Review: World of Warcraft: Dragonflight

Muurklimmen, zoals in Pokémon Snap fauna op beeld vastleggen, met draken doelloos rondfladderen en terwijl prachtige panorama’s bewonderen. Proberen uit te blinken in een ambacht, optionele verhaallijnen beleven of vissen om tot rust te komen. Geen enkele activiteit is verplicht, het FOMO-gevoel is volledig verdwenen en World of Warcraft is terug meer dan enkel verplichte taakjes die je moet uitvoeren om competitief blijven. The king is dead, long live the king!

Renown farmen om een krachtiger personage te krijgen, hopen de juiste conduit upgrades te verkrijgen, vastzitten aan één covenant die niet noodzakelijk goed was in PvE en PvP, … Shadowlands was niet de beste uitbreiding voor World of Warcraft die we al gezien hebben. Sinds de aankondiging van Dragonflight, trouwens al de negende uitbreiding voor Blizzards MMORPG, voelde je op social media een andere houding bij de ontwikkelaars. Ze wilden luisteren naar onze frustraties, trokken duidelijk de kaart van plezier in plaats van verplichtingen, en dat merk je wanneer je de Dragon Isles verkent. Zelfs al tijdens het levellen kon ik me niet van de indruk ontdoen dat elke activiteit leuk was, XP opleverde en uiteindelijk was ik zo level zeventig voor ik het goed en wel besefte. Het levelproces is nog altijd ondergeschikt op de content die daarna op je staat te wachten, maar het voelt op z’n minst natuurlijk en plezierig aan. Het was erg lang geleden dat ik nog eens vier tot vijf uur achter elkaar kon gamen en dan verbaasd was dat het één uur ’s nachts was, maar exact dat gevoel weet Dragonflight te creëren.

2022-12-04 13_02_47-World of Warcraft.png


Een herkenbaar verhaal

Wie voor het eerst een personage doorheen de Dragon Isles gidst, zal dankzij de MSQ het verhaal achter deze uitbreiding leren kennen. De zogenaamde campaign loopt namelijk als rode draad doorheen The Waking Shores, Ohn’ahran Plains, The Azure Span en Thaldraszus. Dit zijn de vier nieuwe regio’s in deze uitbreiding en stuk voor stuk roepen ze herinneringen op aan geliefde zones uit het verleden. Graslanden zoals in Nagrand, bergachtig gebied zoals de Grizzly Hills en overal draken van de verschillende Dragon Aspects … Dragonflight blaast een nostalgische wind doorheen de huiskamer en daar zullen weinig spelers tegen opgewassen zijn. Samenwerken met iconische personages zoals Nozdormu stelt ook nooit teleur en deze mooie cocktail van narratieve sublimiteit en mooie vergezichten werkt betoverend … De uren vliegen voorbij, de levels ook, en voor je het weet ben je klaar voor al dat moois dat op level zeventig in de wachtrij staat.

Rondkijken is in Dragonflight vaak even leuk als XP verzamelen.


“Everyone has to be item level 365 before the first raid”. Wat een simpele vraag van onze guild leader ten opzichte van de vorige uitbreidingen. De rijkgevulde wereld, mythic 0 dungeons en de opgefriste ambachten bieden een weelde aan uitrustingsonderdelen aan, waardoor elke speler wel een manier zal vinden om een deftig wapen en degelijke uitrusting bij elkaar te sprokkelen. Ikzelf, toch verknocht aan PvP, heb als eerste activiteit wat random battlegrounds gespeeld om een volledige PvP-set te verzamelen. Geen evidentie als Alliance, maar overdag trekken we onze streng wel! Op dit vlak moet je overigens geen grote nieuwigheden verwachten. Het spel is geen enkele battleground rijker, en PvP‑spelers zullen dus op andere vlakken hun kleine gelukjes moeten vinden. Daarbij denk ik aan ranked solo play, toch een lang gevraagde feature die vanaf volgende week eindelijk beschikbaar is.

2022-12-01 20_33_14-World of Warcraft.jpg


Alle wegen leiden naar Rome

Item level 340 was een mooie start om met Mythic 0 te beginnen. Achteraf iets te veel zelfs, want dit moeilijkheidsniveau is allesbehalve een streng ingangsexamen. Je ontdekt de nieuwe kerkers zonder al te veel te worden uitgedaagd, en dat geeft je als speler de tijd om aandacht te besteden aan de variëteit die zichtbaar aanwezig is. The Nokhud Offensive waar je kan rondvliegen, Uldaman: Legacy of Tyr waar alweer een stevige portie nostalgie rond dwarrelt of toch liever één van de andere zes nieuwe dungeons? Misschien geen van bovenstaande, en dan kan je in de open wereld toch ook het een en ander verzamelen waarmee je je tot die eerste raids kan behelpen. Hunts, Assaults en de gekende world quests houden de wereld levend. Wist je dat je zelfs in grote groepen soep kan koken door de aanwijzingen van een chef te volgen? Enige nadeel: zo’n groepsevenementen zijn niet zo goed voor Blizzards servers, met hier en daar stevige world lag als gevolg. Aangezien ze zelf deze massa‑evenementen hebben ontwikkeld, hadden ze dat wel kunnen voorzien … Of ben ik daar te streng in?

