Interview: World of Warcraft: Dragonflight

Als World of Warcraft-speler sinds de tweede dag dat het spel in Europa beschikbaar was, ben ik altijd opgetogen om ontwikkelaars van de MMORPG te mogen interviewen. Het is een tijdje geleden dat ik op gamescom Ion Hazzikostas of Tom Chilton in de ogen keek, maar eerder deze week mocht in eindelijk terug al mijn WOW-gerelateerde vragen op twee devs afvuren. Mijn vragen worden uitgebreid beantwoord door Graham Berger, Senior Game Designer die zich op de combat focust, en door Brian Holinka die Grahams team leidt.

We gaan er geen geschiedenisles van maken, maar na de Vanilla-release in februari 2005 (iets vroeger in Amerika) kregen we met The Burning Crusade, Wrath of the Lich King, Cataclysm, Mists of Pandaria, Warlords of Draenor, Legion, Battle of Azeroth en Shadowlands al acht uitbreidingen voor Blizzards MMORPG voorgeschoteld. Desondanks zal Dragonflight, uitbreiding nummer negen, herinnerd worden als dé uitbreiding die het hele talent-gebeuren op z’n kop zetten, voor het eerst de GUI in een nieuw jasje stak en de Dracthyr Evoker introduceerde. Over dit en andere dingen sprak ik met beide ontwikkelaars en hieronder lezen jullie een relaas van de meest interessante passages uit het zestig minuten durende Zoom-gesprek.

4.png


Talent trees

Om met de belangrijkste deur in huis te vallen, vroeg ik Brian Holinka’s inzichten over het ontwikkelproces van de nieuwe talents. In tegenstelling tot een kleine balanceeroefening of het veranderen van enkele talents, het toevoegen van enkele abilities zoals bij de Covenants of het toevoegen van één class, kwamen de nieuwigheden nu uit alle windrichtingen. Ondanks de toevoegde complexiteit, onderstreepte hij meteen dat het team niet extra onder druk kwam te staan. De voornaamste reden is dat er weinig nieuwe spells werden uitgevonden, maar dat vooral fan favourites uit voorbije uitbreidingen nu permanent in de gameplay werden geïntegreerd. Dit heeft een positief effect op de diversiteit in-game, want door het opsplitsen van de class en specialisation tree kan je je personage op een heel andere manier benaderen. Shadow Dance, voorheen enkel als Subtlety beschikbaar, kan nu door elke Rogue worden gebruikt als ze voldoende talent points wensen te investeren.

Je kan veel meer eigen keuzes maken die de spelstijl van je personage vormgeven.


De implementatie van al deze nieuwe mogelijkheid maakt het extra uitdagend om alles in evenwicht te houden, en Brian gaf ook aan dat de eerste patches in Dragonflight met kleine tweaks zullen uitpuilen. Op zich positief uiteraard, want ze blijvend doorlopend werken aan aangenamer gameplay voor iedereen. Dat moet ook, want door de vele analysetools en high-end spelers die elk detail uitspitten om het onderste uit de kan te halen, mogen er geen té krachtige dingen onopgemerkt overeind blijven.

1.png


De Dracthyr Evoker

Blizzard kreeg meteen de volle lading toen de Dracthyr Evoker werd aangekondigd. Ondanks de duizenden personalisatiemogelijkheden, het nieuwe “push hold and release”-mechanisme voor Empowered Spells enzoverder, kwam er commentaar op het feit dat je enkel als Evoker van dit ras kan genieten. Graham Berger liet optenen dat het verhaal van de Dracthyr in Evoker pas begint, en dat de toekomst wellicht rooskleurig zal zijn voor iedereen die op andere classes hoopt. Hoewel de lore niet altijd gerespecteerd wordt, houdt het hier perfect steek. Na 20.000 jaar te hebben geslapen, ontwaken de Dracthyr zoals ze werden gecreëerd en getraind door Neltharion. Hun enige kennis? Hun training om een Evoker te worden.

