miljaar, ik ben van Halle, ik wist niet dat ze daar de Colruyt ook overvallen hebben
trouwens, die Auberge die ze noemen, in Beersel, daar hadden ze toch een veel beter shot van kunnen maken. die staat niet onder de kerk, maar aan't kasteel.

een aflevering die heel dicht bij huis kwam voor mij, wel.
 
Ik kijk vooral omdat de serie me helpt om een visueel beeld te vormen van bepaalde feiten. En bij het lezen van sommige feiten uit het bendedossier helpt het mij om de beelden van 1985 te gebruiken als visuele leidraad. Madani Bouhouche, de overvallen, etc. (Maar het blijft een fictiereeks.)
Ik dacht voordien reeds een goed beeld te hebben van de 'multilevel' structuur van de bende van nijvel. Ik heb ooit een organigram gezien op het bendevannijvel forum dat ik interessant vond. Maar de PIO kende ik helemaal niet, terwijl dit in deze serie net de intrige lijkt, door de zoon van De Vuyst.

(Organigram louter ter illustratie, neem het met wat korrels zout.)

Fo2iY1MWAAAjc4_
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk vooral omdat de serie me helpt om een visueel beeld te vormen van bepaalde feiten. En bij het lezen van sommige feiten uit het bendedossier helpt het mij om de beelden van 1985 te gebruiken als visuele leidraad. Madani Bouhouche, de overvallen, etc. (Maar het blijft een fictiereeks.)
Ik dacht voordien reeds een goed beeld te hebben van de 'multilevel' structuur van de bende van nijvel. Ik heb ooit een organigram gezien op het bendevannijvel forum dat ik interessant vond. Maar de PIO kende ik helemaal niet, terwijl dit in deze serie net de intrige lijkt, door de zoon van De Vuyst.

(Organigram louter ter illustratie, neem het met wat korrels zout.)

Fo2iY1MWAAAjc4_
De Rijkswacht zat tot 1992 onder Landsverdediging, vandaar dat er in Groep Diane veel ex-militairen zaten.
 
Eigenlijk jammer dat een korps zoals de Rijkswacht afgeschaft is en dat ook het leger zwaar ingeboet heeft. Er zijn volgens mij in de maatschappij redelijk wat individuen die het best van al zouden functioneren in zo een organisatie in plaats van in één of andere burgerjob.
 
Ik kijk vooral omdat de serie me helpt om een visueel beeld te vormen van bepaalde feiten. En bij het lezen van sommige feiten uit het bendedossier helpt het mij om de beelden van 1985 te gebruiken als visuele leidraad. Madani Bouhouche, de overvallen, etc. (Maar het blijft een fictiereeks.)
Ik dacht voordien reeds een goed beeld te hebben van de 'multilevel' structuur van de bende van nijvel. Ik heb ooit een organigram gezien op het bendevannijvel forum dat ik interessant vond. Maar de PIO kende ik helemaal niet, terwijl dit in deze serie net de intrige lijkt, door de zoon van De Vuyst.

(Organigram louter ter illustratie, neem het met wat korrels zout.)
Mijn begrip voor Franky die het ook niet allemaal 100% begrijpt is wel gestegen na het bekijken van dit organigram.
 
Gisteren ben ik er toe gekomen de laatste twee afleveringen te bekijken.
De laatste aflevering vond ik spannend. Vooral
de scènes met de garageboxen waren indrukwekkend, door de acteerprestaties en de locatie.
Je voelde echt hoe graag dat Marc en Goffinard deze zaak wou oplossen. Hoe dat ze dagenlang kamperen in de garageboxen.
De tensie wordt ook geholpen door de muziek in deze spannende minuten.
En bij Franky voelde je in de confrontatie dat die door de jaren heen veranderd is in een koele killer.

Het doet me denken aan een uitspraak van Hilde Geens (bekend schrijfster over deze zaak):
Het complot van de bende van Nijvel is niet zozeer van de daders, maar het onderzoek dat er naar werd gevoerd.

Het einde blijft even nazinderen, maar toch voel ik dat er in deze serie meer potentieel zat.
Het einde vind ik na een paar keer te herbekijken, misschien wat... teveel volgens een formule? Het is een verwijzing naar het begin van de serie. Marc wordt uiteindelijk letterlijk uit de weg geruimd. Maar als ik het goed herinner droeg droeg hij z'n helm eerst, toen hij op de motor zat. Dan wordt wordt hij geraakt en dan ligt hij tegen een paal. Terwijl de auto gewoon in één ruk lijkt weg te vluchten, tussen de brokstukken door. Maar de autobestuurder had dan moeten eerst moeten uitstappen om die helm van Marc af te doen?
Het begon veelbelovend met de eerste twee afleveringen. Het middenstuk van de serie kijkt goed weg. De intrige is interessant om te volgen, maar er blijft wat te weinig van hangen. Hoe zat het precies met André De Vuyst en de PIO? Dat blijft een open vraag. Er wordt een intrigerende vraag geopend, zoals wat André deed, in het middenstuk wordt wel een beetje info gegeven over André, maar op het einde weet je niet veel meer. We volgen uiteindelijk voor het perspectief van Franky en Marc. Is het voor de kijker geloofbaar dat Franky als mededader zo weinig wist van in welk wespennest hij eigenlijk zat? Zou dat in de realiteit mogelijk zijn dat informatie zo gecompartimenteerd is dat zo je echt niet meer weet dan wat noodzakelijk is om je 'job' uit te voeren?

