Review: WOW: Dragonflight patch 10.1: Embers of Neltharion

Met twee kinderen, een vrouw en een drukke job slaag ik er niet meer in om meermaals per week samen met een twintigtal andere WOW-spelers de moeilijkste raids te ontdekken. Dat weerhoudt me echter niet om op regelmatige tijdstippen Azeroth van allerlei gespuis te ontdoen. Om exact te zijn vertoeven we sinds eind november al in The Dragon Isles, waar iconische personages zoals Alexstrasza en Nozdormu trachten de verloren kracht van de drakenrassen te herstellen. Sinds begin mei is Zaralek Cavern ook toegankelijk; daarover én meer vertel ik je in deze review van WOW Dragonflight 10.1: Embers of Neltharion.

“Lore”, de verhaallijn in een videogame, was altijd zeer belangrijk in World of Warcraft. Toegegeven, heel wat spelers concentreren zich eerder op raiding, mythic+ of PVP, maar bij een nieuwe patch hoort een kersvers stukje verhaal en dat wil ik jullie niet onthouden. De centrale vraag die we ons moeten stellen? Wie of wat is Neltharion … En zij die WOW al een tijdje volgen of de MMORPG ooit hebben gespeeld, kennen deze zwarte draak beter als Deathwing the Destroyer. Net zoals Alexstrasza en Nozdormu leidde hij zijn respectievelijke Dragonflight, maar nadat de Old Gods hem in hun macht kregen, was enkel vernieling goed genoeg. Zelfs jaren na zijn dood ten tijde van de Cataclysm, krijgen we het nu aan de stok met een deel van zijn erfenis. Het nieuwe WOW-ras dat met Dragonflight werd geïntroduceerd, de Dracthyr, werden ooit door Neltharion geschapen en enkelen daarvan zijn nu uit op wraak.

Dragonflight.jpg

Ondergronds is er ook veel te beleven

De nieuwe raid, die ik vooralsnog niet langs de binnenkant heb gezien, luistert naar de naam Aberrus, the Shadowed Crucible. Het is daar dat Deathwing weleens experimenteerde en één van de bazen daarbinnen is zijn “Echo”, zijn alternate universe alter ego zeg maar. Stoere avonturiers die richting Aberrus trekken, doorkruisen Zaralek Cavern en ik heb daar reeds tientallen uren van mijn kostbare vrije tijd vertoefd. Dat wil ook meteen zeggen dat er daar iets te beleven valt, want ook al is er een feature, dat wil lang niet zeggen dat ik mijn tijd er wil verdoen.

Ondergrondse locaties zijn niet altijd een succes. Het lijkt al gauw dat men je vrijheid, waarvoor je zo hard hebt gevochten, probeert te ontnemen. Blizzard lijkt dat te begrijpen, en laat je toe om je razendsnelle Dragonriding-draken doorheen de prachtige grot te sturen. Dat heeft voor- en nadelen, met als belangrijkste nadeel het feit dat je de omgeving zelden ten volle apprecieert omdat je moet oppassen nergens tegenaan te knallen. De keerzijde van de medaille is dan weer positief; je kan sinds Dragonflight aan een zeer hoog tempo spelen; auto run opzetten en aan een gezapig tempo van punt a naar b vliegen werd vervangen door een heuse minigame waarbij je je draak zo optimaal mogelijk moet berijden om in de lucht te blijven en op een korte tijd een grote afstand af te leggen. Dat patroon trekt zich ook op deze ongewone locatie door, wat onverwacht goede gameplay afdwingt.

WoW_10_1Reveal_Dragonriding_004.jpg

Intense gameplay

De ontwikkelaars hebben natuurlijk geen hele patch uitgewerkt om doelloos aan een te hoge snelheid in een grot rond te vliegen. Je maakt in Zaralek Cavern quasi meteen kennis met de Loamm Niffen, een nieuwe factie met een uitstekende neus. Dat mag je letterlijk nemen, want je leert er de bodem al gravend te verkennen om als een echte mol je speurneus het werk te laten doen. Zo vind je schatten, en tijdens de nieuwe verhaallijn word je zelfs met een vijfde Dragonriding-draak beloond. Na het beklimmen van steile rotswanden en het Pokémon Snap-achtige foto’s trekken, is het opgraven van schatten een nieuwe minigame die aantoont dat je na zeventien à achttien jaar nog steeds kan innoveren. Wordt het voor een nieuwe WOW-speler misschien niet wat veel, zou je kunnen denken? Daar ga ik deels in mee, al is er sinds enkele jaren een duidelijk onderscheid tussen de main story quests en de optionele onderdelen van de verhaallijn, en dat op zich is toch al een mooie richtlijn voor zij die zich op het belangrijkste willen focussen.