Op de vraag of er nooit aan een tank spec voor de Evoker werd gedacht, antwoordde Graham ook zeer duidelijk. Er zijn vijf draakaspecten, namelijk Red, Blue, Green, Bronze en Black. Het was logisch om Red en Blue als damage te gebruiken, en aangezien er na de initiële release van WOW nooit nog een ranged class werd toegevoegd, werd er voor de vuurspuwende Devastation-specialisatie gekozen. Daarna moest er met bronze, green en black nog iets gebeuren. Aangezien bronze en green de gezamenlijke helende, herstellende connotatie hebben, was de Preservation healer snel geboren. Enkel Black bleef zo over en alleen daarmee konden ze geen tank specc vullen die authentiek aanvoelt, waardoor dat idee in de koelkast werd gezet.

47KMYIG8O3YF1658370509288.jpg


De Evoker zal overigens via Empowered-aanvallen een nieuw mechanisme tentoonspreiden, zelfs nu al tijdens de lopende pre-patch. Daarbij houd je een bepaalde aanval ingedrukt en hoe langer je dat doet, hoe meer schade je kan aanrichten. Hoewel het idee al langer bestond om een nieuw soort ability te creëren, gebeurde het nu automatisch. Een draak ademt diep in, verkleurt rood ter hoogte van de keel, de spanning bouwt op en whooooooooooosh, het vuur boldert uit de keel. Dat gevoel wil men nabootsen met de Empowered-techniek en … het is best cool ;>!

De keerzijde van de medaille is dat Blizzard spelers die het spel voor het eerst spelen, zal ontmoedigen om meteen als Evoker aan de slag te gaan. De complexere spelstijl is sowieso een belangrijke factor om rekening mee te houden, en dan heb je nog het feit dat je op level 60, na een uurtje spelen, meteen vijftig talent points mag spenderen. De eerste keer wil je dat toch liefst gefaseerd beleven door een nieuw personage op level 1 te starten, toch?

Wat als nieuwe of casual speler?

Op de vraag of WOW volgens de ontwikkelaars nog toegankelijk is voor nieuwe spelers, antwoordden beide ontwikkelaars – en ze hebben gelijk – dat sinds Shadowlands daar meer aandacht naartoe gaat. Zo is er Exile’s Reach, een alternatief startgebied naast de old school zones zoals Elwynn Forest en Durotar. Het grote voordeel is dat je via in het spel verwoven tutorials extra uitleg krijgt over het spel, de UI, enzovoort, waardoor je op korte tijd heel wat interessante informatie voorgeschoteld krijgt. Daarnaast kan je met je vrienden verschillende rassen kiezen, die normaal op een ander continent of alleszins ver van elkaar starten, maar nu dus gezamenlijk die eerste zone kunnen verkennen.

2.png


De ontwikkelaars hebben ook geleerd dat teveel spelinhoud achter één keuze verbergen, zoals in Shadowlands dankzij de Covenants, een zeer slecht idee is. Het verplicht verzamelaars om teveel verschillende personages te spelen om alle content te beleven en daar willen ze nu meer rekening mee houden. Zo zal het in Dragonflight een pak eenvoudiger zijn om aan de hand van één personage alle gameplay te ervaren.

World first

Op de korte vraag of Blizzard rekening houdt met de Race to World First, een event bij nieuwe raid releases dat toch aardig wat kijkers naar Twitch lokt, was het antwoord volmondig ja. De moeilijkheid daar ligt in het haalbaar maken van moeilijke bazen voor guilds die meteen in Mythic duiken met slechtere gear, en tegelijk voldoende uitdaging behouden voor de casual guilds die met heel wat Heroic gear de eerst Mythic bazen verkennen.

3.png


Dungeons

Aan het einde van het interview wilde ik nog weten of er plannen zijn om ooit de dungeons uit de eerste WOW-jaren op te nemen in de dungeon rotation. Zij die WOW ooit hebben gespeeld kijken wellicht met nostalgische gevoelens terug naar Stratholme, Blood Furnace of bijvoorbeeld Utgarde Keep. Jammer genoeg zou er teveel werk aan de game zijn om daar effectief werk van te maken, hoewel “you know Blizzard, we surprise you from time to time.” Wie weet ooit?

Over

Beschikbaar vanaf

28 november 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. MMORPG

Ontwikkelaar

  1. Blizzard Entertainment

Uitgever

  1. Blizzard Entertainment
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan