Hoeveel wagens heeft jouw gezin?


  • Totaal aantal stemmers
    311
2 volwassenen

2 Weken geleden:
-2 personen wagen
-1 lichte vracht

Nu:
-1 personen wagen

Bij de lichte vracht en 1 personenwagen waren stukken aan en vond het niet meer waard om deze te laten repareren.

Straks gaan we zien naar een andere auto om terug bij te kopen.
Gaan dan opteren om lichte vracht en personen wagen wat te combineren. Wordt dus een break met trekhaak.
Samen met mijn ouders zullen we dan een nieuwe aanhangwagen kopen met zeil. Mijn vader gebruikte de lichte vracht ook vaak.

Langs de ene kant is een 2de wagen bij ons momenteel wat overkill.
Vriendin rijdt amper met de auto (als ze 1.000km op een jaar doet is het al veel) en ik heb nog een E-bike die ik het meest gebruik voor mijn woon-werk traject.
 
4 auto's in totaal.

2 voor dagelijks gebruik en 2 oldtimers.
Beide dagelijkse auto's doen ongeveer 12000-15000km/ jaar.
1 oldtimer doet zo ongeveer 1200km/jaar.
De andere oldtimer is al 3 jaar niet meer ingeschreven, deze staat gestald tot ik tijd en plaats heb om deze nog eens in order te zetten.
 
Even inpikken, ben nog op zoek naar ervaringen van mensen die eventueel één auto geschrapt hebben.

Gezin van 4 (2 werkende ouders, 2 jonge kids), 2 auto's (privé), 2 elektrische fietsen.

Sinds vorige zomer werk ik dichter bij huis en ga ik dagelijks met de fiets, waardoor onze tweede auto nu eigenlijk enkel nog dient als 'reserve'. Wat soms handig kan zijn als mijn partner bv. een dag uitzonderlijk vroeg met de auto vertrekt, en het strontweer is om de kinderen naar school te brengen.

De tweede auto verkopen zou op zich nog een mooie som opbrengen (is maar 5 jaar oud), qua verzekering en taks valt het mee (600 + 100 EUR per jaar). Toch houdt het gevoel van geen auto ter beschikking hebben ons tegen.
 
Als je daar op ingesteld bent lukt dat wel. Met de nodige fiets kledij kan je bijna alles met de fiets doen. Wij doen het al 10 jaar met 1 auto.


Kan je in het slechtste geval terugvallen op deelwagens? Grootouders die op wandelafstand wonen waar je de auto van mag lenen in noodgeval?
 
Ik zou ook wel een auto willen schrappen maar met drie kinderen die hobby's hebben waar je op hetzelfde moment ongeveer de ganse provincie moet doorkruisen toch ook geen evidentie. Wel al gedacht om eventueel met cambio te werken voor de momenten dat je echt wel twee auto's nodig hebt. Zal daar eens een onderzoek van de kosten voor moeten doen.
 
1 wagen hier (nu tijdelijk 2 door aanschaf nieuwe wagen maar het idee is om de oude weg te doen).

We hebben hem niet nodig voor het pendelen en daardoor missen we ook de 2e wagen niet. Het is letterlijk maar 1x voorgevallen in 4 jaar dat een tweede wagen handig zou zijn/gebruikt zou worden.

Ik denk dat we nooit met twee beiden tegelijk zouden weg zijn met de auto (wat met de kinderen dan :p). Meestal zijn we samen weg en anders is 1 van ons weg en de andere kant thuis (of vertrekt de andere van de locatie waar we beiden waren).
En iedereen heeft auto's dus als ik langer alleen weg ben dan rij ik gewoon mee met iemand (zoiezo leuker dan appart rijden)
 
2 wagens, beide privé. 2 x 11j oude diesels. 3 kinderen.
Ik werk ver weg, en in shiften (ook weekend), mijn vrouw werkt met de fiets.
Eigenlijk is er altijd een wagen die stilstaat.
We hebben al nagedacht over 1 weg te doen, maar dan moet ik ofwel met het OV (=2x zo lang onderweg) of dan hebben ze in het weekend geen wagen voor de hobby's. Deelauto's zijn praktisch ingewikkeld met hobby's, kinderstoelen, etc.

We zouden misschien wel eentje willen vervangen door een EV.
 
We een bedrijfswagen en een eigen oude peugeot 206+ die stuk is met kapotte koppakking. Lekt olie naar buiten toe (drupje per dag).

De peugeot is de moeite niet om te laten herstellen en we hebben een opel Corsa stockwagen besteld. Die zou vandaag toekomen in de garage (nog niets gehoord).

Mijn vrouw doet amper 5000km/jaar en gaat vaak met de fiets werken. Maar alles met 1 auto is niet te doen.
De dagen dat ik naar kantoor ben zou mijn vrouw 'vastzitten', ze rijdt ook niet graag met mijn wagen. Dus hebben we maar een nieuwe besteld. Zonde van het geld, maar met 3 kinderen ook geen overbodige luxe.
 
We een bedrijfswagen en een eigen oude peugeot 206+ die stuk is met kapotte koppakking. Lekt olie naar buiten toe (drupje per dag).

De peugeot is de moeite niet om te laten herstellen en we hebben een opel Corsa stockwagen besteld. Die zou vandaag toekomen in de garage (nog niets gehoord).

