Hoeveel wagens heeft jouw gezin?


  • Totaal aantal stemmers
    311
2 volwassenen, 0 kinderen > 1 bedrijfswagen

De vriendin mekkert wel wat op haar treintraject naar antwerpen. 1x per 2 maand stopt die gewoon in boom omdat die brug moeilijk doet ofzo, en dan sta je daar.. vorige keer waren er 3 gestopte treinen voor de bus daar toe kwam: formaat belbus.
En da's dan nog niet geannulleerde treinnen bij want da's ook wel een paar per maand.
NMBS is gewoon écht bagger tegenover andere landen.

Het zal er wat van gaan af hangen waar we ons "forever home" vinden , voor mij is dat idealiter nog altijd binnen 10min stappen van het station , en dan spendeer ik wel het geld dat we aan een 2e wagen zouden geven aan de meerprijs van een centrumwoning + nen eklektrische bakfiets.
 
Ik was eens benieuwd hoe dit bij ons zit, dus even een snelle berekening gemaakt.

Onze 2e auto (Ford) heeft ons alles samen 10.704€ gekost. Op iets meer dan 3j. (Aangekocht 1/3/2020). Dit komt om 297€/m.

Als we puur kijken naar het gebruik nu, dus excl aankoop, BIV en de onvoorziene kosten kost die auto ons 197€/m. (Verzekering, taksen, onderhoud+extra, keuring en diesel)

Die diesel komt op een 100€/m, dat zou natuurlijk niet verdwijnen als we hem weg doen, want dan gaan we meer rijden met de andere auto (Peugeot) natuurlijk. (Die meer verbruikt en benzine 98 zuipt)

De Ford kost 9,63€/100km aan diesel 6,25l/100km)
De Peugeot kost 11,32€/100km aan benzine (7,8l/100km)
(Volgens Spritmonitor )

Als we alle km van de Ford met de Peugeot zouden gedaan hebben zou dit dus 20€/m meer gekost hebben.

Long story short: het feit dat we die auto nu hebben kost ons een kleine 80€/m.
Ik ben door deze post, en de recente verwikkelingen thuis enorm beginnen nadenken.
Ik twijfel heel hard om die Ford te verkopen.

- Sinds eind maart hebben m'n vrouw en ik beiden een Speed Pedelec.
- Ik werk nu in ploegen en normaal rij ik met die fiets naar het werk. Het is 25km enkel. (Door puntje 4 nu tijdelijk niet aangezien ik snel naar huis moet kunnen indien nodig)
- Mijn vrouw werkt in een dagdienst met 3 dagen per week thuiswerk. Vanaf 1/11 ga ik ook in dat regime werken. De dagen dat we op moeten kunnen we met de trein. (Station op 3km van ons deur, werk op 500m van station, rechtstreekse verbinding, 4 treinen per uur)
- Mijn vrouw is begin deze maand omver gelopen door onze honden en heeft een dubbele enkelbreuk + kuitbeenbreuk opgelopen. Zij gaat allicht tot het einde van de zomer niet meer met de auto kunnen/mogen rijden.

Die auto "kost" me nu ongeveer 80€ per maand. We gaan renoveren, en daarvoor gaan we ook lenen, dus dat extra budget is wel handig.


Al deze dingen samen zorgen ervoor dat we geen 2 auto's nodig hebben en ik heb eens een uitgebreide aanvraag gedaan bij wijkopenautos, incl foto's.
Die zouden me 496€ geven voor die Ford. Wat ik eigenlijk veel te weinig vind.

Had ik er nog rond de 1000€ voor kunnen krijgen, in zou hem direct wegdoen.

Zijn er nog opties om die te verkopen? Niet particulier, want dan zit ik met keuring en allerhande zever waar ik geen zin in heb.




Ideaal zou zijn moest ik de Ford en de Peugeot kunnen overlaten aan een garage en een nieuwe (jonge tweedehandse) auto kopen zonder (te veel) te moeten opleggen. Maar dat zal niet lukken.
 
Die auto "kost" me nu ongeveer 80€ per maand. We gaan renoveren, en daarvoor gaan we ook lenen, dus dat extra budget is wel handig.
Hoe heb je dit precies berekend ? Een stilstaande auto kost meer dan 80 EUR per maand denk ik.

Taksen, afschrijving, onderhoud, etc. Dat stopt niet door er niet mee te rijden.
 
Hoe heb je dit precies berekend ? Een stilstaande auto kost meer dan 80 EUR per maand denk ik.

Taksen, afschrijving, onderhoud, etc. Dat stopt niet door er niet mee te rijden.
Zie de post van mezelf die Ik gequote heb. Klik door naar die oost zelf, in de spoiler eronder staat m'n berekening.
 
