinden en
Het complet van de stilte). Voor een goede samenvatting herinner ik me dit interview:
‘Zonder nieuwe elementen sluiten we eind dit jaar het dossier’. Het federaal parket is formeel: tenzij er nieuwe aanwijzingen komen in het onderzoek naar de Bende van Nijvel, stopt het binnen een paar maanden met zoeken. De gewelddadige overvallen op supermarkten van de bende zijn al decennia...
www.humo.be
Goed begin van deze fictiereeks, ik wil wel weten hoe het afloopt met deze twee jonge rijkswachters. Maar de achtergrond ken ik reeds, dat helpt ook al.
De scenarist is de ex schoonzoon van Luc Van Den Bossche. en dat is wel merkbaar aan het personage van de zus met 'linkse idealen'. Gelukkig kunnen ze ook met zichzelf lachen (zie dat fragmentje met de space-cake). Nu, volgens wat ik lees in de jaren '80 is de tegenstelling links-rechts extremisme zeker op z'n plaats. Alleen moet men hier opletten om niet simpelweg de hedendaagse, eigen politieke overtuigingen te opzichtig te injecteren. Die linkse verhaallijn vind ik eigenlijk het zwakste deel. En laat dat nu het materiaal zijn dat het meest eigen is aan de scenarist. (Voor de duidelijkheid, met het meest eigen materiaal bedoel hetgeen dat niet uit bendeverhaal volgt. De meer fictionele elementen. Twee jonge rijkswachters volgen, ja dat zal wel, dat is de toepassing van een standaard vertelprocédé. Maar een linkse studente? Dat is een fictioneel element). Tot nu toe lijkt het alsof de serie wel zonder die linkse verhaallijn kon, of dat het dient als contrast. Maar dat contrast gebeurt dan onder andere door de korte kapsels van twee jonge rijkswachters tot twee keer toe te vergelijken met een Hitlerjügend coupé, terwijl die daar zelfs niet een beetje op lijken.
Via RTBF online kan je trouwens al episodes verder kijken (nu zijn er twee episodes beschikbaar, bij VRT NU 1). Ik weet niet of RTBF elke zondag 2 episodes gaat uitzenden.
Alhoewel Marc De Vuyst bij de 'logistiek' nu werkt en als de intellectueelste van de twee wordt neergezet, lijkt hij op bepaalde vlakken toch een trage leerling. Dan bedoel ik niet hoe de acteur hem neerzet, maar de interactie/dialogen tussen hem en zijn 'corrupte chef' (ik weet z'n naam niet). Het lijkt alsof hij niet voldoende uit die ervaringen leert. Het personage Vernaillen zegt tegen hem dat Marc zijn corrupte chef zijn telefoon genegeerd heeft en dat hij zijn thuis heeft doorgezocht na die schietpartij. Die chef zegt continu die dat Pinon-dossier toch niet te onderzoeken. ("Wat doe je liever: piratenradio's of softdrugs, kies maar." 'Leuke', behelsbare problemen om zich mee bezig te houden. Niet de grootste problemen, maar je kan er aan werken terwijl je het gevoel hebt dat je vorderingen boekt.) Dan heb je toch ook door dat je ergens een 'ontsnappingsroute', een backup-plan moet vormen. Maar Marc blijft daar maar wat bij z'n corrupte chef staan. Hij kan natuurlijk z'n chef niet aangeven, want hij weet ondertussen dat dit niet zal helpen.
Interview met scenarist Wallyn:
Na zijn geïnspireerde, inspirerende en lovenswaardige tragikomedie “All of Us” (2020) laat regisseur en scenarioschrijver Willem Wallyn (geb. 1961) nu opnieuw van zich horen, en je hoor…
filmtalk.be
Interessant interview met Herman Vernaillen, zijn dochter en David Van de Steen:
Aalst herdenkt de slachtoffers van de Bende van Nijvel met een nieuw monument, 38 jaar na de laatste en meest bloedige aanslag van de Bende op 9 november 1985, waar acht mensen het leven lieten. ‘Ter herinnering aan de slachtoffers van de aanslagen tussen 1981 en 1985,’ staat erop te lezen. Humo...
www.humo.be