Wie toch liever op z’n eentje aan het verkennen slaat, kan via Dragonriding het luchtruim opzoeken en dit aan snelheden die we in World of Warcraft niet gewoon zijn. Elke website raad je aan om tijdens het levellen meteen alle glyphs te verzamelen die doorheen de Dragon Isles “verborgen” zijn, aangezien deze de efficiëntie van je draak zienderogen laten stijgen. Op zich geen slecht idee, want je zal meer genieten van je drakenritjes, sneller vliegen en verder geraken. Flying van bij de start van een uitbreiding, hoe lang is dat overigens geleden? In een ware “How to train your dragon”-omgeving kan je vervolgens verschillende draken qua uiterlijk naar je hand zetten want letterlijk overal vind je visuele uitbreidingen … Een knuppel op de staart, stekels op de rug of griezelige wenkbrauwen? Wie genoeg moeite doet – en eigenlijk gewoon het spel speelt – krijgt legio mogelijkheden om de draken naar z’n hand te zetten.

Van in het prille begin kunnen rondvliegen; een gevoel dat men ons niet meer mag afpakken!


Mooie draken is één ding, maar performante draken … Dat is iets heel anders. Dat heb je als speler namelijk zelf grotendeels in de hand. Doorheen de Dragon Isles vind je races die je in twee niveaus kan beleven. De kennismakingsmoeilijkheidsgraad is … makkelijk! Iedereen zal vrij snel alle gouden medailles hebben veroverd, maar dan komen er ook Advanced-parcours. Daar krijg je minder snelheidsboosts en moet je oppassen voor magische objecten die de weg versperren. Geen sinecure als je aan 300 km/h doorheen een bomenrijke jungle vliegt. Het is een leuke uitdaging die je even zoet houdt, en ik ben echt benieuwd hoe de ontwikkelaars deze feature doorheen de uitbreiding – en hopelijk ook erna – in leven willen houden.

2022-12-08 12_34_19-World of Warcraft.png


Knappe oppoetsbeurt

Sinds de pre-patch van enkele weken geleden ziet WOW er op enkele vlakken volledig anders uit. De interface is daar het meest zichtbare voorbeeld van, want die werd volledig opgesmukt. Verouderde onderdelen van de GUI werden door HD-prentjes vervangen en je kan nu vrijwel alle objecten op die interface zelf, zonder add-ons, van plaats veranderen. Je kan zelfs een indeling bewaren om op andere characters te gebruiken, of je deelt hem met enkele klikken met andere spelers. Een ander, nog veel belangrijk aspect dat een volledige facelift kreeg, is het talent system. Gedaan met de vrijwel gestandaardiseerde keuzes die alle spelers maken; in plaats van zes keuzes in totaal, heb je er nu 61. Deze zijn onderverdeeld in je class en je specialisation tree, en staat elke speler toe om een class vorm te geven op manieren die vroeger ondenkbaar waren. Mijn Outlaw Rogue die zich toch deels in Poisons specialiseert? Nu kan het! Er zullen altijd betere en slechtere builds zijn, het uitgangspunt is nobel: de keuzes terug meer bij de spelers leggen.

Wie ook zijn intrede heeft gemaakt nog voor de uitbreiding in de (vaak digitale) winkelrekken lag? De Dracthyr, met de daaraan gelinkt Evoker. Deze nieuwe race/class-combinatie pas perfect binnen het drakengeheel, want deze geschubde vrienden kunnen tussen hun draak- en mensvorm wisselen. Ze brachten ook meteen een nieuwe manier van spelen met zich mee, want bij bepaalde aanvallen verhoog je de intensiviteit door de keybind langer ingedrukt te houden. Ik heb deze Empowered-aanvallen niet echt heel lang aan de tand gevoeld, caster classes zijn geen spek voor mijn bek, maar het feit dat de combat designers nieuwigheden uit hun toverhoed blijven halen, is leuk voor de diversiteit van het spel.

Conclusie

Alles mag, niets moet. Na 17 jaar World of Warcraft heb ik zelden zo veel kunnen doen, en zo weinig herhaaldelijk moeten doen. Na net geen 48u te hebben gespeeld, is bovenstaande relaas een voorlopig geconsolideerd overzicht van mijn bevinding van Dragonflight. Het eerste PvP- en Mythic-seizoen moet nog starten, de raid is nog niet beschikbaar en zodoende kunnen er potentieel nog veel lijken uit de kast vallen. Hopelijk gebeurt dat niet, want net zoals zovele anderen speel ik de game met een ingesteldheid die aan de hoogdagen doet denken, en dat gevoel hebben we al heel erg lang niet meer mogen meemaken … See you, in Azeroth!

Pro

  • Dragonriding
  • Herkenbare maar unieke zones
  • Veel kan, niets moet
  • Talent revamp
  • Interessant verhaal

Con

  • Te vaak lag door groepsevenementen die plaatsvinden
9

Over

Beschikbaar vanaf

28 november 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. MMORPG

Ontwikkelaar

  1. Blizzard Entertainment

Uitgever

  1. Blizzard Entertainment
 
Het is een stap in de goede richting maar nog een lange weg te gaan.
Al goed dat ze zeiden dat ze hun idiote ideologie van modulaire expansions achterwege gaan laten. :laugh:

Mooie zones en dragon riding is tof.
De quests in de zones waren gewoon saai en alle zones hebben hetzelfde verhaal.
Het grote verhaal zit dan natuurlijk weer achter een reputatie, meh... dagelijks wat dailies doen, rare elites killen en om de zoveel uur een world event proberen te doen. Beter dan de vorige expansions, dat wel.
 
Die lag ervaarde ik vooral in het Azure continent. Maar die lijkt (op mijn server toch) volledig verdwenen sinds 2 dagen.
 
Laatst bewerkt:
Beste expansion sinds legion. Gaat nooit mop of wotlk toppen maar op het eerste zicht wel al in de buurt van legion . Imo de beste moderne expansion .
 
Terug
Bovenaan