Topic nog eens een schop geven.
Zit zelf ook te kijken voor een 944 turbo. (Blijven uitstellen, pff waarom)
Hier valt wel een pak beter aan te sleutelen als een 911, en het prijsverschil is ook enorm.
Een goede is wel niet eenvoudig te vinden.
Er zijn er weer een heel deel te koop. Veel mensen doen de oldtimers weg omdat het leven duurder is geworden (net zoals bv. aquarianen hun zeewateraquarium wegdoen, ook heel frappant) en omdat de regelgeving mogelijk in de komende jaren zal veranderen.
Enkele aandachtspunten voor een 944 turbo:
- Hoewel de wagen gegalvaniseerd is, toch checken op roest. Vooral onder de batterij checken, de wielen, deurlijsten, deurscharnieren, reservewielhouder in koffer
- Hoe meer facturen van onderhoud, hoe beter
- Check of de waterpomp en distributie recent is vervangen (minder dan 5 jaar geleden), met factuur, niet geloven op woord
- Check of het een USA or REST OF WORLD versie is. Je wil de ROW versie imo. De USA versie heeft lelijke bumpers voor en achter, en extra pinkers aan de zijkant. Eikes!
- Er zijn heel wat opties te verkrijgen. Zo is er bv een open dak mogelijk, maar ook lederen zetels, en bv. limited slip differential. Airco is ook een leuke optie. Open dak is wel fijn, maar kan natuurlijk ook roesten en stuk gaan. LSD is een top optie en zal je meer voor betalen. De codes van de opties vind je terug in het boekje, en op een sticker die plakt tussen de achterlichten aan de binnenkant. Daarvoor moet je de koffermat gedeeltelijk losmaken (kliksysteem) en dan zal je de sticker zien. Codes (en veel meer) hier terug te vinden:
https://www.stuttcars.com/porsche-data/porsche-equipment-options-codes/
- Check of het chassisnummer (VIN number) begint met 951. Als het begint met 944 is het GEEN TURBO!!!!! (ookal zit er misschien een turbomotor in)
- Zoals altijd, hoe goedkoper de wagen, hoe meer kosten later. Natuurlijk geen feit, maar wel goede richtlijn. Heb er zelf al zeker 2.5 K ingestoken op een auto van 14K
En dat is met al het werk zelf te doen.
Edit: oh, er zijn trouwens ook diverse Turbo modellen. Ik heb eentje van 86, deze heeft bv. porsche inscriptie deurklinken. Maar ook een andere motor die 217 pk genereert. De M44.50 motor is trouwens de eerste voor de turbo, en heeft enkele andere boringen. Belangrijk is dat de M44.51 motor de volgende is, maar eigenlijk slechter is omdat ze gingen besparen op materiaal. De wanden zijn dunner en zouden dus sneller kapot gaan. De M44.52 motor is dan weer voor de 944 turbo S (enkel in 1988 gemaakt). Die motor werd ook in latere modellen gestoken (tot eindjaar 1991) maar de S benaming werd weggelaten. Toch zijn deze modellen vanaf 89 eigenlijk dezelfde als die in 88 maar dan zonder de badge. De M44.52 motor maakt 250 pk maar dat is dan vooral dankzij de grotere KKK turbolader.