2 volwassenen, 1 'kind' (die net haar praktijkexamen succesvol heeft afgerond).

Wij hebben 4 wagens in totaal. Elks 1 (privé) wagen en ik heb nog een camionet van het werk ook, die ik ook nog privé kan gebruiken, maar is maar een 2-zit.
 
2 volwassenen, 2 kleine kinderen
2 bedrijfswagens en 1 privé wagen (komt alleen buiten in het weekend voor plezierritjes)
 
2 Volwasenen 1 wagen. We gaan beide met de trein werken en het station is 5-10 minuutjes fietsen.

De wagen dient puur voor boodschappen en uitstapjes.

Eerder een bewuste keuze dan een financiële must om het zo te doen.
 
2 volwassenen, 1 baby , 2 wagens
Vrouw rijdt met een Seat Leon. De wagen kan ze niet missen want ze gaat enkele malen per week naar de kinesist en gaan sporten (moet wegens enkele aandoeningen)
Ik heb een wat oudere (2006) Toyota Avensis en een speedpedelec. De speedpedelec probeer ik zo veel mogelijk te gebruiken maar zonder 2de wagen zou toch moeilijk zijn. Wegens de moeilijke openingsuren van de onthaalmoeder brengt er meestal 1 iemand de kleine en gaat de andere hem ophalen, anders is het bijna niet te doen om 8 uren te gaan werken.

Mocht het mogelijk zijn zou ik die wagens weg doen en 1 grote kopen. Maar dat zal qua organisatie heel zwaar wegen op mijn vrouw en haar werk is niet flexibel met uren. Kinesie zou dan nog later op de avond moeten gebeuren en die staan daar ook niet voor te springen.

Dus voor nu houden we vast aan het idee van 2 wagens. Geeft de mijne de geest dan koop ik me wel een grote diesel voor een prikje.
 
2 volwassenen, 2 kinderen, 1 auto.
We werken beiden van huis uit, ik ben de enige met een rijbewijs en ben dus gedelegeerd om iedereen rond te rijden.
 
2 wagens, 1 eigen wagen (5j oud, cng) en 1 bedrijfswagen (half jaar oud)
2 kindjes 3 & 5 jaar oud.
 
2 wagens, 2 volwassenen, 2 kinderen van 14 maanden en 3 jaar.
1 eigen wagen, Skoda Kamiq benzine.
1 bedrijfswagen, VW ID.4 EV.

Beide wagens worden quasi dagelijks gebruikt. Ik werk doorgaans van thuis uit maar ga meestal wel 1x per week met de auto naar kantoor. Mijn vrouw geeft les in Brussel, zij neemt (bijna) altijd de trein maar moet zich wel nog van en naar het station verplaatsen. 's Morgens breng ik de kinderen altijd naar school/opvang, hun halen doet mijn vrouw meestal.
 
2 volwassenen, 2 wagens (het vrouwke en ik hebben elk een SUV). Beide wagens worden dagelijks gebruikt, ik rijd zo'n 40000 km per jaar. Onlangs een nieuwbouwappartement gekocht in Elsene waar ik 2 ondergrondse parkeerplaatsen kon kopen. We prijzen ons hiervoor gelukkig want het is quasi onmogelijk geworden om hier de auto buiten te parkeren. Leve de auto, zeker nu met elke dag strontregen. Nooit krijgen ze me op ne fiets
 
2 volwassenen, 1 wagen. Wij werken beiden op ~1km van onze voordeur en gaan dus te voet naar kantoor, maar ik moet wel regelmatig “te velde” (1 à 2x per week) doorheen gans België, en dan is een auto wel gemakkelijk. Ik maak wel altijd de oefening om te zien of de trein+Brompton geen valabel alternatief is, omdat ik die tijd in de trein wel kan gebruiken om te werken. Is in 60% van de gevallen zo.

Parkeren in Bxl is een hel, gelukkig betaald het werk een parkeerkaart voor 1040 Brussel, en heb ik ook een bewonerskaart als inwoner, dus ik kan’m altijd wel érgens in de buurt kwijt.
 
2 volwassenen, 2 volwassen kinderen, 3 mensen die full-time werken.
We hebben hier 3 wagens, die in totaal 45 000 km afleggen.
 
2 volwassenen, 1 tiener, 5 auto's (1 bedrijfswagen, 1 andere dagelijkse auto - we wonen 'landelijk' en werken beiden ver van enig openbaar vervoer), 2 oldtimers en nog 1 niet-oldtimer plezierauto). Meeste kms met de bedrijfswagen die elektrisch is.
 
Terug
Bovenaan