Ik heb de laatste aflevering niet gezien dus gelieve niet te spoilen, maar op geen enkel moment konden we toch afleiden dat die Patrick figuur er zat als rijkswachter, toch?
Ik heb ze ook nog niet gezien hoor. Maar aangezien die persoon ook toegang had tot het gerechtsgebouw dacht ik dat hij ook bij de Rijkswacht zat, ik kan verkeerd zijn ook.
 
Ik heb ze ook nog niet gezien hoor. Maar aangezien die persoon ook toegang had tot het gerechtsgebouw dacht ik dat hij ook bij de Rijkswacht zat, ik kan verkeerd zijn ook.
Goh kan hé. Maar het lijkt me sowieso iets "louche" te zijn aangezien het via dieje dikke met zijn moustache is en dat toch een collega was en geen baas. Een officiele opdracht van de rijkswacht zou toch niet bestaan uit het "inbreken" in een gerechtsgebouw om dossiers te stelen.

Zo heb ik het toch geinterepreteerd, maar het is zeker niet zo eenduidig.
 
Een van de theses is dat het vanuit een autoritaire, extreem(er) rechtse kant kwam. Als reactie tegen communisme (kijk naar de CCC) en om zo relatief gemakkelijk een rechtse, autoritaire staat te verkrijgen. De Rijkswacht indertijd wás extreem rechts (voor een groter deel dan gezond was) en militair van instelling. Vanden Boeynants was zeker tot die tactiek in staat. (En mijn vader was nog zijn pers attaché)
VDB was geen onbesproken blad. Die zou inderdaad tot zo'n dingen in staat kunnen geweest zijn. Heel dat dossier zit toch vol van de rare "toevalligheden" dat ik moeilijk kan geloven dat het maar een bende was die paar overvallen pleegde. De bankier die toevallig zijn inkopen aan het doen was in die ene Delhaize die ze gaan overvallen, die overval op dat restaurant, in Aalst draaiden ze bij wijze van spreken de parking op terwijl aan de andere kant van de parking de patrouille die er de hele dag gestaan had, er net de parking afreed,... Als je je een beetje in de zaak verdiept zie je de meest rare toevalligheden en ga je toch denken dat er zaken georganiseerd zijn. Wat ze in de reeks ook wel mooi laten uitschijnen met het WNP dat het feest van de minister bewaakt en daar dan nog met de minister na afloop gaat drinken.
Die CCC zie ik op dezelfde manier wel georganiseerd zijn geweest zodat je 2 tegengestelde groeperingen had, wat wel paste in die tijdsgeest natuurlijk.
Zolang er nog van die organisatie belangrijke personen in leven zijn gaan we het nooit weten. Als we het al ooit gaan mogen weten hoe het allemaal ineen zit. Wie weet is het allemaal wel geweten maar mag de bevolking het allemaal niet weten.
 
Voor wie niet kan wachten, staat de laatste aflevering ook al op VRT Max. Ikzelf ga wachten tot zondag.
 
Ik heb de laatste aflevering niet gezien dus gelieve niet te spoilen, maar op geen enkel moment konden we toch afleiden dat die Patrick figuur er zat als rijkswachter, toch?
PH had weinig interesse in de motieven van dat paramilitair clubje, eerder fils-a-papa op de dool, maar ideaal om te gebruiken voor het vuile werk.
 
Zolang er nog van die organisatie belangrijke personen in leven zijn gaan we het nooit weten. Als we het al ooit gaan mogen weten hoe het allemaal ineen zit. Wie weet is het allemaal wel geweten maar mag de bevolking het allemaal niet weten.

Net door al die verschillende - zeer specifieke - incidenten zit je ook maar met een selecte groep "verdachten". Dus ik denk dat het haast niet anders kan dan dat ze het wel weten, maar dat er gewoon geen materiele bewijzen zijn. Allicht zal het dossier pas "closure" krijgen eens het dossier en onderzoek effectief wordt gesloten. Dan kan je het dossier overdragen aan een groep "experten" en dan kunnen zij met de meest waarschijnlijke daders komen, vergelijkbaar met de moord op Lumumba.

Wie weet wordt het onderzoek steeds verlengd omdat net daardoor de waarheid niet aan het licht zal komen. Alles kan.
 
Goede serie, alleen het articuleren van de hoofdacteurs laat serieus wat te wensen over... precies allemaal een pak watten in de mond.
 
Genoten van deze serie. Me niet gestoord aan bepaalde acteurs of hoe ze praten ☺️.

Mix van fictie en feiten was boeiend zonder mij te storen. Ik ben wel op de hoogte van de meeste feiten dus ik kan dat wel plaatsen.

Ze volgen ook mijn piste dus dat helpt natuurlijk.
 
Serieuze topper qua sfeer schetsen, verhaal vertellen, acteren, cinematografie... Onderlinge relaties en dialogen soms wat gekunsteld. De Bouhouche acteur gaan we niet rap vergeten.
 
Enorm genoten van de serie en zoals hierboven al gezegd werd die tijdsperiode heel knap neergezet. Jammer dat het alweer voorbij is, zal nog wel een tijd wachten zijn op een vlaamse serie van hetzelfde niveau.
 
Ik ben meestal geen fan van Vlaamse series, maar dit is imo toch wel al één van het beste wat er hier gemaakt is. Ik had al wel gehoord van de Bende van Nijvel (geboren in de late 90s, so dont blame me), maar begreep niet waarom er zoveel decennia na de feiten nog altijd zoveel interesse voor was (je moet al een doorgewinterde 50/60+'er zijn om het heel actief te hebben meegemaakt).

Ohja, de transformatie die Franky doormaakte. Van schaapje dat eerst op z'n kop liet kakken door Debels naar ene waar Debels zelf schrik van heeft. :ROFLMAO: Weet er iemand of die Dejoyaux eigenlijk gebaseerd is op een echt iemand?

Goede serie, alleen het articuleren van de hoofdacteurs laat serieus wat te wensen over... precies allemaal een pak watten in de mond.
Vanwaar kom je dat die moeilijk te verstaan waren? Ik krijg ook moeite met het goed verstaan van mensen al naargelang je dichter naar de kust gaat, maar dit was toch perfect verstaanbaar.

Moet dat ook situeren eh. Je zit in de 1980s waar accenten en dialecten wrs nog veel virulenter waren. Zelfs nu spreekt er quasi niemand een accentloos AN, zeker niet als je tegen mensen babbelt die uit dezelfde regio komen. Hebben we Vicky zelfs ooit zien/horen praten tegen iemand anders dan haar broer of Marc die uit hetzelfde dorp komen, buiten die paar zinnen tegen die ene blonde communistische vriendin?
 
Terug
Bovenaan