Er zitten in WOW zoveel randactiviteiten, dat het voor nieuwe spelers misschien te overdonderend is. Gelukkig worden MSQ wel visueel in de kijker gezet.


Wanneer ik niet in Zaralek Cavern ronddoolde, kon ik ook in de reeds verkende regio’s van The Dragon Isles links en rechts wat vernieuwing terugvinden. Zo is er bijvoorbeeld Fyrakk, die op regelmatige tijdstippen de boel in brand steekt. Deze draak weigerde ooit om een positieve leidersfiguur te worden en zaait nu verderf met z’n vurige adem die hij gebruikt om vriend en vijand in brand te steken. Door zijn kampen in The Waking Shores, Ohn’Ahran Plains, The Azure Span of Thaldraszus onschadelijk te maken, verdien je nieuwe voorwerpen die elke verzamelaar in zijn verzamelvenster wil zien verschijnen. Het blijft een wederkerend fenomeen in WOW: elke update brengt honderden verzamelbare objecten mee, waardoor je als casual speler voor eeuwig en altijd op ontdekkingen zal stoten. Een zeer fijn gevoel.

WoW_Dragonflight_Embers_of_Neltharion_Aberrus_Raid_009_png_jpgcopy.jpg

Is dat een stinkende Orc?

Naast al deze grotere features zijn er ook minder in het oog springende veranderingen die het vermelden waard zijn. Ik speel al sinds Vanilla, op enkele alt characters na, een Alliance-personage en plots zitten er ook Orcs en Undead in mijn guild! Sommigen zeggen “eindelijk”, anderen vinden het een verfoeide wijziging, maar het feit is wel dat we sinds WOW-patch 10.1 gemengde guilds hebben. De eeuwigdurende oorlog tussen de Horde en Alliance ging na Battle for Azeroth noodgedwongen liggen en zal – als we dit correct interpreteren – niet meteen terugkeren. Waar de leuze vroeger was: “Red is Dead”, nemen we het nu al een tijdje op tegen antagonisten die ook zonder factie-oorlogen pittig genoeg zijn. The Jailer, nu losgeslagen drakenrassen … Samenwerken met zij die ooit Azeroth binnendrongen lijkt een bittere noodzaak te zijn.

Het feit dat het nieuwe Mythic+ & PVP-seizoen is begonnen, spreekt voor zich. De rotatie van acht Mythic+ dungeons bevat opnieuw vier gerecycleerde exemplaren en vier nieuwe, een principe dat door de meeste competitieve spelers wel wordt gesmaakt. Het blijft echter erg dat PVP-spelers zeer zelden echte nieuwigheden kunnen verorberen; het is zelfs vreemd dat deze spelers nog niet allemaal andere oorden hebben opgezocht. Hoewel ikzelf zelden PVP speel, is dat misschien mijn enige puntje van echte kritiek over de huidige staat van de game: er wordt aan alles gedacht, maar PVP lijkt veel te worden vergeten. Doe daar iets aan en je hebt WOW in een staat die we al jaren niet meer hebben gezien.

Conclusie

De nieuwe WOW-patch breidt verder aan hetzelfde positieve elan. World of Warcraft-ontwikkelaar Blizzard luistert beter naar haar spelers en we krijgen vaker en betere updates. Zaralek Cavern is prachtig, enkel jammer dat PVP'ers niet vaak genoeg van iets nieuws mogen proeven.

Over

Beschikbaar vanaf

3 mei 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. MMORPG

Ontwikkelaar

  1. Blizzard Entertainment

Uitgever

  1. Blizzard Entertainment
 
  • Leuk
Waarderingen: LezZ
Terug
Bovenaan