Ik weet niet echt wat ik moet vinden van een almachtige partij met geheimzinnige daders die je overal te grazen kan nemen, ook in het buitenland in het geval van Franky. Op één of andere manier hebben ze ontdekt dat Franky de bergplaats doorgaf aan Marc? Of is het omdat hij een onderzoeker was die je best uit de weg ruimt, die sowieso al teveel wist, zonder de informatie over de bergplaats van de wapens gerekend?


Franky's persoonlijke motieven vind ik onvoldoende uitgewerkt. Hij ondergaat het vooral tegen zijn zin. Het belangrijkste motief lijkt te zijn dat hij gewoon niet meer terug kan. Franky zat in een recruteringspool van geweldenaars, die elkaar niet kennen, waaruit geput wordt om die gewelddadige feiten te plegen.

Als maker kan je niet teveel pinnen hoe het nu zat met bende. Dat is net de vraag van het onderzoek. Maar het lijkt erop de makers zich iets teveel steunen op het geheimzinnige aura van de zaak.

Goffinard is een interessant personage, misschien het meest interessante. Ik dacht in het begin dat hij aan de slechte kant stond door hetgeen Vernaillen zei, en doorheen de serie kon ik niet uitmaken aan welke kant hij stond.
In de serie maken ze van hem uiteindelijk één van de goeie. In het echt is de rol van zijn tegenhanger Goffinon nooit goed uitgeklaard geweest.

Conclusie: ik heb deze reeks met interesse gevolgd, maar na het einde heb ik ook een beetje het gevoel van "was het dat maar?".
 
Laatst bewerkt:
Zullen veel Franky's in de BvN gezeten hebben, marionetten van een paar geflipte rechtse zakken gesponsord door Gladio die wakker werden eind jaren tachtig en dachten 'waarom doen we dit nog?'. Komende twintig jaar komt er misschien hier en daar klein puzzelstukje boven maar that's it.
 
Ik lees hier net een artikel dat Lacroix officieel eerherstel kreeg en nu ook een blanco strafblad heeft terug.

Wat een grap.
 
Ik lees hier net een artikel dat Lacroix officieel eerherstel kreeg en nu ook een blanco strafblad heeft terug.

Wat een grap.

Er zit daar ook veel meer achter. Anders was het al lang uitgekomen. Als ik hoor van collega's die ex gendarmes waren en ook veel uitgestoken hebben. Die werden vaak de hand boven het hoofd gehouden door grote mannen uit de banksector omdat ze er ook hun profijt uit haalden.

En als die zeiden tegen die gendarmes hun chef dat hij het zo moest laten dan had hij niet veel keuze.
 
Een man van 62 die 22 jaar in den bak heeft gezeten en daarna meer dan 10 jaar een deftige job heeft gedaan. Misschien willen ze vermijden dat hij zonder minimum aan toekomstperspectief een wanhoopsdaad zou begaan ? Hij heeft nooit met voorbedachte rade een moord gepleegd. Via Philippe De Staerke is er een link tussen Haemers/Lacroix en BvN maar sterk is die niet.


Chantagemateriaal dat permanent verzekert dat het verhaal van de Bende niet opgehelderd wordt, iets wat heel het land zou ontwrichten mocht het openbaar worden gemaakt, wie zou daar een rol in spelen ? Ik zie een figuur opdoemen uit de mist...
 
ffs, vandaag op pmagazine een review gelezen over de aflevering van zondag.
schrijft die flut-journalist leukweg dat hij de serie al volledig op rtbf heeft gezien, en dat het dus een rewatch is voor hem, en zet er dan nog wat spoilers bij voor de volgende aflevering. :wallbash: :wallbash:
 
ffs, vandaag op pmagazine een review gelezen over de aflevering van zondag.
schrijft die flut-journalist leukweg dat hij de serie al volledig op rtbf heeft gezien, en dat het dus een rewatch is voor hem, en zet er dan nog wat spoilers bij voor de volgende aflevering. :wallbash: :wallbash:

Mja... Langs een andere kant als je het 1 en ander leest over de bende van Nijvel zitten er daar ook spoilers in aangezien het daarop gebaseerd is.
 
Mja... Langs een andere kant als je het 1 en ander leest over de bende van Nijvel zitten er daar ook spoilers in aangezien het daarop gebaseerd is.
Ja maar als je daar begint te lezen en je zo jezelf spoilt dan weet je wel wat je doet en moet je niet komen klagen. Als je voor the fabelmans te bekijken Spielberg zijn wikipedia leest moet je bij mij ook niet komen klagen.

Maar bij pers (voor zover we Pnws zo mogen noemen) mag er tenminste ergens 'opgepast vanaf hier spoilers' worden vermeld
 
Terug
Bovenaan