Feit dat iemand als Philippe Lacroix eerherstel kreeg (dus blanco strafblad etc) komt bij mij toch over dat er achter de schermen nog steeds resten zijn van dat netwerk.

Want dat krijg je toch nergens uitgelegd anders?
 
Die overvallen, dat was puur voor het geld? Hoeveel hebben ze daar eigenlijk telkens kunnen stelen? Was dat veel geld?
 
Die overvallen, dat was puur voor het geld? Hoeveel hebben ze daar eigenlijk telkens kunnen stelen? Was dat veel geld?
Nee ik geloof nooit dat dat puur voor geld was. Kijk naar die bedragen: eens 600.000BEF, eens 1.000.000BEF en een sjiek. Wat in die tijd natuurlijk wel een pak geld was, maar bekijk dan eens wat bedragen die de bende haemers roofde: postkantoor 15.000.000, Postwagen ne keer 27.000.000, een geldtransport enzo. Dat was voor het geld. Als je daar dan eens kijkt naar het aantal slachtoffers voor die luttele Franken die ze maakten in de Delhaize en die paar slachtoffers die de bende Haemers gemaakt heeft, dan kan je toch enkel concluderen dat puur terreur zaaien de opdracht was. Die mannen werden van bovenuit nog betaald voor de risico's die ze namen en kregen nog eens bescherming in ruil.
 
Om welke reden is de piste rond Bonkoffsky eigenlijk finaal van tafel geveegd enkele jaren terug?
Er stond vandaag in de humo artikel met journaliste en professor die zich met het dossier bezighielden. Die stelde dat de bende zo goed als zeker volledig Franstalig is en Bonkoffsky was van de kanten van Aalst. Wel denken ze in de richting van oud-rijkswachters, niet rijkswachters in dienst zoals in de reeks in dat opzicht is er wel een match met Bonkoffsky
 
De overvallen waren zeker met de mate van geweld niet in verhouding met de buit.

Gaat het dan over chaos en schrik creëren? Niet enkel de bankier zou een ‘toevallig’ slachtoffer zijn..

De piste van meerdere daders zodat er altijd alibi’s zijn lijkt me een zekerheid te zijn. Vandaar dat er zoveel pistes zijn en geen zekerheden. Maar dat is mijn idee maar.

Lees al jaren mee op dat forum van de bende. Je kan er verloren in lopen in al die daders en pistes. Maar het zou ook wel al die verschillende robotfotos verklaren.
 
Sorry voor de domme vraag maar wat is het voordeel van chaos en schrik creëren?
Zeer goeie vraag, hoe profiteer je hier rechtstreeks van ? Je clubje medestanders wordt machtiger ? Is het dat maar ? Je hebt nu ook veel wappie nutballs die plannen smeden maar zo'n organisatie die zo'n aantal acties uitvoert is echt ongezien, kon alleen maar bestaan in het donkere bewustzijn van de jaren 80.
 
Sorry voor de domme vraag maar wat is het voordeel van chaos en schrik creëren?
Een van de theses is dat het vanuit een autoritaire, extreem(er) rechtse kant kwam. Als reactie tegen communisme (kijk naar de CCC) en om zo relatief gemakkelijk een rechtse, autoritaire staat te verkrijgen. De Rijkswacht indertijd wás extreem rechts (voor een groter deel dan gezond was) en militair van instelling. Vanden Boeynants was zeker tot die tactiek in staat. (En mijn vader was nog zijn pers attaché)
 
Een van de theses is dat het vanuit een autoritaire, extreem(er) rechtse kant kwam. Als reactie tegen communisme (kijk naar de CCC) en om zo relatief gemakkelijk een rechtse, autoritaire staat te verkrijgen. De Rijkswacht indertijd wás extreem rechts (voor een groter deel dan gezond was) en militair van instelling. Vanden Boeynants was zeker tot die tactiek in staat. (En mijn vader was nog zijn pers attaché)
De vraag is dan ook al gesteld geweest of die ontvoering van VDB niet in scene was gezet.

Patrick Haemers die ook is aangeduid als reus bij de overval in Aalst door David van de Steen.
 
Bij Patrick Haemers heeft toch ook een tijdje het gerucht geleefd dat hij zou vermoord zijn in plaats van zelfmoord gepleegd te hebben.
 
Bij Patrick Haemers heeft toch ook een tijdje het gerucht geleefd dat hij zou vermoord zijn in plaats van zelfmoord gepleegd te hebben.
Als je Haemers bekeek als ‘personage’ dan leek zelfmoord ook helemaal niet op iets wat hij zou doen. Je kan natuurlijk nooit weten wat in iemand omgaat, maar dit was een man type Mesrine. Die zou gewoon ontsnapping na ontsnapping pogen.
 
Ik moest er ook aan denken, beetje zelfde attitude ook. Maar Haemers heeft bij mijn weten nooit bij de Rijkswacht gezeten :biglaugh:.
Ik heb de laatste aflevering niet gezien dus gelieve niet te spoilen, maar op geen enkel moment konden we toch afleiden dat die Patrick figuur er zat als rijkswachter, toch?
 
Terug
Bovenaan