Mijn vrouw doet amper 5000km/jaar en gaat vaak met de fiets werken. Maar alles met 1 auto is niet te doen.
De dagen dat ik naar kantoor ben zou mijn vrouw 'vastzitten', ze rijdt ook niet graag met mijn wagen. Dus hebben we maar een nieuwe besteld. Zonde van het geld, maar met 3 kinderen ook geen overbodige luxe.
Denk dat er veel zijn in die situatie... momenteel regelen wij sowieso al alles zoveel mogelijk op 1 wagen. Ik heb een bedrijfswagen en mijn vrouw niet, we proberen dus alles zodanig te regelen dat we onze privé wagen zo weinig mogelijk moeten gebruiken maar het is toch handig dat hij hier op de oprit staat, al is het maar voor die 2000km/jaar. We hebben al een paar keer van ver gekeken om misschien iets anders te kopen maar ik denk dat we momenteel geland zijn op "rijden tot hij uit elkaar valt en dan zien we wel weer".
Als er ooit kinderen zijn zal die 2de wagen wel terug meer een noodzaak worden vermoed ik omdat toch niet alles zomaar direct om de hoek ligt. Grote afstanden zijn het allemaal niet maar toch.
 
Denk dat er veel zijn in die situatie... momenteel regelen wij sowieso al alles zoveel mogelijk op 1 wagen. Ik heb een bedrijfswagen en mijn vrouw niet, we proberen dus alles zodanig te regelen dat we onze privé wagen zo weinig mogelijk moeten gebruiken maar het is toch handig dat hij hier op de oprit staat, al is het maar voor die 2000km/jaar. We hebben al een paar keer van ver gekeken om misschien iets anders te kopen maar ik denk dat we momenteel geland zijn op "rijden tot hij uit elkaar valt en dan zien we wel weer".
Als er ooit kinderen zijn zal die 2de wagen wel terug meer een noodzaak worden vermoed ik omdat toch niet alles zomaar direct om de hoek ligt. Grote afstanden zijn het allemaal niet maar toch.

De peugeot heeft dat 'uit elkaar vallen' na 14 jaar (en amper 76000km) bereikt dus, we hebben die 3 jaar geleden gekocht. De inruil zit niet gek van de aankoopprijs af, dus opzich cava. Maar het was vrij zielig dat ik met een iX3 impressive rondrij en mijn vrouw met een basic oude auto. Zeker onmdat ze ook een bedrijfswagen had, maar bij job verandering voor het hogere nettoloon gekozen heeft. Het zal nu dik 2 jaar duren eer de wagen zichzelf heeft terugbetaald.

De kinderen gaan niet vaak mee met die auto, omdat we een grotere hebben maar als er weer eens ene naar de orthodont, controle ziekenhuis Leuven, hobby etc moet heb je wel vervoer nodig.
 
Onze 2e wagen is ondertussen ook 15 jaar oud (5 jaar geleden gekocht), ervoor 6-7 jaar gereden met een Yaris - weggedaan toen die 18 jaar oud was. Met de motor was nog niets mis, maar begon wel wat roestplekken te krijgen. Ik ga ervanuit dat deze ook nog wel een aantal jaar meegaat. Wij willen daar echt zo weinig mogelijk geld insteken. Onze 2e wagen doet ongeeer 5000km/jaar.

Mij kan dat dan ook een worst wezen wat andere mensen daarvan denken of dat die nogal afsteekt tegenover mijn bedrijfswagen :unsure:. Mijn vrouw rijdt denk ik vaak meer met de bedrijfswagen en ik met het oud ding :biglaugh:.
 
Wij zijn van 3 naar 1 gegaan.
We hadden elk een eigen wagen en ik had een plezierwagen erbij.
Beslist van ze allemaal weg te doen toen we samen 1 grote wagen hebben gekocht.

Sindsdien hebben we ook 1 kind en ik denk in die 3 jaar dat ik een 2de wagen 3-4 keer heb gemist.
Valt wel mee.
Wel geïnvesteerd in een elektrische fiets voor beide
 
Een 2e auto kost zo'n 5 a 6K / jaar.

Als je dan maar 5.000 km/jaar zou rijden tikt er elke km een euro van je rekening.

Dat zijn kosten die ik niet over mijn hart krijg. Wij hebben één bedrijfswagen en zijn bewust de enige in onze dichte vriendengroep zonder een 2e wagen. We gaan in tegenstelling tot hun wel een 6 a 7 keer per jaar op reis dus ieder doet wat hij wilt natuurlijk.
 


Is maar een inschatting natuurlijk en afhankelijk van oa. de aankoopprijs @Nineshots
Ja gemiddeld over alle tweedehandse auto’s kan dat wel kloppen, maar een individu heeft uiteindelijk weinig aan zo’n getal. Wij hebben bijvoorbeeld geen afschrijving meer aan onze tweede auto.
 
Ja gemiddeld over alle tweedehandse auto’s kan dat wel kloppen, maar een individu heeft uiteindelijk weinig aan zo’n getal. Wij hebben bijvoorbeeld geen afschrijving meer aan onze tweede auto.
Afschrijving is ook het verlies in waarde aan de auto en niet enkel een lening die je afbetaald.
 
Terug
Bovenaan